Plen
Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 7 iunie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.94/17-06-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 07-06-2010 Versiunea pentru printare

Ședința comună a Camerei Deputaților și Senatului din 7 iunie 2010

2. Angajarea răspunderii Guvernului asupra Proiectului de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor.
 
consultă fișa PL nr. 368/2010

 

Doamna Roberta Alma Anastase:

  ................................................

La primul punct al ordinii de zi, avem angajarea răspunderii Guvernului asupra Proiectului de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor.

Proiectul de lege a fost depus la Parlament, la data de 31 mai 2010.

Birourile permanente ale celor două Camere, cu participarea liderilor grupurilor parlamentare, în ședința din 2 iunie 2010, în conformitate cu prevederile constituționale, au stabilit perioada pentru depunerea amendamentelor începând cu ziua de miercuri, 2 iunie și până vineri, 4 iunie, la ora 20, precum și transmiterea acestora la Guvern, urmând ca Executivul să hotărască asupra amendamentelor și să prezinte Parlamentului proiectul de lege asupra căruia își angajează răspunderea.

Îl invit la tribună pe primul-ministru al României, domnul Emil Boc, pentru prezentarea proiectului de lege.

Domnule prim-ministru, vă rog.

Domnul Emil Boc (prim-ministrul României):

Doamnă președinte al Camerei Deputaților,

Domnule președinte al Senatului,

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

Dragi colegi, membri ai Cabinetului,

Doamnelor și domnilor,

Guvernul urmează să-și angajeze răspunderea asupra Proiectului de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor.

Din start, aș vrea să fac precizarea că acest proiect de lege asupra căruia Guvernul își angajează răspunderea, nu este un proiect de lege care să vizeze austeritatea, ci este un proiect de lege care vizează eliminarea privilegiilor și a pensiilor de lux din România.

Argumentația pentru angajarea răspunderii asupra unui asemenea proiect este următoarea: nu poți să reduci salarii și pensii mici în România și să menții pensii de lux privilegiate care nu au la bază principiul contributivității. Vreau să fiu, iarăși, foarte clar aici. Nu avem nimic împotriva niciunei categorii sociale. Nimeni nu este vinovat, ca și categorie socială, că astăzi beneficiază de o pensie specială sau de lux. Ele sunt în baza legilor în vigoare.

Problema este că actualul sistem de pensii nu le mai poate susține. Problema este că România azi nu-și mai poate permite pensii de lux. Problema este că România nu-și mai poate permite privilegii. Problema este că trebuie să avem un numitor comun - acela al contributivității, atunci când vorbim de acordarea pensiilor în România.

Prin acest proiect de lege, se restabilește dreptatea în sistemul de pensii, se impune principiul contributivității și, așa cum am spus, se elimină pensiile de lux. Prin pensii de lux înțeleg acele pensii care au fost acordate în baza altor principii decât principiul contributivității, iar exemplul cel mai simplu pentru cetățenii români, ca să-l înțeleagă, este acela potrivit căruia dacă pentru marea majoritate a românilor pensia pe care o primește este în funcție de contribuție, pentru unii, pensia este rezultatul veniturilor în proporție de 80 % din ultima lună.

Astfel, dacă cineva, în ultima lună, a reușit să-și includă în venituri salariul, sporuri de tot felul, de 100 de milioane de lei vechi, el va primi o pensie și primește o pensie de 80 de milioane de lei vechi, 80 % din 100 de milioane, în timp ce el a contribuit la bugetul de asigurări sociale doar pentru 20 de milioane de lei vechi.

Diferența de la 20 de milioane de lei vechi, cât i se cuvine, până la 80 de milioane, cât primește în mână, o plătește statul în fiecare lună de la bugetul de stat.

În privința unor cazuri concrete de acest fel, pot să vă menționez faptul că, de exemplu, o persoană care astăzi primește în mână 20531 de lei, adică 200 de milioane, în mod normal, după contribuție, ar trebui să aibă o pensie de 24 de milioane de lei vechi. Diferența de la 24 de milioane la 200 de milioane o punem noi, bugetarii, o punem noi, cetățenii acestei țări, care susținem prin impozite și taxe bugetul de stat. Și exemplele, evident, ar putea continua.

În acest moment, datorită acestei modalități, raportul dintre cea mai mică și cea mai mare pensie în România este de 1 la 100. 350 de lei cea mai mică pensie, 37000 de lei, adică 370 de milioane de lei vechi cea mai mare pensie în sistemul public din România.

Prin ceea ce noi propunem prin acest proiect de lege, vedeți, în paralel cu cel pe care l-am prezentat anterior, de măsuri de austeritate, încercăm și pe această cale să corectăm derapajele din sistemul de pensii. Iar cei pe care astăzi i-am văzut în opoziție, lideri de partid, ce plâng pe umerii pensionarilor, că li se reduc pensiile, i-am văzut mari susținători ai pensiilor de lux și ai demiterii Guvernului prin moțiune de cenzură pe acest proiect de lege, că se dorește eliminarea pensiilor de lux.

Trebuie să se stabilească și trebuie să se lămurească acei lideri politici ce doresc: menținerea pensiilor de lux sau măsurile de austeritate, în raport cu care s-au declarat împotrivă, pentru că, din acest punct de vedere, altă alternativă nu există.

Acest proiect de lege va conduce la recalcularea pensiilor speciale. Așa cum am declarat public de mai multe ori, în cazul pensiilor militare, din recalcularea lor pe baza procedurii prevăzute de această lege, pensiile, care sunt până în 3000 de lei vechi, nu vor fi afectate în urma recalculării. Și e vorba de marea majoritate a pensiilor. Celelalte pensii mai mari, evident că vor suferi o scădere în cadrul pensiilor militare, la care m-am referit.

Dar, pe de altă parte, în cadrul pensiilor speciale, numai din recalcularea a 8236 de pensii - repet 8236 de pensii - vreau să știți că se face o economie la bugetul de stat cu care ar putea fi plătite lunar 60 de mii de pensii medii. Deci, încă o dată, repet: cu pensiile de lux peste nivelul contribuției la 8236 de persoane, cu banii de la bugetul de stat puși în pus peste nivelul contribuției, se pot plăti 60 de mii de pensii medii în România, într-o lună.

De aceea, acest lucru trebuie făcut de a corecta aceste derapaje din sistemul de pensii, care, repet, nu mai pot fi menținute, mai ales acum, în condițiile în care ați văzut în ce situație ne aflăm, a menține luxul ar însemna, într-adevăr, o formă de dispreț la adresa acelora care au pensii mici în momentul de față în România și diminuate temporar datorită condițiilor economice despre care am vorbit.

De asemenea, acest proiect de lege mai are o prevedere: reglementează pensiile de invaliditate, unde, după cum știți, numărul acestora s-a triplat în șase ani de zile, iar proiectul de lege prevede ca, într-un an de zile, aceste pensii de invaliditate să fie reverificate, iar cei care nu sunt într-o asemenea situație, să nu mai beneficieze de pensie de invaliditate și să suporte rigorile legii. Pentru că nu se poate ca, în unele județe din România, o treime din pensionari să fie cu pensii de invaliditate. Adică înseamnă că aici poarta abuzului a fost larg deschisă, iar o asemenea modalitate de lucru nu mai poate fi tolerată și deja Ministerul Muncii a declanșat controlul și în maxim un an de zile va finaliza reverificarea acestor pensii de invaliditate, care nu au acoperire în realitate.

Dorința noastră este ca, cei care cu adevărat sunt în pensii de boală, de invaliditate, să primească pensia cuvenită, dar cei care prin pile sau prin alte modalități au intrat într-un asemenea sistem, să fie trimiși la muncă, pentru că actualul sistem de pensii nu mai poate fi susținut în asemenea condiții.

În încheiere, doamnelor și domnilor, acest proiect de lege, așa cum am spus, nu este un proiect de lege care să vizeze austeritatea, ci unul care să instaleze dreptatea în sistemul de pensii prin eliminarea pensiilor de lux și, în aceste condiții, Guvernul, în baza art. 114 din Constituție, își angajează răspunderea pe proiectul de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor.

Vă mulțumesc. (Aplauze din partea Grupului parlamentar al PDL.)

Doamna Roberta Alma Anastase:

Și noi vă mulțumim, domnule prim-ministru.

Doamnelor și domnilor deputați și senatori,

Urmare prezentării proiectului de Lege privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, pentru care Guvernul și-a asumat răspunderea, poate fi depusă moțiune de cenzură în termen de trei zile de la prezentare, potrivit art. 114 alin. (2) din Constituție.

Cu aceasta am încheiat primul punct al ordinii de zi din cea de-a doua ședință comună a celor două Camere.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 24 februarie 2020, 14:17
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro