Plen
Ședința Senatului din 5 octombrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.144/16-10-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
14-10-2019
08-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 05-10-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 5 octombrie 2006

6. Dezbaterea și adoptarea proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 34/2006 privind obligația transportatorilor aerieni de a comunica date despre pasageri.
 
consultă fișa PL nr. L619/2006

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

................................................

Trecem la pct.4 de pe ordinea de zi. Proiectul de lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr. 34/2006 privind obligația transportatorilor aerieni de a comunica date despre pasageri. Inițiator, Ministerul Administrației și Internelor.

Deja binecunoscutul secretar de stat Alexandru Mircea, care participă mai des aici decât unii colegi de-ai noștri la ședințe. Practic sunteți un coleg de-al nostru. Microfonul 8.

Domnul Alexandru Mircea - secretar de stat în Ministerul Administrației și Internelor:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori, prin proiectul de lege supus astăzi dezbaterii se propune aprobarea Ordonanței Guvernului nr.34/2006 privind obligația transportatorilor aerieni de a comunica date despre pasageri.

Prin Ordonanța Guvernului supusă aprobării s-a realizat transpunerea Directivei nr.84/2004 a consiliului cu privire la obligația transportatorilor de a comunica date despre pasageri.

Rațiunea pentru care a fost adoptată această directivă pe care o transpunem în legislația românească prin Ordonanța Guvernului nr.34/2006 este aceea de a asigura o mai bună conlucrare între state pentru combaterea migrației ilegale, a terorismului și a altor forme de crimă organizată.

În concret, prin actul normativ pe care îl supunem aprobării se instituie obligația pentru transportatori ca, înainte de a încheia formalitățile de înregistrare a pasagerilor pe care îi vor transporta către un punct de trecere a frontierei de stat române să transmită - la cererea autorităților competente, pentru verificarea persoanelor, la trecerea frontierei - date referitoare la pasageri.

Aceste date urmează a fi folosite pentru pregătirea controlului la frontieră, în principal în scopul combaterii acelor infracțiuni despre care am vorbit. Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule secretar de stat Alexandru Mircea.

Raport comun Comisia pentru drepturile omului, culte și minorități și Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Domnul președinte Cârlan, microfonul 7.

Domnul Dan Cârlan:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raportul celor două comisii sesizate în fond este un raport de admitere care cuprinde două amendamente admise și două respinse.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Să vă mulțumesc deja?

Domnul Dan Cârlan:

Da.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule Cârlan. Dezbateri generale sau întrebări pentru inițiatori sunt? Nu par să fie.

Vă rog, domnul senator Szabo, microfonul 1.

Domnul Szabo Karoly Ferenc:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Onorat Senat, mi-am permis să vă rețin atenția la acest proiect legislativ datorită temei care depășește prin importanța ei cadrul prezentat aici și care ar fi putut sau ar trebuit să facă obiectul vreunui aviz din partea altor comisii, dar și a unor alte organisme. De ce?

Uniunea Europeană este pe cale de a adopta mai precis după ce o dată Curtea Europeană a respins o astfel de directivă în legătură cu, hai să zicem, o așa-zisă obligație din partea transportatorilor europeni, mai precis a guvernelor, că aici ne vom conecta și noi odată cu aderarea la Uniunea Europeană, de a transmite autorităților americane ceea ce se numește Passenger Name Record, adică datele despre pasageri.

Nu este suficient de clar, nici din ordonanță nu rezultă cam ce fel de date și în cât de mare adâncime se referă ele la persoanele care fac obiectul acestui demers. Vreau să vă spun că este un conflict deschis între Uniunea Europeană, ca organizație, și SUA care pretind, din ce în ce mai mult, informații despre care nu se mai cunoaște dacă vor fi folosite exclusiv în scopul declarat: lupta împotriva terorismului, a migrației ilegale, a crimei organizate și așa mai departe.

Prin urmare, fără a contesta utilitatea, oportunitatea acestui demers legislativ, vreau să atrag atenția că aici avem de-a face cu o lucrare deosebit de importantă în care ar trebui Parlamentul, ca reprezentant suprem al cetățenilor, să își desăvârșească luarea de poziție în acest demers pentru că nu este suficient de bine reglementată limitarea naturii informațiilor și, de asemenea, limitarea utilizării lor. Respectiv, unde vor mai fi transmise mai departe aceste informații?

Pentru că aici ne vom cupla noi, după bunul nostru obicei, la celelalte demersuri și vom ocoli sau vom putea ocoli un demers care este pe cale de a-l adopta Uniunea Europeană în acest contencios cu SUA. Vă mulțumesc.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Îi mulțumesc domnului senator Szabo pentru intervenția pe care a avut-o. Domnule președinte Dan Cârlan, vă rog, microfonul central.

Domnul Dan Cârlan:

Aș dori să înlătur din start temerile exprimate de distinsul nostru coleg. Categoria informațiilor care fac obiectul acestei ordonanțe și care trebuie transmise de companiile aeriene este strict limitată la un număr de "i" situații, ca să zic așa.

Și anume: seria, numărul și tipul documentului de călătorie, cetățenia, numele și prenumele. Nu le înșir pe toate, dar sunt informații irelevante, aș putea spune, pentru viața personală a cetățeanului respectiv.

Iar autoritatea competentă, singura a primi aceste informații de acest gen este poliția de frontieră română.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc, domnule președinte Dan Cârlan. Înțeleg că domnul senator Szabo dorește încă o intervenție. Dar aș vrea să vă rog să limităm la o intervenție pe grup la dezbateri generale.

Domnul Szabo Karoly Ferenc:

Problema are un fond mult mai puternic decât chestiunea de a risipi niște temeri. Eu nu am temeri. Temerile nu fac obiectul unor probleme legislative. Unde e lege, acolo sunt temeri.

Mai există încă o chestiune pe care nu o reglementează în schimb ordonanța; punerea în aplicare a acestui demers, ca obligație a companiilor aeriene, nu are dreptul, nu are voie să producă la daune cauzate pasagerilor, întârzieri sau alte chestiuni care știm că se petrec. Cu alte cuvinte, datorită acestui lucru, pasagerii vor trebuie cu 3 ore înainte să meargă la aeroport, nu cu o oră și jumătate, cum este până acum. Aceasta este una dintre chestiunile pe care am vrut să le ridic. Vă mulțumesc pentru atenție.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc. mai sunt alte intervenții de ordin general? Nu.

Stimați colegi, eu cred că din dezbaterea generală care a avut loc, este clar că ne aflăm în fața unei teme, care, în mod evident, reprezintă, pe de o parte o cerință a eforturilor pe care le întreprinde și România pentru prevenirea și combaterea terorismului și, în același timp reprezintă o măsură care afectează în mod evident drepturile și libertățile fundamentale ale omului prin limitarea unor asemenea drepturi.

Evident că până la urmă decizia noastră trebuie să fie bazată pe crearea unui just echilibru între necesitatea dispunerii de informații, posibilitatea adoptării unor măsuri efective de luptă împotriva terorismului și, în același timp, preocuparea de a proteja drepturile și libertățile fundamentale, inclusiv dreptul la intimitate, protejarea datelor personale și alte asemenea drepturi.

Am înțeles din prezentarea făcută de domnul ministru Alexandru Mircea că se resimte nevoia unei asemenea reglementări care este adoptată și la nivel european și în același timp există și o preocupare de a limita la câteva categorii de date generale aceste obligații de raportare.

În consecință, eu v-aș propune, dacă sunteți de acord, având în minte aceste lucruri care au reieșit și din intervenția domnului senator Szabo, și din intervenția colegului nostru Cârlan, să trecem la examinarea raportului, care are două anexe: una cu amendamente admise, anexa 1, și o anexă cu amendamente respinse, anexa 2.

Voi începe cu anexa 2, amendamentul respins la art.3 alin.1. întreb pe autorii lui, domnii senatori Tărăcilă și Nicolae... dacă își... Nu sunt în sală. Îmi pare rău. Amendamentul a căzut.

Mai există un amendament la art.11 alin.1. Este același tip de amendament; abrogarea unei sintagme la cererea autorităților competente. Din păcate, aceiași autori nu sunt aici pentru a-și apăra amendamentul.

În consecință, amendamentele respinse, așa cum figurează în anexa 2 au fost respinse și de plen. Nu s-au mai pus în discuția plenului.

Trecem la anexa 1.

Este vorba de amendamentele admise. Vă rog să urmăriți primul amendament, la art.2 din textul inițial. Motivarea este o corelare cu Ordonanța Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian. E în raportul comisiei.

Inițiator doamna senator Norica Nicolai. Nu este aici, nu este nici o problemă.

Mai avem un al doilea amendament, tot al doamnei Norica Nicolai. Domnule secretar de stat Alexandru Mircea, sunt acceptate amendamentele? După aceea comisia.

Domnul Alexandru Mircea:

V-aș ruga să fiți de acord totuși, dacă-mi permiteți, cu punctul de vedere al comisiei. Pentru că va fi o intervenție...

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc. Punctul de vedere al comisiei, domnule Cârlan.

Domnul Dan Cârlan:

Punctul de vedere al comisiei, cu acordul Guvernului exprimat în plenul comisiei, este, firește, de admitere a amendamentelor. Aș dori să semnalez, pentru stenogramă, o eroare materială la amendamentul 2.

Este vorba de "transportatorul aerian" nu de "transportul aerian". Aș dori să se rețină. Formularea corectă este "transportatorul aerian nu este exonerat de răspundere" și așa mai departe.

În rest, solicităm admiterea amendamentelor, așa cum au fost acceptate și de comisie.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Vă mulțumesc. Domnule secretar de stat Alexandru Mircea, vă rog să confirmați că este corect ce a spus.

Domnul Alexandru Mircea:

De acord cu amendamentele admise. Au fost discutate în comisie și sunt corecte.

Domnul Teodor Viorel Meleșcanu:

Dacă nu sunt alte intervenții, o să vă supun la vot amendamentele admise, împreună cu raportul, deci raportul la proiectul de lege cu cele două amendamente admise de către comisie în Anexa nr.1.

Rog toți colegii, inclusiv pe domnul Szabo, să-și manifeste hotărârea și prin vot.

Vă rog să votați, stimați colegi.

Cu 52 de voturi pentru, nici un vot împotrivă și 2 abțineri, a fost adoptat raportul comun al celor două comisii.

O să vă supun la vot, stimați colegi, aprobarea proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.34/2006 privind obligația transportatorilor aerieni de a comunica date despre pasageri.

Vă rog să vă exprimați prin vot.

Vă rog să votați.

Îl rog și pe domnul senator Lupoi să voteze. Nu pentru domnul Arion, pentru dumneavoastră aș vrea să vă rog... Aveți loc acolo? Vă rog să luați loc, atunci.

Vă rog respectuos să votați.

Îmi pare rău, dar trebuie să reluăm votul, pentru că tocmai a intrat în sală doamna senator Norica Nicolai și doresc să-i oferim posibilitatea să voteze în favoarea celor două amendamente care au făcut din lege un instrument mult mai bun.

Deci, vă rog, reluarea votului. Vot asupra proiectului de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.44/2006 privind obligația transportatorilor aerieni de a comunica date despre pasageri.

Încă o dată, vă rog, stimați colegi, să votați.

Domnule senator Ionuț Popescu, vă rog să votați.

Cu 53 de voturi pentru, 2 împotrivă și o abținere, a fost adoptat proiectul de Lege pentru aprobarea Ordonanței Guvernului nr.34/2006 privind obligația transportatorilor aerieni de a comunica date despre pasageri.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 15 octombrie 2019, 2:12
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro