Ludovic Mardari
Ludovic Mardari
Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/09-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 02-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.18 Ludovic Mardari - declarație cu titlul "Politica bramburistă a PSD în domeniul locuințelor";

 

Domnul Corneliu Ciontu:

  ................................................
Ultimul vorbitor, domnul deputat Ludovic Mardari, domnul Valentin Iliescu depune la secretariat.

Domnul Ludovic Mardari:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Declarația mea politică de astăzi are titlul "Politica bramburistă a PSD în domeniul locuințelor".

Guvernele care s-au perindat la conducerea țării, începând cu anul 1990 până în prezent, n-au acordat importanța necesară construirii de locuințe. Dimpotrivă, măsurile luate au constituit o frână în desfășurarea acestei activități. Fabricile de ciment, deși erau foarte profitabile, au fost privatizate, ajungându-se ca unul dintre cele mai importante materiale utilizate în construcții să se vândă pe piața internă cu 80 dolari tona, mult mai scump decât la export unde se practică un preț de 24 dolari pe tonă. Nimeni nu a intervenit pentru a stopa acest fenomen aberant. Cele mai multe dintre materialele de construcții se importă, producerea lor în țară nefiind stimulată prin măsuri de protecție adecvate.

În anul 2000, după preluarea puterii de către PSD, s-a creat iluzia unei relansări în construcția de locuințe prin înființarea unui Minister al Locuinței, chiar dacă simultan cuprindea și Transporturile. S-a demarat realizarea de locuințe prin ANL, efectul fiind nesemnificativ în comparație cu solicitările existente, în special la categoria închirieri, spre deosebire de cumpărări, unde nu oricine poate face față prețurilor ridicate. Iluzia menționată anterior a fost spulberată în anul 2002 prin adoptarea Legii nr.345 care introducea TVA - ul în construcții. Prin această prevedere cheltuielile cu manopera au crescut cu 19%. S-a ajuns ca în prezent, construirea sau cumpărarea unei locuințe să rămână doar în domeniul viselor, pentru majoritatea celor care sunt nevoiți să se gândească la un astfel de proiect.

Bomboana pe colivă va fi pusă în aprilie, a.c., când expiră termenul privind evacuarea chiriașilor din casele naționalizate în conformitate cu Legea nr.10/2001 (OUG nr.40/1999). Problemele sociale privind spațiile locative vor exploda, cei mai mulți dintre chiriași, datorită veniturilor reduse, neputând să-și cumpere sau să închirieze o altă locuință. Grav este că Guvernul PSD n-a făcut nimic în ceea ce privește construirea de locuințe sociale, deși au trecut peste trei ani de la adoptarea Legii nr.10/2001, dând dovadă de totală iresponsabilitate. Ce vor face năpăstuiții de soartă? Vor rămâne sub cerul liber? Soluția oferită, relativ recent, de Președintele României, domnul Ion Iliescu, privind prelungirea termenului de evacuare a chiriașilor, este anticonstituțională, încălcând dreptul la proprietate. Nu se poate emite un act legislativ prin care să se impună unui cetățean cum să-și exercite dreptul la proprietate. Nu exclud faptul că unii proprietari ar putea să-și dea acceptul în legătură cu prelungirea contractelor de închiriere, stimulați prin plata de către Guvern a unor subvenții care să acopere diferența dintre chiria la nivelul pieței și cea practicată de către stat, idee care ar putea sta la baza unui text de lege. Chiar dacă se va găsi formula constituțională de redactare a unei astfel de legi, se va ajunge doar la o diminuare a problemelor sociale, deoarece mulți proprietari doresc să intre în posesia imobilelor care le aparțin și nimeni și nimic nu-i mai poate opri.

Practica promisiunilor neonorate, deși puternic mediatizate, este ceva obișnuit pentru Guvernul PSD. În anul 2003, cu doar câteva luni înainte de adoptarea noului Cod Fiscal, domnul ministru al Finanțelor, Mihai Tănăsescu, a lansat ideea deducerii a 20% din cheltuielile făcute de persoanele fizice pentru construirea sau cumpărarea unei locuințe, aceasta însemnând diminuarea corespunzătoare a impozitării venitului global. A uitat însă promisiunea făcută, înaintând proiectul Codului Fiscal la Parlament, fără această măsură care ar fi fost binevenită.

Guvernul PSD are un talent deosebit în a băga în ceață unele prevederi legislative care ar fi trebuit de mult să-și facă efectele, fiind indiferent față de consecințele negative asupra populației. Hotărârea de Guvern nr.36/2002, modificată prin HG nr.561/2003, oferă posibilitatea cetățenilor să-și repare locuințele, beneficiind de reducerea cu până la 100% a impozitului pe clădiri pentru anul fiscal următor, fiind vorba de reparații care nu necesită autorizații de construire. Această facilitate este anulată prin punctul 214 din normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal, în care se menționează că reducerea impozitului este posibilă numai dacă s-au luat credite pentru executarea lucrărilor și există autorizație de construire. Nu mai contează că Legea privind autorizarea executării construcțiilor și unele măsuri pentru realizarea locuințelor nr.50/1991 nu prevede necesitatea obținerii autorizațiilor de construire în cazul reparațiilor curente. Guvernul și-a atins scopul. Au fost anulate, dintr-un condei, niște facilități care, oricum, nu grevează semnificativ bugetul de stat.

Codul Fiscal, adoptat în luna decembrie 2003, prevede, la art.86 alin. c, deducerea din venitul anual global a cheltuielilor pentru reabilitarea termică a locuinței de domiciliu, în limita a 15 milioane lei anual. Se poate spune că este doar un text mort pentru că n-a fost emisă, încă, hotărârea de guvern care să stabilească procedura de aplicare. Rămâne de văzut când va găsi Guvernul actual timpul necesar pentru a emite respectiva hotărâre.

Deocamdată Guvernul este imperturbabil față de toate aceste probleme, neavând nici o reacție la plângerile Federației Asociațiilor de Locatari și la criticile apărute în mass-media.

Din cele expuse rezultă că există suficientă justificare în alegerea titlului pentru declarația mea politică de astăzi. Vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 7 iunie 2020, 0:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro