Gheorghe Albu
Gheorghe Albu
Ședința Camerei Deputaților din 9 februarie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.14/19-02-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 09-02-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 9 februarie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.31 Gheorghe Albu - declarație politică cu tema "Criza și reforma statului";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gheorghe Albu:

Declarație politică cu tema "Criza și reforma statului"

Cum se poate reabilita rolul statului de "stabilizator" al economiei, ca singurul garant al bunăstării cetățenilor săi?

Această criză reprezintă "un eșec al piețelor prea puțin sau deloc reglementate și demonstrează încă o dată că piața financiară nu se poate reglementa singură", preciza "Le monde" în 2008. Nu înseamnă să economiile planificate sunt cele care conduc la bunăstarea cetățenilor, cunoscut fiind faptul că ele au tendința să distrugă relațiile de încredere între oameni, dar avem nevoie de o reglementare minimalistă în economia de piață, pentru a nu dispărea încrederea între oameni, care să conducă la rezultatul dorit fără să restrângă mult spectrul de decizii posibile sau fără să deformeze mult ansamblul de prețuri relative. Bineînțeles, reglementările trebuie să țină seama de coeziunea socială și de contractul social dintre stat și proprii cetățeni.

O strategie a dezvoltării implică capacitatea de a elabora politici economice referitoare atât la capacitățile intelectuale interne (experiență și pregătire specializată), cât și la capacitatea de a aplica politici. Dar simpla privatizare sau liberalizare a comerțului nu asigură succesul unei economii. Este nevoie de reforme profunde, ceea ce înseamnă o transformare a sistemului de educație, o modernizare a metodelor de guvernanță, o reformă a sistemului de pensii (spre exemplu, în acest moment existând peste 80 de acte normative care reglementează sistemul de pensii). Sistemele de educație din China sau India au pus accentul pe inginerie, pe științele tehnice. Așa cum Friedman considera, bătălia economică a viitorului nu poate fi câștigată numai de avocați.

Avem nevoie de o Lege a educației axată în principal pe calitate, și nu pe cantitate, o lege în care 20% din discipline să se aleagă la nivel local, în funcție de specificul zonal. Este important ca din cadrul consiliului de administrație să facă parte și părinții, comunitatea locală, comunitatea de afaceri, și nu numai profesorii.

Este foarte importantă latura culturală a unei societăți, este important să se încurajeze mai mult cercetarea și dezvoltarea. Evident, statul nu se reformează ușor, dar trebuie să existe un început, ba mai mult, avem nevoie de o reformă rațională, pe baza unor analize serioase. Trebuie să creăm, nu numai să copiem din acțiunile, normele, paradigmele celorlalte state.

Pentru a putea discuta despre democrație consolidată, avem nevoie de instituții care să funcționeze la standarde ridicate, avem nevoie de o reforma administrativă, se impune un cadru legislativ coerent, bine stabilit si respectat. Lipsa unei agende generale a reprezentat unul din puncte slabe ale politicilor, ale partidelor care nu au vrut să-și asume și înfrângerile sociale sau politice pentru a nu pierde încrederea electoratului. De obicei, politicienii adoptă strategia keynesiană, potrivit căreia pe termen lung toți suntem morți. Așadar, dacă vor reuși să amâne ziua plății suficient de mult, vor reuși să scape de daunele electorale, ar gândi mulți politicieni. Dar oare putem adopta doar măsuri electorale?

Este foarte greu, într-adevăr, să oferi bilanțul unei ample analize privind locurile de muncă și să constați că trebuie eliberate din funcție foarte multe persoane. Este greu să înfrunți realitatea de zi cu zi, să observi că numărul șomerilor crește, însă, ar fi un gest iresponsabil din partea guvernanților să nu ofere o perspectivă a ceea ce înseamnă sfârșitul crizei financiare, sau începutul unei creșteri economice.

Dacă nu suntem solidari cu politicile de reformare a statului și cu raționalizarea cheltuirii banului public, vom suferi cu toții, ba mai mult, pe o perioada nedeterminată. Aceste costuri pe termen scurt vor fi acoperite de beneficii pe termen lung, în condițiile în care, în urma reformei statului și respectării acordurilor internaționale, România va intra pe redresare economică la sfârșitul anului 2010. Este important să existe o reevaluare a poziției față de raportul public-privat, în sensul încurajării participării sectorului privat la asigurarea serviciilor cu caracter social, și, totodată, o reevaluare a modului de echilibrare a veniturilor statului cu modul de distribuire si redistribuire a acestora.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București vineri, 20 septembrie 2019, 23:31
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro