Plen
Ședința Senatului din 22 iunie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.111/30-06-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
16-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 22-06-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 22 iunie 2006

14. Dezbaterea și adoptarea proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 38/2006 privind reluarea pentru anul 2006 a Programului de stimulare a înnoirii Parcului național auto.
 
consultă fișa PL nr. L513/2006

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Vă propun să luăm în dezbatere pct.36 din ordinea de zi, proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2006 privind reluarea pentru anul 2006 a Programului de stimulare a înnoirii Parcului național auto.

Comisia sesizată în fond este Comisia economică, industrii și servicii.

Rog reprezentantul Executivului, domnul ministru Berceanu - pe care îl salut, prezent la dezbaterile noastre... Bănuiesc că este pentru prima dată, în noua calitate.

Domnul Radu Mircea Berceanu - ministrul transporturilor, construcțiilor și turismului:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Legea care se află la pct.36 de pe ordinea de zi este o lege prin care urmează ca Senatul, dacă va dori să adopte ordonanța de urgență prin care Guvernul a elaborat un program care cuprinde mai multe măsuri pentru ca Parcul național auto din România să ajungă la un nivel, la care problemele de poluare să fie ceva mai apropiate de standardele Uniunii Europene.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Îl invit pe domnul președinte Dan Claudiu Tănăsescu să prezinte raportul Comisiei economice, industrii și servicii.

Raportul este favorabil, domnule președinte.

Domnul Claudiu Tănăsescu:

Referitor la proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.38/2006 privind reluarea pentru anul 2006 a Programului de stimulare a înnoirii Parcului național auto, comisia a acordat un raport favorabil.

Este vorba de o lege ordinară și urmează să fie supusă dumneavoastră.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbateri generale, întrebări.

Domnul senator Gheorghe Funar.

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte, onorat Senat,

Permiteți-mi să-i adresez o singură întrebare proaspătului ministru, colegului nostru, domnul Berceanu.

Aproximativ câte autoturisme permite să fie scoase din uz suma de 49.500.000 lei, pe care a propus-o Guvernul pentru acest an?

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă rog să răspundeți, în situația în care aveți datele.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

16.500.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nu 16.600? Știți exact, da? Bun, mulțumesc.

Dacă la dezbateri generale doriți să mai interveniți?

Vă rog, domnule senator Gheorghe Funar. Aveți cuvântul.

Domnul Gheorghe Funar:

Vă mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Îi mulțumesc și domnului ministru. Aceeași cifră ne-a fost prezentată și la comisie, când am discutat această temă, dar tot atunci am întrebat câte autoturisme vechi sunt în România. În momentul de față, din estimările Guvernului, sunt circa 1 milion de autoturisme.

Deci, la sume de genul celor propuse în acest an - și aș ține să subliniez că Guvernul a adoptat această ordonanță cu referire numai la anul 2006. În rest, va fi o adevărată înghesuială. Cea de la farmacii, pentru medicamente compensate, va fi lăsată în urmă de înghesuiala care va fi pentru ocuparea celor 16.500 de locuri de către 1 milion de solicitanți.

Din păcate, Guvernul nu s-a gândit ca textul acestei ordonanțe să fie aplicabil și în anii următori și să fie alocate sume mult mai mari, astfel încât să poată fi dusă la bun sfârșit ideea, care este foarte bună. Datorită acestor minusuri pe care le are ordonanța, eu am fost nevoit să formulez mai multe amendamente. Sper să fie acceptate astăzi de plen, pentru a veni în sprijinul Guvernului și al românilor, care, cu sprijinul Guvernului, doresc - cei 984.500 de români - să poată și ei să-și schimbe autoturismele.

Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Mai sunt alte intervenții? Dacă nu mai sunt alte intervenții, închid dezbaterile generale.

Vă ofer cuvântul, domnule senator Funar, pentru a vă susține amendamentele respinse.

Amendamentul nr.1, la art.2. Îl susțineți?

Domnul Gheorghe Funar:

Da, domnule președinte, îmi susțin amendamentul de la numărul curent 1. După opinia mea, exprimarea este mult mai limpede prin amendamentul meu, respectiv, spre deosebire de inițiator, care a prevăzut că obiectivul prezentei ordonanțe de urgență este diminuarea poluării prin scoaterea din uz a autoturismelor vechi, care sunt caracterizate de un nivel de poluare foarte ridicat, amendamentul meu simplifică textul și îl face limpede, referindu-se la "autoturismele care au un nivel de poluare foarte ridicat".

Nu știu cine poate caracteriza autoturismele vechi, din partea Guvernului. Bănuiesc că încă nu s-a înființat "agenția națională de caracterizare a autoturismelor vechi".

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă rog, domnule ministru, punctul de vedere.

Microfonul 8, vă rog.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Ne menținem punctul de vedere. Face parte din caracteristicile tehnice ale unui autoturism.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să vă pronunțați prin vot asupra amendamentului susținut de domnul senator Gheorghe Funar. Poziția 1 din raport, amendament la art.2.

Amendament respins, întrunind 14 voturi pentru, 42 împotrivă și 7 abțineri.

La nr. crt.2, amendamentul de la art.3, îl susțineți? Aveți cuvântul.

Domnul Gheorghe Funar:

Îl susțin, domnule președinte, pentru a-i da posibilitatea și premierului României să-și păstreze autoturismele, nu uzate, ci cele vechi.

Amendamentul meu, domnule președinte, onorat Senat, vizează înlocuirea sintagmei "autoturism uzat" cu "autoturism vechi".

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

V-aș ruga, domnule ministru, să observați cum este și textul din proiectul de lege pe care îl propuneți, inclusiv la acel articol 2, că se vorbește nu de autoturisme uzate, ci de autoturisme vechi.

Vă rog.

Microfonul 8. Vă rog să nu-l mai închideți!

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Noi dorim să menținem termenul de "uzat" - poate s-a strecurat și în altă parte și cred că trebuie schimbat și acolo - pentru că poluarea este determinată de un grad avansat de uzură, și nu neapărat de vechimea autoturismului respectiv. Putem să avem autoturisme de 15 ani, care nu au rulat și care pot să aibă un grad de poluare mai redus decât un autoturism care are doi ani, dar fiind caracterizat printr-o uzură avansată, să polueze.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Vă rog să vă pronunțați prin vot în legătură cu amendamentul propus de domnul senator Funar la art.3 alin.2.

Amendament respins, întrunind 14 voturi pentru, 45 împotrivă și 3 abțineri.

Vă adresez rugămintea ca la Camera Deputaților, domnule ministru, să verificați, întrucât sunt folosiți cei doi termeni, "vechi" și "uzat", în texte diferite.

Poziția 3, art.3, pct.4.

Domnul Gheorghe Funar:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Contrar a ceea ce scrie în titlul Ordonanței de urgență nr.38/2006 privind reluarea pentru anul 2006 a programului de stimulare a înnoirii Parcului național auto, la art.3 pct.4, Guvernul a avut în vedere numai persoanele fizice, uitând de persoanele juridice, care au și ele în parc autoturisme vechi sau uzate. Ca atare, ținând seama de titlul ordonanței, am propus completarea art.3 pct.4: "orice persoană - fizică sau juridică" să poată beneficia de prevederile acestei ordonanțe.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc.

Punctul de vedere al Executivului.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Explicația, care există deja în textele pe care domnii senatori le au la dispoziție, cred că este foarte clară. Intenția a fost de a sprijini cetățenii României, persoane fizice, pentru a-și schimba autoturismele mai vechi, pe care le utilizează.

Dacă am merge și pe persoane juridice, lucrurile ar intra într-o cu totul altă zonă și ar putea fi considerat ajutor de stat, deci, ar face practic imposibilă aplicarea.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă rog să vă pronunțați prin vot în legătură cu acest amendament.

Amendament a fost respins, întrunind doar 11 voturi pentru, 46 de voturi împotrivă și 4 abțineri.

Art.6.

Domnul Gheorghe Funar:

La art.6, domnule președinte, onorat Senat, am propus, în spiritul inițiatorului și al textului inițiatorului, stimularea înnoirii Parcului național auto, ca prima să crească de la 3.000 lei, propusă de inițiator, pentru un autoturism, la 10.000 lei, astfel, o asemenea sumă fiind stimulativă.

Explicația dată de către reprezentanții inițiatorilor și de reprezentanții din Parlament care susțin Guvernul nu mi se pare decât că are logică, dar nu rezolvă problema practică. Se pune astfel problema. Dacă mărim această sumă de la 3.000 la 10.000 lei, atunci, logic, scade numărul de beneficiari în acest an, dar pe noi ne interesează să-i stimulăm cu adevărat pe oameni.

Dacă ei își cumpără un autoturism de cinci, șase sute de milioane de lei vechi, a primi 30.000.000, nu mi se pare stimulativă această sumă pentru un autoturism vechi.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Noi am fi fost bucuroși să putem să dăm chiar și o sumă mai mare decât a propus domnul senator Funar, dar, din păcate, aceștia sunt banii pe care îi avem la dispoziție, respectiv 49 milioane de la Fondul de mediu. Această sumă am încercat să o împărțim în așa fel încât și cifra de 3.000 RON să fie o cifră suficient de interesantă pentru ca oamenii să meargă pe această direcție, dar și numărul de beneficiari care să încapă...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Se reduce de trei ori...

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Exact...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să vă pronunțați prin vot în legătură cu amendamentul susținut în plen de domnul senator Gheorghe Funar la art.6 poziția 4 din raport.

Amendamentul a fost respins, întrunind doar 10 voturi pentru, 43 de voturi împotrivă și o abținere.

Celelalte le mai susțineți?

Vă rog. E vorba de art.6.

Domnul Gheorghe Funar:

Domnule președinte de ședință,

Art.6 și art.7, corelându-le cu voturile anterioare, pe cale de consecință, renunț la ele, la numărul curent 5 și 6. Îmi mențin amendamentul de la numărul curent 7, care, de data aceasta, coincide și cu art.7. Respectiv, suma prevăzută la art.6 va putea fi obținută o singură dată și se va scădea din prețul de achiziție al autoturismului nou, susține inițiatorul, amendamentul meu vizează ca suma prevăzută la art.6 să se scadă din prețul de achiziție al autoturismului nou.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, vă rog, domnule ministru, sunt două chestiuni acolo.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Cred că explicațiile care există în documentele pe care le au doamnele și domnii senatori sunt suficiente. Respectiv, noi încercăm prin această formulare să fim siguri că nu va încerca nimeni să facă din asta o posibilitate de câștig necuvenit, de speculă. Nu suntem de acord cu amendamentul.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, mulțumesc.

Vă rog să vă pronunțați prin vot în legătură cu amendamentul susținut de domnul senator Gheorghe Funar la art.7.

Amendamentul a fost respins, întrunind 11 voturi pentru și 45 de voturi împotrivă.

Art.8.

Domnul Gheorghe Funar:

Renunț, domnule președinte, onorat Senat, la amendamentul de la art.8. Mențin, parțial, amendamentul de la numărul curent 9, art.8 alin.2.

Pentru că s-a tranșat prin vot, dacă sunt autoturisme uzate sau vechi, nu mai insist pe acest aspect. Dar, la partea finală a art.8 alin.2, vin cu un amendament, în sensul sancționării cu amenzi mult mai mari pentru cei care contravin prevederilor acestui act normativ.

Spre deosebire de inițiator care, după opinia mea, a prevăzut amenzi mici, de 10.000, până la 20.000 de RON, eu am propus amenzi mult mai mari, de la 50.000 la 100.000 RON.

La români, frica păzește pădurea.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Punctul de vedere al Guvernului.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

Guvernul nu susține pentru o sumă de 3.000 RON. Credem că o amendă cuprinsă între 10.000 și 20.000, deci, de șapte ori suma respectivă, este suficientă ca să sperie.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă rog să vă pronunțați prin vot în legătură cu amendamentul susținut.

Plenul Senatului a respins amendamentul, întrucât în favoarea acestuia au fost doar 16 voturi, împotrivă 50 de voturi, iar 3 colegi s-au abținut.

Art.11, amendament. Este ultimul.

Domnul Gheorghe Funar:

Este ultimul, dar sper să fie primul, domnule președinte, care va fi acceptat dintre cele respinse, pentru că amendamentul meu vizează sprijinirea Guvernului și, mai ales, a celor aproape un milion de români care au mașini vechi sau uzate, să le poată schimba în anii următori și să beneficieze de sprijin din partea Guvernului.

Deci, spre deosebire de inițiator care a trecut o dată care se apropie de 22 decembrie 1989, inițiatorul a prevăzut ca programul să se aplice în limita sumei alocate până la data de 12 decembrie 2006, poate este o zi de duminică și de asta s-a oprit aici, programul, practic, se poate aplica până la epuizarea sumei care se va epuiza în câteva zile, într-o zi sau două de la aplicare.

Fiind, domnule președinte, onorat Senat, în spiritul inițiatorului și dorind să susțin Guvernul, am venit cu acest amendament la art.11, formulat astfel: "Programul se aplică în continuare, în perioada 2007-2010, prin alocarea în fiecare an a sumelor necesare la Fondul pentru mediu, astfel încât în acest interval de timp românii să beneficieze de sprijinul Guvernului pentru înlocuirea celor un milion de autoturisme vechi sau uzate".

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Domnul senator Ștefan Viorel.

Domnul Viorel Ștefan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să-mi permiteți ca, de această dată, în numele colegilor de la Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital, să sesizez faptul că, în legătură cu ce propune domnul senator Funar prin acest amendament, noi am formulat în cadrul ședinței comisiei și am adoptat cu unanimitate un amendament care dă o soluție mai bună la această problemă și care, din păcate, dintr-o disfuncție în circulația hârtiilor în interiorul Senatului sau dintr-o eroare materială, nu s-a reținut în raportul comisiei.

L-aș ruga atât pe domnul ministru Berceanu, cât și pe domnul președinte al Comisiei economice, industrii și servicii să accepte să ne uităm cu atenție pe amendamentul pe care-l propunem noi pentru că el vizează extinderea valabilității programului pe o perioadă nedeterminată, cu precizarea că el intră în funcțiune în limita sumelor alocate anual prin hotărâre de Guvern.

Cu această chestiune, eliminăm necesitatea să vină Guvernul în fiecare an cu o ordonanță de urgență, eliminăm situația care se creează, pentru că și eu am fost tentat astăzi să întreb care e starea excepțională care a determinat intervenția prin ordonanță de urgență. Să împărțim niște bani? Nu-i stare excepțională. Credem că ar fi mai bine și în folosul legii să adoptăm această soluție.

Deci, programul să fie adoptat pe perioadă nedeterminată, iar sumele se alocă în limita fondului colectat prin hotărâre de Guvern.

De fapt, sunt mai multe amendamente propuse prin avizul comisiei noastre.

Se propune modificarea mai multor articole din textul legii, e vorba de patru articole, deci, va rezulta un text din care rezultă program perioadă nedefinită și alocările anuale prin hotărâre de Guvern.

Pentru că nu există acest document la dosarele dumneavoastră, vă rog să-mi permiteți să-i dau hârtia pe care o am domnului ministru Berceanu, să se uite cu atenție pe ea și dacă nu identifică nimic...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog să-i dați citire pentru plenul Senatului...

Domnul Viorel Ștefan:

Deci, propunerea noastră sună așa:

Titlul proiectului de lege se modifică și va avea următorul cuprins.

"Ordonanță de urgență a Guvernului privind programul de stimulare a înnoirii parcului național auto".

A doua propunere.

După art.10...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Nu, nu. Nu vă supărați. Dumneavoastră veniți cu o propunere care modifică radical raportul prezentat de Comisia economică, industrii și servicii.

Domnul Viorel Ștefan:

Noi am făcut această propunere Comisiei economice, industrii și servicii. Din păcate, această hârtie, care este un document, are tot felul de numere de înregistrare, nu a fost luată în considerare la dezbateri, la Comisia economică, industrii și servicii și nu ne simțim vinovați pentru această chestiune, noi am dezbătut, conform sesizării Biroului permanent, subiectul...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

În această situație, puteți să propuneți, fiind o chestiune legată de dezbaterea în comisii, ca, știu eu, să fie restituit la comisie, să fie analizat printr-un raport suplimentar punctul de vedere exprimat de Comisia pentru buget, finanțe, activitate bancară și piață de capital unde, spuneți că, s-a votat în unanimitate.

Altfel, la plen, începem să agreăm amendamente prin care să modificăm, de la titlul legii, până la articole... Este complicat...

Domnul Viorel Ștefan:

Cum vreți dumneavoastră... Eu apreciez că nu este un efort prea mare, atâta timp cât este în beneficiul legii, dar, v-aș propune o soluție de compromis.

Voi înmâna domnului ministru Berceanu acest text și în dezbaterile de la Camera Deputaților, poate, dânsul va avea în vedere și se va materializa...

Domnul Doru-Ioan Tărăcilă:

Puteați să cereți restituirea la comisie, marți avem comisii, miercuri avem plen.

Domnul Viorel Ștefan:

Avem un portofoliu foarte încărcat și ar fi păcat. Eu cred că mai bine e să rețină domnul ministru și la dezbaterile de la Camera Deputaților, dacă apreciază că este bine, să preia aceste modificări.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Da, vă rog, domnule ministru.

Domnul Radu Mircea Berceanu:

De principiu, cred că ideea este corectă și noi o să agreăm amendamentele. Eventual, poate, chiar Grupul parlamentar PSD să le facă la Camera Deputaților și o să fim de acord cu ideea ca planul să se prelungească. Sunt fonduri din Fondul de mediu și e bine ca în fiecare an să se stabilească ce sumă prin hotărâre de Guvern.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

De acord. Vă mulțumesc.

Da, vă rog, domnule președinte.

Domnul Claudiu Tănăsescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Aș vrea să specific că această hârtie nu a ajuns la Comisia economică, industrii și servicii. Nu am avut cum să o analizăm.

Deci, noi suntem de acord cu orice fel de propuneri, dar până nu avem negru pe alb, cum se spune, nu putem să luăm nici o hotărâre.

Propunerea domnului ministru mi se pare foarte logică.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Colegii vor susține aceste amendamente la Camera Deputaților.

Vă rog, raportul are un amendament admis.

Supun votului dumneavoastră raportul favorabil întocmit de Comisia economică, industrii și servicii, cu precizarea caracterului legii, de lege ordinară.

Vă rog să votați raportul cu amendamentul admis.

Rog colegii senatori să voteze.

Raport aprobat de plen cu 70 de voturi pentru și o abținere.

Supun votului dumneavoastră proiectul de lege în ansamblu, precizând faptul că decizională este Camera Deputaților.

Proiectul de lege a fost adoptat cu 58 de voturi pentru și o abținere.

Celelalte două proiecte de lege cu caracter ordinar nu le putem lua în dezbatere întrucât deja este ora 11.40.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 17 septembrie 2019, 13:54
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro