Gheorghe Chiper
Gheorghe Chiper
Ședința Camerei Deputaților din 10 octombrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.147/20-10-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2019
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 10-10-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 10 octombrie 2006

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.90 Gheorghe Chiper - declarație politică cu titlul "Cum devin lozincile descentralizării pretexte autonomiste";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gheorghe Chiper:

"Cum devin lozincile descentralizării pretexte autonomiste"

De peste un deceniu, la nivel instituțional se duce o campanie acerbă pentru o așa-zisă descentralizare administrativă, pentru a acorda mai multă putere autorităților județene și locale, ținute până atunci în chingile birocratice ale guvernelor anterioare. În treacăt fie spus, până atunci s-au transferat către administrațiile locale dreptul și obligația de a gestiona activitățile din învățământ și sănătate, precum și unele servicii de interes larg, printre care cele cu specific edilitar- gospodăresc, agricol și social-cultural.

În perioada 1996-2000, tentația descentralizării a atins apogeul declarându-se măsuri, acțiuni și obiective care să producă o adevărată "revoluție" în sistem.

S-a reușit doar o modificare a Legii finanțelor și bugetelor locale care n-a constituit nici pe departe saltul calitativ în planul descentralizării și consolidării financiare a localităților și județelor. (Au crescut, ce-i drept, veniturile și taxele locale de câteva ori, dar înlocuirea transferurilor de fonduri de la bugetul de stat pentru investiții și protecție socială cu cote și sume defalcate din unele venituri ale statului n-au adus nici un beneficiu bugetelor locale - aceste sume fiind determinate și distribuite tot la nivel central).

Dacă după anul 2000 și până la alegerile din 2004 Guvernul PSD a continuat procesul descentralizării administrative în etapele lui firești, fără surle și trâmbițe, după instalarea noului guvern al Alianței portocalii, în 2005, campania mediatică pentru realizarea unei "adevărate descentralizări" a fost ridicată la noi cote de intensitate. Asistăm acum la o adevărată obsesie națională pe această temă care, din păcate, acutizează confruntarea din interiorul alianței și abate atenția de la adevăratele probleme ale guvernării. Pentru că, orice s-ar spune, nu văd important ca prin noul proiect al legii care se află acum în dezbaterea grupărilor politice inițiatoare să avem pe viitor directori de școli și de spitale numiți de consilierii locali și județeni; nu văd nici ce ar putea aduce benefic trecerea direcțiilor agricole sub autoritatea consiliilor județene, știind că fondurile pentru subvenționarea sectorului vin până la ultima localitate pe o cale strict ierarhică.

Este tot mai evident faptul că avem de-a face doar cu subterfugii, cu alte lozinci pe aceeași temă și în aceleași scopuri cu iz electoral.

Din păcate, exisă însă și profitori din această campanie. Ei sunt cei care urmăresc autonomia teritoriului secuiesc și se folosesc în acest scop de necesitatea, falsă, a descentralizării, a întăririi economico-financiare a teritoriului prin propriile forțe, fără a se supune repartizării centralizate (care, spun ei, îi dezavantajează în dauna altora).

Aceasta este iarăși o teză falsă care permite invocarea autonomiei ca motiv pentru a elimina alocările preferențiale de sume în mod centralizat spre alte județe. Culmea, și dacă ar fi adevărată această supoziție tot n-ar fi în spirit european, care promovează principiul coeziunii administrative și sociale, sprijinind financiar în mai mare măsură zonele și categoriile sociale mai sărace.

Iată, deci, cum devin lozincile descentralizării simple pretexte autonomiste.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 13 noiembrie 2019, 22:40
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro