Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 04-04-2006

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.5 Mircea Grosaru - declarație politică intitulată "Pensionarii de ieri, muritorii de azi";

 

Domnul Valer Dorneanu:

  ................................................

Dau cuvântul, în continuare, domnului Mircea Grosaru, din partea Grupul parlamentar al minorităților naționale.

Rog colegii de la Grupul parlamentar al Partidului Conservator când se prezintă careva să-mi spună pentru a intercala, astfel încât fiecare grup parlamentar să-și poată prezenta intervențiile.

Aveți cuvântul, domnule deputat.

Domnul Mircea Grosaru:

Mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Declarația politică de astăzi este inspirată din problema pensiilor care a fost și rămâne o problemă de actualitate în România.

De asemenea, titlul pe care l-am ales este inspirat din vechiul șlagăr "Uteciștii de azi, comuniștii sau securiștii de mâine" și l-am intitulat "Pensionarii de ieri, muritorii de azi".

Asociația pensionarilor "Bucovina 2000" cu sediul în municipiul Suceava, str.Petru Rareș, nr.7, este o organizație civică care numără circa 6000 de membri, este profund consternată de mersul evenimentelor în România, de modul cum sunt elaborate și aplicate legile privind pensiile în România, creându-se percepția că încă nu există un stat de drept, acționând doar "legea junglei", respectiv dreptul forței.

Astfel, categorii de persoane din România și-au stabilit pensiile în mod preferențial, iar în cele ce urmează vă voi prezenta pe scurt câteva dintre privilegiile acestor categorii care, în mod cu totul nejustificat, considerăm că au încălcat atât legile țării cât și art.16 alin.1 și 2 din Constituția României, privind egalitatea în drepturi a tuturor cetățenilor.

Legea nr.446/11 iulie 1943, deși a fost elaborată în timpul premergător celui de-al doilea război mondial, într-o economie austeră, a fost una mult mai justă decât cea actuală, indexările și recorelările fiind aplicate în mod corect.

În prezent, după apariția noilor legi, respectiv Legea nr.19/2000, Legea nr.164/2000, Legea nr.303/2004 și Legea nr.567/2004, la categoriile de mai sus, baza de calcul a punctului de pensie este ultimul venit înainte de pensionare la care se aplică un procent de 80%.

La vechile categorii de pensionari însă, ținând cont de faptul că până în anul 1962 în cărțile de muncă nu erau înscrise salariile, s-a luat ca bază de calcul salariul minim pe economie, indexările și recorelările reprezentând de fapt venituri din pensiile celor decedați anual, care în județul Suceava reprezintă circa 8000 de persoane.

În aceste condiții, cetățenii în vârstă ai României nu beneficiază de același tratament în fața legii, întrucât la unii baza de calcul este pe puncte de pensie, iar la alte categorii de persoane, baza de calcul o reprezintă procentul din ultimul venit.

Legea nr.19/2000 cuprinde sistemul public, este calculat pe bază de puncte și nu cuprinde între sistemul de angajați, legile speciale, respectiv Legea nr.303/2004, 567/2000 și Legea nr.164/2000 iau în calcul ultimul venit înainte de pensionare, la care se aplică procentul de 80%.

Chiar și Legea nr.3/1977, lege cu caracter organic, chiar dacă era o lege care se aplica într-o perioadă de care nu vrem să ne mai amintim, totuși aplica aceeași bază de calcul.

În Legea nr.19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi sociale, cu aplicare din data de 1 aprilie 2001, la art.180 alin.2 se stipula că: "toate pensiile aflate în plată să fie recalculate și aplicat punctajul", însă cu două zile înaintea aplicării acesteia a apărut Ordonanța Guvernului nr.49/2001 care a stopat recalcularea pentru dosarele aflate în plată.

Astfel că, o lege organică a fost modificată de o ordonanță de urgență a Guvernului României, ceea ce este neconstituțional, încălcând prevederile art.115 alin.6 din Constituția României, care prevede faptul că: "Legile organice nu pot afecta drepturile, libertățile și îndatoririle prevăzute de Constituție".

Abia în anul 2005, actualul Guvern încearcă să îndrepte vechile legi adoptate, însă se vede că nimeni nu este responsabil pentru această perioadă de cinci ani și nimeni nu răspunde de cele întâmplate în care au fost afectate pensiile a milioane de cetățeni.

Între diverse categorii de persoane s-au creat discriminări în ceea ce privește calcularea pensiilor, astfel că anumite categorii de persoane beneficiază de legi proprii prin care se prevede că aceștia au stabilite două categorii de pensii: una legal obținută în baza contribuțiilor la bugetul de stat a asigurărilor sociale, și alta, de serviciu, pentru care nu se ține cont de contribuția la bugetul asigurărilor sociale, fiind completate din banul public, iar alta, cum ar fi profesorii și personalul medical, care beneficiază de o altă modalitate de calcul.

Pentru plata celei de-a doua pensii, în conformitate cu legislația în vigoare, fiecare cetățean poate cotiza la sistemul privat de pensii și la societățile private de asigurare.

Aș dori să știu, oare toate aceste probleme ale pensionarilor din România sunt în vederea actualului Guvern, dacă în strategia de dezvoltare a Ministerului Muncii și Familiei este prevăzută elaborarea vreunei alte legi care, prin caracterul său, să fie aplicabilă tuturor categoriilor de persoane, fără discriminare.

Pensionarii din Bucovina asigură actualul Guvern că vor fi alături de demersurile de distrugere a tuturor rămășițelor comunismului, care a creat în România două categorii de persoane în vârstă: bătrâni neputincioși, neinformați și bătrâni privilegiați și informați care și-au aranjat, prin diverse "manevre" de culise, pensii și privilegii pe care le-au avut și pe timpul cât au funcționat în structuri cel puțin "dubioase" ale statului comunist și care au constituit întotdeauna o frână în dezvoltarea economico-socială a României.

Vă mulțumesc.

Domnul Valer Dorneanu:

Mulțumesc, domnule coleg.

Din partea Grupului parlamentar al UDMR dacă s-a prezentat cineva?