Jan Vraciu
Jan Vraciu
Ședința Senatului din 5 decembrie 2005
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.195/12-12-2005

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
16-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2005 > 05-12-2005 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 5 decembrie 2005

  1. Declarații politice prezentate de senatori:
  1.7 Jan Vraciu - bugetul pe anul 2008 este un buget realist.  

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Mulțumesc domnului senator Șerban Nicolae și îl invit la microfon, din partea Grupului parlamentar Dreptate și Adevăr PNL-PD, pe domnul senator Vraciu Jan.

Domnul Jan Vraciu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor colegi,

După poticniri, absenteism, contraziceri, uneori lipsite de eleganță, bugetul a fost, în sfârșit, adoptat.

O premieră absolută o constituie cele 1100 amendamente a căror dezbatere punctuală ar fi putut risca votarea bugetului în termenul propus.

Bugetul adoptat este unul realist, este un buget care afirmă apartenența noastră europeană, deoarece arată voința politică a actualei guvernări de a miza fundamental pe cartea integrării. Este un buget care respectă dreptul românilor de a fi tratați ca buni cetățeni ai acestei țări.

Prioritatea absolută - aderarea la Uniunea Europeană - are nevoie de finanțare. Punctele nevralgice ale aderării au fost avute în vedere și ne dorim să nu pună în nici un fel în pericol calendarul aderării.

Presiunea socială în vederea reinstaurării puterii justiției este enormă. Cetățeanul are acum motive să aibă încredere în dreptatea lui, deoarece este pentru prima dată când o guvernare post-decembristă conferă o reală putere autorității judecătorești.

Securizarea și supravegherea frontierei de stat, siguranța cetățeanului sunt domenii pentru care alocarea de fonduri permite întărirea reformelor importante care deja au fost recunoscute și salutate în raportul de monitorizare al Comisiei Europene.

Educația reprezintă o altă piatră de încercare a actualei guvernări. Efectul investițiilor în acest domeniu se vede mai greu și nu are loc la fel de spectaculos ca în alte domenii. Creșterea calității în procesul de învățământ și susținerea unei infrastructuri la standarde europene nu produc efecte imediate.

Conștientă, însă, de obligația morală de a acorda acestui popor dreptul la educație și acces la cultura tehnologică de calitate ridicată, puterea a gândit bugetul pentru învățământ, pentru 2006, prin direcționarea de fonduri spre dotarea laboratoarelor, construcția și reabilitarea unor cămine, înzestrarea cu material didactic, achiziția de manuale, dotarea cu calculatoare.

Deși salarizarea personalului didactic este departe de a reflecta nevoile acestei categorii sociale cu un puternic rol formator, accentul, în perioada imediat următoare, va trebui să cadă, îndeosebi, pe susținerea proiectelor de dezvoltare.

Majorările salariale atât pentru profesori, cât și pentru funcționarii publici vor exista, desigur, dar nu au cum să ajungă la nivelul propagandistic pe care guvernarea pesedistă, în disperarea ei de a câștiga simpatia acestora, l-a fluturat fără a putea să identifice și resursele bugetare capabile să susțină un asemenea efort.

Sănătatea este un alt domeniu de maximă vizibilitate în strategiile de conducere ale Alianței. Reforma medicală care implică energii și costuri uriașe, ba chiar schimbarea din temelii a mentalităților și așteptărilor populației, a început deja.

Proiectele de infrastructură vor fi traduse în realitate atât de repede, pe cât vor fi respectate toate indicațiile legale cu privire la cheltuirea banului public sau la implicarea banului public în proiecte de lungă durată.

În domeniul agriculturii, comasarea suprafețelor agricole și acordarea rentei viagere, deopotrivă cu finanțarea inteligentă a sectorului agricol - în prezent, pauper și lipsit de speranță - reprezintă un alt set de preocupări a căror reflectare se găsește în bugetul pe anul 2006.

Bugetul pe anul 2006 reașează domeniile economiei românești într-o ordine care să poată permite integrarea și dezvoltarea. El reflectă realism și capacitatea de a așeza lucrurile după justa lor măsură.

El este astfel construit încât să nu manipuleze categoriile sociale de care guvernanții s-au folosit constant de-a lungul celor 15 ani. Aceste categorii au dreptul la respectul nostru și la solidaritatea noastră.

Bugetul pe anul 2006 ține cont de nevoile reale, prezente și de perspectivă ale economiei românești. De aceea poate fi considerat un buget strategic pentru viitorul României. Vă mulțumesc. (aplauze)

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Și eu vă mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 17 septembrie 2019, 13:37
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro