Plen
Ședința Senatului din 1 noiembrie 2006
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.163/10-11-2006

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
16-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2006 > 01-11-2006 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 1 noiembrie 2006

32. Dezbaterea și respingerea propunerii legislative pentru completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.
 
consultă fișa PL nr. L577/2005

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Trecem la punctul 31 de pe ordinea de zi - propunerea legislativă pentru completarea Legii nr.47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Domnul senator Șerban Nicolae. Domnul președinte Eckstein Kovacs Peter, în numele Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunități și validări să prezinte raportul întocmit de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Domnul Eckstein Kovacs Peter:

Mulțumesc, domnule președinte. Raportul este de respingere, fără să intrăm prea mult în detalii, deoarece inițiatorul a solicitat să luăm această hotărâre, noi fiind Cameră decizională și nemaiputându-se retrage proiectul. Este vorba de o lege organică, iar Senatul este Cameră decizională.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da, mulțumesc. Îl invit pe domnul senator Șerban Nicolae să prezinte punctul de vedere. Vă rog, sunteți senator, de la care microfon doriți!

Domnul Șerban Nicolae:

Domnule președinte, eu vă cer, respectuos, permisiunea, inclusiv colegilor, de a mă adresa plenului de la microfonul central.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă rog, sunteți senator și puteți s-o faceți, nici o problemă!

Domnul Șerban Nicolae:

Mulțumesc. Doamnelor și domnilor colegi, din păcate, sunt astăzi pus într-o situație cel puțin ciudată, aceea de a vă solicita să respingeți propunerea legislativă pe care eu am promovat-o și la care am ținut foarte mult. Această propunere legislativă nu mai poate fi retrasă, potrivit procedurilor noastre. De aceea, sunt nevoit să apelez la o astfel de formulă inedită și care, recunosc, nu-mi face nici un fel de plăcere, dar trebuie să spun câteva lucruri.

Eu cred foarte tare într-o evoluție a democrației românești, în care instituțiile fundamentale ale statului își capătă respectul, în primul rând al populației, și încrederea cetățenilor că slujesc acest interes și sunt necesare funcționării societății românești. De aceea, am propus, prin această inițiativă legislativă, ca una din aceste instituții, respectiv, Curtea Constituțională, să fie recunoscută ca unică autoritate de interpretare a normelor constituționale, nu doar printr-o atitudine pasivă, respectiv, prin verificarea conformității constituționale a proiectelor de lege, ci și printr-o atitudine activă, prin interpretarea, în abstract, la cerere, a dispozițiilor din Constituția României. Cred foarte tare că acest act normativ, care este și principalul izvor de drept, dar și baza democrației românești, Constituția României, trebuie să fie cunoscută și înțeleasă de toți cetățenii României, acceptată și aplicată și de instituții, și de oameni.

Din păcate, am ajuns la concluzia că la Curtea Constituțională nu există voința necesară pentru a face din această instituție una în care cetățenii să aibă încredere. Modul în care Curtea Constituțională s-a pronunțat pe excepțiile de neconstituționalitate la Legea privind privatizarea BCR, când a considerat constituțional ca noi să aprobăm o lege al cărei conținut nu ne era cunoscut în totalitate, modul în care s-a pronunțat asupra constituționalității Legii privind reforma în sănătate, când a acceptat ca fiind constituțională o dispoziție potrivit căreia legea se aplică prin ordin al ministrului, și nu prin hotărâre de Guvern, așa cum se spune în Constituție, m-au determinat să adopt o astfel de atitudine. Nu cred, din păcate, și asta o spun cu o mare amărăciune, că, în actuala componență, Curtea Constituțională poate să capete puterile pe care eu am crezut că trebuie să le capete.

De aceea, vă rog să respingeți acest proiect de lege, să așteptăm până când democrația românească și societatea românească vor fi suficient de mature, încât să înțeleagă că, mai presus de interesul de moment, este interesul cetățenilor și că nu putem pretinde respect din partea oamenilor, dacă noi înșine nu arătăm respect față de instituțiile din care facem parte.

De aceea, domnule președinte de ședință, vă rog respectuos, având în vedere că nu este o chestiune care să necesite o prezență masivă la vot, să puneți la vot, chiar acum, această propunere, întrucât am convingerea că doamnele și domnii senatori vor da curs solicitării mele și acest proiect de lege va fi respins. Mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Mulțumesc. Vă consult dacă mai sunt și alte intervenții. Nu mai sunt alte intervenții. Nu vom face o excepție, stimate coleg, ci vom proceda la votarea acestei propuneri legislative atunci când vom trece la vot final, pe legile pe care le-am dezbătut astăzi.

................................................

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

Pct.31 - Propunerea legislativă pentru completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale.

Legea are caracter de lege organică. Raportul întocmit deComisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări este favorabil. Sunt cinci amendamente... (intervenție neiteligibilă din sală)

Pardon! Imediat, stați puțin!

Așa este, raportul este de respingere, întocmit de Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Cameră decizională - Senatul.

Vă rog să vă pronunțați prin vot.

Raportul este adoptat de plenul Senatului cu 76 de voturi pentru, 2 abțineri, 2 voturi împotrivă.

Pe cale de consecință, propunerea legislativă a fost respinsă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 18 septembrie 2019, 6:20
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro