Nicolae Leonăchescu
Nicolae Leonăchescu
Ședința Camerei Deputaților din 25 iunie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.113/05-07-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 25-06-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 iunie 2002

  1. Intervenții ale domnilor deputați:
  1.18 Nicolae Leonăchescu - punctarea unor aspecte ce au marcat desfășurarea alegerilor parțiale din data de 23 iunie 2002;

Domnul Valer Dorneanu:

Ultimul vorbitor, domnul secretar Leonăchescu.

Domnul Nicolae Leonăchescu:

Onorat auditoriu,

La alegerile locale din ziua de 23 iunie 2002, care s-au desfășurat în 13 localități pentru desemnarea primarilor, prezentarea la vot a alegătorilor a fost catastrofală. În general, absenteismul este de circa 50% și acest test electoral evidențiază valoarea activității clasei politice românești.

Indiferența alegătorului este forma de manifestare a unei democrații bolnave. Omul simplu nu mai are nici un fel de încredere în actul de conducere profesat de organele administrației publice locale și centrale. Cei care mai vin la vot sunt rudele candidaților și cei plătiți, într-un fel sau altul, să voteze, în fond, o anumită clientelă politică.

În toată această perioadă, ceva nu a mers, ceva nu este în ordine dacă, după atâția ani de zbucium și promisiuni, nimic nu se leagă! Ne-am dorit scurtarea tranziției prin reforme autentice, dar ea s-a lungit nepermis de mult din cauza guvernărilor deficitare care au susținut reforme de fațadă, simple operații cosmetice, care n-au afectat decât prin efecte colaterale procesele de sistem.

Trebuie să înțelegem că actul de guvernare trebuie să fie o transpunere în practică a trei idei fundamentale, vectori politici: descătușarea forțelor creatoare ale poporului; promovarea interesului național; proiecția în eternitate.

Să nu ne facem iluzii că lucrurile s-ar fi putut derula altfel sau că se vor putea schimba rapid în viitorul apropiat!

Procesele au inerția lor, iar mentalitățile se schimbă greu, și numai prin schimbarea generațiilor, adică lent!

Activitățile, metodele dar, mai ales, mentalitățile de tip comunist impuse cu forța de către trupele rusești de ocupație n-au dispărut brusc. Ne izbim de ele zilnic, sub forme discrete, abil ascunse, fac parte din inventarul clasei politice care exercită puterea.

Datorită imposibilității de a radiografia corect realitățile, guvernanții pun diagnosticul greșit și dau soluții care generează, constant și la nivel generalizat, eșecul. Nimeni nu vrea reformă autentică, pentru că aceasta cere a se rezolva cu prioritate problema incompatibilităților.

În acest domeniu, am moștenit o zestre nenorocită care produce efecte întârziate. Prefecții erau și secretrii comitetelor județene ale Partidului Comunist Român și deputați în Marea Adunare Națională. Directorii din întreprinderi figurau în fel de fel de organe de conducere și comitete de acțiune. Mulți profesori universitari erau activiști de partid și informatori ai serviciilor de securitate etc.

Foarte multe funcții erau incompatibile pentru aceeași persoană. Sistemul incompatibilităților a fost dezvoltat și perfecționat după Revoluția română din decembrie 1989.

avem miniștri deputați și prim-ministru șef de partid și parlamentar! noi decidem, noi executăm, noi controlăm! conducem deci pentru ai noștri, și cât conducem trebuie să ne asigurăm că nu va ridica nimeni capul și nu cumva să se întărească vreun alt partid. Indiferent de mijloace și de metode, Puterea vrea să-și perpetueze puterea, chiar dacă pentru asta sabotează democrația și-și condamnă la sărăcie propriul popor.

Avem consilieri comunali, orășenești și județeni în situații de incompatibilitate și aplicarea Legii nr.215/2001 se face strâmb.

Am legat polițiștii de locul de muncă și i-am transformat în unelte ale primarilor și ale rudelor acestora! Cu fiecare nouă lege pe care Puterea ne-o impune, apar noi incompatibilități care creează alte situații blocante, alte noduri gordiene, alte blocaje financiare.

A reușit cineva să strângă avere, și nu analizăm prin ce metode, de ce să nu-l facem parlamentar, chit că nu-l duce mintea! Ba ar merita să-l facem și ministru, și am mai adăugat ceva la șirul incompatibilităților.

Priviți în jur și veți identifica la tot pasul incompatibilități care ne blochează evoluția rapidă spre progres, fie ca expresii ale vechiului sistem, fie ca soluții cosmetice la o tot mai solicitată reformă de structură.

Alegerile locale din 23 iunie 2002 au scos în evidență fenomene specifice unei mentalități cancerigene pentru viitorul nostru politic: cumpărarea de voturi la colț de stradă, ca în Alexandria; minciuna generalizată; amenințarea cu retragerea subvențiilor bugetare; amenințarea cu represaliile asupra unor candidați mai buni și asupra familiilor lor; condiționări administrative și proesionale; promisiuni clientelare etc.

S-a spus în multe locuri foarte clar: dacă va ieși învingător alt primar decât cel propus de Putere, nu va primi nici un sprijin de la consiliul județean. va fi sabotat. Aceeași mentalitate și aceleași apucături teroriste se întâlnesc și la nivelul consiliilor județene și chiar mai sus.

Până când vom tolera această situație?

Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 19 august 2019, 11:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro