Napoleon Pop
Napoleon Pop
Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/09-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
03-06-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 02-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.35 Napoleon Pop - comentariu legat de reforma administrației publice;

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Napoleon Pop:

Reforma administrației publice.

Deși este unul din criteriile importante pe care România trebuie să le îndeplinească pentru integrarea în Uniunea Europeană, reforma administrației publice continuă să bată pasul pe loc, stadiul de strategii, programe și proiecte, făcute publice nefiind depășite cu prea mult. Realitatea în domeniu este departe de ceea ce s-a promis în programul de guvernare cu care a fost învestit actualul cabinet, ultimul Raport de Țară din anul 2003, cât și recentul raport al Comisiei de Afaceri Externe a Parlamentului European readucând în discuție din nou lipsa reformelor în justiție și administrație publică.

Indiferent de promisiuni, era știut că modernizarea și dezvoltarea sistemului administrației publice la toate nivelurile constituie un proces dinamic și complex care cere eforturi concrete și susținute pentru a accelera aderarea la Uniunea Europeană.

Ne aflăm în situația să constatăm că Strategia privind accelerarea reformei în administrația publică, adoptată în 2001 prin hotărâre de Guvern avea printre cele 10 obiective principale și depolitizarea structurilor administrației publice și eliminarea clientelismului politic și tentației corupției prin aplicarea cu strictețe a Statutului funcționarului public, gestionarea coerentă și corectă a carierei funcționarilor publici. În fapt, nu s-a produs nici o modificare de fond în corpul funcționarilor publici, doar una care surprinde, respectiv "militarizarea" administrației publice prin numiri de prea multe persoane foste și actuale cadre militare. Obiectivele din această strategie au fost de imagine, iar cel al modernizării localităților urbane și rurale s-a redus la simpla ridicare în grad, pe hârtie, de la sat la comună, de la comună la oraș, de la oraș la municipiu.

Era de așteptat ca reforma administrației publice românești să aibă drept suport anumite transformări de fond în cadrul acesteia care constau în: trecerea de la personalul angajat pe criterii politice la funcționari publici angajați pe criterii ale competenței profesionale; aplicarea corectă a principiului subsidiarității cu asigurarea resurselor financiare, și, nu în ultimul rând, trecerea de la respectarea directivelor date pe linie de partid la respectarea legalității actului administrativ.

Perfecționarea sistemelor de recrutare, selecție și promovare ale funcționarilor publici, aplicarea echidistantă a principiilor administrative de către aceștia, proiectarea unui sistem de recompensare pe criterii de performanță a funcționarilor publici au rămas simple deziderate, iar atunci când suntem criticați de lipsă de capacitate administrativă înțelegem, de fapt, o deprofesionalizare a administrației.

În încheiere aș dori să reamintesc că oficialii Uniunii Europene, a căror opinie clară și neechivocă suferă interpretări neavenite de unii reprezentanți ai Guvernului României, precizează în Raportul de țară pe 2003 că, citez, " .... procesul de reformă în administrația publică este abia într-o fază de început. Administrația publică din România este caracterizată în continuare prin proceduri greoaie, lipsă de transparență și o capacitate limitată de punere în aplicare a politicilor." Nu întâmplător o astfel de poziție este completată și cu observația că, citez, "...corupția este în continuare un fenomen larg răspândit în România, afectând societatea sub toate aspectele sale".

Vă mulțumesc pentru atenție !

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 7 iunie 2020, 0:49
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro