Plen
Ședința Senatului din 5 martie 2008
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.24/14-03-2008

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2008 > 05-03-2008 Versiunea pentru printare

Ședința Senatului din 5 martie 2008

31. Dezbaterea și respingerea Propunerii legislative privind transformarea cazărmilor dezafectate ale Ministerului Apărării Naționale în locuințe sociale pentru tineret și locuințe pentru chiriașii evacuați din casele naționalizate (L894/2007)
 
consultă fișa PL nr. L894/2007

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

................................................

La punctul 28 din ordinea de zi este înscrisă Propunerea legislativă privind transformarea cazărmilor dezafectate ale Ministerului Apărării Naționale în locuințe sociale pentru tineret și locuințe pentru chiriașii evacuați din casele naționalizate.

Senatul este prima Cameră sesizată.

Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului.

Inițiatori, mai mulți deputați.

Sunt prezenți? Nu sunt.

Ofer cuvântul reprezentantului Guvernului, doamna secretar de stat Georgeta Ionescu.

Vă rog, aveți cuvântul.

Doamna Georgeta Elisabeta Ionescu - secretar de stat în Ministerul Apărării:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor senatori,

Propunerea legislativă nu este susținută de Guvern pentru mai multe considerente.

Reamintim și faptul că, odată cu adoptarea Legii nr. 346/2006 privind organizarea și funcționarea Ministerului Apărării, s-a creat un cadru legal prin care instituția militară care administrează bunurile din domeniul public sau privat al statului, aflat în patrimoniul său, poate să le concesioneze, poate să le închirieze ori să le valorifice, în funcție de regimul juridic al acestora, în condițiile legislației în vigoare.

În acest sens, la nivelul instituției militare, au început operațiunile necesare pentru valorificarea unor imobile disponibile, precum și a celor pentru care se poate elabora transformarea în locuințe de intervenție și cămine de unitate destinate, în special, tinerelor cadre militare, precum și soldaților și gradaților voluntari.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, doamna secretar de stat.

Ofer cuvântul domnului senator Mario Ovidiu Oprea, pentru a prezenta raportul negativ întocmit de comisie.

Domnul Mario Ovidiu Oprea:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte, Comisia pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului a dezbătut și analizat propunerea legislativă și a hotărât să adopte, cu majoritate de voturi, raport de respingere.

Conform prevederilor legii, trecerea unui bun din domeniul public al statului în domeniul public al unei unități administrativ-teritoriale se face la cererea consiliului județean, respectiv a Consiliului General al Municipiului București, sau a consiliului local, după caz, prin hotărâre a Guvernului.

Prin obiectul de reglementare, propunerea legislativă face parte din categoria legilor ordinare.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc.

Vă consult dacă doriți să interveniți la dezbateri generale.

Vă rog, domnul senator.

Microfonul 3.

Domnul Marius Marinescu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Inițiativa este lăudabilă. La ora actuală avem un necesar foarte mare de locuințe sociale, sunt foarte mulți chiriași care au fost evacuați din casele naționalizate, sunt în jur de 13.000 de familii, și trebuie să le găsim o soluție.

De asemenea, nu avem grădinițe, nu sunt cămine de bătrâni, nu avem terenuri pentru spitale.

Până acum s-au dat peste o sută de hotărâri de guvern și au mers aceste terenuri de la unitățile militare dezafectate către consiliile locale, către Consiliul General al Municipiului București, dar, din păcate, au ajuns aceste terenuri, în mare măsură, la mafioți, gen Constanda, și nu numai.

Pentru a stopa acest jaf național, soluția este alta.

În primul rând, să le declarăm de utilitate publică aceste unități militare dezafectate și, la cerere, să le transferăm către consiliile locale, Consiliului Municipiului București, unde sperăm să fie oameni responsabili în viitor, de asemenea, și către celelalte autorități de stat, pentru a se construi spitale, locuințe sociale, așa cum am mai spus, deci pentru a folosi interesului public.

Avem o astfel de inițiativă legislativă în dezbatere la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Noi, cei 64 de senatori de bună-credință, ne-am pus de acord și cu reprezentanți ai Ministerului Apărării, săptămâna viitoare va fi discutată în Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări și sperăm că va fi adoptată și de Parlament, în felul acesta să rezolvăm problema locuințelor sociale și nu numai.

Astfel, vom stopa și jaful național.

Este singura soluție.

Repet, această inițiativă este lăudabilă, dar nu este acoperitoare.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Vă mulțumesc, domnule senator Marinescu.

Domnul senator Mihai Popescu, după care urmează doamna senator Verginia Vedinaș.

Vă rog, aveți cuvântul.

Domnul Mihail Popescu:

Ca să răspund domnului senator Marinescu, eu nu cunosc ca vreo cazarmă de pe teritoriul României să fi intrat în proprietatea lui Constanda.

Vă rog să vorbim acum despre ce este vorba.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Domnul senator, preventiv, a spus.

Să nu ajungă...

Domnul Mihail Popescu:

Aici cred și eu că acest cadru care este propus în această lege e prea îngust.

Toate aceste cazărmi pot fi valorificate și altfel decât prin transformarea lor în locuințe sociale.

Dacă vreți, nu știu câți au stat într-o cazarmă.

Sunt dormitoare de câte o sută de oameni.

Ce să facem cu ele? Ce locuință socială să faci? Pe cine să punem acolo? Sinistrații? Cum să-i punem? Aici trebuie și niște investiții.

De aceea, prin alt cadru de lege, al cărei coautor sunt și eu, și domnul senator Marius Marinescu, am propus ca ministerul să propună, iar Guvernul să estimeze modul cum pot fi valorificate aceste imobile și aceste locuri la nivel național.

De ce să facem locuințe sociale într-un loc unde nu-i nevoie de așa ceva.

Mie îmi pare rău că sunt foarte mulți colegi de-ai mei de la PSD care au propus acest mod de valorificare, intenția este lăudabilă, dar limităm până la absurd, aproape, modul de valorificare a acestor cazărmi.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Da. Mulțumesc.

Vă rog, domnul senator, v-ați expus punctul de vedere. Să-i ascultăm pe toții colegii.

Culmea este că raportul este de respingere.

Doamna senator Vedinaș, aveți cuvântul.

Doamna Verginia Vedinaș:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Raportul este de respingere, dar proiectul de lege abordează o problemă care este de interes general.

Domnul senator Popescu spunea: "Ce să facem, să le transformăm în locuințe sociale?"

Chiar în ultimele zile - cred că și aseară, și astăzi -, la televiziune, ați văzut situația dintr-o localitate unde foarte multe case, gospodării, din cauza alunecărilor de teren, urmează să fie dezafectate, iar oamenii refuză să se mute, pentru că nu li se asigură locuințe cât de cât corespunzătoare.

Suntem o țară care am dat, cu o larghețe absolut condamnabilă, tot ce putea fi utilizat - și mă refer la spații, la clădiri - pentru locuințe de serviciu, pentru situații de urgență etc. și nu avem soluții pentru o stare de calamitate, pentru o categorie defavorizată etc.

Este ușor să spui că sunt nu știu câte încăperi, dar decât să dai un om afară dintr-o casă naționalizată sau de oriunde altundeva și să nu-i asiguri nimic, și, pe de altă parte, să ai totuși o soluție, cred că această a doua variantă ar trebui să fie abordată.

Conchid asupra acestei prime categorii de argumente că legea răspunde la o necesitate.

Cum o face? Este discutabil, din punctul meu de vedere, pentru că, dacă mă uit, chiar din primul articol, spune "cazărmile (...) trec în subordinea consiliilor județene".

Raportul de subordonare se stabilește între oameni, nu între obiecte și instituții.

Este evident că legea, dacă ar fi fost mai riguros analizată, ar fi determinat o altă soluție.

De aceea, dacă vrem să fim constructivi și dacă recunoaștem cu toții că deja suntem într-o fază a adoptării, în care ar fi păcat să pierdem timpul care s-a scurs până acum, eu v-aș propune o soluție de retrimitere a acestei legi...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Doamna senator, Săptămâna viitoare avem în dezbatere altă lege, cu același obiect, la Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări.

Doamna Verginia Vedinaș:

La Comisia juridică, de numiri, disciplină, imunități și validări, am înțeles.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Dezbatem săptămâna viitoare altă inițiativă legislativă.

Doamna Verginia Vedinaș:

Atunci, măcar să dăm satisfacție autorilor...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

S-a descoperit faptul că toate aceste locații pot fi transferate, și atunci fiecare gândește...

Doamna Verginia Vedinaș:

Atunci, măcar să dăm satisfacție autorilor, valorificăm și idei în direcția asta.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Fiecare se gândește la sinistrați, la cetățeni sau la teren.

Doamna Verginia Vedinaș:

Am înțeles.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Sau la terenul din cazărmi.

Doamna Verginia Vedinaș:

Am înțeles.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

După ce au fost tăiate plantațiile, viile, tot ceea ce era experimental.

Da, domnule senator Marinescu, bănuiesc că doriți dreptul la replică împotriva domnului general.

Domnul Marius Marinescu:

Da, sigur.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Aveți cuvântul.

Domnul Marius Marinescu:

Vreau să-i spun și oficial domnului general că există multe situații de genul celor despre care am vorbit eu mai devreme, cu privire la oameni - afaceriști gen Constanda - care au pus mâna pe astfel de unități militare...

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Constanda nu a făcut armata, lăsați-l în pace.

Domnul Marius Marinescu:

Am informații că o unitate militară din localitatea Chiajna a ajuns la TITAN MAR - SA și nu numai.

Cer Comisiei pentru cercetarea abuzurilor și combaterea corupției să înceapă imediat o anchetă și să vadă unde au ajuns aceste unități militare dezafectate - până acum sunt peste o sută de unități militare dezafectate -, este și președintele Comisiei pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupției și petiții aici, domnul senator Toma Ion, și-i cer oficial, de la tribuna Senatului, acest lucru.

Deci să înceapă o anchetă la Comisia pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupției și petiții, să analizeze pe ce mâini au ajuns aceste unități militare dezafectate, fiindcă este vorba de subminarea economiei naționale și acești mafioți trebuie să ajungă în pușcărie o dată pentru totdeauna.

Vă mulțumesc.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Din momentul în care au fost închise unitățile militare, cred că putem să discutăm de o altă destinație.

Dacă această altă destinație este cea corectă sau asumată de Executiv sau de Ministerul Apărării, sigur că putem să vorbim, dar alta este să vorbim despre unități militare care au fost închise.

Domnul Marius Marinescu:

Domnule președinte, Dacă-mi permiteți, ar trebui să vedem unde este interesul public.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Am înțeles, dar nu-i mai scoateți pe colegi din sală.

Domnul Marius Marinescu:

Este interesul public să ajungă la TITAN MAR - SA, la Constanda sau la locuințe sociale? Despre asta vreau eu să vorbim și asta vreau să analizeze Comisia pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupției și petiții.

Domnul Doru Ioan Tărăcilă:

Luni, la declarații politice, vorbim despre ceea ce vreți.

Astăzi, stimați colegi, vă rog să rămâneți în sală și să nu plecați la Comisia pentru cercetarea abuzurilor, combaterea corupției și petiții, pentru a da voturi în continuare.

Vă rog frumos să rămâneți aici.

Raportul întocmit pentru această propunere legislativă este de respingere.

Propunerea legislativă are caracter de lege ordinară.

Senatul este primă Cameră sesizată.

Vă rog să vă pronunțați prin vot.

Raportul Comisiei pentru administrație publică, organizarea teritoriului și protecția mediului a fost adoptat de plenul Senatului cu 47 de voturi pentru, 6 voturi împotrivă și 8 abțineri.

Pe cale de consecință, propunerea legislativă a fost respinsă.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 15 noiembrie 2019, 12:42
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro