Plen
Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.22/09-03-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-05-2020
20-05-2020 (comună)
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 02-03-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2004

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 85/2003 pentru modificarea și completarea Ordonanței Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice și instituțiile publice; Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței Guvernului nr. 80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile și instituțiile publice (amânarea votului final).
 
consultă fișa PL nr. 601/2003

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

În continuare, urmează pct.11 - Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței Guvernului nr.85/2003 pentru modificarea și completarea Ordonanței nr.80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile administrației publice.

Poftiți, domnule ministru, să vă susțineți proiectul, din partea Ministerului Administrației și Internelor.

Domnul Mircea Alexandru (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Ordonanța Guvernului nr.80 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile și instituțiile publice a fost adoptată în anul 2001, în vederea limitării unor cheltuieli făcute de instituțiile publice, așa cum erau ele definite în Legea finanțelor publice, și a fost un act normativ ce se adresa tuturor instituțiilor și autorităților publice, indiferent de modul în care se finanțau acestea.

Experiența acumulată de la data adoptării acestui act normativ a arătat că limitarea drastică a cheltuielilor instituțiilor și autorităților publice, precum și normarea strictă a personalului unora dintre acestea, poate determina sincope în activitatea instituțiilor respective exact în prioade sau în momente când acestea trebuiau să desfășoare o activitate intensă.

În acest sens, prin Ordonanța nr.85, s-a urmărit eliminarea acestor disfuncționalități din derularea activităților administrative.

Astfel, pentru a se evita blocarea activităților autorităților administrației publice locale, autorități cărora în ultimii doi ani le-au fost transmise numeroase noi atribuții, ce au fost preluate de autoritățile locale în virtutea descentralizării serviciilor publice și apropierii acestora de cetățean, s-a propus renunțarea la normarea strictă, printr-un act normativ cu putere de lege, a numărului de personal din aparatul propriu al consiliilor locale, consiliilor județene și al Consiliului General al municipiului București, această normare urmând să se facă de către fiecare autoritate în parte, în funcție de problematica specifică din respectiva unitate administrativ-teritorială și de resursele financiare de care aceasta dispune, în virtutea principiului autonomiei locale, principiu consfințit atât de Constituție, cât și de Legea administrației publice locale.

Mai sunt și alte elemente, n-aș vrea să le enumăr pe toate. Fac precizarea că proiectul de lege a fost dezbătut în mai multe ședințe ale Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, s-au adoptat niște amendamente cu care suntem de acord.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul președinte Oltean.

Vă rog să prezentați raportul Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Domnul Ioan Oltean:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Comisia pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic a fost sesizată, spre a lua în dezbatere, pentru întocmirea raportului de fond, Ordonanța Guvernului nr.80/2000 modificată prin Ordonanța Guvernului nr.85/2003.

În același timp cu dezbaterea pe marginea acestei ordonanțe, a fost luată în dezbatere și Propunerea legislativă privind modificarea Ordonanței nr.80/2001 privind stabilirea unor normative de cheltuieli pentru autoritățile și instituțiile publice.

În urma unor discuții la nivelul comisiei și în prezența reprezentantului Guvernului, domnul ministru Mircea Alexandru, s-a căzut de acord ca o parte din amendamentele existente în propunerea legislativă să se regăsească, să fie încorporate în raportul privind Ordonanța nr.85 de modificare a Ordonanței nr.80.

În consecință, a fost întocmit un raport suplimentar, care a fost depus în termen în casetele colegilor noștri și care este astăzi luat în dezbatere.

Raportul este favorabil și, în consecință, domnule președinte, doamnelor și domnilor colegi, vă rugăm să-l susțineți în forma în care a fost depus din partea comisiei.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc.

Domnule deputat, poftiți, la dezbateri generale.

Domnul Vasile Silvian Ciupercă:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor,

Am intervenit numai pentru a sublinia faptul că nu s-a renunțat la ideea de bază a ordonanței, de a se exercita o maximă atenție asupra diminuării cheltuielilor publice care vizează normativul de personal, cheltuielile cu convorbiri telefonice, normativul de mașini, cheltuielile cu carburantul și alte lucruri ce țin de funcționarea administrației. Numai că s-a operat o distincție. Grija pentru diminuarea cheltuielilor publice este partajată între administrația centrală și administrația locală. Este mult mai important să avem autorități care sunt extrem de atente când votează bugetul localității, unității administrativ-teritoriale, să nu existe exces în ceea ce privește sumele propuse pentru plata salariilor, pentru cheltuielile de carburant, pentru telefonie, pentru convorbiri. Este mult mai important să se exercite acest drept de control asupra modului cum se cheltuiesc banii publici.

De altfel, Ordonanța nr.45 privind finanțele publice locale stabilește foarte clar că dimensionarea, fundamentarea și utilizarea resurselor fondurilor publice locale pentru funcționarea administrației se face în strictă corelare cu posibilitățile de încasare și cu veniturile și conform priorităților pe care și le stabilesc autoritățile.

Deci, este important să avem consilii locale atente când votează bugetul și este evident împotriva spiritului autonomiei să decidem ca într-un pat al lui Procust de undeva, de la o anumită distanță, care sunt cheltuielile pentru telefoane, pentru deplasări în teritoriu, când județele au dimensiuni atât de diferite.

De aceea, vreau să subliniez, chiar împotriva unor comentarii din presă, că spiritul economiei cu privire la cheltuielile publice a rămas, numai că s-a transferat celor care sunt în drept să controleze acest lucru.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Vă mulțumesc, domnule deputat.

Dacă mai dorește cineva să intervină?

Poftiți, domnule deputat.

Domnul deputat Dinu, din partea PRM.

Domnul Gheorghe Dinu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Am fost consilier local patru ani de zile la Brașov. Într-unul din ani, primăria a venit și a solicitat, la jumătatea anului, creșterea cheltuielilor cu telefoanele, de fapt dublarea cheltuielilor cu telefoanele. Atunci, consiliul local din care făceam parte a inițiat o analiză la sânge a cheltuielilor care s-au făcut pe telefoane și a constatat că, de fapt, în Primăria Brașov, cu 0 se putea ieși în rețeaua interurbană și vorbi fiecare cum credea de cuviință, dintre salariații primăriei. Am luat măsura, imediat, să vină cineva de specialitate și să oprească ieșirea la interurban prin cifra 0.

Iată cum consiliul local de acolo, văzând că se încalcă niște reguli și se putea ieși foarte ușor dintr-un buget alocat, a reușit să revadă această chestiune și să pună frână la cheltuirea banului public în mod cu totul necontrolat. Dar, de la acel sistem și până la a impune printr-un act normativ la nivel central unde să se încadreze și în ce limite să se încadreze primăriile și consiliile locale, legate de cheltuieli, mi se pare totuși un mare abuz. Ori lăsăm administrației publice locale, independente din punct de vedere al administrării fondurilor, ori dispuneau la nivel central - și ne întoarcem la partidul comunist, în care totul este centralizat și toată lumea dispune, sau central se dispune asupra modului cum trebuie cheltuit banul public.

Mi se pare că cei 31 de consilieri, de exemplu la Brașov, au capacitatea necesară să poată interpreta prioritățile care sunt la nivel local și modul cum se distribuie sau cum se repartizează sumele în vederea satisfacerii procesului administrativ.

Mie mi se pare o ingerință a Guvernului total deplasată a veni și a controla câți bani să se cheltuiască pe telefoane, pe autoturisme, pe mașini și așa mai departe.

Deci, părerea mea este că asistăm la o încălcare din nou a principiilor autonomiei administrării fondurilor proprii, a încălcării Cartei europene a drepturilor administrației publice locale de a-și stabili resursele atât la venituri, dar și la cheltuieli, și nu văd, sau nu vedem de ce totuși acum se intervine din nou să se pună botniță administrației publice. Ori respectăm principiul administrării și autonomiei administrației cel puțin din punct de vedere al administrării financiare materiale locale, ori facem ceva centralizat și ne întoarcem la partidul comunist.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Dobre, din partea Partidului Național Liberal.

Domnul Victor Paul Dobre:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Țin și eu să remarc că, după trei ani de zile, Guvernul respectă ceva mai mult consiliile locale, respectiv consiliile județene, permițându-le să-și stabilească o serie de cheltuieli, așa cum consideră ele de cuviință. Și noi, care întotdeauna am sprijinit principiul autonomiei locale, salutăm acest lucru.

În același timp, nu pot să nu remarc că această relaxare a poziției majorității PSD față de posibilitățile de a cheltui, ale consiliilor locale și consiliilor județene, vine într-un an electoral, când, probabil, așa cum se întâmplă de altfel deja în teritoriu, întreaga administrație de stat a intrat în campania electorală.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Poftiți. Reprezentantul UDMR.

Domnul Kovács Csaba Tiberiu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu, în primul rând, aș dori să salut amendamentele admise la acest act normativ și fac acest lucru pentru că eu zic că am realizat, prin aceste amendamente, o jumătate de pas în direcția administrației locale și ar fi cazul ca acest gest să aibă o continuare în viitorul apropiat.

Dacă România nu ar avea statutul de țară în tranziție, atunci, un asemenea act normativ ar fi de neconceput, pentru că, în momentul în care administrația publică locală funcționează pe baza unei legi organice care înscrie la capitolul principii unele ca cel privind autonomia locală, principiul descentralizării, al deconcentrării, al subsidiarității, asemenea intervenții ale puterii centrale, practic, sunt neavenite.

De ce, totuși, ne prinde bine statutul de țară în tranziție? Pentru că, într-un stat de drept, într-o democrație clasică, există o sancțiune și o sancțiune care de multe ori lovește foarte dur. Acesta este votul pe care-l exprimă cetățenii la alegerile locale.

Totuși, se pare că la noi încă această sancțiune nu și-a ocupat locul pe care ar trebui să-l ocupe.

Deci, pe undeva, eu privesc această chestiune ca un compromis. În 2001 s-au introdus niște restricții, datorită faptului că în perioada anterioară administrațiile locale - haideți, s-o spunem, totuși, pe șleau - au făcut niște excese față de mijloacele pe care le aveau la dispoziție, eu aș fi cel mai fericit dacă, după, haideți să-i spunem acest avertisment de trei ani, autoritățile locale ar realiza și forța votului cu care trebuie să se confrunte din 4 în 4 ani și drămuirea banului public s-ar face prin această prismă. Atunci, eu cred că într-o perioadă într-adevăr scurtă, într-un viitor foarte apropiat putem face și cealaltă jumătate de pas și să eliminăm ce a mai rămas în aceste ordonanțe.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul președinte Ioan Oltean. De data aceasta, vorbește în numele Grupului parlamentar al PD.

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Îngăduiți-mi să exprim câteva considerente pe marginea acestui act normativ ce a intrat în dezbaterea Camerei Deputaților, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat.

O dată cu votarea Legii nr.215, Legea administrației publice locale, se consacra definitiv și irevocabil, în opinia mea, necesitatea principiilor autonomiei locale și financiare, a principiilor descentralizării și deconcentrării.

Se dovedea, absolut fără echivoc, necesitatea unei autonomii locale totale pentru autoritățile publice locale, consiliul local și primar.

În temeiul acestei legi, consiliul local era abilitat să stabilească normativele de personal, să stabilească normativele de cheltuieli, având toată libertatea să se raporteze la posibilitățile materiale ale acestuia, la necesitățile concrete pe care el, ca autoritate publică locală, era chemat să le rezolve.

De aceea, mare a fost surprinderea pentru mine și pentru reprezentanții Partidului Democrat când, prin Ordonanța nr.80/2001, Guvernul Năstase venea și limita în mod paradoxal atribuții care erau deja consacrate prin acte normative încă din 1991.

În felul acesta, atributul consiliului local de a-și stabili numărul de personal, de a-și stabili cheltuielile referitoare la carburanți, la număr de mașini din dotări, la numărul de telefoane și de impulsuri care să fie consumate în raport de niște criterii absolut subiective, veneau și încălcau în mod flagrant principiul autonomiei locale.

Pentru a vedea care este reacția autorităților locale, la nivelul Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic s-au purtat discuții cu reprezentanți ai Federației Autorităților Publice Locale, care, în unanimitate, au subliniat necesitatea abrogării acestor prevederi, pentru a le da posibilitatea să-și gestioneze unitatea administrativ-teritorială, în raport cu posibilitățile și cu realitățile concrete la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale.

În urma acestor dezbateri, s-a născut o propunere legislativă semnată de mai mulți membri ai Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, care era întru totul în consens cu ceea ce au solicitat reprezentanții Federației Autorităților Locale, și anume abrogarea acelor prevederi din Ordonanța nr. 80, care veneau să limiteze atribuțiile acestora.

După mai multe tărăgănări și după apariția Ordonanței nr. 85 care, din nefericire, nu era în consens cu dorința autorităților locale, s-a reușit, la nivelul Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic, împreună cu reprezentantul Guvernului, să se facă un compromis între ceea ce prevedea Ordonanța nr. 85 și ceea ce prevedea Propunerea legislativă de modificare a Ordonanței nr. 80.

Până la urmă, s-a apreciat că se impune cu necesitate să lăsăm la latitudinea consiliilor locale, ca atribut exclusiv, să-și stabilească numărul de personal și alte cheltuieli care cad în sarcina acestuia.

Este un pas înainte, în mod categoric, însă au mai rămas câteva chestiuni care, în continuare, vin și limitează atributul consiliului local și al primarului, de a-și stabili anumite normative.

Sper ca, într-un viitor nu foarte îndepărtat, să fim în măsură să remediem și această lacună a raportului pe care noi astăzi îl supunem atenției dumneavoastră, pentru a da un deplin consens necesității ca autoritatea publică locală, consacrată ca miniparlament local, să poată să decidă în această privință.

Dacă în ce privește stabilirea unor normative pentru instituțiile publice centrale există o justificare, din punctul meu de vedere, nu există nici un fel de justificare în ce privește stabilirea unor normative pentru autoritățile publice locale, primar și consiliile locale.

De aceea, domnilor colegi, chiar cu rezerva unei neîmpliniri totale a necesității de modificare a Ordonanței nr. 80, astăzi Grupul parlamentar al Partidului Democrat va vota pentru Ordonanța nr. 85, care modifică Ordonanța nr. 80, așa cum este întocmit raportul Comisiei pentru administrație publică, amenajarea teritoriului și echilibru ecologic.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Trecem, stimați colegi, la dezbaterea proiectului de lege.

Vă rog să urmăriți în paralel proiectul de lege adoptat de Senat și raportul suplimentar al comisiei.

La titlul legii, dacă aveți obiecțiuni? Comisia nu a avut.

Adoptat în unanimitate.

Textul articolului unic, în formularea Senatului.

Urmăriți, vă rog, amendamentul nr.1 din raportul suplimentar.

Admis amendamentul, modificat textul articolului unic, în sensul că ordonanța se aprobă cu următoarele modificări.

Comisia propune, prin amendamentul nr.2, modificarea art.1 alin.2, deci introducerea în legea de modificare a pct.1, în locul actualului pct.1.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.2?

Admis amendamentul; se introduce pct.1 la legea de modificare, prin care se decide modificarea alin.2 al art.1.

Cu privire la titlul ordonanței de urgență, dacă aveți obiecțiuni?

Nu aveți.

Votat în unanimitate.

Preambulul art.I.

Nu sunt obiecțiuni.

Votat în unanimitate.

La actualul pct.1 din ordonanță, cel cu privire la modificarea art.2, Comisia nu a avut amendamente, nici Senatul nu a intervenit.

Dacă aveți dumneavoastră obiecțiuni? Nu.

Votat în formula din ordonanță.

Pct.2 din ordonanță vizează art.7.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Pct.2 - votat în formula din ordonanță.

Însă v-aș ruga să observați amendamentul nr.4 din raportul suplimentar, prin care comisia abrogă art.3.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.4?

Admis amendamentul, se abrogă art.3.

Vă rog să urmăriți, de asemenea, amendamentul nr.5, pentru art.5 din ordonanță, comisia propune amendarea acestuia.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.5?

Admis amendamentul, modificat art.5 din ordonanță.

Prin amendamentul nr.6, comisia propune introducerea unui punct nou - 13 -, prin care ne propune, de asemenea, un alineat nou la art.5. Urmăriți-l la pag.4.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.6? Nu aveți.

Votat în unanimitate.

Prin amendamentul nr.7, comisia propune modificarea alin.6 al art.5.

Dacă aveți obiecțiuni?

Admis amendamentul, modificat alin.6 al art.5.

În continuare, v-aș ruga să urmăriți pct.2 din ordonanță - cel cu privire la modificarea alin.1 al art.7.

Comisia nu are amendamente.

Dacă aveți dumneavoastră obiecțiuni?

Admis textul din ordonanță.

Prin amendamentul nr.9, comisia propune un punct nou - 21 , la ordonanță, care vizează modificarea alin.2 al art.7.

Dacă aveți obiecțiuni? Nu aveți.

Admis amendamentul nr.9, modificat textul alin.32 al art.7.

Prin amendamentul nr.10, comisia propune abrogarea Anexei nr.1.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.10?

Admis amendamentul, abrogat Anexa nr.1, în întregime.

Prin amendamentul nr.11, comisia propune abrogarea pct.II din Anexa nr.3, liniuțele 4 și 5.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.11?

Admis amendamentul, se abrogă cele două liniuțe de la Anexa nr.3.

Prin amendamentul nr.12, comisia propune introducerea pct.5 la art.I, după pct.4, în sensul că pct. II, liniuța a 6-a din Anexa nr.3, se modifică.

Urmăriți, vă rog, amendamentul nr.12 de la pag.7.

Dacă aveți obiecțiuni?

Admis amendamentul, se modifică liniuța a 6-a de la pct. II al Anexei nr.3.

Cu privire la art. II, comisia propune, prin amendamentul nr.13, modificarea acestuia.

Dacă aveți obiecțiuni la amendamentul nr.13?

Admis amendamentul, se modifică în mod corespunzător art. III.

Vă rog să constatați că am parcurs toate textele legii de modificare a Ordonanței nr. 80.

Vom supune votului final acest proiect de lege. Și, cu această ocazie, vă rog să vă pronunțați cu privire la propunerea comisiei, de la același punct 11, de respingere, prin consecința votării acestui proiect de lege, a Propunerii legislative pentru modificarea Ordonanței nr.80/2000.

Dacă cineva dorește să intervină cu privire la această propunere a comisiei. Dacă nu, vom supune votului și propunerea de respingere a propunerii legislative, o dată cu Proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 85/2003.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 1 iunie 2020, 18:29
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro