Plen
Ședința Senatului din 11 aprilie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.45/18-04-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 11-04-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 11 aprilie 2005

8. Dezbaterea și respingerea proiectului de Lege privind reparațiile morale și materiale pentru fostele cadre militare active, îndepărtate abuziv din armată în perioada 23 august 1944 - 1958 - primit pentru o nouă dezbatere.
 
consultă fișa PL nr. L290/2002

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Vă rog să fiți de acord să trecem la proiectul de Lege privind reparațiile morale și materiale pentru fostele cadre militare active, îndepărtate abuziv din armată în perioada 23 august 1944-1958. Propunere legislativă.

Inițiatorul este aici?

Din sală: Nu este inițiatorul... Era domnul Sergiu Nicolaescu, care nu mai e parlamentar...

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Procedură, domnule președinte.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă ascultăm.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Domnule președinte, vă rog să-mi permiteți. S-a votat o ordine de zi în care următorul punct este altul decât cel pe care l-ați propus dumneavoastră. Este proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 14/2005 pentru modificarea formularelor pentru declarația de avere și pentru declarația de interese.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate coleg, pentru că e o lege care necesită dezbateri, cu luări de cuvânt... Mai avem 5 minute...

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Domnule președinte, în situația aceasta vă rog să supuneți votului plenului modificarea ordinii de zi. Nu puteți să modificați dumneavoastră o ordine de zi care a fost aprobată prin ordinea ei...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Ba da. Legat de actele normative, președintele poate propune un alt act normativ...

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Domnule președinte, plenul s-a pronunțat asupra unei ordini de zi punctuale : 1,2,3,4,5,6,7,8,... Supuneți la vot plenului dacă acceptă să se modifice ordinea de zi, în sensul ca după punctul 6 să se ia în dezbatere punctul 8 sau 9.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate coleg, ordinea de zi a rămas aceeași. Mai sunt 5 minute, respectăm ordinea de zi. În ceea ce privește poziția diferitelor legi este dreptul președintelui de ședință. Nu vă supărați. Nu am scos de pe ordinea de zi.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Nu ați scos, domnule președinte, dar ați modificat ordinea dezbaterii, votată de către plenul Senatului, și nu puteți s-o faceți fără votul plenului Senatului, domnule președinte.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Senatul, ca să scap de domnul Bidea, sunteți de acord să rămână ultimul punct, acesta cu declarația de avere?

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Să scăpați de Regulament, domnule președinte, nu de mine.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Să rămână ultimul punct, acela cu declarația de avere.

Vă rog să votați.

Cu 79 voturi pentru, 7 voturi împotrivă, 3 abțineri, s-a aprobat.

V-am dat satisfacția asta. Mulțumesc foarte mult.

Domnul Liviu-Doru Bindea (din sală):

Mă supun votului plenului Senatului.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Aveți grijă să nu rămâneți supus de tot, (sala se amuză)

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Domnule președinte, în raport cu votul plenului rămân supus oricât, dar nu în raport cu niște dispoziții pe care le dă inclusiv președintele de ședință.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă rog să luați loc. Felicitări! Vă rog, la acest proiect de lege dacă... Avem inițiator? Nu este.

Din sală: Inițiator este domnul Sergiu Nicolaescu.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule Talpeș, vă rog să prezentați raportul. Vă ascultăm.

Domnul Ioan Talpeș:

Comisia pentru apărare, ordine publică și securitate națională a fost sesizată cu adresa nr. 290 din 2002 pentru întocmirea raportului la propunerea legislativă privind reparațiile morale și materiale pentru fostele cadre militare active, îndepărtate abuziv din armată după 23 august 1944, inițiativă respinsă de Camera Deputaților pe 21.o3 și trimisă pentru o nouă dezbatere în 30 "03.2005.

Conținutul propunerii legislative are în vedere, prin unele reparații morale și materiale, completarea cadrului legislativ existent, conform căruia s-au acordat unele drepturi anumitor categorii de persoane persecutate din motive politice în timpul regimului comunist. De aceste prevederi reparatorii ar urma să beneficieze aproximativ 450 cadre militare în retragere care s-au constituit în Uniunea foștilor ofițeri activii oprimați politic din România

În ședința sa din 5 aprilie a.c., analizând conținutul propunerii legislative comisia noastră și-a însușit hotărârea adoptată de Camera Deputaților, reținând în concluzie următoarele:

  1. Până în anul 1949 toți ofițerii trecuți în rezervă au fost victime ale prevederilor Convenției de armistițiu și a Tratatului de pace, conform obligației impuse României, ca țară învinsă, de a reduce numărul acestora la nivelul prevăzut pentru efectivele de pace.
  2. Întrucât o parte a situațiilor prevăzute în conținutul art. 3 al propunerii legislative a stat la baza deciziilor de îndepărtare din armată și a altor cadre militare, inclusiv în perioada 1958 - 1989, s-ar crea o discriminare a acestora față de cei trecuți în rezervă în perioada 1940 - 1958.
  3. Amenințarea și presiunea la care au fost supuse unele cadre militare pentru a solicita trecerea în rezervă sunt afirmații care trebuie dovedite conform legii, ori nu există și nici nu se pot stabili criterii clare pentru ca aceste situații să poată fi identificate fără dubii. Dintr-un alt punct de vedere, însăși depunerea cererii de trecere în rezervă de către un cadru militar, ca manifestare unilaterală a unui act de voință, exclude ideea îndepărtării abuzive din armată.
  4. La baza trecerii în rezervă, în acea perioadă, a cadrelor militare au stat prevederi legale. Ca urmare, nu se poate distinge între cei care au fost trecuți în rezervă din motive politice, deși erau disciplinați și buni profesioniști, și cei care au fost îndepărtați din armată chiar și într-o societate democratică.
  5. Inițiatorul nu a indicat sursa de finanțare, iar estimarea numărului eventualilor beneficiari, făcută împreună cu conducerea Uniunii, nu a avut în vedere decât membrii acesteia, fără nici un criteriu pe baza căruia să se poată proba că exprimă realitatea.
  6. Pe parcursul întregii perioade a procesului legislativ, de la depunerea inițiativei și până în prezent, Guvernul, Ministerul Apărării Naționale și Ministerul Finanțelor Publice nu au susținut adoptarea acestei propuneri legislative.

Având în vedere considerentele prezentate, comisia noastră a hotărât, cu unanimitate de voturi pentru, să adopte raport de respingere.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Dezbateri generale, intervenții dacă sunt. Deci, ați auzit toate argumentele pentru care comisia a propus respingerea.

Supun votului dumneavoastră raportul comisiei, de respingere.

Vă rog să votați.

Cu 82 voturi pentru, 10 voturi împotrivă, 5 abțineri, s-a adoptat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 21 septembrie 2019, 18:36
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro