Radu Bogdan Țîmpău
Radu Bogdan Țîmpău
Sittings of the Chamber of Deputies of February 10, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.8/20-02-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 10-02-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 10, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.11 Radu Bogdan Țîmpău - declarație politică referitoare "la creșterile bugetare indecente și la o reducere nejustificată";

Domnul Radu Bogdan Țîmpău:

Bună dimineața, doamna președinte,

Bună dimineața, dragi colegi,

Declarația mea politică de astăzi se referă la creșterile bugetare indecente și la o reducere nejustificată.

În aceste zile, proiectul Legii bugetului de stat pe anul 2009 va ține capul de afiș cu siguranță. Știu că este un buget numit ca fiind de criză și care generează nemulțumiri pentru aproape toți ordonatorii de credite.

Nu intenționez să fac o radiografie asupra proiectului în ansamblu. Cu siguranță, vor fi numeroase discuții foarte aprinse. Intenționez, însă, să reliefez o serie de aspecte mai mult decât ciudate din acest proiect și care are mai mult decât o conotație de ordin politic.

Deja nu mai este niciun fel de noutate. Există numeroase luări de poziție în presă. Bugetul administrației prezidențiale a crescut cu 33% față de execuția bugetară pe anul 2008. Se pune întrebarea: este normală, într-un procent atât de ridicat, această creștere, ținând cont că este vorba de un buget de criză?

Răspunsul, cu siguranță, este nu. Și nu este un răspuns de natură politică, venit din partea opoziției. Este un răspuns care se bazează pe cifre și date.

În 2007, realizările la administrația prezidențială s-au ridicat la 28.562.000 lei.

În anul 2008, s-au alocat 29.202.000 lei, execuția bugetară fiind, însă, mai mare, de 33.297.000 lei.

Pentru anul 2009, bugetul a fost elaborat la sfârșitul lunii noiembrie, de Cabinetul Tăriceanu. Despre această propunere bugetară nu se vorbește aproape nimic. De ce oare? De ce ne deranjează faptul că, la final de mandat, un guvern și-a făcut datoria și a elaborat cu atenție un buget de criză, care s-a propus pentru administrația prezidențială, suma de 36.958.000 lei. Deci, o creștere mult mai decentă față de anul 2008, guvernul liberal neținând cont de orice resentimente vizavi de disputele de natură politică cu șeful statului.

Ce a făcut actualul Cabinet? A plusat și față de propunerile fostului guvern pe 2009 și a propus suma de 48.800.000 lei. Toate aceste cifre vin să confirme suspiciunile presei privind bugetul administrației prezidențiale. Mie mi se pare mai mult decât rezonabile creșterile propuse de fostul guvern.

Un alt act de creștere nejustificată îl reprezintă bugetul Institutului Cultural Român, unde suma propusă, de 44.000.000 lei, este cu 25% mai mare decât execuția bugetară pe anul trecut. Și în acest caz, presa a manifestat o serie de suspiciuni, susținând că în spatele acestei creșteri ar fi elemente ce țin de o anumită clientelă politică.

În schimb, constat că o instituție care a fost și este în permanență "persecutată", vorbesc de Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, a primit un buget sub nivelul execuției bugetare a anului 2008 și sub ce a propus Cabinetul Tăriceanu. Concret, execuția bugetară pe anul 2008, s-a ridicat la 16.673.000 lei, fostul guvern propunând 17.583.000 lei, deci o creștere simbolică, iar actualul guvern a propus 15.600.000 lei.

Ce înseamnă acest lucru? Consideră actualul Guvern că Consiliul Național de Studiere a Arhivelor Securității are un volum mai mic de lucru? Se consideră, cumva, că este mai puțin importantă deconspirarea foștilor securiști și turnători?

Dacă PSD a fost în permanență un partid care nu a agreat deconspirarea foștilor securiști și turnători, știu că PDL, în ultimele campanii electorale, s-a pronunțat favorabil în ceea ce privește obiectul de activitate al CNSAS. Și atunci să punem întrebarea: de ce nu se putea accepta creșterea propusă de Cabinetul Tăriceanu?

Așa cum s-a acceptat o creștere masivă pentru Institutul Cultural Român, personal propun, de la această tribună, o realocare. Concret, un transfer de la Institutul Cultural Român spre CNSAS. Ar fi o mutare decentă a actualului guvern.

Vă mulțumesc.

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și eu vă mulțumesc.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania thursday, 22 august 2019, 5:45
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro