Plen
Ședința Senatului din 6 iunie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.79/13-06-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 06-06-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 6 iunie 2005

23. Din partea Guvernului au primit răspunsuri senatorii:  

 

Doamna Mona Muscă - ministrul culturii și cultelor:

  ................................................
Verginia Vedinaș - de la Mona Muscă, ministrul culturii și cultelor;

În legătură cu interpelarea dumneavoastră privind situația căminelor culturale, fac următoarele precizări:

Conform Legii administrației publice locale 215/2001, a Legii nr.292/2003 privind organizarea și funcționarea căminelor culturale și a normelor metodologice privind aplicarea acestei legi, căminele culturale sunt instituții cu personalitate juridică și sunt în subordinea administrației publice locale. Deci nu în subordinea Ministerului Culturii și Cultelor.

Dar, tot ceea ce ține de instruirea oamenilor care lucrează în căminele culturale ține de Ministerul Culturii și Cultelor și în acest sens va fi răspunsul meu.

Un rol important în revitalizarea căminelor culturale îl au, în plan local, centrele județene pentru conservarea și promovarea culturii tradiționale, iar în plan național Centrul Național de Conservare și Promovare a Culturii Tradiționale.

Strategia Ministerului Culturii și Cultelor pe 2005-2008, în domeniul așezămintelor culturale în general, și a căminelor culturale în special, a pornit de la necesitatea învățării pe tot parcursul vieții.

Promovată de UNESCO, la a Cincea Conferință Internațională de Educație a Adulților, și de Comisia Europeană în Memorandumul referitor la acest subiect, din 2002, a avut și are în vedere următoarele domenii.

În domeniul legislativ, amendamente la Legea nr.292/2003 și anume: proiectul Legii patrimoniului material, proiectul Legii meșteșugurilor, în plan pragmatic, pregătirea instituțiilor de educație a adulților, așezămintele culturale, în vederea integrării europene. În cadrul acestui program se au în vedere următoarele obiective:

  • Perfecționarea personalului din instituțiile de educație permanentă, așezăminte culturale pentru a oferi servicii culturale diversificate și de calitate;
  • Ofertele educaționale realizate după metode noi de educație permanentă;
  • Atragerea agenților economici în derularea unor programe;
  • Cooperarea cu alte instituții și ONG-uri;
  • Activități specifice pentru persoane defavorizate;
  • Promovarea și valorificarea obiceiurilor și tradițiilor populare, prin includerea în programele de perfecționare a referenților și a directorilor așezămintelor culturale organizate de centrele județene de conservare și promovare a culturii tradiționale și în programele de activitate a așezămintelor, a meseriilor tradiționale, a obiceiurilor și datinilor.

În acest an, în cadrul programelor de pregătire a instituțiilor de educație permanentă în vederea integrării în Uniunea Europeană, Ministerul Culturii și Cultelor a realizat deja 3 programe de perfecționare.

În perioada 20-22.05.2005 în comuna Drajna, județul Prahova, a avut loc seminarul cu tema: "Relația dintre administrația publică locală și instituțiile de educație permanentă".

Seminarul a fost organizat de Ministerul Culturii și Cultelor, în colaborare cu Asociația Universităților Populare Germane, Căminul cultural și Primăria Drajna.

Beneficiarii seminarului au fost directorii, referenții și primarii din zona Teleajenului, județul Prahova. Pe lângă aceștia au fost invitați primari, directori de case de cultură și cămine culturale din județele Bihor, Sălaj, Tulcea, Bistrița-Năsăud.

Temele seminarului au vizat educația permanentă, obiectiv comun al administrației publice locale, agenților economici și instituțiilor de educație permanentă, strategia instituțiilor de educație permanentă în vederea integrării în Uniunea Europeană, managementul resurselor umane, adoptarea managementului instituțiilor de educație permanentă la cerințele Uniunii Europene...

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Doamna ministru...

 
 

Doamna Mona Muscă:

Vă rog.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Am o rugăminte. Vă rog eu foarte mult. Dacă aveți să-i dați în scris, vă mulțumim foarte mult, că sunt foarte multe date tehnice. Doamna senator întreba numai de Bihor. Care este situația căminelor culturale și a bibliotecii din Bihor? Corect?

 
 

Doamna Mona Muscă:

Da.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Rugămintea este... este foarte bun expozeul dumneavoastră, este foarte larg și foarte bun. Dacă puteți să-i dați scris... să-i dați acum, concret, despre Bihor ne-ar fi de mare folos. Mai avem 10 minute și așteaptă ceilalți miniștri.

 
 

Doamna Mona Muscă:

Da. Mie mi-a fost cerută oral și scris. Drept urmare, eu mi-am făcut datoria, oral și scris, și urma acum ce se întâmplă în Beiuș.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Corect, corect...

 
 

Doamna Mona Muscă:

Dacă dumneavoastră nu doriți, eu sunt fericită...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Eu doresc.

 
 

Doamna Mona Muscă:

...puteam să nu stau până acum.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Eu voiam să vă referiți la Bihor. Mă urmăriți?

 
 

Doamna Mona Muscă (din sală):

I-am transmis-o. Nu am ce să-i mai transmit.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

I-ați dat-o în scris?

 
 

Doamna Mona Muscă:

Sigur că da. I-am transmis-o doamnei și în scris.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Doamna Vedinaș, ați primit-o?

 
 

Doamna Verginia Vedinaș (din sală):

Nu mi-a parvenit răspunsul, dar poate...

 
 

Doamna Mona Muscă:

Mi-a cerut în scris și oral. Drept urmare, în scris și oral. Pot să vă spun că eu, personal, l-am uitat la minister, am venit cu interpelările de la Camera Deputaților și l-am luat de aici, de la dumneavoastră.

 
 

Doamna Verginia Vedinaș:

Probabil era exemplarul care trebuia să-mi fie dat mie. Vă mulțumesc.

 
 

Doamna Mona Muscă:

Nu. Trebuia de mult să vă parvină, nu acum.

 
 

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai o secundă. Eu nu vreau să vă supărați. Mai avem 10 minute în program și sunt toți miniștrii aici.

 
 

Doamna Mona Muscă (din sală):

Eu sunt fericită să trimit numai în scris.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

 
Petre Daea - de la Gheorghe Flutur, ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale;

Domnul ministru Flutur, vă rog eu foarte mult, sinteză, să dăm posibilitatea tuturor miniștrilor să dea răspunsul.

Aveți o întrebare legată de scoaterea unor cantități din rezerva de grâu.

 

Domnul Gheorghe Flutur - ministrul agriculturii, pădurilor și dezvoltării rurale:

Vă promit că recuperăm timpul. Foarte scurt.

Domnule senator Petre Daea, la întrebarea dumneavoastră răspunsul este următorul.

Decizia privind scoaterea de la rezerva de stat a unor cantități de grâu a fost adoptată în conformitate cu programul anual de împrospătare a stocurilor de produse la rezerva de stat.

Administrația Națională a Rezervelor de stat este organul de specialitate al administrației publice centrale, care, în baza Legii nr.82/1992 privind rezervele de stat cu modificările și completările ulterioare, întocmește politica și programul anual de împrospătare.

Conform prevederilor legale, derularea acestui program nu implică avizul ministerelor, drept pentru care, în cazul cantităților de grâu cuprinse în programul de împrospătare pentru anul 2005 nu a fost necesar avizul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale.

Împrospătarea stocurilor din rezerva de stat pentru produsele sezoniere este necesară avându-se în vedere gradul de risc la păstrare și particularitățile fiecărui produs, în cazul grâului existând partizi cu termene de păstrare îndeplinite, 7-8 ani vechime. Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule Daea, sunteți mulțumit?

 
 

Domnul Petre Daea:

Domnule ministru, la întrebarea mea trebuiau să se prezinte două răspunsuri, pentru că și ea a fost prezentată în detaliu:

  1. Ce a stat la baza luării unei asemenea decizii? Evident, politica stocurilor știm cine o face.
  2. Dacă s-a calculat influența scoaterii acestei cantități pe piață?

Aici așteptam ca dumneavoastră să-mi dați răspunsul dacă s-a calculat influența unei asemenea decizii. Evident, nu dumneavoastră stabiliți când se scoate din rezerva de stat vizavi de politica de împrospătare a stocurilor.

Iar pentru a nu cădea într-o capcană în care deja ați căzut, politica de împrospătare a stocurilor este alta. Și anume, ea pleacă de la o realitate: România în 2002-2003 nu a consumat întreaga cantitate din rezerva de stat. Deci că sunt partizi care au 7 ani este sub semnul întrebării.

De aceea, v-aș ruga ca nu dumneavoastră să dați răspuns efectiv la această întrebare, ci să răspundeți la partea a doua a întrebării mele, referitoare la impactul pe care îl are scoaterea acestei cantități, și știți dumneavoastră la ce mă refer.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule ministru, vă fac o propunere. Domnul Daea vrea detalii tehnice legate de eficiența... sau în condițiile în care nu se pierd surse financiare prin reîmprospătarea rezervei.

Fiți de acord să-i dăm...

 
 

Domnul Gheorghe Flutur:

Am înțeles foarte bine.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

... subordonatul cine este de la Rezerva de Stat? Nu știu cum îl cheamă.

 
 

Domnul Gheorghe Flutur:

Exact.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Să facă un răspuns scris. Sunteți de acord, domnule Daea?

 
 

Domnul Gheorghe Flutur:

Poate este vorba de alt adresant.

 
 

Domnul Petre Daea:

În nici un caz. Domnule președinte, îngăduiți-mi. Politica agricolă este la Ministerul Agriculturii. În segmentul de politică agricolă este și politica de piață.

Aruncarea acestor cantități pe piață, spuneam în întrebarea mea, a produs modificări esențiale privind prețul. Știm foarte bine că din rezerva de stat scoți în momentul în care este o disfuncțiune pe piață: când este o disfuncțiune de preț sau de cantitate.

Sigur nici una din aceste disfuncțiuni nu a fost. Înțeleg că este împrospătarea stocului. Nici aceasta nu se justifică. Dar dumneavoastră veți avea o problemă care va apărea peste o lună și jumătate când se recoltează grâul. Și să vă explic cum.

A fost intervenția de la 4700 pe piață la 5000, acum este la 3500, mai avem o lună de zile și se recoltează. Știm foarte bine că 10-15 până la 20% din preț scade în momentul recoltării. Întrezărim un preț de valorificare de 3000 de lei la grâu care înseamnă extrem de greu de suportat pentru producători.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate coleg, vă rog eu foarte mult. Sunteți amândoi de meserie, puteți discuta separat detalii tehnice, dar fac un apel la domnul ministru Flutur, colegul care conduce Administrația Națională a Rezervelor de Stat să dea detalii în legătură cu asta.

 
 

Domnul Gheorghe Flutur:

Exact. Ați văzut, am fost disciplinat, am vorbit foarte puțin. Eu mă bucur de îngrijorarea domnului senator, am înțeles-o. Cred că cei de la Administrația Națională a Rezervelor de Stat o să vă mai dea un răspuns. Dacă este să vorbim din urmă, știți și dumneavoastră foarte bine mecanismele, dacă e să punem semne de întrebare, putem să punem din urmă foarte multe semne. În orice caz, atât vă mai spun și închei: cantitățile scoase sunt mici și nu perturbă, în momentul de față, prețul. O să discutăm în perspectivă ce politică au cei de la Administrația Națională a Rezervelor de Stat, dar, în momentul de față, 7000 de tone, cantitatea despre care a fost vorba în ultima perioadă, nu cred că perturbă prețurile pe piață.

 
 

Domnul Petre Daea:

Acesta este răspunsul pe care îl așteptam. Dacă influențează sau nu prețul.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Eu v-aș sugera un singur lucru. Ar fi o satisfacție pentru România dacă ați mări rezerva de stat de la 350.000 tone la 2.000.000 tone. Și atunci o să păstrați și prețul la pâine pe piață.

 
 

Domnul Gheorghe Flutur:

Domnule președinte, dacă tot mi-ați spus... Vă mulțumesc. Atâta vă dau un răspuns. Suntem pe punctul de a modifica Legea piețelor produselor agricole pentru mecanismul de intervenție - e vorba de prețuri de intervenție - sistemul de colectare, pentru că trebuie să pregătim infrastructura pentru 2007. E nevoie de foarte multe fonduri, dar asta o să vă prezint cu altă ocazie.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

 
Gheorghe Funar - de la Cecilia Paloma Rodica Petrescu, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării;

Doamna secretar de stat Paloma Petrescu, aveți o întrebare a domnului senator Gheorghe Funar privind construcția Școlii Generale din orașul Huedin.

Vă ascultăm.

 

Doamna Cecilia Paloma Rodica Petrescu - secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

În ce privește școala cu 16 săli de clasă din orașul Huedin, lucrurile stau în felul următor:

Din nevoia de a suplimenta numărul spațiilor de învățământ, în anul 1994, Ministerul Învățământului a promovat o hotărâre de Guvern, prin care s-a aprobat o investiție nouă, respectiv, școala cu 16 săli de clasă și sală de sport. Investiția a început chiar în anul 1994, în luna noiembrie, ministerul finanțând, din bugetul propriu, până în anul 1999, obiectivul respectiv, cu suma de 5.840.000.000 lei, prețuri neactualizate. În 1999, în conformitate cu prevederile Legii bugetului, obiectivele de investiții din învățământul preuniversitar au trecut în finanțarea autorităților locale.

În perioada 1999 - 2002 nu s-au alocat fonduri pentru continuarea lucrărilor de către primăria orașului Huedin, care a preluat investiția. Sala de sport a fost preluată de Compania Națională de Investiții și a fost finalizată în anul 2003.

În baza art.164 alin.6 din Legea învățământului, care prevede că în zonele defavorizate, precum și în situații speciale, stabilite prin hotărâre a Guvernului, se pot aloca fonduri de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației Naționale, la vremea aceea, pentru dezvoltarea și modernizarea bazei materiale a învățământului preuniversitar, în anul 2002, prin Hotărârea Guvernului nr.691/2002, s-au alocat 2 miliarde lei, iar în anul 2003, prin Hotărârea Guvernului nr.1007/2003, s-a alocat 1 miliard lei pentru continuarea lucrărilor la obiectivul de investiții de mai sus, de către Ministerul Educației Naționale.

Se menționează faptul că din bugetul ministerului s-au repartizat fonduri pentru finanțarea unor lucrări...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimată doamnă, haideți să nu ne jucăm... Prezentăm 10 pagini... Întrebarea e foarte clară. Până acum s-au investit 6 miliarde, este în stadiul acesta, îi mai trebuie 15 miliarde, anul acesta se dă 3, anul viitor 7, și se termină școala.

 
 

Doamna Cecilia Paloma Rodica Petrescu:

Domnule președinte, vă rog să...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

De ce trebuie să vorbim de toate treburile astea...?

 
 

Doamna Cecilia Paloma Rodica Petrescu:

Pentru că este vorba de mecanism, și nu de suma în sine. Este vorba de un mecanism, Ministerul Educației și Cercetării...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mecanism v-a cerut? V-a cerut să se termine școala de la Huedin.

 
 

Doamna Cecilia Paloma Rodica Petrescu:

... nu poate să finanțeze în orice fel o investiție.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Aveți perfectă dreptate, domnule președinte. Eu am răbdare să ascult răspunsul până la final, dar aveți perfectă dreptate, se putea sintetiza. Întrebarea mea era: dacă Guvernul alocă anul acesta suma de 5,3 miliarde lei pentru finalizarea lucrărilor și să înceapă anul școlar...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Durează un minut.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

... la 15 septembrie anul acesta, în școala nouă? Este un primar al PD-ului în Huedin. Am fost în orașul Huedin, am discutat cu domnul primar, e necăjit că de 10 ani de zile nu se mai termină școala asta. Și cetățenii, la fel.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumim. Deci, era un răspuns de 30 de secunde și dumneavoastră ne citiți două pagini.

 
 

Doamna Cecilia Paloma Rodica Petrescu:

Îmi cer scuze. Era vorba, așa cum am spus, de un mecanism. Nu este un punct de vedere al meu, personal, ci este unul legal. Dacă în anii anteriori erau prevăzute în bugetul Ministerului Educației și Cercetării fonduri speciale cu astfel de destinație, pentru anul 2005, în bugetul pe 2005 nu au fost prevăzute astfel de fonduri. Deci, în anul 2005, Ministerul Educației și Cercetării nu poate să finalizeze astfel de obiective în continuare. Sigur, decât sub rezerva rectificării de buget favorabile, deci pozitive, care ne va permite acest lucru.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Deci, nu s-au dat bani anul acesta. La rectificare, dacă vreți, interveniți atunci, domnule senator, poate obțineți ceva bani.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Voi încerca să-l conving pe domnul ministru Miclea. Fiind din județul Cluj, cred că vrea să se întoarcă acasă.

 
 

Doamna Cecilia Paloma Rodica Petrescu:

Mi-ar face mare plăcere să putem încheia toate lucrările în continuare, dar situația este aceasta. În bugetul pe care l-am moștenit nu a fost prevăzut acest punct special.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Doamna secretar de stat, nu e vina dumneavoastră. Din păcate, bugetul nostru nu permite.

 
Gheorghe Funar - de la Alexandru Mircea, secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor;

Domnule secretar de stat Alexandru Mircea, aveți de dat un răspuns privind neregulile comise de un angajat de la Primăria Cluj-Napoca, da?

 

Domnul Alexandru Mircea - secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor:

Răspuns la întrebarea domnului senator Gheorghe Funar.

Stimate domnule senator, în legătură cu întrebarea dumneavoastră, prin care semnalați cazul domnului Augustin Clejan, din municipiul Cluj-Napoca, care ar fi primit în proprietate o suprafață de 1281 m.p. teren intravilan, printr-un titlul de proprietate emis în baza unui proces-verbal, proces-verbal care, în opinia dumneavoastră, este fals, și solicitați, totodată, ministrului administrației și internelor să vă informeze cu privire la măsurile pe care le va întreprinde pentru a stabili adevărul în acest caz și, în general, pentru rezolvarea problemei petentului, precizăm următoarele:

Referitor la legalitatea procesului-verbal nr.12/2004, al ședinței Comisiei municipale de fond funciar, instituția prefectului județului Cluj a menționat faptul că, la data de 23 iunie 2004, consiliul local al municipiului Cluj-Napoca, compus din 27 consilieri, a fost declarat legal constituit. Totodată, după prezentarea Hotărârii judecătorești de validare a mandatului de primar al domnului Emil Boc, s-a trecut la ceremonia de depunere a jurământului de către noul primar ales.

Potrivit dispozițiilor legale, după depunerea jurământului, primarul intră în exercițiul de drept al mandatului. Astfel din documentele transmise de instituția prefectului, rezultă că la data semnării procesului-verbal în discuție, adică 23 iunie 2004, primarul municipiului Cluj-Napoca era în exercițiul mandatului pentru care a fost ales.

Cu privire la titlul de proprietate, din verificările efectuate, a rezultat faptul că titlul de proprietate menționat în cuprinsul întrebării, eliberat la data de 26.X.2004, în favoarea domnului Clejan Augustin, pentru suprafața de 1281 m.p., situat în intravilanul municipiului Cluj-Napoca, a fost emis, pe baza documentației emise de Comisia municipală pentru stabilirea dreptului de proprietate, ca urmare a sentinței civile 4196/2004 a Judecătoriei Cluj-Napoca, sentință rămasă definitivă la data de 15.06.2004, și care a fost învestită cu formulă executorie.

Totodată, precizăm și faptul că atât persoana la care v-ați referit, pe care ați primit-o în audiență, cât și cealaltă, menționată în cuprinsul întrebării dumneavoastră, au calitatea de părți în contradictoriu, în mai multe cauze civile, care se află, în prezent, pe rolul instanțelor de judecată, în diferite faze procesuale.

În context, având în vedere și principiul separației puterilor în stat, menționăm faptul că Ministerul Administrației și Internelor nu are competența de a se pronunța cu privire la stabilirea dreptului de proprietate și pentru rezolvarea problemei sesizate de dumneavoastră, urmând ca instanțele de judecată să decidă conform competenței.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Sunteți mulțumit de răspuns, domnule senator Funar?

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte, sunt total nemulțumit și de acest răspuns. Păcat că au fost păcăliți românii cu lozinca "Dreptate și Adevăr". Adevărul este următorul: conform legii, un revoluționar - dar numai dacă este rănit, așa prevede legea, acesta, al cărui nume îl aveți în față, nu a fost rănit - primește 500 m.p. de teren în intravilan. El a beneficiat de 1241 m.p. Aici este prima ilegalitate. A doua ilegalitate. Am fost prezent în ziua de 23 iunie. Păcat că dumneavoastră nu ați avut timp să vedeți procesul-verbal. Procesul-verbal a fost întocmit pentru data de 23 mai 2004 și ulterior a fost falsificat, pe 23 iunie 2004, zi în care a fost învestit primarul, așa cum ați menționat dumneavoastră. Eu am fost la această învestire. După ce s-a terminat festivitatea, domnul primar Emil Boc a părăsit sediul primăriei și a "udat" evenimentul. Nu s-a ținut nici o ședință de Comisie de fond funciar. E un document fals. Dumneavoastră lucrați într-un minister care are și internele în subordine. Faceți verificarea, scoateți la suprafață adevărul și faceți dreptate. Unor oameni care au fost împroprietăriți, care au titlu de proprietate, li s-a luat dreptul de proprietate și i s-a dat unui revoluționar un teren de 1241 m.p., când el are dreptul numai la 500 m.p., iar dumneavoastră mă trimiteți... îi trimiteți pe oameni tot la instanțele de judecată.

 
 

Domnul Alexandru Mircea:

Vă rog să-mi permiteți un singur minut, domnule președinte. În numele adevărului pe care îl invocăm, de fapt, în numele legii, prin sentința civilă nr.4196, instanța reține, prin acțiunea formulată de Clejan Nicolae împotriva Consiliului local al municipiului Cluj-Napoca, și hotărăște că îi admite acțiunea formulată și precizată de Clejan, și dispune modificarea unei hotărâri a Comisiei județene pentru stabilirea dreptului de proprietate privată asupra terenului, în sensul că obligă această comisie la atribuirea, în favoarea reclamantului, a amplasamentului situat în municipiul Cluj-Napoca, str. Sinaia, parțial identic și, de asemenea, terenul din str. Garibaldi nr.19. Sentința este definitivă, este învestită cu titlu executoriu.

În această situație, nu are ce să facă nici Ministerul Administrației și Internelor, nici altcineva.

Vă mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mai discutați dumneavoastră cu domnul Funar. Este o problemă care nu ne interesează pe toți, cu sentințe civile... Îi explicați dumneavoastră după aceea.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte, este vorba de o problemă de principiu. Nu intru în amănunte. Cunosc cazul acesta în detaliu. Acel cetățean, în baza unei sentințe judecătorești, a primit 10.000 m.p. în extravilan. A divorțat fictiv de soție, soția a fost reprezentantul primăriei în acest proces...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator, vă rog eu. Ne băgați în detalii, cu soția, cu soacra, cu cumnații...

Domnule secretar, coborâți și discutați împreună.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte, o problemă de principiu, ca să realizați și dumneavoastră că este o nedreptate...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Înțelegeți că nu ne interesează?

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Închei în 20 de secunde. O instanță de judecată nu poate să stabilească pentru un revoluționar "domnule, primești teren acolo și acolo" și suprafața de teren. Aici este punctul slab...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Puneți-vă de acord, domnule Funar. Dacă era radiodifuzat, mai înțelegeam să fac o discuție aici, cu dumneavoastră.

Mulțumesc foarte mult.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Și eu vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule secretar de stat Ervin-Zoltan Szekely, am o rugăminte. Domnul senator Vasile Ioan Dănuț Ungureanu nu este aici. Lăsați răspunsul scris. Claudiu Tănăsescu, la fel. Cam atât aveți. Și îmi cer eu scuze că nu v-am anunțat mai devreme.

 
Șerban Nicolae - de la Mihai Marian Eftimescu, secretar de stat în Ministerul Justiției;

Domnule secretar de stat Eftimescu, vă rog, aveți o întrebare a domnului senator Șerban Nicolae, cu referire la declarația de avere și declarația de interese ale primului-ministru.

 

Domnul Mihai Marian Eftimescu - secretar de stat în Ministerul Justiției:

Voiam să propun să dau răspunsul în scris, dar îl dau și verbal. Este cea mai interesantă interpelare la care a trebuit să răspund până astăzi: care este răspunderea premierului în legătură cu acele ezitări în depunerea declarației de avere și a declarației de interese?

Răspunsul nostru... Citesc numai partea finală, domnule senator. Mă supun cutumei de la această oră. În situația semnalată de dumneavoastră, declarația a fost depusă în termenul prevăzut de lege și a fost completată, corectată, într-un interval de timp scurt, ceea ce conduce la concluzia lipsei unor motive imputabile, de existența cărora este condiționată declanșarea din oficiu a procedurii de control. La această concluzie duce și valoarea nesemnificativă a bunurilor omise în declarația inițială.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Nicolae Șerban.

 
 

Domnul Șerban Nicolae:

Domnule președinte, nu am cum să fiu mulțumit de un asemenea răspuns. De altfel, nu valoarea este cea care interesa, iar eu am pus întrebarea - și domnul ministru știe - în contextul susținerilor făcute de doamna ministru Macovei, în plenul Senatului, cu ocazia dezbaterilor. Acolo a ținut foarte mult să fim foarte exacți și foarte compleți în cadrul completării declarației de avere, iar faptul că domnul prim-ministru a uitat 9 firme nu are nici o legătură cu valoarea acțiunilor deținute la acele firme, statutul lor și așa mai departe.

De altfel, intervalul scurt de timp nu justifică depășirea, cu atât mai mult, cu cât era vorba de o ordonanță de urgență, care dădea un termen de 60 de zile pentru completarea declarației de avere. Dar, oricum, apreciez intenția bună. Nu am cum să fiu de acord cu răspunsul și, în orice caz, dacă răspunsul pe care o să-l primesc și scris este semnat de doamna ministru Macovei, atunci am să sesizez și eu organele competente, să-mi dau seama cu ce drept stabilește ministrul justiției dacă e cazul să se facă sau nu control din oficiu la o declarație de avere.

Mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

 
Gheorghe Funar - de la Mihai Marian Eftimescu, secretar de stat în Ministerul Justiției;

Domnul Mihai Marian Eftimescu:

Mai este o interpelare.

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Numai o secundă. Domnul senator Viorel Dumitrescu este aici? Nu este. Aveți răspunsul scris?

 
 

Domnul Mihai Marian Eftimescu:

Da. Am răspunsul scris. Și mai este una a domnului Funar.

Îmi cer scuze, săptămâna trecută, nu mi-am îndeplinit datoria. Am trimis, însă, răspunsul nostru scris, referitor la Statusul romano-catolic, dacă s-a înregistrat ca persoană juridică.

Ca urmare a verificării Registrului național al persoanelor juridice, fără scop patrimonial, a rezultat că nu figurează înregistrată în această evidență o persoană juridică cu denumirea indicată, respectiv Statusul romano-catolic.

În continuare, există două alineate în care ne exprimăm o ipoteză că, undeva, în evidențele Ministerului Culturii și Cultelor ar putea figura, dar nu este chiar aceeași situație, ca cea evocată de doamna Vedinaș.

Pe felia noastră, noi nu am găsit o asemenea persoană juridică înregistrată.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul Funar.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc.

Am o rugăminte, pornind și de la ceea ce a precizat doamna ministru Mona Muscă.

Solicitați-i colaborarea și să ne comunice dânsa dacă, cumva, pe linia Ministerului Culturii și Cultelor este înregistrată această persoană juridică.

 
 

Domnul Mihai Marian Eftimescu:

O vom face și chiar voi sugera domnului Olteanu să gestioneze, de acum, situațiile acestea de conflict, de competență între ministere.

Vă mulțumesc.

 
 

Domnul Gheorghe Funar:

Cred că ne vede domnul ministru Olteanu.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Bun. Vă mulțumesc.

Domnul secretar de stat Galiatatos este aici? Nu este. Avea un răspuns pentru domnul senator Oprea. Ați primit răspunsul în scris?

 
 

Domnul Mario-Ovidiu Oprea:

Am primit în scris, domnule președinte, sunt mulțumit de răspuns. Nu mai solicit răspuns oral.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

 
Aurel Gabriel Simionescu - de la Ștefan Cosmeanu, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale;

Domnul secretar de stat Cornel Chiriac este prezent?

 

Domnul Aurel Gabriel Simionescu:

Domnul secretar de stat Chiriac mi-a transmis răspunsul în scris. Mai este domnul Cosmeanu.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Domnul Ștefan Cosmeanu, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, aveți o interpelare a domnului senator Simionescu, legat de abonamentul lunar la Distrigaz. A căzut, deocamdată.

 
 

Domnul Ștefan Cosmeanu - președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale:

A căzut deocamdată, dar, totuși, aș vrea să dau câteva explicații pentru că acest abonament a creat multe nemulțumiri în țară, după cum știm cu toții.

Din păcate, la 1 aprilie, s-au suprapus două angajamente internaționale ale Guvernului. Atât cel cu F.M.I.-ul, care privește creșterea prețului la producătorul intern, până la o medie de 90 dolari pe mia de metri cubi, pentru anul 2005, cât și aplicarea metodologiei cu cele două componente fixe, abonament și variabilă în componentă volumetrică, care ar fi trebuit aplicată de la 1 ianuarie 2005, dar Guvernul anterior a amânat-o pentru 1 aprilie. Această suprapunere a dus la bulversarea populației deoarece creșterea de preț a fost foarte mare, de aproximativ 20%, în medie, și a fost total eronat înțeleasă introducerea acestei componente fixe, ca abonament, în urma celor petrecute în țară, s-a luat hotărârea ca pentru o perioadă să se renunțe la abonament, iar costurile fixe, care erau prevăzute în abonament, s-au reintrodus în prețul metrului cub de gaz metan pentru că, de fapt, cea mai mare nemulțumire a fost la populația cu venituri reduse care, în perioada de vară, nu consuma gaze și ar fi trebuit să plătească un abonament.

În acest sens, pentru o perioadă, repet, probabil, până la 1 ianuarie 2006, s-a renunțat la abonament, dar se respectă metodologia de calcul convenită în documentul complementar la Capitolul 14 - Energie - respectiv separarea tuturor costurilor, pe fiecare categorie de consumatori.

În ceea ce privește a doua întrebare, privind modalitatea de aprobare a contractelor de către furnizorii de gaze naturale, vreau să amintesc că aceste contracte au fost aprobate în urma consultării cu forurile legale ale Autorității Naționale pentru Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, respectiv, au fost discutate în Consiliul Consultativ, care este format din nouă membri și are în componența sa atât un reprezentant al Autorității Naționale de Protecția Consumatorilor, cât și un reprezentant al Asociațiilor de Protecția Consumatorilor.

Totuși, aș vrea să fac o paranteză, noi nu considerăm total reprezentativ acest Consiliu Consultativ, ținând cont că ar trebui să creeze un echilibru între consumator și operatori, am promovat deja către Cancelaria primului-ministru un proiect de modificare a Legii gazelor, în care să se creeze un echilibru între reprezentanții operatorilor și reprezentanții consumatorilor pentru că, deocamdată, în Consiliul Consultativ, pe care l-am găsit în vigoare, există un dezechilibru în favoarea operatorilor și nu este bine acest lucru.

Dacă domnul senator mai dorește...

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

În orice caz, un singur lucru vreau să vă spun. Tot se aruncă pe Fondul Monetar, și mă ocup de Fondul Monetar și Banca Mondială de vreo 35-40 de ani. Pe ei îi interesează să-ți acoperi costurile.

Din păcate, aici suferim. Nimeni nu se mai ocupă în România de eficiență. Să crească tariful. Eu, care sunt producător de gaze, atât cât mai produc, vreo 9 miliarde de metri cubi de gaze de sondă, mai produc ceva, gaz metan și nu ar trebui să-l scot la costurile astea. E adevărat că pungile sunt mici, avem probleme cu presiunea și va trebui să gândim împreună un mecanism să-i mai strângem și pe ăștia.

 
 

Domnul Ștefan Cosmeanu:

Un mic comentariu chiar aș vrea să-l fac. În memorandumul care este în vigoare avem consemnat că ar trebui, până la 1 ianuarie 2007, să ajungem cu prețul la producătorul intern, la prețuri comparabile cu piața europeană, ceea ce ar fi chiar dezastru pentru România, pentru că ar trebui să mai facem la anu încă o scumpire, de aproximativ 45-50% a prețului gazului.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

O mai plimbăm, nu vă faceți probleme.

Vă mulțumesc.

 
Viorica Georgeta Pompilia Moisuc - de la Attila Korodi, secretar de stat în Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor;

Domnul Attila Korodi, vă rog să dați răspunsul în scris domnului Ion Vărgău, pentru că nu este aici, dar este prezentă doamna senator Viorica Moisuc și vă rog să-i răspundeți doamnei senator, legat de poluarea râului Bistricioara.

 

Domnul Attila Korodi - secretar de stat în Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor:

Mulțumesc, domnule președinte.

Referitor la întrebarea respectivă, comunicăm următoarele: Ministerul Mediului și Gospodăririi Apelor a solicitat o verificare pe linie de protecția mediului la Spitalul de psihiatrie Tulgheș, pentru verificarea aspectelor semnalate în interpelare.

Astfel, în zona afectată, s-a deplasat o echipă formată din reprezentanții Agenției protecției mediului Neamț, Gărzii de mediu Neamț, Sistemul de gospodărire a apelor Neamț, Agenției de protecția mediului Harghita, Gărzii de mediu Harghita, Primăriei Tulgheș.

S-a procedat la verificarea spitalului, precum și verificarea pe teren, în comuna Grințieși, sat Bradu, pe cursul râului Bistricioara, la depozitele de deșeuri existente pe malul apei, unde s-au constatat mai multe nereguli, dar conform procesului-verbal de constatare nr.1969/2 iunie 2005, deși s-au depistat nereguli în ceea ce privește utilizarea spitalului, aspectele semnalate în interpelare nu s-au confirmat la verificarea efectuată.

Veți primi răspunsul, în scris.

Ca măsuri dispuse, conducerea Spitalului de Psihiatrie Tugheș a fost sancționată cu amendă contravențională în valoare de 50 milioane lei, conform Legii nr.137/1995, cu modificările ulterioare, urmând ca aceasta, pentru intrarea în legalitate în ceea ce privește protecția mediului, să solicite până la data de 30 iunie 2005, autorizația de gospodărire a apelor și de mediu.

De asemenea, s-a solicitat conducerii Spitalului Tulgheș ca, începând cu data de 2 iunie 2005, să întocmească o evidență a gestiunii deșeurilor, în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr.856/2002.

 
 

Doamna Viorica Georgeta Pompilia Moisuc (din sală):

Vă mulțumesc. Sunt mulțumită de răspuns.

 
 

Domnul Attila Korodi:

Și eu vă mulțumesc.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Puteți să lăsați și scris.

 
 

Domnul Attila Korodi:

Da, sigur.

 
 

Doamna Viorica Georgeta Pompilia Moisuc:

Da, e foarte bine, ca să-l pot trimite și eu acolo.

 
Sogor Csaba - de la Mihai Constantin Șeitan, președintele Casei Naționale de Pensii.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul secretar de stat Mihai Șeitan, aveți o întrebare a domnului senator Sogor Csaba privind recalcularea pensiilor.

 

Domnul Mihai Constantin Șeitan: - secretar de stat în Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Familiei, președintele Casei Naționale de Pensii

Domnule președinte, nu am să citesc, am să dau un răspuns verbal și o să vă transmit și scris.

Aș vrea doar să spun că domnul senator, pe bună dreptate, s-a referit la două probleme, și anume, la faptul că se acordă salariu minim pentru acele perioade de recalculare în care nu există salarii în cartea de muncă și că perioada pentru care se pot obține astfel de date este prea scurtă, conform Hotărârii Guvernului nr.1550/2004.

Vreau să-i spun domnului senator că, de fapt, nu Hotărârea de Guvern este cea care ridică probleme, ci Legea nr.19/2000 care stabilește că trebuie să se pună salariul minim.

Trebuie să vă spun că Ordonanța de urgență a Guvernului nr.4/2005 tocmai asta a introdus, fiind vorba de oameni foarte în vârstă care trebuie să alerge după astfel de documente, că se poate aștepta până la trei ani, ca să obții aceste documente, și se recalculează din urmă.

Sigur că vor fi probleme. Vor fi cazuri în care nu se găsesc documente, vom încerca să găsim niște soluții, de la caz la caz, pentru că, altfel, am periclita toată recalcularea asta și, mai mult decât atât, ar trebui să schimbăm și legea pentru cei care s-au pensionat după 2001.

Referitor la a doua parte a problemei, care se referă la acordul global și alte sporuri care nu s-au luat în calcul la pensie, trebuie să vă spun că toată legislația anterioară lui 2001 nu a luat acordul global în baza de calcul a pensiei niciodată, ca atare, nici acum nu se poate lua pentru că nu s-a plătit contribuție pentru acordul global.

Am verificat foarte mult, că m-a privit și personal.

Mulțumesc mult, domnul senator.

 
 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Și vă rog să-i dați și răspunsul în scris.

Închidem ședința noastră de astăzi. Vă mulțumesc pentru prezență.

 
   

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 14 noiembrie 2019, 13:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro