Constantin-Gheorghe Avramescu
Constantin-Gheorghe Avramescu
Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/09-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 02-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.7 Constantin Gheorghe Avramescu - critici la adresa emiterii Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 121/2003;

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................

Dau cuvântul domnului Constantin Avramescu. Va urma domnul Szilagyi Zsolt.

Domnii deputați Ion Mocioalcă, Marian Motoc, Mihai Tudose, Cristian Sandache, Aurel Gubandru, Eugen Arnăutu, Ioan Sonea și Ioan Miclea au depus declarațiile la secretariat.

Domnul Constantin Gheorghe Avramescu:

Stimați colegi,

Prin Legea nr.21/1996 se preciza modul de alcătuire a Consiliului Concurenței, format din 10 membri cu un mandat de 5 ani, numiți de catre Președintele României, la propunerea Comisiilor reunite de politică economică ale celor două Camere.

Prin documentul de poziție al României, la cap.6, "Concurența și ajutorul de stat", adoptat la 31 iulie 2000, și completat cu Documentul de poziție nr.11 din 7 noiembrie 2002, se menționează ca România acceptă în întregime acquis-ul comunitar, reglementările după care ne conducem fiind cele prevăzute în Legea nr.21/1996.

Vreau să precizez că, în conformitate cu această lege și a modificărilor ulterioare, precum și cu acquis-ul comunitar, acordarea ajutorului de stat se poate acorda numi cu avizul Consiliului Concurenței. Prin ajutor de stat se înteleg subvențiile, amânările și radierile de la plata datoriilor către stat.

În viziune europeană, ajutorul de stat se acordă unor agenți economici de importanța deosebită, dar numai o dată și numai în măsura în care există certitudinea că respectivul agent se va redresa prin ajutorul acordat.

Pentru a evita abuzurile, organismele de concurență trebuie să fie independente de executiv, care administrează resursele bugetare.

Dupa cum se știe, în țara noastră acordarea ajutoarelor de stat a devenit de mulți ani un fenomen endemic, cu diferite motivații - sectoare strategice, probleme sociale, crearea condițiilor de privatizare și așa mai departe.

În aceste condiții, Guvernul a emis Ordonanța de urgență nr.121 din decembrie 2003, deci recentă, prin care se prevede că membrii Consiliului Concurenței nu se mai propun de catre Parlament, ci de către Guvern. Pentru că legea prevede că o ordonanță se pune în aplicare de la data publicării, înainte de trecerea ei prin Parlament, s-a și trecut la înlocuirea președintelui și a unuia dintre vicepreședinți.

O primă întrebare care se pune este: ce s-ar întâmpla dacă Parlamentul ar respinge aceasta ordonanță? S-ar reveni la numirile facute?

Nu este o noutate că Guvernul trece peste autoritatea și competențele Parlamentului. Substratul este însă altul. Efectuarea numirilor de către Guvern trece practic Consiliul Concurenței în subordinea Guvernului, astfel că acest Consiliu își pierde independența, călcându-se principiile comunitare.

Sunt convins că aceasta manevră tipică politicii noastre dâmbovițene nu va trece neobservată, ca atâtea alte practici antieuropene.

Nu ne-a fost suficientă neacordarea statutului de economie de piața funcțională, și nici ultimele evaluări privind imixtiunea politicului în justiție, corupția generalizată etc.

Venim acum cu o nouă dovadă că dorim să ne încadrăm în Uniunea Europeană, fără însă a respecta regulile acestea și continuăm pe același drum care ne-a condus la situarea pe ultimul loc dintre statele care aspiră la cooptarea în Uniune. Nu întâmplător este faptul, de exemplu, că investițiile străine pe cap de locuitor să fie, în Bulgaria, de aproape trei ori mai mari ca la noi. Am ținut să relev acest aspect al politicii împotriva intereselor naționale ale Guvernului, prin practicarea unor șmecherii care nu mai pot induce pe nimeni în eroare și în primul rând pe cei care decid asupra acceptării noastre în Uniunea Europeană, care se conduce, după cum știm, după alte reguli dificile pe care le practică Guvernul nostru.

Nu vreau să fiu o Cassandră, dar continuarea pe acest drum ne blochează intrarea în Uniune în anul 2007. Considerentele politice care îndeamnă statele europene de a încadra în Uniune și România au o limită și ultimele documente o dovedesc: că nu se poate trece, la infinit, peste multe neîndepliniri pornite din rea-credință și rea-voință.

Mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 6 iunie 2020, 22:56
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro