Gheorghe Firczak
Gheorghe Firczak
Ședința Camerei Deputaților din 25 iunie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.113/05-07-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 25-06-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 iunie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.3 Gheorghe Firczak - pledoarie pentru "exprimarea prin democrație participativă" a cetățenilor la revizuirea Constituției;

Domnul Corneliu Ciontu:

................................................

Îl invit la microfon pe domnul deputat Gheorghe Firczak. Va urma domnul deputat Mircea Ifrim.

Domnul Gheorghe Firczak:

Vă mulțumesc.

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor,

Uniunea Culturală a Rutenilor este o organizație a unei minorități naționale care consideră că membrii săi, în calitate de cetățeni ai României, au datoria să participe nemijlocit la viața publică a țării.

Sunt o serie de subiecte majore care necesită exprimarea prin democrație participativă a unui număr cât mai mare de cetățeni.

Un astfel de subiect îl reprezintă revizuirea Constituției, adoptată în ședința Adunării Constituante din 21 noiembrie 1991, intrată în vigoare în urma aprobării prin Referendumul național din 8 decembrie 1991.

Acest moment a fost hotărâtor, benefic pentru destinul României, al cetățenilor ei, în efortul de consolidare a democrației în țara noastră. Noua Constituție a creat un cadru necesar pentru afirmarea României pe plan internațional, dar și pentru manifestarea pluralismului de idei și opțiuni în societatea românească.

S-ar impune, atunci, o întrebare firească: de ce trebuie revizuită Constituția? Răspunsurile sunt multiple: o societate, oricare ar fi ea, este în permanentă schimbare, iar legile, chiar și cea fundamentală, trebuie adaptate realităților noi, ivite în decursul timpului. Apoi, sistemul democratic, prin însuși structurile sale, necesită o perpetuă ameliorare a formelor de exprimare, în așa fel încât valențele sale fundamentale să nu suporte degradări ce ar determina chiar dispariția sa.

Un al treilea argument, dar nu cel din urmă ca importanță, îl reprezintă dorința noastră, a tuturor cetățenilor României, de integrare în structurile euroatlantice, deziderat care necesită o serie de modificări care să pună în concordanță Legea noastră fundamentală cu normele generale afirmate de organismele internaționale. Dar aceste modificări trebuie făcute cu discernământ, pentru a fi benefice, nu cumva să anuleze principii sau prevederi care sunt deja un câștig.

În consecință, noi, Uniunea Culturală a Rutenilor, propunem revizuirea pe baza unor principii fundamentale, care au stat de fapt și la baza redactării și adoptării Constituției României.

1. Proprietatea privată trebuie garantată, și nu doar ocrotită.

2. Consemnarea unor soluții concrete pentru situațiile în care statul nu asigură protecția socială, în așa fel încât cetățenii României să aibă asigurat un nivel de trai decent.

3. Legea fundamentală să prevadă, expres, pe lângă obligativitatea achitării taxelor și impozitelor, imposibilitatea scutirii totale a vreunei persoane juridice sau fizice de acestea.

4. Separarea atribuțiilor Camerei Deputaților și ale Senatului, în așa fel încât procesul legislativ să fie fluidizat prin anularea competențelor comisiilor de mediere și imposibilitatea prezentării proiectelor de lege fie la Camera Deputaților, fie la Senat, în funcție de opțiunea inițiatorului.

5. Restrângerea imunității parlamentare la opiniile politice exprimate și la votul acordat de senatori, sau deputați.

6. Adoptarea, fie a republicii prezidențiale, fie a republicii parlamentare, ca formă de guvernământ, alternativă, care ar determina o consolidare semnificativă a democrației românești.

7. În cazul republicii prezidențiale, șeful Guvernului este Președintele, care-și alege echipa ministerială din afara Parlamentului, dar fiecare ministru trebuie confirmat de comisia de specialitate parlamentară.

În cazul republicii parlamentare, fiecare partid, încă din campania electorală, trebuie să-și aleagă candidatul pentru funcția de prim-ministru, iar miniștrii trebuie să fie, cu necesitate, membri ai Camerei Deputaților, nefiind necesar decât votul de învestitură pentru Guvern, în ansamblul său, pe baza programului prezentat.

8. Curtea Supremă de Justiție să se transforme în Înalta Curte de Casație și Justiție. Judecătorii să fie aleși de cetățenii cu drept de vot de pe raza teritorială unde instanța are competențe, pentru cel mult două mandate de 4 ani succesive, sau nu.

Aceleași principii trebuie aplicate și procurorilor.

9. Armonizarea deplină a legislației românești privind minoritățile naționale cu prevederile Uniunii Europene.

Noi credem că aplicarea acestor propuneri va determina o întărire a democrației românești, în folosul tuturor cetățenilor, indiferent de etnia pe care o reprezintă.

Vă mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Vă mulțumesc și eu.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 25 august 2019, 9:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro