Ioan Catarig
Ioan Catarig
Ședința Camerei Deputaților din 18 iunie 1996
Sumarul ședinței
Stenograma completă

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
20-10-2021 (comună)
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 1996 > 18-06-1996 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 18 iunie 1996

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.4 Ioan Catarig - Rațiunea de a fi a activității politice în proiecția sa energetică.  

Domnul Radu Berceanu:

................................................

Are cuvântul domnul Ioan Catarig.

Domnul Ioan Catarig:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Și în intervenția de azi voi aborda rațiunea de a fi a activității politice în proiecția sa energetică, implicațiile sale economice și rezultatele sociale ce decurg din aceasta, prin prisma doctrinei solidarității social economice, care se regăsește în programele politice ale actualelor partide parlamentare, pornind de la realitata PIB-ului românesc, cel mai scăzut din zona geografică în care trăim. Astfel, pornind de la cauzele absenteismului de la vot în 2 și 16 iunie, voi prezenta o situație de neacceptat.

Cauzele absenteismului le consider a fi:

    • Lipsa elementului continuitate și constanță în activitatea partidelor parlamentare, corelat cu angajamentele electorale luate în urmă cu 4 și, respectiv, 6 ani.
    • Lipsa legilor referitoare la răspunderea ministerială, la statutul parlamentarilor și Legea funcționarului public.
    • Confuzia creată prin realizarea simultană a alegerilor parlamentare și executiv, respectiv, parlamentari-președinte.
    • Mulți candidați au avut statut de șomeri.
    • Proiecția la nivelul populației, a dezinformării dintre Executiv și Parlament ( la acest capitol vă prezint cazul amenajărilor hidrotehnice în general și cel al Someșului Mare în cadrul județului meu, Bistrița Năsăud, respectiv scoaterea din calculele de proiect a efectelor pozitive ale amenajărilor hidrotehnice, precum cea a eficienței preluării viiturilor apelor, în special iarna și primăvara la topirea zăpezilor, utilizarea și dirijarea apei cu multiplele ei funcțiuni, evidențiindu-se doar producția de energie electrică și eliminând în totalitate problemele de infrastructură: drumuri, comunicații, turism etc.) În felul acesta, nici o amenajare hidrotehnică din lume nu mai poate fi declarată ca fiind eficientă.

Cui folosește această dezinformare și această atitudine? Vă prezint de la tribună și vă pot pune la îndemână un astfel de proiect, cu astfel de lipsuri. Aceasta în condițiile în care studiul asupra energiilor regenerabile privitor la România elaborat de Compania SED în cadrul Programului al Uniunii Europene precizează printre altele (studiul îl am aici și iarăși vi-l pot pune la îndemână; dar trebuie să vă spun mai înainte că prin "resurse regenerabile" se înțelege în primul rând apa):

    • România se găsește în urma tuturor țărilor central și est-europene.
    • România pornise cu o viteză mare pe calea privatizării la începutul anului 1990, totuși, în prezent, există puține realizări în acest sens. Acest fapt este adevărat mai ales în marele și importantul sector agricol românesc. Accesul străin la proprietate a fost respins, în timp ce definirea drepturilor românești la proprietate este ambiguă. Aceasta a atras după sine investiții reduse și a condus la o slabă performanță economică.
    • Totuși, organizațiile financiare internaționale, inclusiv Banca Mondială și BERD, au informat Guvernul României că nici o linie de credit nu va fi disponibilă până când România nu va elabora politici clare în ce privește exploatarea, conducerea și tipul de proprietate în sectorul energiei electrice.
    • În prezent, RENEL deține monopolul în transport și distribuție și este proprietarul celei mai mari părți din capacitatea de producere a energiei electrice a țării. RENEL a arătat un interes moderat față de dezvoltarea resurselor regenerabile, și, repet, aici este vorba în primul rând de potențialul apelor, pe care, având o valoare marginală, RENEL este mai interesat să investească în centrale mari și în prezent construiește 2 unități nucleare, fără a avea o politică activă de promovare a regenerabilelor.

Toate aceste date aduse în fața dumneavoastră au ca scop, odată cu informarea dumneavoastră, crearea și respectiv relansarea acestei răspunderi politice pe care v-ați luat-o cu toții la alegerile din septembrie 1992, de a crește bogăția și bunăstarea tuturor cetățenilor României, în primul rând prin promovarea resurselor umane și materiale românești.

Iar în ceea ce mă privește personal, este un semnal de alarmă, de durere, dacă vreți, de la acest microfon, către toți factorii de decizie din Executiv și, în primul rând - și cu aceasta repet, de fapt, a nu știu câta oară -, solicit o întrevedere cu șeful Executivului, respectiv, cu președintele României, Ion Iliescu, și cu primul ministru al Guvernului acestuia. Adică, de fapt, al României. Și sper că acest lucru se va întâmpla chiar înainte de 1 iulie.

Vă mulțumesc pentru atenție.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti sâmbătă, 23 octombrie 2021, 3:57
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro