Plen
Ședința Senatului din 12 aprilie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.57/21-04-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
11-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 12-04-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 12 aprilie 2006

9. Dezbaterea și adoptarea proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale și a altor drepturi ale funcționarilor publici pentru anul 2006.
 
consultă fișa PL nr. L32/2006

Domnul Nicolae Văcăroiu:

................................................

Trecem la punctul 8 de pe ordinea de zi, proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.2/2006 privind reglementarea drepturilor salariale și a altor drepturi ale funcționarilor publici, pentru anul 2006. Avem raport comun: Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului cu Comisia pentru muncă, familie și protecție socială. Dau cuvântul domnului secretar de stat Cătălin Dănilă, pentru a face o scurtă prezentare. Microfonul 8.

Domnul Cătălin Ionel Dănilă:

Mulțumesc, domnule președinte!

Prezentul proiect de lege are ca obiect de reglementare drepturile salariale și a altor drepturi ale funcționarilor publici pentru anul 2006. Proiectul are în vedere stabilirea elementelor sistemului de salarizare a funcționarilor publici, în funcție de categorie, de clasă, care reflectă nivelul studiilor necesare exercitării funcției publice și, după caz, gradul profesional al funcției publice, precum și nivelul la care se prestează activitatea, respectiv nivelul central sau local, sporurile care se acordă acestei categorii profesionale, premiile și alte drepturi. Cu aceasta, vă rog să fiți de acord cu acest proiect de lege. Mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult. Vă rog, cei doi președinți, cine prezintă? Domnul președinte Popa Aron, aveți cuvântul!

Domnul Aron Ioan Popa:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cele două comisii au analizat proiectul de lege și au hotărât să adopte un raport de admitere, cu amendamente admise, care au fost prezentate în anexe.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc foarte mult. Dezbateri generale. Doamna senator Verginia Vedinaș, microfonul 2, vă rog!

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte!

Distins Senat,

Vreau să vă atrag atenția asupra faptului că avem de votat o lege de aprobare a unei ordonanțe simple, obișnuite, o ordonanță care a fost adoptată în baza unei legi de abilitare a Parlamentului pentru Guvern. Se pune problema dacă o asemenea ordonanță este constituțională, în contextul în care, potrivit art.115 alin.1 din Constituție, Parlamentul poate adopta o lege specială de abilitare în domenii care nu fac obiectul legilor organice, rezultând că ordonanțele simple pot să reglementeze materii ale legilor ordinare. Constituția, însă, ne obligă în art.72 alin.3 lit."j" ca pentru Statutul funcționarilor publici să reglementăm, să adoptăm o lege organică. Cum spuneam înainte, ordonanța simplă nu poate să vizeze domenii ale legilor ordinare, ale legilor organice. Am ridicat această chestiune și în comisiile reunite și mi s-a invocat, la un moment dat, că am dreptate, dar nu prea am dreptate, că nu este vorba de Statutul funcționarilor publici, ci despre drepturile salariale. Dar, domnilor colegi, ce altceva înseamnă Statutul funcționarilor publici decât totalitatea drepturilor și obligațiilor acestora, a regulilor juridice care guvernează recrutarea într-o funcție publică, exercitarea unei funcții și încetarea raportului de funcție publică! Mergând mai departe, dacă analizăm conținutul acestei ordonanțe, constatăm că ea nu face referire numai la salarii. Se vorbește despre promovare, despre concedii de odihnă, concedii de studii, despre delegare, detașare, transfer, rezolvarea litigiilor și multe alte asemenea aspecte care, în mod categoric, și oricât de mult am vrea să fim părtinitori, nu putem să nu recunoaștem că ele țin de legea organică, nu de legea ordinară. Iar ordonanța simplă, încă o dată spun, nu poate să reglementeze materii ale legilor organice. Am ținut să susțin aceste lucruri în plenul Senatului, pentru ca ele să fie consemnate în stenogramă, pentru ca să se cunoască punctul nostru de vedere, care nu împărtășește aspectele de încălcare, de abatere de la legea fundamentală, dar, în același timp, ca partid politic am gândit că fiind vorba, totuși, despre o categorie importantă din țara noastră, o categorie care trebuie să-și primească drepturile salariale, este firesc ca această reglementare să-și producă efectele juridice, însă, atragem atenția Guvernului să nu mai repete astfel de acte de neconstituționalitate, care nu fac bine nimănui și care, în nici un caz, nu duc la consolidarea, ci afectează legalitatea și statul de drept. Vă mulțumesc respectuos.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc. Vă rog, dacă mai sunt alte luări de cuvânt? Domnul senator Simionescu.

Domnul Aurel Gabriel Simionescu:

Mulțumesc, domnule președinte!

Stimați colegi,

Grupul parlamentar PSD va vota această lege. Este deosebit de importantă pentru salariile pe care le au funcționarii publici. Aș vrea, însă, să remarcați că această creștere, ca și în primul caz, al persoanelor care lucrează în sistemul de sănătate, este o creștere sub nivelul inflației, chiar acela optimist, prognozat de către guvernanții noștri. Ceea ce înseamnă că un număr foarte mare de oameni nu vor trăi mai bine, ci mai prost în acest an. Și de aceea, chiar în plenul Senatului, trebuie să atragem atenția Guvernului că, în loc să formuleze tot felul de inițiative ce vizează anii '50 sau '60, ar fi bine să se gândească la ce facem anul acesta și cum să trăim mai bine în anul viitor. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Dacă mai sunt luări de cuvânt? Nu mai sunt. Rog cei doi președinți de comisie să dați un răspuns legat de caracterul legii, ordinară sau organică, pe argumentele aduse de doamna senator Verginia Vedinaș. Să-l ascultăm mai întâi pe reprezentantul Guvernului. Domnul secretar de stat, microfonul 8.

Domnul Cătălin Ionel Dănilă:

Domnule președinte, am susținut ...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Deci, rețineți că nu sunt obiecții legate de necesitatea aceasta de a aduce unele îmbunătățiri în ceea ce privește salarizarea. Și toate grupurile parlamentare, cred eu, vor susține acest proiect de lege. Problema este de principiu. Dacă o votăm în condiții de lege organică sau lege ordinară. Vă rog, aveți cuvântul, microfonul 8.

Domnul Cătălin Ionel Dănilă:

Dat fiind că prin legea de abilitare a Guvernului a fost acceptată această posibilitate de a legifera în domeniul salarizării, în domeniul funcției publice, fiindcă, poate, peste 90% din ordonanță este salarizare, consider că putem vorbi despre un proiect de lege ordinar.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Eu sunt de acord cu dumneavoastră, numai că trebuie să rețineți un lucru: dumneavoastră ne-ați cerut abilitarea pe drepturi salariale și noi, în mod corect, am dat-o pentru că nu ține de natura legii organice. În cazul în speță, însă, se referă la o lege organică, Statutul funcționarilor publici, și înțeleg din ordonanță că abordați nu numai salarizare, ci și alte drepturi și obligații. Deci, aici s-a pus semnul întrebării. Cei doi președinți, vă rog! Domnul președinte Aron.

Domnul Aron Ioan Popa:

Domnule președinte,

Fiind o problemă de ordin juridic, haideți s-o trimitem la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări o săptămână sau până mâine!

Comisia juridică este abilitată să se pronunțe dacă proiectul de lege are caracter organic sau ordinar.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Stimate coleg,

Pe 24.04.2006 este liber. Suntem în criză de timp dacă o mai amânăm și repet încă o dată, nu sunt probleme în ceea ce privește votul. Toate grupurile parlamentare sunt de acord cu astfel de lege. Și atunci, se pune problema procedurii de vot, pe lege organică sau ordinară. Deci, trebuie, normal, să luăm o decizie. Uite, ne dă un jurist răspunsul! Domnul senator Vasilescu. Poate n-o mai întârziem!.

Domnul Gavrilă Vasilescu:

Domnule președinte,

Eu susține propunerea făcută astăzi. Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări se întrunește la ora 15,00. O să-i rog pe colegii mei să fie de acord să luăm. Este bine, dacă s-a greșit, să zicem, într-un loc, să nu greșim și a doua oară în legătură cu caracterul legii. Mulțumesc. De susținut, o susținem din toate ...

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Observați, domnule senator Vasilescu, că lucrurile sunt ceva mai încurcate. În condițiile în care legea este organică, Guvernul a încălcat un principiu de bază, a dat o ordonanță în baza abilitării pe o lege organică, ceea ce interzice legea și Constituția. Domnul senator Dinescu, aveți cuvântul, microfonul 1.

Domnul Valentin Dinescu:

Domnule președinte,

Îmi pare rău că trebuie s-o spun, dar distinsul meu coleg nu are calitatea de a stabili programul Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări, mai ales că el este deja stabilit și extrem de încărcat. Argumentele care au fost susținute de doamna senator Vedinaș, în opinia mea, sunt suficiente ca să ne conducă la o soluție, potrivit căreia legea are caracter organic, dar, dacă luăm ad litteram raportul, atunci urmează ca cei interesați să se adreseze Curții Constituționale, având în vedere timpul foarte scurt pentru stabilirea caracterului legii și, implicit, al ordonanței. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Este și acesta un procedeu. Vă văd, domnule senator Funar. Aveți pe procedură ceva, vreo problemă? Vă rog, microfonul 2.

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, domnule președinte!

Onorat Senat,

Pe procedură intervin. Greșeala este a Guvernului și nu este o greșeală, este o nouă sfidare a Constituției. Cel care trebuie să-și repare greșeala este Guvernul. Și ofer și o soluție! Au ședință de Guvern astăzi, au săptămâna viitoare! Abrogă, printr-o ordonanță, această ordonanță și vin cu o ordonanță de urgență și ne dau posibilitatea să lucrăm legal, respectând Constituția în Senatul României. Nu cred că este cazul să compromitem Parlamentul României pentru greșelile Guvernului. Credeam că din cei 15 mii de specialiști din perioada CDR-ului, măcar 1 l-au cooptat în actuala echipă guvernamentală!

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnule senator Funar, deocamdată sunt păreri legate de caracterul legii. Deci, domnul președinte Cârlan, microfonul 6.

Domnul Dan Cârlan:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

După consultarea între cei doi președinți ai comisiilor și reprezentantul Guvernului, noi ne menținem solicitarea de a dezbate astăzi această lege, având caracter de lege ordinară.

Dacă după adoptarea ei vor fi obiecțiuni, este deschisă calea spre Curtea Constituțională. Noi suntem doar primă Cameră.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Stimați colegi, vă consult dacă se susțin amendamentele respinse. Înțeleg că nu.

Doamna Verginia Vedinaș (din sală):

Se susțin cele respinse.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Aveți obiecțiuni la amendamentele... deci, la poz.4 cu referire la art.37 alin. 2, doamna senator Verginia Vedinaș, microfonul 2. Aveți un amendament respins.

Doamna Verginia Vedinaș:

Da, domnule președinte. La poz.4 am un amendament prin care propun eliminarea art.37 alin.2, articol care prevede următoarele:

"Controlul aplicării prevederilor legale se realizează de Ministerul Muncii, Solidarității Sociale și Ministerul Finanțelor Publice."

Domnule președinte,

Dragi colegi,

Este o chestiune care se dezbate de foarte mulți ani, inclusiv în plan legislativ, doctrinar, instituțional, care vizează departajarea de competențe în ceea ce privește gestionarea Corpului funcționarilor publici. O dată cu adoptarea Legii nr.188/1999 noi am înființat o autoritate, care se numește Agenția Națională a Funcționarilor Publici. Agenția este pentru funcționarii publici, iar Ministerul Muncii este pentru salariați.

Dacă vom continua să menținem amestecate aceste competențe, dacă vom continua să menținem imaginea că Agenția Națională a Funcționarilor Publici este o chestiune, așa, peste care se poate trece cu ușurătate, nu cred că vom contribui la consolidarea autentică a unui corp de funcționari publici.

Însuși faptul că această inițiativă legislativă nu este susținută de un reprezentant al Agenției Naționale a Funcționarilor Publici, ci de un reprezentant al Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, este mai mult decât grăitor asupra faptului că, de fapt, asta este concepția. Și ceea ce eu vă propun este să luptăm cu această concepție și să recunoaștem că în ceea ce privește gestionarea funcționarilor, monitorizarea reglementărilor, monitorizarea aplicării drepturilor, respectării drepturilor acestora, responsabilă este Agenția Națională a Funcționarilor Publici.

Pentru aceste considerente, eu vă propun să se elimine acel alineat. Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Sunt intervenții pe marginea acestui alineat? Rog comisia, domnul Cârlan.

Domnul Dan Cârlan:

Da. Comisiile, în prezența reprezentanților tuturor instituțiilor implicate în acest alineat al art.37, a decis respingerea amendamentului propus de doamna senator Vedinaș, pe considerentul că fiecare instituție are atribuții de control, potrivit atribuțiilor din domeniul de activitate a fiecăreia.

Agenția Națională a Funcționarilor Publici, Ministerul Muncii, Solidarității și Familiei, respectiv Ministerul Finanțelor Publice, nu-și suprapun activitățile de control, fiecare pe domeniul său de activitate. Comisiile solicită respingerea amendamentului.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Domnul secretar de stat Cătălin Dănilă, microfonul 8.

Domnul Cătălin Dănilă:

Vă mulțumesc, domnule președinte. Aș vrea să reafirm faptul că Agenția Națională a Funcționarilor Publici coordonează metodologic și controlează modul de aplicare a dispozițiilor prezentei ordonanțe. Acesta este alin.1 al art.37.

La alin.2 se face referire la controlul aplicărilor prevederilor legale în ceea ce privește salarizarea. Și aici, prin Hotărâre de Guvern de organizare și funcționare a ministerelor, Ministerul Muncii, Solidarității și Familiei, respectiv Ministerul Finanțelor Publice au aceste atribuții.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Vă mulțumesc. Ați ascultat argumente de o parte și de alta.

Supun votului dumneavoastră amendamentul doamnei senator Verginia Vedinaș de la art.37 alin.2, respins de cele două comisii și guvern, pe argumentele date. Votând da, votați cu amendamentul doamnei Vedinaș. Votând nu, votați împotrivă.

Vă rog să votați.

Cu 21 de voturi pentru, 36 împotrivă și 3 abțineri, amendamentul a fost respins.

Se mai susțin alte amendamente? Înțeleg că nu. Aveți obiecțiuni la amendamentele admise? Nu.

Supun votului dumneavoastră, stimați colegi, raportul favorabil al celor două comisii, cu cele 4 amendamente admise și acceptate de către Guvern. Vă rog să votați.

Cu 52 de voturi pentru, 9 împotrivă și 7 abțineri, s-a adoptat.

Vom vota acum proiectul de lege. Vă rog să votați.

Cu 48 de voturi pentru, 8 împotrivă și 9 abțineri, proiectul de lege a fost adoptat.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 16 septembrie 2019, 5:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro