Plen
Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2002
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.177/20-12-2002

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2002 > 10-12-2002 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 decembrie 2002

6. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.38/2002 pentru modificarea și completarea Legii nr.64/1995 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 321/2002

Domnul Valer Dorneanu:

................................................

Trecem la următorul punct de pe ordinea de zi, Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 38/2002 pentru modificarea și completarea Legii nr. 64.

Îi dau cuvântul inițiatorului, domnului ministru Ivanov.

Domnul Alexe Costache Ivanov (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate doamne și domni deputați,

În răstimpul scurs de la precedenta modificare a Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare și a falimentului, Ministerul Justiției a recepționat o serie de mesaje vizând aplicarea actului normativ, dar și propuneri, observații critice, cu privire la punerea în practică a unor prevederi ale acestuia. Observațiile au fost primite atât la instanțele judecătorești cât și de către administratorii și lichidatorii desemnați, care, de asemenea, le-au trimis la Ministerul Justiției, și aceste observații pertinente au fost evidențiate, unele din ele, și în literatura juridică de specialitate, de către reputați juriști, specializați în această materie.

Ca urmare a acestor semnale, a rezultat necesitatea elaborării unui act normativ de modificare a reglementării curente, care să introducă amendamentele necesare în vederea eliminării confuziilor și deficiențelor sesizate, precum și, totodată, să introducă unele soluții mai eficiente pentru derularea cu celeritate a procedurilor.

Pe de altă parte, unul dintre obiectivele călăuzitoare ale modificărilor efectuate îl constituie realizarea unui echilibru sensibil între protejarea intereselor creditorilor, dar și încurajarea reorganizării activității debitorilor, de care beneficiază și o parte dintre angajații acestora.

Proiectul înlocuiește sintagma "încetare de plăți" cu aceea de "insolvență", pe care o definește ca fiind: "Starea patrimoniului debitorului caracterizată prin imposibilitatea vădită de plată a datoriilor exigibile cu sumele de bani disponibile".

Insolvența comercială este definită neuniform în Legea nr. 64/1995 și această diversitate nu contribuie la corecta și uniforma interpretare. Termenul juridic care definește această situație în care se află comerciantul este corect reglementată în acest proiect pe care îl supunem atenției dumneavoastră și este bine denumită, ca fiind "insolvență".

O altă modificare vizează lărgirea sferei condițiilor în care procedura poate fi declanșată, nu numai de titularii de creanțe comerciale, ci și de cei care sunt în posesia unor creanțe civile, fiscale, izvorâte din raportul de muncă sau orice altă categorie de raport juridic.

A fost lărgită sfera atribuțiilor administratorului desemnat. De asemenea, s-a stabilit ca acesta să întocmească și să prezinte actele și informațiile prevăzute în art. 26 ori să le verifice și să le corecteze, în cazul în care debitorul nu le-a prezentat sau le-a prezentat în mod incomplet.

De asemenea, raportul pe care administratorul trebuie să-l redacteze în condițiile art. 18 va trebui să cuprindă și o evaluare a posibilităților reale ca activitatea debitorului să fie reorganizată și a motivelor care au împiedicat o asemenea redresare.

Având în vedere atribuțiile de supraveghere și control pe care judecătorul sindic le are asupra desfășurării procedurii, se prevede posibilitatea ca acesta să supravegheze toate măsurile luate de administrator și să le desființeze pe cele ilegale.

Ca element de noutate, se prevede ca deschiderea procedurii să fie condiționată de existența unei creanțe având un anumit cuantum, respectiv, cel puțin valoarea a șase salarii medii pe economie, dacă creanța izvorăște din raportul de muncă sau raportul obligaționării civile; cel puțin echivalentul în lei al sumei de 5 mii euro, în cazul celorlalte categorii de creanțe.

Criteriile valorice la care m-am referit pentru încuviințarea pornirii procedurii au drept scop evitarea abuzurilor din partea creditorilor, precum și un indiciu mai elocvent al stării de insolvență.

O completare deosebit de importantă, din punct de vedere al șansei de reușită a unei reorganizări, o constituie limitarea dreptului unui creditor cu garanții reale, precum ipoteca, gajul, garanția reală mobiliară, drept de retenție, de a putea umări executarea creanței sale garantate în afara procedurii concursuale. Prin această completare se urmărește ca debitorul să poată propună un plan de reorganizare cu șanse mai mari de reușită, întrucât o seamă dintre bunurile sale importante sunt, practic, grevate de drepturi de preferință.

Între persoanele împuternicite legal de a propune un plan de reorganizare se prevede că debitorul va putea propune un plan nu numai în cazul în care a formulat cererea introductivă, ci și ulterior, până la afișarea tabelului definitiv al creanțelor.

Cât privește închiderea procedurii falimentului, aceasta va produce o descărcare a debitorului de obligațiile născute anterior deschiderii procedurii, sub rezerva ca acesta să nu fie găsit vinovat de bancrută frauduloasă ori de plăți sau transferuri frauduloase și cu excepția cazului în care debitorul a mai beneficiat de măsura descărcării de obligație într-o procedură prealabilă, cu cel mult 5 ani înainte de deschiderea procedurii subsecvente.

Pentru aceste considerente, a fost întocmit acest proiect de ordonanță, pe care vă rugăm să-l aprobați prin votul domniilor dumneavoastră. Vă mulțumesc foarte mult.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Din partea comisiilor juridică și economică? Domnul președinte Rușanu. Vă rog să prezentați raportul.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Întrucât în plenul celor două comisii reunite: Comisia juridică și Comisia economică un singur amendament a fost respins, restul amendamentelor fiind aprobate în unanimitate, propun ca timp de dezbatere 3 minute. Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Nu suntem în procedură de urgență... Am înțeles că raportul dumneavoastră este favorabil, cu susținerea tuturor amendamentelor.

Domnul Dan Radu Rușanu:

Raportul este favorabil, atunci, cu susținerea în unanimitate a celor două comisii reunite.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc foarte mult.

Dacă dorește cineva să se înscrie la dezbateri generale? Nu.

Trecem la dezbaterea proiectului de lege și a ordonanței de urgență.

La titlul acestuia, în formula adoptată de Senat, dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Adoptat în unanimitate.

La articolul unic, preambul al proiectului de lege, urmăriți, vă rog, amendamentul nr. 1.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Admis amendamentul, modificat preambulul articolului unic.

La pct. 1, urmăriți, vă rog, amendamentul nr. 4 de la pag. 7. Amendamentul se referă la alin. 3 de la pct. 59 din ordonanță.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

La pct. 2, urmăriți amendamentul nr. 5 de la pag. 8.

Nu sunt obiecțiuni.

Adoptat amendamentul, modificat pct. II.

Cu aceasta, dezbaterea proiectului de lege a fost epuizată.

Trecem la ordonanță.

La titlul ordonanței, dacă sunt obiecțiuni? Nu sunt.

Votat în unanimitate.

Art. I, preambul.

Nu sunt obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

De la pct. 1 până la pct. 5, pe prima pagină a ordonanței, nu sunt obiecțiuni, votate în unanimitate.

De la pct. 6 la pct. 11?

Rog vizitatorii care doresc să urmărească ședința să se așeze în bănci!

La pct. 12 și 13, nu sunt obiecțiuni, votate în unanimitate.

Pct. 14-16?

Nu sunt obiecțiuni, votate în unanimitate.

Pct. 17-18?

Nu sunt obiecțiuni, votate în unanimitate.

După pct. 18, vă rog să urmăriți în raport amendamentul nr. 2 de la pag. 4, dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Admis amendamentul, votat în unanimitate și, în consecință, se introduce pct. 181, cu alin. 43 și 44.

La pct. 19, 20 și 21, dacă sunt obiecțiuni? Nu sunt.

Votate în formularea Guvernului.

La pct. 23, urmăriți amendamentul nr. 3 de la pag. 5.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu.

Admis amendamentul, modificat pct. 23 din ordonanță.

De la pct. 24 până la pct. 29, dacă sunt obiecțiuni? Nu.

Votate în formularea guvernului.

Pct. 30-32?

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Pct. 33-37, dacă sunt obiecțiuni? Nu sunt.

Votate în formularea guvernului.

Pct. 38-40?

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Pct. 41-46?

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Pct. 47 este lung, dacă aveți obiecțiuni la vreunul din alineatele și articolele de aici? Nu.

Votate în formularea Guvernului.

Pct. 48 până la 53?

Nu sunt obiecțiuni, votate toate în formularea Guvernului.

Pct. 54 până la 58.

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Pct. 59-68.

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

De la pct. 69 până la 73, nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Pct. 74 până la 88.

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Pct. 89-95.

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Pct. 96 până la 107.

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Pct. 108-111.

Nu sunt obiecțiuni, votate în formularea Guvernului.

Art. II.

Nu sunt obiecțiuni, votat în formularea Guvernului.

La art. III, urmăriți amendamentul nr. 6 din raport, îl găsiți la pag. 12.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu sunt.

Adoptat amendamentul, se modifică în mod corespunzător art. III.

Art. IV.

Nu sunt obiecțiuni, votat în unanimitate.

Art. V, care este și ultimul.

Nu sunt obiecțiuni, votat în unanimitate.

Am parcurs și textul ordonanței și al proiectului de lege, urmează să supunem proiectul de lege votului final în ședința de astăzi destinată acestui scop.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 13 iulie 2020, 6:02
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro