Vasile Ghiorghe Gliga
Vasile Ghiorghe Gliga
Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.26/12-03-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
22-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 02-03-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 2 martie 2010

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.92 Vasile Ghiorghe Gliga - comentariu legat de "Comasarea școlilor și finanțarea din bugetele locale pe baza standardelor de cost pe elev/preșcolar în anul 2010";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Vasile Ghiorghe Gliga:

"Comasarea școlilor și finanțarea din bugetele locale, pe baza standardelor de cost pe elev/preșcolar în anul 2010"

Declarația mea se va referi la implicațiile aplicării Hotărârii Guvernului nr. 1618/2009 privind finanțarea unităților de învățământ preuniversitar de stat, finanțate din bugetele locale, pe baza standardelor de cost pe elev/preșcolar pentru anul 2010.

Pactul pentru Educație, semnat de toate partidele politice și asumat prin Programul de guvernare, reprezintă confirmarea faptului că actuala clasă politică este conștientă de importanța școlii pentru viitorul națiunii noastre, însă măsurile prevăzute în Hotărârea Guvernului menționată mai sus vizează reorganizarea unităților școlare și vor duce aproape sigur la concedieri masive de profesori. Sunt măsuri dureroase, generate mai mult sau mai puțin de criză, într-un domeniu și așa subfinanțat. Va fi o luptă aprigă între școli pentru creșterea numărului de elevi, în condițiile în care, în ultimii ani, învățământul se confruntă cu o populație școlară în scădere. Consecința imediată: nicio școală nu va mai aproba transferul elevilor de la o unitate la alta decât în condiții speciale.

Conform prevederilor Legii învățământului nr.84/1995, republicată, cu modificările și completările ulterioare, "Rețeaua unităților din învățământul de stat este organizată și aprobată de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului". Primul lucru care, după părerea mea, trebuia avut în vedere înaintea luării unei astfel de decizii, este că se impunea un studiu temeinic la nivel local, în care să se țină seama nu numai de numărul elevilor, ci și de perspectivele economice, de existența unor dotări de folosință publică sau de situația materială a familiilor.

Revitalizarea spațiului rural va deveni un gând frumos. Sunt numeroase familii care și-au părăsit localitatea de naștere și datorită motivului că școala urmează să fie desființată, iar acum această hotărâre nu face decât să vină în sprijinul deciziei lor. Comasarea mai multor unități din învățământul preuniversitar afectează major egalitatea de șanse a elevilor, obligând o mare parte dintre ei la navete zilnice obositoare. Mulți copii își vor începe viața de navetiști încă din clasele primare, mai ales în mediul rural, unde aceștia nu vor mai avea posibilitatea să învețe în propria localitate. O altă problemă cu care cei mici se vor confrunta este starea jalnică a drumurilor din județ, de cele mai multe ori impracticabile pe timp de iarnă, acestea vor da bătăi de cap atât elevilor, cât și profesorilor.

Se prevede finanțarea cheltuielilor cu salariile, sporurile, indemnizațiile și contribuțiile aferente acestora pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat pe baza standardelor de cost pe elev/preșcolar. Se va ajunge ca școlile în care numărul de elevi în clasă este mic să fie în incapacitate de plată și nu sunt multe grupuri școlare care au fondul de salarii asigurat până la sfârșitul anului.

Probabil că măsura va duce, astfel cum dorește Guvernul, la reducerea posturilor didactice, chiar auxiliare și nedidactice. Dacă măsura va fi stabilită acum, la nivel de principiu, Inspectoratul școlar județean va cere încadrările pe noile unități școlare și atunci se va vedea realitatea. Să nu uităm niciodată că primul lucru avut în vedere în luarea unei astfel de decizii este că întotdeauna școala va fi instituția de referință pentru întreaga comunitate, întreaga țară.

De aceea vă cer, domnilor guvernanți, responsabilitate.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 23 octombrie 2019, 22:08
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro