Plen
Ședința Senatului din 9 iunie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.81/16-06-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
02-04-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 09-06-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 9 iunie 2005

9. Dezbaterea și adoptarea proiectului Legii creditului pentru investiții în agricultură.
 
consultă fișa PL nr. L187/2005

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la proiectul Legii creditului pentru investiții în agricultură.

Cine prezintă? Domnul ministru Flutur, vă ascultăm.

Vă rog, foarte pe scurt.

Domnul Gheorghe Flutur:

Mulțumesc, domnule președinte,

Stimați colegi,

Zilele trecute am mai aprobat un proiect de lege, referitor la accelerarea programelor SAPARD. A fost în unanimitate. Acest proiect lege, care stimulează creditele pentru investiții în agricultură, este fundamental pentru perioada următoare. Vă rog să fiți de acord. Am să vă spun doar câteva lucruri: intenția noastră este să creăm un fond din bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, care prin mecanism bancar să-l punem la dispoziția producătorilor agricoli, procesatorilor , depozitarilor să putem acorda credite pe o perioadă de până la 10 ani cu grație 1 până la 5 ani. Aceste credite pot fi folosite atât pentru cofinanțare în programele SAPARD, cât și pentru alte programe de investiții în agricultură și de aceea noi socotim că este de maximă importanță. În acest proiect de lege se vorbește și de posibilitatea returnării unor granturi către cei care urmăresc caietul de sarcini și planul da afaceri cu care au pornit investiția, pot primi până la 20% din valoarea creditului înapoi. Interesul nostru este să stimulăm investițiile în agricultură, să alocăm o parte mai consistentă din aceste fonduri sectorului de investiții în agricultură și, mai mult de atât, să stimulăm și băncile să vină în mediul rural să participe la actul de finanțare în mediul rural, pentru că, după cum știți în ultimii ani creditele acordate de bănci în agricultură au fost de doar 3%. De aceea, eu v-aș ruga să fiți de acord cu acest proiect de lege să intre cât mai repede în funcțiune. Este raport favorabil și din partea comisiei. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc. Domnul președinte Vosganian. Vă rog, raportul Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Domnul Varujan Vosganian:

Mulțumesc, domnule președinte.

La cele spuse de colegul nostru, domnul senator și ministru, Gheorghe Flutur, aș vrea să adaug că acest proiect de lege se încadrează într-un pachet legislativ care, pe de o parte, cuprinde proiecte de lege în domeniul agriculturii, dar și în domeniul creditului, cum ar fi , de pildă, Legea societăților pentru microfinanțare. De asemenea, aș vrea să mulțumesc liderilor grupurilor parlamentare care, ieri, în ședința Biroului permanent au acceptat ca acest proiect de lege să se discute astăzi, recunoscând urgența și necesitatea acestui proiect și nu doresc decât să adaug că raportul nostru este un raport de admitere, cu amendamente care au fost discutate și însușite, atât de membrii comisiei, cât și de reprezentanții Guvernului. Cu acestea, propunem spre dezbatere proiectul legii.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult. Dezbateri generale. Domnul senator Bindea, după care domnul... Aveți răbdare și vă dau cuvântul și pentru întrebare. Vă rog, domnul senator Bindea.

Domnul Liviu-Doru Bindea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

Iată că avem în lucru, în plenul Senatului un proiect de lege care, peste toate diferențele de ideologie, trebuie să constatăm că se impune a fi salutat. Este, fără îndoială, una din pârghiile care lipsesc în zona rurală, una din pârghiile care trebuie consolidată, pe lângă acest proiect de lege, și cu altele, în așa fel încât, în mediul rural, țăranii să poată beneficia de resurse financiare pentru a-și dezvolta proprietățile și a dezvolta prin aceasta și localitățile în care trăiesc.

Sigur că s-a arătat aici importanța lui și din punct de vedere al însușirii unor programe care să vină și să dezvolte zonele rurale. Una peste alta, Partidul România Mare susține acest proiect de lege și, mai mult decât atât, roagă pe domnul ministru, Ministerul Agriculturii, Pădurilor și Dezvoltării Rurale, să consolideze această pârghie de sprijin financiar în favoarea țăranilor, pentru că este singura soluție pentru dezvoltarea acestor zone. Sperăm, totodată, că acest proiect de lege, această viitoare lege va reuși și să înlăture multiplele inconveniente care vor fi în raport cu celelalte legi, chiar cele care ne așteaptă din buchetul următoarelor legi pe care domniile-lor le numesc pachet. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Domnul senator Șerban Nicolae. Întrebare, da?

Domnul Șerban Nicolae:

Da. Doar o singură întrebare.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Nu vreau să iau cuvântul la dezbateri generale dar aș vrea să mă lămuresc...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Puțin mai tare, că nu vă auzim. Ridicați microfonul.

Domnul Șerban Nicolae:

...Aș vrea să mă lămuresc asupra unui aspect. În proiectul de Lege privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe în perioada vacanței parlamentare era un punct pe care l-am aprobat și care bănuiesc că va fi ca atare în viitoarea lege, referitoare la înființarea Casei Creditului Agricol.

Întrebarea este. Uitându-mă pe acest proiect de lege în care se spune că "fondul care se creează la Ministerul Agriculturii pentru acordarea de credite în agricultură se acordă la solicitarea unor bănci comerciale, a unor instituții de credit agricol, altor instituții de credit acreditate sau autorizate". Care va fi raportul acestui fond cu viitoarea Casă a Creditului Agricol și care este perspectiva unei astfel de Case a Creditului Agricol, în raport de această lege? Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Domnule ministru Fluture, vă rog să dați răspunsul.

Domnul Gheorghe Flutur:

Vă mulțumesc pentru întrebare, domnule senator. Proiectul de lege privind Casele de Credit Rural este, într-adevăr, un obiectiv al Guvernului, dar vreau să vă spun că se referă la micro-finanțări, la acele finanțări din mediul rural. Intenția noastră este să creăm o Casă de Credit Rural pe cât posibil în fiecare comună din România.

Deci nu are legătură cu derularea acestui proiect pentru că aici este vorba de bănci comerciale și alte unități care sunt abilitate.

Micro-finanțările în mediul rural prin Case de Credit urmăresc, dacă vreți, acele împrumuturi pe termen scurt, pentru că avem o agricultură de troc, știți foarte bine. Țăranul vinde sacul de porumb să-și facă bani ca să-și are terenurile, și atunci interesul este să înființăm acele Case de Credit pentru micro-finanțări, dar nu are legătură cu derularea acestui proiect de lege.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Domnul senator Ștefan Viorel.

Domnul Viorel Ștefan:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Am venit la microfon pentru a spune că Grupul Parlamentar al PSD susține, cu toată convingerea, acest proiect de lege. Nu cred că este cazul să mai explicăm cât de necesară este finanțarea agriculturii în România.

Nu cred că mai este cazul să spunem că de 15 ani se caută soluții - și au fost încercări - din păcate, nu reușite în întregul lor. De această dată, sperăm că va fi un instrument care, într-adevăr, să stimuleze, în mică măsură, fiindcă este un început, să știți, nu rezolvă mare lucru acest instrument, dar sperăm ca el să-și atingă scopul, dar atingerea scopului nu va fi posibilă decât dacă Ministerul Agriculturii va avea resursele necesare cu această destinație. Cred că aici este următoarea problemă.

Atingerea scopului nu se va realiza decât dacă Ministerul Agriculturii, prin metodologia pe care o va emite în aplicarea acestei legi care, de fapt, dă doar câteva repere în legătură cu modul în care va funcționa acest instrument, dacă aceste norme vor fi făcute cu profesionalism și cu bună-credință.

Subliniez faptul că reprezentanții Grupului Social-Democrat din Comisia pentru buget, finanțe și bănci s-au implicat cu toată dăruirea pentru elaborarea amendamentelor și adoptarea modificărilor la proiectul cu care am fost sesizați.

Subliniez faptul că Grupul Social Democrat a fost de acord să urgentăm procedura, să nu mai sărim peste acel interval de 3 zile cât ar fi trebuit să stea raportul la dispoziția colegilor noștri pentru a fi studiat. Deci am dat dovadă de toate gesturile noastre de bunăvoință și cred că dacă cineva, cândva, își va propune să studieze ce înseamnă opoziția constructivă, ar putea face studiu de caz pe modul în care s-a comportat Grupul Social-Democrat în legătură cu acest proiect de lege.

Până aici am spus numai lucruri frumoase, însă aș vrea să atrag atenția în legătură cu un singur aspect. Aș vrea să atrag atenția că discutăm de un proiect de lege care va propaga efecte nu spectaculoase, nu de anvergură în sistemul bancar și, datorită dorinței noastre de a parcurge repede etapele procedurale, nu s-a obținut un aviz din partea BNR, așa cum ne obligă legea bancară.

Este adevărat că au fost consultări cu BNR. BNR nu este străină de ceea ce am pus noi la cale aici, dar aș ruga inițiatorul ca până la adoptarea proiectului în Camera Deputaților, totuși să obțină un aviz scris din partea BNR, pentru ca nu cumva, după aceea, în aplicarea legii să avem vreo opoziție... săăă... știu eu?...

Și, eventual, chiar normele de aplicare a legii să fie făcute cu consultarea BNR. Vă mulțumesc. Repet, noi vom vota, în unanimitate, acest proiect de lege.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul senator Puskas.

Domnul Varujan Vosganian:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Vreau și eu să mulțumesc...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule Vosganian! Vă las la urmă. Vă rog.

Domnul Varujan Vosganian:

Vreau să răspund.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă dau cuvântul. Să vorbească întâi din sală. Domnul senator Puskas.

Domnul Varujan Vosganian:

Bine.

Domnul Puskas Valentin Zoltan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Distins Senat, nu știu pentru a câta oară de la acest microfon salutăm o inițiativă, un proiect de lege, care ni se pare că este un proiect bun. Da, într-adevăr, în cursa noastră pentru competitivitatea în agricultura europeană avem nevoie de pârghii prin care producătorii agricoli au acces la diferite credite pentru a deveni, într-adevăr, competitivi.

În ultimii ani am avut inițiative bune, lăudabile, legi foarte bune, dar întotdeauna am avut probleme cu aplicarea acestora. Și de această dată, noi vom vota, bineînțeles, acest proiect de lege, cu speranța că aplicarea prevederilor legii nu va ajuta "2-3-4-5" agricultori, ci va ajuta, într-adevăr, acolo unde este foarte mare nevoie și acolo unde se află majoritatea producătorilor agricoli.

Domnule ministru, cu această speranță noi vom vota această lege și dorim ca activitatea pe care o va desfășura Ministerul Agriculturii să fie într-adevăr în folosul maselor de producători agricoli. Vă mulțumim.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Domnul senator David.

Domnul Gheorghe David:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi, am să fac o precizare. Comisia pentru agricultură am acceptat să avizăm acest proiect de lege. Domnul președinte nu a spus acest lucru. Am avizat favorabil, în comisie a fost unanimitate, astfel că mai fac precizarea că Grupul PNL-PD susține acest proiect de lege, care este așteptat de multă vreme de către producătorii agricoli. Suntem de acord și vom vota în consecință. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Domnul senator Vosganian. Vă rog, aveți de dat un răspuns.

Domnul Varujan Vosganian:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Vreau să mulțumesc și eu colegilor noștri care și-au dat silința ca acest proiect să respecte calendarul și să intră în dezbateri.

Aș vrea să fac o scurtă precizare în legătură cu o observație, altminteri pertinentă, a colegului nostru Viorel Ștefan. Am avut o discuție cu Guvernatorul BNR, domnul Mugur Isărescu, pe această temă, și dânsul a fost de acord cu ceea ce am spus, anume că acest proiect de lege, necreând alte instituții de credit, ci numai creând proceduri de creditare, nu este neapărat necesar avizul BNR.

Sigur că dacă noi decidem acum, în plen, ca până la dezbaterile din Camera Deputaților sau printr-o adresă scrisă a Camerei Deputaților, să se prezinte și un astfel de accept, BNR îl va da. Am vrut numai să justific de ce noi, la Senat, am socotit necesar să nu avem un astfel de aviz. Sigur că el poate fi dat la o solicitare expresă.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Înțeleg că ne oprim aici.

Stimați colegi, toată lumea este de acord. Avem 13 amendamente cu care, domnule ministru, sunteți de acord.

Domnul Gheorghe Flutur:

Suntem de acord cu toate amendamentele din comisie.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc.

Supun votului dumneavoastră raportul cu cele 13 amendamente. Vă rog să votați.

Cu 89 de voturi pentru, nici unul împotrivă, nici o abținere, s-a adoptat.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege în care vom opera cele 13 modificări. Vă rog să votați.

Cu 91 de voturi pentru, nici unul împotrivă, nici o abținere, s-a adoptat.

Vă mulțumesc. Felicitări! Vă urăm succes!

Domnul Gheorghe Flutur:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Este al doilea proiect de lege pe agricultură cu unanimitate și cel de accelerare a SAPARD-ului, care, de fapt, garantează aceste credite și cel de-al doilea sper să fie de bun augur. Mulțumesc tuturor formațiunilor politice pentru lege. (aplauze)

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Dar, atenție, să nu accelerăm prea mult. Știți? Cădem în extrema cealaltă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 3 aprilie 2020, 2:06
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro