Gheorghe Dinu
Gheorghe Dinu
Ședința Camerei Deputaților din 11 octombrie 2004
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.134/18-10-2004

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2019
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2004 > 11-10-2004 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 11 octombrie 2004

14. Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului ministru și membrilor Guvernului de către deputații:  
  14.4 Gheorghe Dinu
 
consultă:

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Pentru domnul Gheorghe Dinu va răspunde domnul secretar de stat Iulian Iancu, cu privire la montarea obligatorie în apartamente a detectoarelor automate de gaze.

Domnul Iulian Iancu (secretar de stat, MEC):

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimate domnule deputat, referitor la interpelarea dumneavoastră privind prevederile Ordinului ministrului economiei și comerțului nr. 58 din 2004 pentru aprobarea normelor tehnice pentru proiectarea, executarea și exploatarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale, vă comunicăm următoarele: prevederea obligației de montare a detectoarelor automate de gaze cu limită inferioară de sensibilitate 2% metan în aer, detectoare care acționează asupra robinetului de închidere a conductei de alimentare cu gaze naturale a arzătoarelor a fost introdusă având la bază studii efectuate de institute de specialitate și acte normative similare la nivel european, dar în mod special la solicitarea expresă a Inspectoratului General al Corpului Pompierilor Militari, datorită constatărilor făcute cu ocazia unor explozii cauzate de scăpările de gaze naturale în instalațiile de utilizare din apartamente și case.

Astfel, în numeroase cazuri, explozia a avut efecte de distrugere a pereților încăperilor, datorită faptului că geamurile la care se referă prevederea din art. 8.3 au avut o rezistență mecanică foarte ridicată, comparativ cu a geamurilor de grosime sub 4 mm, care în situații similare se sparg și, prin urmare, se diminuează substanțial efectele exploziei.

S-a constatat că numărul cazurilor de distrugeri de bunuri și chiar pierderi de vieți omenești au fost mult mai frecvente și deosebit de grave în cazul utilizării geamurilor cu o grosime mai mare de 4 mm sau celor din categoria geamurilor securizate și termopan, în comparație cu efectele exploziei, în cazul geamurilor de construcție normală, cu grosimea pereților de sub 4 mm.

Din acest motiv s-a impus necesitatea prevenirii acumulărilor de gaze naturale la limita de explozie, prin montarea detectoarelor automate de gaz.

În scopul diminuării impactului asupra consumatorilor de gaze naturale, a costurilor ce decurg din obligativitatea montării detectoarelor automate de gaze naturale, în cazul încăperilor dotate cu geamuri cu grosime mai mare de 4 mm sau din construcție specială, cazul geamurilor securizat sau termopan, s-a procedat la modificarea prevederilor din art. 8.3 din norme tehnice pentru proiectarea și executarea sistemelor de alimentare cu gaze naturale aprobate prin Ordinul ministrului economiei nr. 58 din 2004, astfel: "Se prorogă termenul de obligativitate a montării detectoarelor automate de gaze naturale pentru 1 ianuarie 2008, până la acea dată, respectiv 1 ianuarie 2008 montarea detectoarelor automate de gaze are caracter de recomandare".

Față de cele prezentate mai sus, opinăm că aceste norme permit oricărui consumator de gaze naturale să-și adapteze condițiile tehnice de exploatare și funcționare în condiții de siguranță a sistemelor de utilizare a gazelor naturale.

Sperăm că informațiile furnizate aduc lămuririle necesare la problema ridicată de dumneavoastră.

Vă asigurăm, domnule deputat, de disponibilitatea continuă a Ministerului Economiei pentru probleme similare.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Domnul deputat dorește să facă un comentariu.

Domnul Gheorghe Dinu:

Și eu vă mulțumesc. Mai ales că propunerea sau, mai degrabă, ceea ce am sugerat în acea interpelare, era la fel, să prorogăm termenul acela de intrare în vigoare a ordonanței sau a ordinului ministrului industriei și comerțului, tocmai pentru a da posibilitate oamenilor să-și poată procura... Nu pun la îndoială faptul că din punct de vedere tehnic așa trebuie să fie. Așa este normal să fie! Doar că ea a fost dată cu termen foarte scurt și oamenii nu puteau să investească 4 - 5 milioane într-un astfel de detector. Faptul că dumneavoastră ați revenit, eu vă mulțumesc foarte mult și am în continuare perfectă colaborare cu dumneavoastră, cel puțin pe tema aceasta.

Mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule coleg.

  ................................................

Domnul Valer Dorneanu:

Pentru domnul deputat Gheorghe Dinu, domnul secretar George Pavelescu o să-i răspundă cu privire la problemele legate de eliberarea medicamentelor compensate pentru pensionari.

Domnul George Pavelescu:

Domnule președinte,

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră, ea, în speță, are două aspecte principale: compensarea medicamentelor cu 90% și rețetele securizate în ceea ce privește atribuirea și folosirea substanțelor psihotrope.

Așa după cum știți, în conformitate cu prevederile pct. 3 din Hotărârea Guvernului nr. 1.207 din 29 iulie anul acesta, cota procentuală de 90, 65, respectiv 50% se aplică la prețul cel mai mic corespunzător unității terapeutice aferente aceleiași forme farmaceutice, din cadrul aceleiași denumiri comune internaționale, valoarea astfel rezultată reprezentând prețul de referință.

Reglementările sus-menționate sunt coroborate cu prevederea art. 26 din Ordonanța de urgență nr. 150/2002 privind organizarea și funcționarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, în sensul că asigurații beneficiază de medicamente, materiale sanitare, dispozitive medicale și alte mijloace terapeutice la nivelul prețului de referință, prevăzut în normele metodologice de aplicare a contractului-cadru.

În conformitate cu prevederile ordinului comun al ministrului sănătății și președintelui casei nr. 1.220/890/2003 prin care s-au aprobat normele metodologice de aplicare a contractului-cadru, la art. 13 din anexa 30 se stipulează că suma care se decontează de către casele de asigurări de sănătate pentru fiecare medicament care se eliberează cu sau fără contribuție personală o reprezintă prețul de referință.

Prețul de referință pentru medicamentele compensate reprezintă 50, 65 și 90% din prețul de vânzare cu amănuntul, cel mai mic din cadrul unui D.C.I. al medicamentelor, cu aceeași concentrație și formă farmaceutică, pentru medicamentele din secțiunea A și B, din lista cu medicamentele de care beneficiază asigurații cu contribuții personale, pe bază de prescripție medicală, în sistemul asigurărilor sociale de sănătate, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 516/2003.

Concret, pentru fiecare denumire comună internațională există mai multe produse medicamentoase care au denumiri comerciale diferite, al căror preț poate fi egal sau mai mare decât prețul de referință. Sunt și situații în care prețul de referință este mai mare decât prețul de la raft.

Subliniem că pentru 806 medicamente cu denumiri comerciale, dintr-un total de 1.580 de medicamente cuprinse pe listă, compensarea de 90% se aplică la nivelul prețului de vânzare cu amănuntul.

Deci, asiguratul pensionar, beneficiar al programului de compensare 90% achită doar 10% din prețul de raft. Este vorba de mai mult de jumătate din medicamentele cuprinzând denumirile comerciale care se află pe cele două liste.

Menționăm că în acest număr de 806 medicamente sunt incluse 585 de produse din import, foarte scumpe, cu prețuri care depășesc câteva milioane pe forma farmaceutică.

Trebuie să ținem cont de faptul că sistemul de asigurări de sănătate românesc este un sistem social și trebuie să asigure în mod nediscriminatoriu medicația de bază pentru toate categoriile populaționale ținând cont, de altfel, și de resursele care pot fi alocate.

Acesta este motivul pentru care, ca și în alte țări, chiar în Germania, sistemul de compensare a medicamentelor se aplică la prețul de referință, nu la prețul de raft al medicamentelor.

Referitor la cel de-al doilea punct al interpelării dumneavoastră. În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului pentru aprobarea contractului-cadru, vă facem cunoscut că farmaciile acreditate au obligația de a se aproviziona continuu cu medicamentele prevăzute în listă, să asigure cererea de produse comerciale la aceleași denumiri comune internaționale la prețurile cele mai mici din lista cu denumiri comerciale ale medicamentelor și să anuleze medicamentele care nu au fost eliberate în fața primitorului, pe toate exemplarele prescripției medicale.

Farmacia acreditată este obligată să țină o evidență cantitativ-valorică a tuturor medicamentelor eliberate din farmacie. Dacă farmacia acreditată înlocuiește medicamentele neeliberate din prescripția medicală cu orice alte medicamente sau produse din farmacie, contractul de furnizare de medicamente cu și fără contribuție personală se realizează de plin drept.

Au fost astfel de sesizări la Casa Națională de Asigurări de Sănătate și sunt patru farmacii din Județul Dâmbovița, cărora li s-a reziliat contractul pentru astfel de practici.

Potrivit reglementărilor în vigoare privind clasificarea medicamentelor, medicamentele psihotrope se eliberează din farmacii pe baza prescripțiilor medicale, care de altfel se și rețin în farmacii.

În ultimul timp Ministerul Sănătății a înregistrat foarte multe semnale, sesizări de la familiile unor pacienți, organizații neguvernamentale prin care sunt cerute măsuri sporite de exigență la eliberarea acestor medicamente.

În același timp, s-au înmulțit cazurile de falsificare a prescripțiilor medicale de către consumatorii dependenți de aceste medicamente.

Situațiile prezentate mai sus au determinat luarea de măsuri care să împiedice falsificarea rețetelor și, în consecință, să descurajeze consumul ilegal de psihotrope. În acest sens, s-a elaborat un proiect de ordin pentru aprobarea unui formular de prescripție medicală securizat pentru medicamentele psihotrope. Acest ordin încă nu este în vigoare, deci solicitarea unor rețete securizate deocamdată nu are o bază legală.

Proiectul, în forma în care a fost elaborat, prevede intrarea sa în vigoare în 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României. Până la intrarea în vigoare a acestui ordin, medicamentele se vor elibera pe prescripții medicale obișnuite care se vor reține în farmacii.

Cazurile de excepție menționate sunt de competența farmacistului, care, pentru fiecare caz în parte, se poate consulta cu medicul de familie al pacientului respectiv, în vederea eliberării unor medicamente numai în caz de urgență.

Până la sfârșitul acestui an, rețelele securizate se vor afla la medicii de familie și medicii specialiști, costul acestora fiind suportat din bugetul Casei Naționale de Asigurări Sociale de Sănătate.

Cu deosebită stimă, ministrul sănătății, Ovidiu Brânzan.

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul deputat Gheorghe Dinu dorește să facă un comentariu la acest răspuns.

Domnul Gheorghe Dinu:

Mulțumesc domnului ministru pentru informațiile foarte la amănunt date și care erau, poate, mai puțin relevante în contextul acesta. Poate mai interesant era, de exemplu, la prima chestiune pe care am ridicat-o, și anume, cea legată de rețeta compensată 90%, să fi scris în ordinul sau de câte ori ieșea ministrul sănătății, domnul Ovidiu Brânzan, pe sticlă, să spună că este între 10 și 90%, că altminteri, toată lumea, badea Ion, badea Gheorghe, înțelege că se duce la farmacie și trebuie să i se dea rețeta compensată, că el plătește doar 10% și constată acolo că plătește, săracul, mai mult de jumătate. Acesta era fondul problemei.

De ce spunem una și, practic, în teren găsim altceva? Sigur, tehnic este foarte justificat ceea ce a spus domnia sa.

A doua problemă este cea legată de faptul că farmacia sau medicul de familie oferă trei medicamente maxim pe o rețetă compensată.

Din nefericire, farmaciile nu au toate, de multe ori găsești doar un medicament și restul, practic, săracul om nu mai are ce să facă, pentru că rețeta este reținută la farmacia de unde vroia să-și ridice medicamentele. Și am sugerat acolo, poate că este cazul să trecem la, ce știu eu, rețeta aceea securizată în care fiecare medicament să fie trecută pe o listă, altminteri, găsim situații în care doar unul dintre medicamente din trei este luat, celelalte două rămân la farmacia care a primit această rețetă, nu le taie nimeni de acolo, iar omul nu-și rezolvă problema, el rămâne doar cu un medicament. Aceasta era toată problema!

Domnul Valer Dorneanu:

Domnul secretar de stat dorește să mai facă o precizare.

Domnul George Pavelescu:

Domnule deputat, vreau să vă informez că au fost editate și difuzate la toți medicii de familie cartoteci cu cele 1.506 medicamente, lista A și B, inclusiv cu prețurile care sunt de referință și pentru D.C.I.-ul substanței active.

Vom face acest lucru cu o sinteză pe patologia specifică bolilor la bătrâni, pentru că majoritatea celor care beneficiază de acest program sunt persoane vârstnice și au o patologie specifică, ca și dumnealor să știe cât costă medicamentul și ceea ce reprezintă cuantumul acela de 10%.

Noi am făcut controale în farmacii și am luat niște măsuri de desfacere a unor contracte cu farmaciile, care nu au avut medicamentele în totalitate. Ele sunt obligate să aibe cele 1.506 medicamente, potrivit contractului pe care-l au cu Casa Națională de Asigurări Sociale de Sănătate.

În funcție de bugetul care va fi, acest procent de compensare poate fi mărit, având în vedere că fiecare dintre cei care plătesc au dreptul la medicamentația necesară.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 13 noiembrie 2019, 22:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro