Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 20 septembrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.139/29-09-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
15-10-2019
14-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 20-09-2006 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 20 septembrie 2006

12. Prezentarea și dezbaterea pe anul 2005 al Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

 

Domnul Nicolae Văcăroiu:

  ................................................

Trecem la următorul punct pe ordinea de zi, pct.12, raportul de activitate pe anul 2005 al Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Îl invit pe domnul Mircea Oancea, președintele comisiei, pentru a prezenta o sinteză a raportului.

Aveți cuvântul.

Domnul Mircea Oancea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor parlamentari,

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private a fost înființată în anul 1995, în baza Ordonanței de urgență a Guvernului nr.50/2005 aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr.313 din același an.

Practic, raportul la care ne referim astăzi cuprinde doar activitatea comisiei pe două săptămâni, nici atât, pentru că această comisie nu a avut activitate în 2005, s-a înregistrat fiscal, a închiriat un sediu și a pornit la dezvoltarea instituțională.

În acest sens, s-a întocmit un program de dezvoltare instituțională pe o perioadă de 18 luni, perioadă pentru care comisia are asigurată finanțare dintr-un credit al Băncii Mondiale pentru un proiect - "Dezvoltarea sectorului social".

Eu aș vrea să vă supun atenției, în câteva cuvinte, obiectivele noastre pentru 2006.

Suntem la momentul în care comisia a aprobat un set de reglementări, un set de norme de aplicare a Legii nr.204/2006 privind pensiile facultative. În acest moment, comisia are ca instrument de lucru în domeniul reglementării Legea nr.204/2006 privind pensiile facultative și așteaptă cu interes, din partea Parlamentului, ca să aibă posibilitatea să înceapă să reglementeze și să implementeze și pilonul II al pensiilor obligatorii administrate privat.

Pentru 2006, comisia și-a propus să continue dezvoltarea instituțională începută în anul 2005, iar în domeniul legislativ să elaboreze normele privind pensiile facultative, astfel încât să înceapă procesul de autorizare - licențiere a operatorilor din această piață și, din ianuarie 2007, să înceapă colectarea contribuțiilor.

Prin activitatea de autorizare, comisia va asigura intrarea pe piață a pensiilor facultative și apoi a celor obligatorii numai a acelor entități - și mă refer aici la cele trei tipuri de entități: societăți de asigurare, societăți de administrare a investițiilor sau societăți de pensii - care sunt capabile să demonstreze stabilitate financiară, profesionalism și potențial de dezvoltare.

Principiul coordonator al activității Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private va fi acela de a reglementa sistemul de pensii private într-un mod ferm și corect, în vederea asigurării unor condiții egale de acces și participare.

O provocare pentru comisie în activitatea de autorizare va fi aceea de a găsi un echilibru între obiectivul principal al unei autorități de reglementare și supraveghere, respectiv, asigurarea unei protecții maxime a participanților și beneficiarilor, care, în practică, de obicei, conduce la un lung și complicat proces de autorizare, și stimularea dezvoltării pieței pensiilor private și a sistemului financiar, în general, prin creșterea valorii investițiilor pe această piață și diversificarea instrumentelor financiare.

Cam acestea sunt obiectivele comisiei în anul 2006, legate numai de activitatea de reglementare.

În ce privește activitatea de supraveghere și control, respectiv, coordonarea sistemului, sperăm ca în anul 2007, odată cu implementarea pilonului III și optimiști fiind și cu implementarea pilonului II, să vă prezentăm rezultate concrete ale activității comisiei.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Îl invit pe domnul președinte Mihai Tănăsescu, să ne prezinte raportul comun al celor două Comisii pentru buget, finanțe.

Domnule președinte, aveți cuvântul.

Domnul Mihai Nicolae Tănăsescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Comisiile de buget, finanțe din cele două Camere, Camera Deputaților și Senat, precum și Comisiile pentru muncă, familie și protecție socială au fost sesizate pentru dezbaterea și întocmirea raportului comun cu privire la raportul de activitate pe anul 2005 al Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private a elaborat un raport, în baza Ordonanței Guvernului nr.50/2005, care prevede, în mod expres, ca în fiecare an, cel târziu până la 31 mai, comisia să transmită Parlamentului, respectiv, comisiilor amintite mai sus, execuția bugetului de venituri și cheltuieli, precum și raportul anual de audit financiar.

Comisiile permanente au analizat activitatea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private pe ultimul trimestru al anului 2005 și au constatat că aceasta s-a aflat într-un proces de construcție instituțională.

Conform raportului, planul de dezvoltare instituțională pentru sfârșitul anului 2005 s-a materializat în închirierea spațiului pentru funcționarea comisiei, obținerea certificatului de înregistrare fiscală, deschiderea conturilor de cheltuieli la trezorerie, elaborarea structurii organizatorice, precum și elaborarea procedurilor de angajare a personalului de specialitate.

În conformitate cu prevederile legale, directorul general, numit în baza Deciziei primului-ministru nr.474/2005, s-a angajat în primele acțiuni de organizare și funcționare a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.

Gestionarea fondurilor care au provenit din două surse, dintr-un împrumut de la Banca Mondială și din contribuția bugetului de stat, au fost alocate pentru a duce la îndeplinire aceste acțiuni ale noii instituții.

Cheltuielile operaționale cu finanțarea, așa cum spuneam, au fost finanțate dintr-un credit extern de la Banca Mondială, pentru 85% din volumul cheltuielilor și 15% a fost acoperit din bugetul de stat.

Comisiile permanente ale celor două Camere, în urma analizei execuției bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2005, au sesizat următoarele:

În general, cheltuielile curente și absolut toate celelalte, cheltuielile de personal, cheltuielile materiale și servicii, au fost efectuate sub prevederile bugetare care au fost cuprinse în bugetul de stat.

Astfel, la cheltuieli curente, din totalul de 15.000 RON, s-au efectuat cheltuieli de 10.711 RON. Cheltuielile de personal, de la prevederile de 3.170 RON, s-au efectuat cheltuieli de 2.414 RON, iar cheltuielile materiale s-au efectuat în proporție de aproximativ 80%.

Având în vedere implicarea bugetului Ministerului Muncii, Solidarității Sociale și Familiei în asigurarea bugetului comisiei, raportul de activitate al Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private pe anul 2005 precizează că auditarea financiară a fondurilor împrumutate va fi efectuată, pentru perioada analizată, la nivelul ministerului de resort.

Raportul comisiei mai include trei anexe, prima cu organigrama comisiei, a doua, cu tabelele prezentate mai sus, reprezentând execuția bugetară și a treia, reprezentând planul de dezvoltare instituțională a comisiei pe perioada noiembrie 2005 - iulie 2007, atât timp cât durează această finanțare externă prin împrumutul acordat de către Banca Mondială.

În baza Regulamentului de funcționare a celor două Camere, Comisiile de buget, finanțe din Senat și Camera Deputaților, precum și Comisiile pentru muncă din cele două Camere au întocmit acest raport, îl supun spre dezbatere dumneavoastră, cu propunerea de a fi avizat favorabil.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Dezbateri generale, stimați colegi. Sunt luări de cuvânt? Nu sunt.

Suntem, bineînțeles, la început de activitate. Este bine... doriți să luați cuvântul? Vă rog!

Doamna deputat Cornelia Ardelean, aveți cuvântul.

Doamna Cornelia Ardelean:

Domnilor președinți,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Vreau, totuși, să profit de prezența domnului director aici și să arăt faptul că în atribuțiile principale ale acestei comisii se află și informarea și educația populației în ceea ce înseamnă pensiile private.

Nu am auzit nimic din obiectivele comisiei în acest domeniu și vreau să vă spun că populația este sceptică, pe bună dreptate, în ceea ce privește pensiile private.

În primul rând, cadrul legislativ este instabil, fluctuant. Abia în 2004 s-a emis legea în ceea ce privește pensiile ocupaționale, lege care deja a fost abrogată, prin emiterea Legii pensiilor facultative.

Deci, este un adevărat semn de întrebare această fluctuație legislativă.

În al doilea rând, este greu să scoatem din mintea oamenilor ceea ce a însemnat FNI și consecințele acestor fonduri de investiții. Deci, să existe o preocupare în a-i educa pe oameni și a le explica ce înseamnă sistemul de pensii private.

Repet, una din atribuțiile principale ale comisiei este această atribuție și nu am auzit nimic în acest sens, ce vom face în acest domeniu.

Vă mulțumesc.

Domnul Nicolae Văcăroiu:

Mulțumesc foarte mult.

Mai sunt intervenții? Înțeleg, stimați colegi, că nu mai sunt.

În conformitate cu prevederile legii, luăm act de prezentarea și dezbaterea raportului de activitate pe 2005.

Mulțumesc, domnule președinte Mircea Oancea.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 17:00
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro