Gheorghe Dinu
Gheorghe Dinu
Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/09-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 02-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.17 Gheorghe Dinu - despre aspecte contradictorii din domeniul transportului feroviar;

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................
Dau cuvântul domnului Gheorghe Dinu și ultimul vorbitor Ludovic Mardari.

Domnul Gheorghe Dinu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

De ce nu sunt bani pentru revendicările salariale ale ceferiștilor? Angajații căii ferate au declanșat un conflict de interese în cadrul căruia deja luni, 1 martie 2004 s-a desfășurat o grevă de avertisment de 2 ore, urmând ca după 5 zile să declare greva generală.

Feroviarii cer mărirea salariilor cu 12%, Guvernul le-a oferit doar 3%, ceea ce nu acoperă nici măcar inflația, stoparea concedierilor colective, asigurarea echipamentelor de protecție și a unor condiții decente de muncă, precum și acordarea tichetelor de masă.

Negocierile cu administrațiile societăților CFR și cu Ministerul Transporturilor nu au dus până acum la nici un rezultat pe motiv că nu sunt bani pentru satisfacerea tuturor revendicărilor, dar să vedem cum sunt cheltuiți banii, mulți, puțini de care dispune calea ferată. Nu demult s-a aflat în dezbaterea Camerei Deputaților Legea pentru ratificarea Acordului de garanție între România și Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, Acord semnat la București la 4 aprilie 2003 pentru împrumutul de 24 milioane de euro, acordat de BERD Companiei Naționale de Căi Ferate, CFR S.A.

Discuțiile privind garantarea de către statul român a acestui împrumut mi-a reamintit faptul că CFR S.A. mai are două credite externe în derulare, respectiv creditul contractat cu Banca Națională a Greciei din care s-a decontat numai în anul 2003 - 131 de milioane de lei, precum și cel acordat de Credit Suisse Boston din care s-a prevăzut a se deconta în cursul anului 2004 - 24,6 milioane de dolari, ambele pentru proiectele aprobate prin HG nr. 1254 din 2002 și modificat cu HG nr. 870 din 2003 privind reabilitarea unor stații de cale ferată.

Recentul scandal avându-l ca erou principal pe Mihai Nicolaiciuc, fostul director general al Companiei Naționale de Căi Ferate, CFR S.A., cercetat penal la cererea OLAF, organism al U.E. ca și alte semnale apărute în mass - media, mă fac să cred că toate aceste împrumuturi, până la urmă, nu numai garantate, dar și suportate de bugetul de stat, sunt complet nejustificate, iar termenii pompoși folosiți pentru motivarea lor; reabilitare, modernizare, îmbunătățire, modernizarea oportunităților, etc. sunt meniți să acopere irosirea unor însemnate resurse bănești în scopuri ascunse de îmbogățire a unor firme private, vezi renovarea stației Iași de exemplu, ce fac parte din clientela politică a partidului de guvernământ.

Nu trebuie să fii neapărat cunoscător din interior a situației actuale a CFR-ului, ca să-ți dai seama că uriașa sumă de 24 milioane de euro se va consuma pe obiective mărunte, nesemnificative, spații comerciale în gări, în loc ca acești bani să fie folosiți pentru înlocuirea instalațiilor și aparatajului de dirijare a traficului, de siguranță a circulației, care conform standardelor tehnice, trebuiau de mult înlocuite, astăzi nemaiprezentând securitate în exploatare, putând chiar să ia foc în orice moment.

Oare acum la calea ferată chiar este nevoie de irosirea slabelor resurse de care dispune Compania Națională CFR S.A. pe termopane, acoperișuri de tablă ondulată, pavele și dale ornamentale, aparate de aer condiționat, toate aduse din import pe bani grei, acum când volumul traficului feroviar este în cădere liberă, când prin politica de tarife și orare, călătorii sunt dirijați sau chiar forțați să aleagă transportul rutier, sector unde companiile private au exclusivitate și este teren și mai propice pentru clientelism, corupție, evaziune, concurență neloială, acum când se preconizează închiderea multor linii așa-zise neinteroperabile, când se anulează într-o veselie trenurile populare, adică personale și curse de navetiști în favoarea trenurilor de lux rapide și intercity, transportul feroviar pierzându-și tot mai mult rolul de serviciu social.

Oare acum ar fi nevoie de reabilitarea căii ferate în întregul ei și nu doar a câtorva stații? Ce pot să zică ceferiștii despre aceste cheltuieli în timp ce ei au fost sau urmează să fie disponibilizați cu zecile de mii, pe motiv că nu sunt bani pentru plata salariului, iar pentru cei rămași se oferă o majorare a salariului de numai 3%. Personal consider că greva salariaților feroviari nu este benefică nici pentru călătorii transportați, nici pentru beneficiarii transportului feroviar al mărfii, cu atât mai puțin pentru bugetul feroviar care va suferi extrem de mult pe perioada întreruperii lucrului, dar în același timp, consider că modul în care acționează Ministerul Transporturilor, cum gestionează Ministerul Transporturilor acest important segment al economiei naționale, lipsa de responsabilitate privind administrarea și exploatarea căilor ferate, nu prevestește nimic bun în continuare.

Cui ajută faptul că vom avea eurogări, cum le place să spună diriguitorilor actuali ai transportului feroviar, cu săgeți albastre, remorcate de locomotive Diesel importate în timp ce locomotivele electrice românești stau la gară? Cui ajută aceste aerogări când până și aceste "săgeți albastre" nu vor mai avea cine să le conducă, mecanicii de locomotive, revizorii de vagoane, electromecanicii S.C.B., impiegații de mișcare fiind disponibilizați după o logică greu de înțeles.

Ca feroviar cu peste 32 de ani de activitate în acest sector, de la această înaltă tribună am avertizat de foarte multe ori că politica aplicată sectorului feroviar este total greșită. Nu am fost nici măcar ascultat, iar acum, domnilor guvernanți, începeți să culegeți roadele. Mulțumesc.

Domnul Corneliu Ciontu:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 6 iunie 2020, 22:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro