Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 19 februarie 1998
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1998 > 19-02-1998 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 19 februarie 1998

3. Adoptarea textelor în divergență la proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.41/1997 pentru modificarea și completarea Decretului - lege nr.118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

................................................

Continuăm cu soluționarea textelor rămase în divergență între cele două camere la proiectul de Lege pentru aprobare Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 41/1997 pentru modificarea și completarea Decretului-lege nr. 118/1990 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945 precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri.

Dacă la nr. crt. 1 din raportul de mediere, care a fost nr. 9 în raportul de mediere inițial, sunt intervenții? Da. Vă rog!

Iar pe dumneavoastră vă rog să fiți atenți, ca să știm ce votăm!

Domnul Teodor Stanca:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

În textetele în divergență pe care vi le prezentăm prin raportul de față, pct. 1, de fapt, este cel care produce advărata divergență între Camera Deputaților și Senat, întrucât în Ordonanța nr. 41 se face următoarea precizare: "Prevederile art. 1-7 din Decretul-lege nr. 118/1990 vor fi puse în aplicare de către conducerile unităților în care sunt încadrați cei în cauză, de direcțiile generală de muncă și protecție socială sau de consiliile locale, pe baza hotărârilor comisiilor pentru aplicarea Decretului-lege nr. 118/1990 emise până la data de 31 iulie 1997." Tot în Ordonanța nr. 41, se desființează comisiile județene de aplicarea a Decretului nr. 118, dar tot Ordonanța nr. 41 prevede, în finalul său, că vor beneficia de prevederile Decretului nr. 118 și persoanele cu domiciliul în străinătate. Cum se desființează comisiile existente până la data de 31 iulie, ordonanța prevede ca dovezile privind încadrarea în Decretul nr. 118 să fie depuse și rezolvate de direcțiile generale pentru muncă și protecție socială județene. Iată, deci, că se transferă un drept care era al acestor comisii la direcțiile generale de muncă și protecție socială.

În Camera Deputaților, în dezbaterea Ordonanței nr. 41, s-au adus anumite îmbunătățiri atât asupra textelor ordonanței cât și în Decretul nr. 118 și s-au mai extins drepturile din acesta și asupra unor alte categorii de foști deținuți sau persecutați politici. Or, în această situație, dacă nu mai funcționează comisiile județene, dacă legea le oprește numai la dovezile prezentate până la data de 31 iulie, atunci, vă întreb și ne întrebăm, cum vor putea benefia aceste noi categorii pe care noi le-am votat în Camera Deputaților de prevederile Decretului nr. 118/1990?

Motiv pentru care Camera Deputaților a formulat un text prin care se spune, la pct. 1, pe care îl discutăm acum, alin. 3: "După data prevăzută la alin. 2, cererile pentru stabilirea drepturilor prevăzute de prezentul decret-lege se depun la direcțiile generale pentru muncă și protecție socială." Și, de aici, textul curge în continuare, arătând cum se rezolvă de către direcțiile generale de muncă și protecție socială aceste cazuri.

Or, dacă nu permitem noilor categorii care pot beneficia de Decretul-lege nr. 188 să fie rezolvate în continuare de direcțiile pentru muncă și protecție socială, întreaga lege nu își poate face efectul. Acesta este motivul pentru care eu pledez și vă rog să acceptați textul propus de Camera Deputaților.

De altfel, și în continuare, la celelalte puncte, veți vedea că în cele mai multe situații divergența nu este de fond, ci de modul în care sunt introduse în text anumite prevederi și care, și într-o formulare și în cealaltă, sunt identice, numai așezarea în text diferă.

Vă mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă mai sunt alte intervenții? Vă rog!

Domnul Kerekes Karoly:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Ordonanța de urgență nr. 41 din anul trecut, dincolo de faptul că a majorat nivelul indemnizațiilor ce se cuvin beneficiarilor Decretului-lege nr. 118/1990, din păcate, a anulat o serie de drepturi câștigate, cum ar fi: termenul de introducere a cererilor, dreptul la indemnizația soției supraviețuitoare, dreptul la vechime în muncă al persoanelor concediate din motive politice. Deși Parlamentul a reușit să repare aceste greșeli, totuși, există divergențe între varianta Senatului și cea a Camera Deputaților. Din nefericire, varianta Senatului face imposibilă aplicarea legii, întrucât elimină tocmai acele articole care asigură posibilitatea de a se adresa organelor competente să rezolve cererile.

Deci eu vă propun, stimați colegi, să adoptăm varianta Camerei Deputaților, care face posibilă aplicarea acestei legi.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Buzatu. Vă rog!

Domnul Dumitru Buzatu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Vreau să arăt următorul lucru: că nu este vorba de introducerea altor categorii de persoane în această lege, este vorba tot de categoria persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie. Dar, datorită unui fapt inițial, Decretul-lege nr.118 care a scăpat din vedere aceste categorii, Camera Deputaților, la această modificare la legea pentru aprobarea ordonanței, a introdus unele modificări pentru a face posibil ca toate aceste categorii, care nu au putut să beneficieze datorită termenului de drepturile stabilite prin lege, să primească aceste drepturi.

Deci, eu v-aș ruga să votați textul Camerei Deputaților, pentru că el are o anumită consecvență și, dacă votăm prima dată soluția Camerei, și în continuare să votăm această soluție pentru că, în felul acesta, legea capătă coerență și dă posibilitatea acelor categorii de persoane să beneficieze de drepturile respective.

Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă mai dorește cineva să ia cuvântul? Domnul senator Ticu Dumitrescu. Vă rog!

Domnul Constantin Ticu Dumitrescu:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Pentru a nu crea anumite greutăți, sunt nevoit să accept propunerea domnului deputat Stanca, rezervându-mi însă dreptul de a introduce o nouă modificare la acest decret, pentru că Decretul-lege nr. 118 nu este o lege o pensiilor, pentru că deținuții politici nu s-au născut decât acum 50 de ani. A lăsa deschise porțile înscrierii a tot felul de oameni cu tot felul de pretenții, unele chiar motivate..., ideea de "persecutat", care i-a transformat pe foarte mulți în beneficiari ai acestui drept, este unul singur din motivele care mă determină să spun acest lucru.

Deci, și acest decret-lege trebuie să aibă un sfârșit. În cei 8 ani de zile care s-au scurs, foștii deținuți politici nu numai că și-au luat drepturile, dar o mare parte dintre ei au și murit.

Vă mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă mai sunt alte intervenții? Doriți să luați cuvântul? Vă rog! Domnul deputat Stanca.

Domnul Teodor Stanca:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor,

Eu împărtășesc într-un fel îngrijorarea domnului senator Constantin Ticu Dumitrescu, că s-ar putea ca din slăbiciunea direcțiilor de muncă și protecție socială să se mai poată strecura ca beneficiari ai acestui decret și persoane care nu au o susținere suficientă. Acest lucru sigur că depinde de modul în care aceste direcții își vor face datoria, însă, în același timp noi nu avem dreptul moral să blocăm dreptul celor care nu au putut beneficia până în acest moment din diferite motive, și mai ales categoriile pe care le-am introdus aici.

Și vreau să vă spun că aceste categorii sunt: soțiile foștilor deținuți politici care au decedat și care din motive de persecuție au trebuit să divorțeze în perioada cât soții au fost în detenție, pentru a-și putea educa și crește copii, dar care nu s-au recăsătorit și care au conviețuit cu victima până la decesul acesteia (deci, în sensul acesta s-a aprobat această categorie); pe urmă, noi am extins și asupra participanților la răscoala din noiembrie de la Brașov, să le dăm și acestora posibilitatea să beneficieze de acest decret. Și, atunci, sigur că trebuie să existe o autoritate, o instituție care să preia aceste dovezi și să le pună în aplicare.

Acesta este motivul pentru care îngrijorarea domnului Constantin Ticu Dumitrescu nu ar trebui să-i blocheze pe cei care au drepturile firești pentru a se bucura de prevederile decretului.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul sentor Oliviu Gherman. Vă rog!

Domnul Oliviu Gherman:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor colegi,

Vreau să fac o observație strict procedurală. Chiar dacă în principiu aș putea fi de acord cu solicitarea domnului senator Ticu Dumitrescu, din punct de vedere procedural noi nu avem dreptul să votăm decât unul dintre cele două texte care sunt supuse analizei. Deci, în această etapă, nu avem dreptul să introducem elemente suplimentare în forma finală a textului.

Fiind de acord cu ceea ce a fost prezentat aici de mai mulți antevorbitori, noi trebuie să decidem textul Camerei sau textul Senatului. În această situație, eu voi vota pentru textul Camerei, așa cum a fost propus, dar cu observația că nu avem dreptul, în etapa de conciliere, să introducem elemente suplimentare în text.

Vă mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Vă mulțumesc și eu.

Dacă mai sunt alte intervenții? Nu mai sunt.

Vă voi supune spre aprobare, în ordine, textele, așa cum se află ele înscrise pe acest formular de mediere. Vă rog frumos să fiți atenți, doamnelor și domnilor deputați și senatori, ca să știți exact ce votați!

Vă voi supune în primul rând spre aprobare textul propus de comisia de mediere, care a fost adoptat de Senat, și numai în cazul în care acesta cade vă voi supune spre aprobare textul Camerei Deputaților.

Pentru textul comisiei de mediere și adoptat de Senat, voturi pentru? Vă rog să numărați! 20 de voturi pentru, insuficiente pentru a trece.

Vă supun spre aprobare, la nr. crt. 1 din raportul final de mediere, fost nr. 9 din raportul inițial de mediere, textul Camerei Deputaților.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? 1 vot împotrivă.

Abțineri? 2 abțineri.

Cu 1 vot împotrivă și 2 abțineri, a fost adoptat textul Camerei Deputaților.

Trecem la nr. crt. 2 din raport, fost nr. crt. 11 în raportul inițial. Domnul deputat Stanca. Vă rog!

Domnul Teodor Stanca:

Dacă se urmărește raportul, la pct. 2, fost 11 în raportul de mediere, Camera Deputaților introduce retribuție tarifară. 111, cu aceeași formulare cu Senatul la pct. 3 alin. 1. Deci, exact aceeași formulare și se referă la faptul că: "De prevederile prezentului decret beneficiază și persoanele persecutate în urma participări la revolta anticomunistă de la Brașov din 15 noiembrie 1987."

Prin urmare, pe fond, nu este nici o modificare, este o altă așezare în text. Dar pentru că noi, la Cameră, avem convingerea că întregul text, și în continuare, la celelalte puncte, trebuie să aibă o anumită coerență și o anumită logică, vă propunem să votați așa cum dorește Camera Deputaților.

Mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Domnul deputat Buzatu.

Domnul Dumitru Buzatu:

Domnule președinte

Stimați colegi,

Vreau să atrag atenția colegilor noștri asupra faptului că votarea textului în forma propusă de Camera Deputaților a creat o anumită condiționare. Ca să păstrăm ceea ce am câștigat în redactarea textului Camerei votat anterior, în continuare, trebuie să ne menținem consecvența și să votăm tot textul Camerei.

Cerându-mi scuze față de colegii senatori, nu este vorba de nici un afront, de nici o rivalitate, pur și simplu, este vorba de păstrarea acestei corențe pentru menținerea drepturilor respective.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă mai sunt alte intervenții? Domnul deputat Kovacs.

Domnul Kovacs Csaba Tiberiu:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Între cele două texte mai apare o diferență. Probabil că o fi o greșeală de dactilografiere, o omisiune, dar implicațiile pot fi destul de serioase.

În textul Senatului se spune: "De prevederile prezentului decret-lege beneficiază persoanele:...", or, în textul Camerei Deputaților se spune: "...beneficiază și persoanele". Deci, lipsa acestui "și", pentru oricine interpretează legea în mod corect, produce consecințe destul de serioase. Textul Camerei Deputaților este cel complet și corect, pentru că această particulă "și" dă doar un drept în plus persoanelor persecutate politic care au participat la revolta din Brașov din 1987. Fără acest "și", o interpretare stricto senso duce la ideea că numai această categorie de persoane beneficiază de prevederile acestui decret.

Deci, și sub acest aspect, forma adoptată de Camera Deputaților este cea completă.

Mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă mai sunt alte intervenții? Dacă nu sunt, la nr. crt. 2 din raport, vă supun spre aprobare textul din col. 2 al Camerei Deputaților.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri?

Cu 1 abținere și nici un vot împotrivă, a fost adoptat tetul Camerei Deputaților la nr. crt. 2 din raport.

La nr. crt. 3 din raport, dacă sunt intervenții? Domnul deputat Kerekes.

Domnul Kerekes Karoly;

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Din motivele expuse deja, vă propunem adoptarea textului Camerei Deputaților.

Vă mulțumesc.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă mai sunt alte intervenții? Nu sunt.

Vă voi supune întâi spre aprobare textul Camerei Deputaților, deoarece la alin. 1 textul a fost preluat în votul anterior, din textul Senatului. La nr. crt. 3 din raportul de mediere, din coloana 2, vă supun spre aprobare textul Camerei.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri?

Adoptat în unanimitate.

La nr. crt. 4 din raport, intervenții? Nu sunt.

În mod subsidiar, prin ce am votat anterior ar trebui adoptat textul Camerei. Eu vă supun spre aprobare coloana 2, textul Camerei.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? Nu sunt.

Abțineri? Nu sunt.

Adoptat în unanimitate.

La nr. crt. 5, tot așa, ar urma să adoptăm textul Camerei, se leagă cu ce am votat la primele puncte. Deci, vă supun spre aprobare tot coloana 2.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Adoptat în unanimitate.

La nr. crt. 6 din raport, fost 15 în raportul inițial, textul Camerei.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Adoptat în unanimitate.

La nr. crt. 7, fost 16 în raportul inițial vă supun spre aprobare, tot pe cale de consecință, col. 2, textul Camerei.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri?

Adoptat în unanimitate.

La nr. crt. 8, fost 18 în raport, dorește să intervină domnul deputat Acsinte Gaspar. Vă rog!

Domnul Acsinte Gaspar:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Decretul-lege nr.118/1990 pentru acordarea unor drepturi persoanelor persecutate din motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945 precum și celor deportate în străinătate ori constituite în prizonieri a suferit în perioada 1992-1996 cinci modicări prin legi, după cum urmează: Legea nr. 22, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 44/18 martie 1992; Legea nr. 53, publicată în Monitorul Oficial al României nr. 157/12 iulie 1993; Legea nr.90, publicată în Monitorul Oficial al României nr.305 din 28 octombrie 1994; Legea nr.39, publicată în Monitorul Oficial al României nr.95 din 19 mai 1995; Legea nr.63, publicată în Monitorul Oficial al României nr.140 din 5 iulie 1996.

Toate aceste cinci legi au fost adoptate atât în Camera Deputaților, cât și în Senat, cu respectarea prevederilor art.74 alin.2 din Constituție, referitor la legile ordinare. Nu văd de ce, prin această modificare pe care o aducem acum, s-ar atribui acestui proiect de lege caracter de lege organică.

Ca atare, eu vă rog să se adopte textul Camerei, în sensul că ne găsim în fața unei legi ordinare.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Dacă mai sunt alte intervenții la acest punct? Da, vă rog. Domnul senator Aichimoae.

Domnul Ionel Aichimoaie:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Eu am să încerc să aduc cel puțin două argumente care demonstrează că votul dat de Senat ca Legea minelor să fie lege organică a fost unul motivat și justificat.

Proiectul Legii minelor face parte din categoria legilor organice potrivit art.72 alin.3 din Constituție, pentru următoarele argumente:

1. Aduce atingere regimului juridic general al proprietății, în sensul art.72 alin.3 lit.k din Constituție.

Domnul Acsinte Gaspar (din sală):

Vă referiți la altă lege.

Domnul Andrei Ioan Chiliman:

Suntem la Decretul-lege nr.118.

Dacă mai sunt alte intervenții la acest punct? Nu mai sunt.

Vă supun spre aprobare, în primul rând, textul Senatului, care prevede ca această lege să aibă un caracter organic. Acest punct a fost adineauri combătut de domnul deputat Acsinte Gaspar.

Voturi pentru? 6 voturi pentru. Deci, sunt insuficiente pentru a trece.

Vă supun spre aprobare textul Camerei Deputaților, ca această lege să fie considerată lege cu caracter ordinar, deci coloana a doua.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă? 3 voturi împotrivă.

Abțineri?

Cu 3 voturi împotrivă și nici o abținere a fost adoptat textul Camerei Deputaților.

Vă supun spre aprobare raportul de mediere în ansamblul său.

Voturi pentru? Vă mulțumesc.

Voturi împotrivă?

Abțineri? 2 abțineri.

Adoptat cu majoritate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 august 2019, 10:25
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro