Plen
Ședința Camerei Deputaților din 25 noiembrie 2003
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.155/05-12-2003

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2003 > 25-11-2003 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 25 noiembrie 2003

21. Dezbateri asupra Propunerii legislative pentru reorganizarea administrativ-teritorială a unor județe din centrul României (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 425/2003

Domnul Viorel Hrebenciuc:

................................................

Supun atenției dumneavoastră propunerea legislativă pentru reorganizarea administrativ-teritorială a unor județe din centrul României.

Domnul Florescu. Vă rog! A! Inițiatorul. Domnul Brudașcu. Vă rog!

Domnul Dan Brudașcu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Un grup de parlamentari români, analizând modul defectuos în care s-a făcut împărțirea administrativ-teritorială a României prin Legea din 1968 și constatând că promisiunile în această materie, făcute la instalarea actualului guvern nu au fost materializate, în sensul realizării acestei modificări administrativ-teritoriale impuse de procesele și progresele petrecute în România după 1968, au avut inițiativa de a propune un asemenea proiect de lege pentru reorganizarea administrativ-teritorială a unor județe din centrul României.

Între motivațiile pentru care s-a avut în vedere acest lucru este în primul rând dorința de revenire la normalitate. În perioada interbelică, au existat acele județe care sunt menționate în proiectul nostru de lege, în această zonă, una dintre cele mai tensionate din punct de vedere etnic, datorită modului în care înțeleg unii cetățeni ai României să aibă și obligații, și nu să se bucure doar de privilegii.

Pe de altă parte, noi am considerat că revenirea la această formă de organizare ar fi benefică pentru a permite poporului român să-și realizeze obiectivele de dezvoltare economico-socială și să nu se preocupe în permanență de aplanarea acestor conflicte create artificial și întreținute adeseori de forțe externe.

Un alt elemente foarte important a fost acela al dorinței noastre, ca parlamentari români, de a susține eforturile făcute de către actuala putere pentru pregătirea României pentru secolul XXI și mileniul III. Noi nu dorim revenirea prin nici o formă la acele structuri de administrare teritorială specifice Evului Mediu, în care existau țări și ținuturi, așa cum se vorbește din ce în ce mai frecvent de către unele forțe secesioniste care acționează nestingherit pe teritoriul României.

Noi dorim crearea acelor structuri suple, dinamice, eficiente, care să permită României să-și îndeplinească obligațiile asumate ca țară parteneră a Uniunii Europene și a celorlalte structuri democratice din Occident.

Pe de altă parte, considerăm că această reorganizare administrativ-teritorială este impusă și de o serie de realități de natură economică și socială. Este cunoscut faptul că prin măsurile luate, de distrugerea fostei Regiuni Autonome-Maghiare, prin Legea din 1968, nu au fost create și premisele pentru o dezvoltare echilibrată și a acelor zone, în marea lor majoritate locuite de români, de pe teritoriul județelor avute în vedere care, în momentul de față, la capitolul dezvoltării lor social-edilitare, înregistrează cele mai de jos nivele posibile.

Lipsesc, în unele dintre aceste localități, o serie de facilități minimale în domeniul energiei electrice, există multe gospodării neelectrificate, în domeniul telefoniei, există încă foarte multe localități în care nu există nici un banal telefon, deși suntem la început de mileniu III. Există, de asemenea, foarte multe probleme în asigurarea facilităților pe linie de educație, de sănătate și așa mai departe.

Considerăm că prin restructurarea administrativ-teritorială a acestui spațiu pe care-l avem în vedere, se vor crea și premisele de reorientare a fondurilor necesare asigurării condițiilor minime de civilizație și din perspectiva necesității de a pregăti România pentru marele examen al (Are loc o întrerupere accidentală a microfonului) am înțeles, domnule președinte, probabil că vă deranjează aceste adevăruri...pregătirea României pentru marele examen al integrării europene.

Iată motivele pentru care am considerat că este necesară o asemenea reorganizare care nu vizează măsuri de răzbunare sau de sancționare, așa cum s-a interpretat eronat, a unor minorități etnice. Considerăm că toate minoritățile etnice trebuie să aibă, pe de o parte, drepturi și libertăți, dar și să-și asume responsabilități și obligații.

Acesta este motivul sau acestea sunt motivele principale care au stat la baza realizării acestei propuneri legislative.

Considerăm că dacă dumneavoastră veți adopta formula comodă de respingere, nu faceți decât să dați un semnal de continuare a activităților grupărilor secesioniste care stopează eforturile României de a-și realiza temele pentru marele examen al viitoarei noastre aderări euro-atlantice.

Mulțumesc pentru atenție.

(În continuare, conducerea ședinței este preluată de domnul Valer Dorneanu, președintele Camerei Deputaților)

Domnul Valer Dorneanu:

Din partea comisiei.

Domnul Ion Florescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Noi înțelegem patetismul de care dau dovadă colegii noștri de la P.R.M., numai că, din păcate, comisia a constatat că această propunere legislativă nu poate fi susținută în vederea adoptării întrucât nu respectă prevederile art.20 al Legii administrației publice locale nr.215/2001 și nici ale art.13 al Legii nr.3 privind organizarea și desfășurarea referendumului.

Art.20 din Legea administrației publice locale nr.215/2001 prevede clar că: "orice modificare a limitelor teritoriale ale comunelor, orașelor și județelor se poate efectua numai prin lege și numai după consultarea prealabilă a cetățenilor din unitățile administrativ-teritoriale respective", bineînțeles, prin referendum.

Alin.3 al art.13 din legea privind organizarea și desfășurarea referendumului precizează că: "proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale comunelor, orașelor și județelor, se înaintează Parlamentului spre adoptare numai după consultarea prealabilă a cetățenilor din unitățile respective". În acest caz, organizarea referendumului este, deci, obligatorie.

Or, aceste cerințe exprese a legilor menționate nu sunt îndeplinite.

Inițiativa legislativă nu răspunde exigențelor unui act normativ prin care să se stabilească corect delimitarea administrativ-teritorială a județelor propuse. Proiectul de lege nu cuprinde norme referitoare la schimbarea denumirii unor localități, cu toate că acestea sunt efectuate în cadrul proiectului de act normativ.

Anexele la proiectul de lege nu sunt complete deoarece nu cuprind și satele componente ale fiecărei comune și nici localitățile componente sau aparținătoare acestora.

Față de cele prezentate, și ca urmare a dezbaterilor, Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic propune plenului Camerei Deputaților respingerea acestei propuneri legislative.

Mai fac mențiunea că raportul a fost adoptat în comisie cu 15 voturi pentru și 3 împotrivă. La fel, mai fac mențiunea că această lege are caracter organic, face parte din categoria legilor organice.

Mulțumesc frumos.

Domnul Valer Dorneanu:

Da. Domnul Costache.

Domnul Mircea Costache:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În calitate de coautor al acestui proiect de lege, vreau să menționez că ideea de bază nu a fost schimbarea raporturilor dintre minoritățile din zonă sau dintre cetățenii aparținând unei anume majorități, ci ideea s-a ivit în momentul în care întreaga societate românească, președintele României, primul-ministru puneau în discuție posibilitatea unei mai așezate, mai bune organizări administrativ-teritoriale pentru accesarea fluxurilor de capital din exterior către țara noastră.

Se prezentau atunci în presă posibile hărți, posibile noi regiuni, conforme cu cerințele celor care direcționează către România programe de finanțare externă.

Aceasta fiind cauza principală, cred că din acest punct de vedere trebuie înțeles efortul nostru și al altor factori de a moderniza împărțirea administrativ-teritorială a țării. Cât despre ceea ce spune domnul reprezentant al comisiei, că aceasta nu se poate face decât prin lege, mi se pare corect. Asta am făcut și noi, un proiect de lege.

Cât despre referendum, că ar fi nevoie de un referendum, de acord, se poate face un referendum, inspirându-ne din experiența recentă, într-o singură zi și în două ore, de la 6 la 8 seara, și rezultatul va fi foarte bun.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc,stimați colegi.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 18 octombrie 2019, 1:48
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro