Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.177/20-12-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 10-12-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2002

10. Supunerea la votul final:

 

Domnul Valer Dorneanu:

Rog colegii care mai vin după acest apel să se prezinte personal. Vă rog să vă așezați să începem procedura de vot final și pe urmă discutarea celui de al doilea punct înscris pe ordinea de zi după proiectele de lege, respectiv discutarea moțiunii.

 
Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe (adoptat);

Supun votului dumneavoastră Proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe, în condițiile art.74 alin.2 din Constituție.

Cine este pentru? 182 voturi pentru.

Împotrivă? 86 de voturi împotrivă.

Abțineri? 1 abținere.

Cu 182 voturi pentru, 86 împotrivă, o abținere s-a adoptat poiectul de lege.

Doriți să explicați votul Partidului Democrat? Poftiți, domnule Boc.

 

Domnul Emil Boc:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Partidul Democrat a votat împotriva acestui proiect de lege pentru următoarele considerente:

1 - Partidul Democrat apreciază că practica aceasta a emiterii ordonanțelor simple nu trebuie să se substituie activității Parlamentului și să suplinească o ineficiență a majorității parlamentare și din această perspectivă, Guvernul este abilitat să emită ordonanțe simple pe perioada vacanței parlamentare într-un număr excesiv de domenii și subdomenii. Sunt 8 domenii principale și 56 de subdomenii. Cu alte cuvinte, deși este vorba doar de o singură lună, luna ianuarie, Guvernul practic își propune să realizeze ceea ce nu a reușit să treacă prin Parlament. Noi credem că Parlamentul este unica autoritate legiuitoare și excepție ar fi trebuit să fi fost emiterea ordonanțelor simple și nu regulă, așa cum încearcă Guvernul Adrian Năstase, așa cum o face și în cazul ordonanțelor de urgență, unde a depășit și performanțele guvernelor anterioare pe primii 2 ani din perioada 1996-1998.

2 - Domeniile de emitere a ordonanțelor sunt în multe dintre cazuri foarte largi și foarte vagi în același timp. De exemplu, avem domenii precum: prorogarea unor termene prevăzute în acte normative cu putere de lege. Este o formulă foarte largă. Guvernul, potrivit Constituției, trebuia să vină exact cu ce lege și cu ce termen dorește să-l prelungească și nu cu o formulă foarte generală, lăsată la opțiunea Guvernului, să nu uităm că și prin abilitare totuși Guvernul rămâne sub controlul Parlamentului și nu invers. De asemenea, formule precum perfecționarea cadrului legislativ privind regimul metalelor prețioase. Formula perfecționare este prea vagă și poate cuprinde orice.

3 - Se instituie o practică dăunătoare activității legislative, aceea de a emite ordonanță la ordonanță. Sunt multe cazuri în acest proiect de lege prin care Guvernul este abilitat pe perioada vacanței parlamentare să emită ordonanțe la anumite ordonanțe care nu au fost încă adoptate de Parlament. Cu alte cuvinte, noi împuternicim Guvernul să emită ordonanțe la niște ordonanțe pe care noi nu le-am aprobat. Întâi era necesar ca Parlamentul să-și spună punctul de vedere cu privire la acele ordonanțe ca după aceea să mandatăm Guvernul în continuare să poată emite alte ordonanțe. Cazuri concrete: este vorba despre regimul asociațiilor și fundațiilor, Ordonanța 26/2000; cred că dacă Guvernul Năstase ar fi dorit, ar fi putut să o adopte deja în 2 ani și să nu aștepte să o modifice printr-o ordonanță simplă. Înseamnă că urmărește altceva dacă timp de 2 ani de zile nu a putut să o supună aprobării Parlamentului. Sau Registrul Comerțului, trecerea Registrului Comerțului în subordinea Ministerului Justiției. Era cazul ca Guvernul Năstase să aștepte ca această ordonanță să treacă prin Parlament, să vedem dacă Parlamentul va fi de acord în totalitate cu trecerea Registrului Comerțului în subordinea Ministerului Justiției și după aceea, pe perioada vacanței parlamentare, să emită alte ordonanțe cu privire la Registrul Comerțului.

Iată de ce considerăm că această practică este inacceptabilă și reprezintă o sfidare a forului legiuitor suprem, Parlamentul României. Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Bolcaș din partea Grupului PRM.

 
 

Domnul Lucian Augustin Bolcaș:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Am lăudat la dezbaterile, să le spunem, generale, punctul de vedere al Guvernului care a ținut seamă de experiența dobândită prin amendamentele noastre anterioare.

Într-adevăr, acest proiect de lege care v-a fost înfățișat este mult mai circumscris unor realități constituționale. Ceea ce însă este deosebit de grav și acesta este motivul votului nostru împotrivă, este că, din nou, se reafirmă dictatura și disprețul Guvernului față de activitatea Parlamentului. Textul art.3 care, cu mărinimia boierului prevede că va ține seamă și de procedurile legislative declanșate în fața Parlamentului, este violent anticonstituțional, pentru că atunci permite Executivului, printr-un simplu act, să oprească o procedură parlamentară deja declanșată.

Deci, domnilor, ați votat ca să permiteți Guvernului să-și bată joc de munca dumneavoastră.

Partidul România Mare nu votează pentru aceasta, întrucât ține la demnitatea Parlamentului ca singura instituție democratică rămasă la ora actuală în structurile noastre constituționale. Mulțumesc. (Aplauze.)

 
 

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul Viorel Hrebenciuc din partea Grupului PSD.

 
 

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Stimați colegi,

Nu aveam de gând să iau cuvântul, dar speech-ul domnului Bolcaș m-a inspirat, îmi pare rău că trebuie să-l contrazic. Guvernul nu și-a bătut joc de nimeni timp de 2 ani de zile și rezultatele care s-au obținut sunt elocvente din acest punct de vedere. Chiar dacă din politicianism, domnia sa are altă părere, cred că votul pe care l-am dat este cel corect. Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului 38/2002 pentru modificarea și completarea Legii 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului (adoptat);

Domnul Valer Dorneanu:

La pct.2 pe ordinea de zi a votului final figurează Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului 38/2002 pentru modificarea și completarea Legii 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului. Supun acest proiect votului dumneavoastră, în condițiile art.74 alin.2 din Constituție.

Cine este pentru? 271 voturi pentru.

Împotrivă? 2 vot împotrivă.

Abțineri? 4 abțineri.

Cu 271 voturi pentru, 2 voturi împotrivă și 4 abțineri s-a adoptat proiectul de lege.

Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.123/2001 privind regimul străinilor în România (adoptat);

Proiectul de Lege pentru completarea Legii nr.123/2001 privind regimul străinilor în România, lege pe care o supun votului dumneavoastră, în condițiile art.74 alin.1 din Constituție.

Cine este pentru? 194 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? Foarte multe voturi neexprimate.

Abțineri?

Cu 194 voturi pentru, 2 abțineri.

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 130/2002 pentru modificarea alin.6 și alin.7 ale art.5 din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice (adoptat);

Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 130/2002 pentru modificarea alin.6 și alin.7 ale art.5 din Ordonanța Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice, conform art.74 alin.2 din Constituție, fiind lege ordinară.

Cine este pentru? 242 de voturi pentru.

Voturi împotrivă? 4 voturi împotrivă.

Abțineri? O abținere.

Cu 242 voturi pentru, 4 contra și o abținere; și aici participarea la vot n-a fost totală.

Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr.219/1998 privind regimul concesiunilor (adoptată propunerea de respingere).

Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr.219/1998 privind regimul concesiunilor. Comisiile reunite, Comisia juridică, de disciplină și imunități și Comisia economică și pentru privatizare au propus respingerea acestei propuneri.

Cine este pentru? 192 voturi pentru respingere.

Voturi împotrivă? 68 de voturi împotrivă.

Abțineri? 10 abțineri.

Cu 192 de voturi pentru, 68 de voturi împotrivă și 10 abțineri s-a respins propunerea legislativă pentru completarea Legii nr.219/1998.

   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 16:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro