Ionuț-Marian Stroe
Ionuț-Marian Stroe
Sittings of the Chamber of Deputies of February 10, 2009
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.8/20-02-2009

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2009 > 10-02-2009 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 10, 2009

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.31 Ionuț-Marian Stroe - declarație politică intitulată "Despre creșteri bugetare indecente și o reducere nejustificată";

 

Domnul Ionuț-Marian Stroe:

Declarație politică intitulată "Despre creșteri bugetare indecente și o reducere nejustificată".

În aceste zile, proiectul bugetului de stat pe anul 2009 va ține capul de afiș. Știu că este un buget numit ca fiind de criză și care generează nemulțumiri pentru aproape toți ordinatorii de credite. Nu intenționez să fac o radiografie asupra proiectului în ansamblu. Cu siguranță vor fi numeroase discuții aprinse. Intenționez însă să reliefez o serie de aspecte mai mult decât ciudate din acest proiect și care au mai mult o conotație de ordin politic.

Deja nu mai este o noutate. Există deja numeroase luări de poziție în presă. Bugetul Administrației prezidențiale a crescut cu 33% față de execuția bugetară a anului 2008. Se impune o întrebare. Este normală o creștere într-un procent atât de ridicat, ținând cont că este vorba de un buget de criză? Răspunsul este nu. Și nu este un răspuns de natură politică venită din partea Opoziției. Este un răspuns care se bazează pe cifre și date.

În 2007, realizările la Administrația Prezidențială s-au ridicat la 28.562 mii lei. În anul 2008 s-au alocat 29.202 mii lei, execuția bugetară fiind însă mai mare - 33.297 lei. Pentru 2009, în bugetul elaborat la sfârșitul lunii noiembrie de Cabinetul Tăriceanu - despre acest buget aproape că nu se vorbește de loc. De ce oare? Pe cine deranjează faptul că la final de mandat un guvern și-a făcut datoria și a elaborat, atenție, tot un buget de criză - s-a propus pentru Administrația prezidențială suma de 36.958 mii lei. Deci o creștere mai mult decât decentă față de anul 2008, guvernul liberal neținând cont de orice resentimente vis-a-vis de disputele de natură politică cu șeful statului. Ce a făcut actualul Cabinet? A plusat și față de propunerile fostului guvern pe 2009 și a propus suma de 48.800 mii lei. Toate aceste cifre vin și confirmă suspiciunile presei privind bugetul administrației prezidențiale. Mie mi se par mai mult decât rezonabile creșterile propuse de fostul guvern.

Un alt caz de creștere nejustificată îl reprezintă bugetul Institutului Cultural Român, unde suma propusă - 44.000 mii lei - este cu 25% mai mare decât execuția bugetară pe anul trecut. Și în acest caz presa a manifestat o serie de suspiciuni, susținând că în spatele acestei creșteri ar fi elemente ce țin de o anumită clientelă politică.

În schimb, constat că o instituție care a fost și este în permanență "persecutată" - Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității - a primit un buget sub nivelul execuției bugetare a anului 2008 și sub ceea ce a propus inițial Cabinetul Tăriceanu. Concret, execuția bugetară pe 2008 s-a ridicat la 16.673 mii lei, fostul guvern a propus 17.583 mii lei, deci o creștere simbolică, iar actualul guvern 15.600 mii lei. Ce să însemne acest lucru. Consideră actualul guvern că CNSAS are un volum mai mic de lucru? Se consideră cumva că este mai puțin importantă activitatea CNSAS? Dacă PSD a fost în permanență un partid care nu a agreat deconspirarea foștilor securiști și turnători, știu că PD-L în ultimele campanii electorale s-a pronunțat favorabil în ceea ce privește obiectul de activitate al CNSAS. Și atunci îmi pun întrebarea, de ce nu se putea accepta creșterea propusă de Guvernul Tăriceanu?, așa cum s-a acceptat o creștere masivă pentru Institutul Cultural Român. Personal propun de la această tribună o realocare. Concret, un transfer de la ICR spre CNSAS. Ar fi o mutare decentă a actualului Guvern.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania sunday, 26 january 2020, 12:06
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro