Liviu-Bogdan Ciucă
Liviu-Bogdan Ciucă
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.48/14-04-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002 2001
2000 1999 1998
1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2020-prezent
2016-2020
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
27-09-2021
21-09-2021
09-06-2021 (comună)
11-05-2021
Arhiva video:2021 2020 2019
2018 2017 2016
2015 2014 2013
2012 2011 2010
2009 2008 2007
2006 2005 2004
2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 04-04-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2006

  1. Intervenții ale deputaților:
  1.17 Bogdan Ciucă - declarație politică cu titlul "Dimensiunea învățământului rural românesc";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Bogdan Ciucă:

"Dimensiunea învățământului rural românesc"

In contextul tansformarilor care au caracterizat societatea romaneasca în ultimul deceniu și jumătate, reforma sistemului de învățământ ocupă un loc aparte prin dinamică și cuprindere, ea devansând majoritatea reformelor sectoriale, beneficiind de o importanta mobilizare de resurse umane și financiare în interior, iar pe plan extern de surse obținute prin finanțări ale Băncii Mondiale si programe Phare.

Cu excepția unor masuri specifice, cum ar fi reabilitarea școlilor, facilitarea transportului pentru elevii din satele îndepartate, racordarea școlilor rurale la sistemul ROEDUNET, dotarea bibliotecilor scolare, nu au existat programe de dezvoltare de ansamblu si prioritare pentru învațământul rural. Aceasta a dus la apariția unor efecte secundare ale reformei, care au afectat echitatea și au accentuat distanța care există între mediul rural si mediul urban, discrepanțele dintre elevii din mediul urban si elevii din mediul rural, între ratele participarii, ale absolvirii, ale urmării ciclurilor superioare de învațământ, ca să nu mai vorbim de discrepanțe în ceea ce privește condițiile materiale, în general, și cele privind desfășurarea procesului didactic.

Când vorbim de învățămâtul rural, memoria noastră atașează din punct de vedere al semnificației sale sociale două imagini definitorii. Prima este aceea a dascălului de la țară, apostolul neamului, cel care nu educă doar copiii, ci este și un educator al comunității și un lider al acesteia. A doua este cea a copiilor de la țară, cei care pleacă la oraș să învețe carte, la îndemnul dascălului și cu sacrificiul părinților și care reușesc în viață, în cultură, în politică. Aceste imagini frumoase de altadata nu mai seamană nici pe departe cu ceea ce se întamplă acum în sistemul de învățământ românesc. Dascălii se feresc de mediul rural atât din punct de vedere al salariului, mic si diferențiat, față de cel urban, cât și condițiile din ce în ce mai proaste de navetă. Primăriile nu-și mai onorează obligația legală de a deconta abonamentele, ca să nu mai vorbim de celelalte facilități promise de lege și neaplicate aproape deloc în 15 ani: hectarul de pământ și locul de casă. Posturile din învățământul rural rămân anual neocupate de cei cu pregătire adecvată, fiind necesar înlocuirea lor cu oameni care nu au nici-o treaba cu școala.

Problemele învațământului rural sunt atât de formă cât și de fond. Raportul asupra stării sistemului național de învățământ pe 2005 ne arată ca prin rata de participare a populației în varstă de 15-25 ani, la toate nivelurile de educație, situeaza România pe ultimul loc comparativ cu celelalte țări europene. In ceea ce privește rata șomajului, aceasta tinde să afecteze, din ce în ce mai mult, tinerii până în 24 ani, crescând în perioada 2000-2005 de la 18,6%, la 21% și o mare parte din aceste procente se înregistrează în randul tinerilor din mediul rural.

Cu toti știm că banii existenți pentru învățământ sunt puțini și insuficienți pentru realizarea acestor obiective din mediul rural, cât despre stimulările salariale pentru profesori acestea sunt aproape inexistente, dar trebuie găsite urgent soluții pentru acoperirea acestor deficite și relansarea învățământului rural.

Adresa postala: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucuresti marți, 28 septembrie 2021, 5:13
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro