Domnul Emil Boc: Vă mulțumesc, domnule președinte. Partidul Democrat a votat împotriva acestui proiect de lege pentru următoarele considerente: 1 - Partidul Democrat apreciază că practica aceasta a emiterii ordonanțelor simple nu trebuie să se substituie activității Parlamentului și să suplinească o ineficiență a majorității parlamentare și din această perspectivă, Guvernul este abilitat să emită ordonanțe simple pe perioada vacanței parlamentare într-un număr excesiv de domenii și subdomenii. Sunt 8 domenii principale și 56 de subdomenii. Cu alte cuvinte, deși este vorba doar de o singură lună, luna ianuarie, Guvernul practic își propune să realizeze ceea ce nu a reușit să treacă prin Parlament. Noi credem că Parlamentul este unica autoritate legiuitoare și excepție ar fi trebuit să fi fost emiterea ordonanțelor simple și nu regulă, așa cum încearcă Guvernul Adrian Năstase, așa cum o face și în cazul ordonanțelor de urgență, unde a depășit și performanțele guvernelor anterioare pe primii 2 ani din perioada 1996-1998. 2 - Domeniile de emitere a ordonanțelor sunt în multe dintre cazuri foarte largi și foarte vagi în același timp. De exemplu, avem domenii precum: prorogarea unor termene prevăzute în acte normative cu putere de lege. Este o formulă foarte largă. Guvernul, potrivit Constituției, trebuia să vină exact cu ce lege și cu ce termen dorește să-l prelungească și nu cu o formulă foarte generală, lăsată la opțiunea Guvernului, să nu uităm că și prin abilitare totuși Guvernul rămâne sub controlul Parlamentului și nu invers. De asemenea, formule precum perfecționarea cadrului legislativ privind regimul metalelor prețioase. Formula perfecționare este prea vagă și poate cuprinde orice. 3 - Se instituie o practică dăunătoare activității legislative, aceea de a emite ordonanță la ordonanță. Sunt multe cazuri în acest proiect de lege prin care Guvernul este abilitat pe perioada vacanței parlamentare să emită ordonanțe la anumite ordonanțe care nu au fost încă adoptate de Parlament. Cu alte cuvinte, noi împuternicim Guvernul să emită ordonanțe la niște ordonanțe pe care noi nu le-am aprobat. Întâi era necesar ca Parlamentul să-și spună punctul de vedere cu privire la acele ordonanțe ca după aceea să mandatăm Guvernul în continuare să poată emite alte ordonanțe. Cazuri concrete: este vorba despre regimul asociațiilor și fundațiilor, Ordonanța 26/2000; cred că dacă Guvernul Năstase ar fi dorit, ar fi putut să o adopte deja în 2 ani și să nu aștepte să o modifice printr-o ordonanță simplă. Înseamnă că urmărește altceva dacă timp de 2 ani de zile nu a putut să o supună aprobării Parlamentului. Sau Registrul Comerțului, trecerea Registrului Comerțului în subordinea Ministerului Justiției. Era cazul ca Guvernul Năstase să aștepte ca această ordonanță să treacă prin Parlament, să vedem dacă Parlamentul va fi de acord în totalitate cu trecerea Registrului Comerțului în subordinea Ministerului Justiției și după aceea, pe perioada vacanței parlamentare, să emită alte ordonanțe cu privire la Registrul Comerțului. Iată de ce considerăm că această practică este inacceptabilă și reprezintă o sfidare a forului legiuitor suprem, Parlamentul României. Vă mulțumesc. (Aplauze.)
|