Plen
Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2010
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.186/23-12-2010

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
21-10-2019
15-10-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2010 > 13-12-2010 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 decembrie 2010

  Informare privind distribuirea unor documente la casetele deputaților, potrivit prevederilor art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților.  

Ședința a început la ora 16,35.

Lucrările ședinței au fost conduse de domnul deputat Ioan Oltean, vicepreședinte al Camerei Deputaților, asistat de domnii deputați Georgian Pop și Dumitru Pardău, secretari ai Camerei Deputaților.

*

   

Domnul Ioan Oltean:

Stimați colegi,

Domnilor colegi,

Domnul deputat Buda, nu-l țineți pe colegul cu spatele la noi.

Sărut mâna, doamnelor deputate,

Bună ziua, domnilor deputați,

Dați-mi voie să declar deschisă ședința de astăzi a Camerei Deputaților și să vă anunț că, din totalul celor 333 de deputați, și-au înregistrat prezența la lucrări astăzi un număr de 202; absenți 131, din care 51 participă la alte acțiuni parlamentare.

Cer scuze colegilor care aveau după-amiază un alt program și eu, prin prezența mea aici, a trebuit să le deturnez scopul zilei.

Pentru început, în conformitate cu prevederile art.94 din Regulamentul Camerei Deputaților, republicat, vă informez că au fost distribuite tuturor deputaților următoarele documente: ordinea de zi pentru ședințele în plen din zilele de luni 13 și marți 14 decembrie 2010; programul de lucru pentru săptămâna 13 - 18 decembrie 2010; lista rapoartelor depuse în perioada 6-13 decembrie 2010 de comisiile permanente sesizate în fond; informarea cu privire la inițiativele legislative înregistrate la Camera Deputaților și care urmează a fi avizate de comisiile permanente; sumarul privind conținutul fiecărui Monitor Oficial al României, Partea I.

Domnul deputat Zoicaș a cerut cuvântul. Vă rog, domnule deputat, și pe urmă domnii deputați Victor Surdu și Marius Dugulescu.

 
   

Domnul Gheorghe Zoicaș:

Mulțumesc, domnule președinte.

Domnule președinte,

Am o solicitare către dumneavoastră de a interveni către Comisia pentru industrii spre a finaliza dezbaterile privind Legea minelor, pentru că de trei luni de zile nu se finalizează aceste dezbateri.

Aici vorbim de redevență minieră, sume care trebuie să intre la bugetul de stat. Dacă trebuie, fac în scris, sau mă puteți ajuta dumneavoastră ca această lege să fie dezbătură în viitoarea ședință a comisiei.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Rog Secretariatul tehnic să înainteze o adresă către președintele comisiei, domnul deputat Iancu, pentru a așeza pe ordinea de zi acest proiect de lege.

Domnul deputat Victor Surdu, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat.

Domnule coleg, aveți cuvântul.

 
Aprobarea unor modificări ale ordinii de zi.  

Domnul Raul-Victor Surdu-Soreanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Din partea Grupului PSD și ca inițiator, vă supun atenției și vă rog să supuneți votului Camerei schimbarea ordinii de zi, în sensul: de la punctul 29, reexaminări, Legea Camerelor pentru agricultură, PL-x 338/2009/2010 să fiți de acord s-o votăm la punctul 4.

Ar fi un moment de colind, dacă vreți, din partea Camerei Deputaților, de urare de mai bine pentru agricultorii din cele vreo 2800 de comune, care așteaptă această lege, și care nu presupune un efort bugetar deosebit, pe de o parte, iar pe de altă parte ar fi și un moment de respect din partea dumneavoastră și a Camerei față de președinte, care a trimis la reexaminare această lege ca să fie votată anul acesta și să devină funcțională în 2011.

Vă mulțumesc.

   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Înainte de a da cuvântul domnului deputat Dugulescu, dați-mi voie să supun votului dumneavoastră propunerea domnului deputat Victor Surdu, ca poziția 29 să treacă pe poziția... Domnul deputat Toader, nu vă impacientați, vă rog să ocupați loc și vă dau cuvântul, dar îmi permiteți să-mi termin ideea.

Deci, domnul Victor Surdu a propus ca poziția 29 să treacă pe poziția 4. Ați luat act și de motivația pe care domnia sa a prezentat-o.

Rog regia tehnică să verifice dacă instalația de vot este în bună stare de funcționare.

Vă rog să vă pregătiți cartelele de vot.

Vă rog să introduceți cartela la locul potrivit și să votați. Vă rog să votați.

Cu 135 de voturi pentru, șapte împotrivă, cinci abțineri, propunerea a fost însușită de către Cameră, rămâne ca ordinea de zi să fie renumerotată în conformitate cu votul exprimat.

Pe procedură, domnul Mircea Toader, din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, și după domnul Mircea Toader, domnul Eugen Nicolăescu.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Cerusem cuvântul fiindcă avem niște priorități. Acum, dacă noi am votat, n-am nimic împotrivă să fie Camerele agricole în poziția asta, dar sunt convins că o oră o să ne lăudăm ce importantă e legea.

Eu aș vrea să introducem ca să putem discuta despre Legea bugetului, raportul fiind Proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal bugetar, și vă rog s-o introduceți, am votat-o, am votat-o imediat după asta și să aveți în vedere că noi susținem categoric să se finalizeze azi dezbaterile pe Ordonanța nr.34.

 
     

Doamna Aurelia Vasile (din bancă):

La ce poziție e acum?

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Deci acum e nicăieri. Deci are raportul depus, îl avem la casete, dar să-l avem pe poziția următoare, poziția 5, după care să intrăm în normal și cu rugămintea că, dacă cumva nu am ajuns să dezbatem cele care se referă inclusiv la reglementări la care România este parte, să ne desfășurăm activitatea până se încheie acestea, respectiv cam până în poziția 10, dacă cumva depășim ora 18,00.

Mulțumesc.

 
     

Doamna Aurelia Vasile (din bancă):

Nici președintele n-are raportul.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Deci, domnilor colegi, domnul Mircea Toader a propus completarea ordinii de zi cu raportul asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal bugetar pe poziția 5, PL-x 712/24 noiembrie 2010.

Înainte de vot, domnul Eugen Nicolăescu, vicelider al Grupului PNL. Domnule deputat, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Gheorghe-Eugen Nicolăescu:

Domnule deputat Ioan Oltean, președinte de ședință,

Suntem tot la ordinea de zi și nu știu cum ajung rapoarte la domnul Toader și la restul deputaților nu.

Asta înseamnă că Secretariatul general nu lucrează corect. Și aici se dă dovadă de discriminare și va trebui să reclamăm ori Secretariatul general, ori pe domnul Toader. Trebuie să vedem pe cine reclamăm.

Dar, un lucru este cert în acest moment, că proiectul de lege de la punctul 4, și anume cel care se referă la Ordonanța de urgență a Guvernului nr.76 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.34 nu există în acest moment. Deci el nu a fost distribuit deputaților.

Ca să nu aibă cineva impresia că noi nu dorim să fie adoptat acest proiect de lege, dar ca să intrăm, de asemenea, în normalitate, adică atunci când discutăm să avem raportul pe proiectul de lege respectiv, vă propun ca acest punct să fie în discuție mâine, astfel încât astăzi să avem posibilitatea să intrăm în posesia lui. L-am întrebat pe domnul deputat Buda, președintele Comisiei juridice, și mi-a spus că de al Comisia juridică a plecat, dar că e la președintele Comisiei pentru industrii la semnat. Sper să se semneze în această după-amiază, să intrăm în posesia lui și atunci mâine poate fi discutat.

În consecință, domnule președinte de ședință, vă propun ca acest proiect de lege să se discute mâine, imediat după terminarea ședinței comune a celor două Camere.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da, mulțumesc, domnule deputat.

Doamna Aura Vasile, doamna deputat Aura Vasile, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat și PC.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Domnule președinte,

Constatăm, dacă vreți, și după felul în care este prezentată plenului Camerei ordinea de zi, faptul că acest Birou permanent al Camerei lucrează în minoritate, deci ilegal, așa cum am mai spus-o și altădată. Câte harababuri și câte lucruri sunt puse anapoda. Sunt puse proiecte de lege care nu au raportul, cu toate că am stabilit – și tot dumneavoastră conduceați o ședinț㠖 că nu vor mai fi trecute pe ordine de zi proiecte de lege care nu au trei zile pentru a putea fi luate la cunoaștere de către deputați.

De asemenea, aveți trecut pe ordinea de zi PL-x 839, pe care, până acum o oră, l-am căutat, proiectul de lege, abilitarea Guvernului, am căutat proiectul de lege și nu l-am găsit nici la căsuța electronică, nici în căsuța parlamentarului – nu știu dacă cumva o fi ajuns la Comisia juridică, în condițiile în care el este trecut pe ordinea de zi, dar nu avem măcar textul, pe care am putea să-l luăm în cunoaștere.

Vin alături de colegii liberali în ceea ce privește punctul 4 al ordinii de zi, sau cum va fi numerotat, privind modificarea Ordonanței Guvernului nr.34. Din câte cunosc și cunoașteți și dumneavoastră, acest proiect de lege a adus după sine o serie de critici europene, critici ale patronatului și ale investitorilor români și străini, în condițiile în care cred eu că ar trebui să avem răbdare și, teoretic, întâi să vedem și noi raportul pentru a putea să luăm cea mai bună hotărâre.

În condițiile în care jumătate sau prima parte a acestei ordini de zi are planificate proiecte de lege sau de adoptare a ordonanțelor care nu au raportul gata, deci nu au raportul gata ori sunt în dezbatere la comisii, vă rog să țineți cont că din nou reiterez încălcarea gravă a Regulamentului, împiedicarea opoziției pentru a lua cunoaștere și a putea să știm ceea ce dumneavoastră încercați să treceți, dacă vreți, ușor, pe ușa de serviciu.

Legat de acel PL-x 712, într-adevăr, am verificat, are raportul făcut de Comisia juridică. Este un proiect de lege care, e clar, trebuie aprobat înainte de a dezbate bugetul, dar încă o dată spun că felul în care lucrează acest Birou permanent ilegal al Camerei Deputaților, conduce la astfel de lucruri.

Deci, domnule președinte, vreau să-mi exprim nemulțumirea față de felul în care acest Birou permanent fantomă prezintă plenului deputaților atât ordinea de zi, cât și felul în care noi, opoziția, putem să luăm notă de rapoartele proiectelor de lege.

Regulamentul ne permite trei zile pentru a putea să luăm notă de el, iar dumneavoastră nu ne lăsați nici măcar o oră.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, doamna deputat.

Dați-mi voie, mai întâi, să vă informez că astăzi, acest birou fantomă, cum îl caracterizați dumneavoastră, a lucrat în prezența membrilor Partidului Social Democrat. Deci colegii dumneavoastră au fost prezenți, au participat la punctele care vizau ordinea de zi și programul. Deci vă rog să îi criticați și pe dânșii.

Da, drept la replică.

 
   

Doamna Aurelia Vasile:

Domnule președinte,

Astăzi, colegii mei au participat la ședință pentru a-și face mâna, cum se spune, și a vă împiedica, în continuare, să faceți astfel de greșeli.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Îmi pare rău, colegii dumneavoastră nu mi-au creat o asemenea impresie.

Domnul Mircea Toader.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Pe procedură, domnule președinte de ședință.

Având în vedere că e propunerea referitoare la Ordonanța nr.34 a colegilor liberali, cât și problema cu Legea de abilitare a Guvernului de a emite ordonanțe pe perioada vacanței, v-aș solicita o pauză de cinci minute maxim între liderii de grup, să stabilească ce-i de făcut.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da, mulțumesc, domnule deputat.

Domnul Mircea Dușa, liderul liderilor din Partidul Social Democrat.

 
   

Domnul Mircea Dușa:

Mulțumesc, domnule președinte pentru aprecieri.

Știu că există o grabă foarte mare ca să mai adoptați legi care taie dreptul la viață românilor, dar trebuie să vă solicit ceva.

Și săptămâna trecută, toate ședințele au început cu o oră sau o oră și jumătate întârziere. Astăzi, din nou, cu 40 de minute. Deci dumneavoastră sunteți cei care împiedicați Guvernul să adopte aceste legi.

Pentru aceasta, așa cum s-a mai dispus de la acea tribună, vă propun să diminuați indemnizația președinților de ședință care încurcă începerea plenului și a grupurilor parlamentare care refuză să vină la plen, întârziind la ședință.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnul Mircea Toader.

Dați-mi voie să atenționez liderul Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal că indemnizația de ședință e pusă în pericol dacă mai întârzie grupul la ședințele în plen.

Domnul deputat Marius Dugulescu. Domnule Buda, vă rog să vă așezați în bancă, la locul dumneavoastră.

 
   

Domnul Marius Cristinel Dugulescu:

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor deputați,

Dați-mi voie, în calitate de deputat de Timișoara, să salut prezența în plen a 50 de cetățeni ai municipiului Timișoara, prezenți astăzi aici, și, totodată, să le reamintesc lor și să ne reamintim nouă că, dacă astăzi putem să avem această democrație și dacă ei pot să viziteze Parlamentul României este datorită unor tineri ca ei, care, în 1989, s-au luptat pentru libertatea noastră.

Vă mulțumesc. (Aplauze.)

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc și eu. Vă rog să-i aplaudăm pe concetățenii noștri, să le urăm vizită plăcută în Parlamentul României.

Domnul Mircea Toader a solicitat o pauză de cinci minute. Eu vă acord șase minute. Vă rog, șase minute pauză. V-aș ruga să nu părăsiți sala, că se pare că liderii se vor înțelege într-un timp mai scurt.

 
     

- după pauză -

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, se pare că ședința liderilor de grup s-a terminat.

Invit un lider de grup. Domnul Mircea Toader, tot timpul aveți ceva de discutat. Vă rog să informați plenul Camerei cu ceea ce ați hotărât.

 
Aprobarea modificării programului de lucru.  

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte de ședință,

Am hotărât următorul lucru: să modificăm programul, practic, de mâine. Mai concret: la ora 10,00 este asumarea și, bineînțeles, dacă vor fi dezbateri de procedură, când s-au finalizat, noi rămâne în continuare, în plenul Camerei Deputaților, vom dezbate această Ordonanță 34, de fapt 76 care modifică 34, alături de încă cele două acte normative, pe care le-am stabilit înainte. Mă refer la cea cu Legea nr.416 și, bineînțeles, Guvernul care este abilitat să emită ordonanțe în timpul vacanței parlamentare, după care vom avea votul final. Și atunci, deci ăsta este programul. Când se termină vom sta până se definitivează clar, votul final fiind la finalizarea dezbaterilor pe cele trei proiecte de lege.

   

Domnul Ioan Oltean:

Stimați colegi,

Încerc să traduc ceea ce a spus domnul Mircea Toader.

Deci cele trei acte normative, ale căror rapoarte nu sunt încă prezentate, rămân să se dezbată mâine, plus raportul poziționat la numărul curent 4, pentru care domnul Eugen Nicolăescu a și propus amânarea pentru dezbatere pentru mâine, și ședința se prelungește până la epuizarea dezbaterilor celor patru acte normative, urmând pe urmă o pauză de 30 de minute înainte de votul final.

Am înțeles corect. Bun!

Supun votului dumneavoastră această propunere, pe care, prin consens, liderii au adoptat-o.

Vă rog să votați.

Mulțumesc.

Cu 131 de voturi pentru, două voturi împotrivă și o abținere, această propunere a fost adoptată.

Mai supun votului dumneavoastră propunerea domnului Mircea Toader de a se include pe ordinea de zi raportul asupra Proiectului de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal bugetar, PL-x 712.

Da, te rog, domnul deputat.

 
   

Domnul Máté András-Levente:

Domnule președinte,

Cu tot respectul, PL-x 712 am încercat prin colegii din staff să fac rost de pe site-ul Camerei, să văd despre ce este vorba. Nu este. Dați-mi un raport, ca să știm despre ce este vorba, să văd grupul cum va vota. Nu am raportul, trebuie să vă mărturisesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnul deputat, te rog să intervii. Te rog.

 
   

Domnul Petru Călian:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Acest raport există de o săptămână. Este semnat de președintele comisiei, domnul Ștefan Viorel, și cred că poate să fie pus la dispoziție.

Vă solicităm, totodată, dacă mai avem voie, ca grup parlamentar, cinci minute pauză de consultări.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Eu v-aș ruga, stimați lideri, să aveți aceste discuții atunci când aprobați ordinea de zi.

Pauză trei minute pentru a clarifica acest aspect.

Domnul Mircea Toader, vă rog să conduceți ostilitățile.

 
     

- după pauză -

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Stimați colegi,

Vă rog să ocupați locurile în sala de ședință. Timpul afectat pauzei solicitate s-a epuizat.

Domnilor colegi,

Domnul Mircea Toader a stabilit ceva legat de PL-x 712.

Domnul deputat Mircea Toader.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Văd că mi-ați citat numele foarte des. Mai vin cu o propunere, fiindcă totuși nu-i din vina noastră că nu a fost multiplicat și depus la casete. Vă rog să-l introduceți și pe acesta mâine, odată cu celelalte.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Supun votului dumneavoastră introducerea pe ordinea de zi a acestui proiect și supunerea spre aprobare, spre dezbatere în ședința de mâine.

Vă rog să votați.

129 de voturi pentru, cinci împotrivă, trei abțineri.

Avem pentru mâine cinci proiecte spre dezbatere.

După această stare confuză, dați-mi voie să intrăm în ordinea de zi propriu-zisă.

Să invit liderii de grup parlamentar să ocupe locurile în sala de ședință. Domnul Mircea Toader, domnul Mircea Dușa, nu-mi face, zău, deloc plăcere, dar nu-mi place să vă plimbați ca-n piață aici.

 
Dezbaterea Proiectului de Hotărâre pentru aprobarea componenței nominale a Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării. (PHCD 52/2010) (rămas pentru votul final).  

La poziția 2 de pe ordinea de zi Proiectul de Hotărâre pentru aprobarea componenței nominale a Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării.

Domnilor colegi, aveți proiectul de hotărâre, avem lista de parlamentari care au fost nominalizați de către fiecare grup parlamentar pentru a face parte din această comisie. Dați-mi voie să citesc această listă: din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat Liberal, domnul William Brînză, care va avea și calitatea de președinte; domnul Zătreanu Dan-Radu; Movilă Petru și Lubanovici Mircea, în calitate de secretar; din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, domnii deputați: Dumitrache Ileana Cristina, Niculescu-Mizil Ștefănescu Oana, Panțîru Tudor și Rizea Cristian – Panțîru Tudor va avea calitatea de vicepreședinte; din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal: Alina Gorghiu, Uioreanu Horea și Popa Octavian – domnul deputat Popa Octavian va avea și calitatea de vicepreședinte; din partea Grupului parlamentar al UDMR domnii deputați Kötö Iosif, care va fi și secretarul acestei comisii, și domnul Pálfi Mózes Zoltán; din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale, domnul deputat Varujan Pambuccian; iar din partea Grupului UNPR, doamna Luminița Iordache.

Aceasta este componența aceste comisii.

Propunerea de hotărâre rămâne pentru votul final de mâine.

Dezbaterea Proiectului de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților. (PHCD 53/2010) (rămas pentru votul final).  

Poziția 3 - Proiectul de Hotărâre privind modificarea anexei la Hotărârea Camerei Deputaților nr.43/2008 pentru aprobarea componenței nominale a comisiilor permanente ale Camerei Deputaților.

Dacă sunt observații? Intervenții nu avem.

Proiectul de hotărâre rămâne pentru votul final de mâine.

Reexaminarea, la cererea Președintelui României, a Legii privind camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală. (Pl-x 338/2009/2010) (rămasă pentru votul final).  

Poziția 29, care a fost aprobată a fi trecută pe poziția 4... Dați-mi voie să îmi caut și eu proiectul de lege. Mulțumesc, am identificat-o. Deci, Proiectul de Lege privind camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, reexaminare.

Din partea comisiei sesizate în fond, domnul Stelian Fuia, președintele Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, vă rog să prezentați raportul.

   

Domnul Stelian Fuia:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Comisia pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice a fost sesizată spre reexaminare cu Proiectul de Lege privind camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală, transmis cu adresa PL-x 338/2009 și 2010 din 9 noiembrie 2010.

Președintele României, la data de 16 iunie 2010, s-a adresat Parlamentului cu cererea de reexaminare asupra Legii privind camerele pentru agricultură, silvicultură și dezvoltare rurală.

În urma reexaminării, Senatul, în ședința din 25 octombrie 2010, a admis cererea formulată de președinte de a aprobare a legii sus-menționate.

Proiectul de lege face parte din categoria legilor organice potrivit prevederilor art.76 din Constituție.

La lucrările Comisiei pentru agricultură din Camera Deputaților au fost prezenți 25 de deputați din totalul de 25 ai comisiei.

Raportul comisiei a fost adoptat în unanimitate în ședința din 7 decembrie 2010.

Proiectul de lege este de competența decizională a Camerei Deputaților.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să intervină la dezbateri generale?

Domnul deputat Kelemen. Domnule deputat din partea Grupului UDMR, vă rog să exprimați poziția.

 
   

Domnul Kelemen Atilla-Béla-László:

Mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimați colegi,

Legea Camerelor agricole este o lege deosebit de importantă, mai ales în contextul actual al agriculturii românești.

Din păcate, direcțiile agricole sunt cum sunt, sunt organizate cum sunt, personalul acestor direcții agricole în județe este foarte restrâns și oarecum în județe politica agrară nu prea penetrează. Această structură care trebuie să ia locul de conducere în politicile agrare românești este o structură nouă. Sper că în acele 6 luni când organele de conducere ale Camerelor județene vor fi alese, se va pune în mișcare acest nou sistem, deosebit de important, încă o dată spun, în contextul agriculturii românești. Dacă ținem cont că în România 51% din populație, cel puțin 51% trăiește în mediul rural, cu atât mai mult cred că înțelegem de ce este o lege deosebit de importantă. Uniunea Democrată Maghiară, deci, cunoscând importanța acestei legi, va vota pentru această lege.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc foarte mult, domnule deputat.

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Democrat... Pe procedură, domnule deputat Neacșu.

 
   

Domnul Marian Neacșu:

Vă rog frumos să îmi dați voie respectuos să vă atrag atenția că ați intrat la dezbateri pe fond, fără să fi acordat cuvântul inițiatorilor, domnule președinte.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc pentru observația făcută.

Domnule deputat?

 
   

Domnul Mihai Banu:

Domnule președinte,

Domnilor colegi,

Înfăptuim și procedura, pentru că eu sunt unul din inițiatori. Vă amintesc că cu aproximativ doi ani în urmă, la Biroul permanent al Camerei au fost depuse două inițiative legislative. Una a domnului Surdu și una a deputatului Banu.

Ne-am înțeles și pe parcurs am făcut un act pe care vi-l prezentăm astăzi în dezbatere. Aș spune că dacă la această dată de suflet se ocupă Biserica, de spirit Școala, de economia rurală se va ocupa această instituție.

Prima etapă a fost parcursă, urmează cea de-a doua etapă, care va fi extrem de dificilă, e vorba de înființarea acestor camere, de comitetele de inițiativă și, din fericire, comitetele de inițiativă vor avea și 8 parlamentari. Va depinde de noi, cei 8 parlamentari, de dumneavoastră ca această cameră să se înființeze în termenul prevăzut de lege, 90 de zile de la data promulgării.

Cea de-a treia etapă este cea a funcționării, sperăm ca acolo să ajungă oameni harnici, de ispravă, în așa fel încât această instituție să-și atingă obiectivele pentru care a fost înființată.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Înțeleg că am acoperit și viciul semnalat de către colegul nostru. Dacă intervine domnul Surdu, viciul este acoperit sută la sută.

Domnule deputat Surdu, vă rog să interveniți.

 
   

Domnul Raul-Victor Surdu-Soreanu:

Domnule președinte,

Dumneavoastră nu aveți vicii, probabil v-a emoționat rugămintea noastră de a introduce la punctul 4 această lege și ați rămas sub starea asta, ceea ce nu e rău.

Domnule președinte,

Stimați colegi,

O scurtă frază legată de istoricul nașterii acestei legi; face acum doi ani de când am lucrat un grup de inițiatori pe un proiect și un alt grup pe un alt proiect, cum a spus aici domnul deputat Banu, eu aș vrea să le mulțumesc celor care au avut înțelepciunea să înțeleagă că, de fapt, această lege nu este a mea, nu este a unui grup sau altuia de inițiatori, și au lucrat... la această lege, s-a lucrat foarte mult.

Aș vrea să le mulțumesc colegilor deputați, senatori, președinților Asociațiilor producătorilor agricoli, a udătorilor, a celor din industria alimentară, a celor din cercetarea științifică. Instituția Camera Agricolă, de fapt, am mai spus de la această tribună, vine să apropie Bruxelles-ul, foarte îndepărtat încă, de aproximativ 4 milioane de proprietari de pământ din România și Bucureștiul de comuna din vârful muntelui până la marea cea mare. în prezent, sunt aproximativ 10 milioane de hectare care nu sunt organizați în exploatații agricole și care n-au puterea să plătească un proiect de 1500 de euro pentru o fermă de subzistență sau semisubzistență. Motiv pentru care noi ne punem mari speranțe în această Cameră agricolă care va descentraliza Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale și așa-zisele descentralizate de la nivelul județului către comună. Să nu se mai ducă cei care în medie au acum 64 de ani la județ și nici într-un caz la București pentru a-și promova un proiect sau pentru a avea niște informații minime asupra a ce e bun și ce nu e bun astăzi în agricultură ca să devină și el performant și competitiv.

Aș vrea să închei prin faptul că ne-am dorit și ne dorim în continuare ca implicarea noastră în comitetele de inițiativă, care este o muncă extraordinar de grea, spunea foarte bine aici colegul Banu, să fie una doar de început, pentru că am trăit și trăim legea și am dorit să nu se aplice discreționar, să nu se implice politicul mai mult decât oricum o să se implice, ne dorim deci ca aceste Camere agricole să fie ale lor, de asta se și fac alegeri, să fie depolitizate total Camerele agricole. Să fie ale lor, nu, cum se spunea uneori, o jucărică a lor, nu, să fie un instrument al lor, cu care să poată opera, pentru a fi și ei mândri că au primit moștenire sau au cumpărat o bucată de pământ de la părinții lor sau de la vecini sau de la alții, că trăiesc într-o țară frumoasă, într-o Uniunea Europeană prosperă. îmi doresc din tot sufletul ca și Guvernul să aibă grijă să bugeteze Camerele agricole, pentru că altfel, legea se va naște moartă, pentru o perioadă, pe orice inițiativă, și un top de hârtie acum costă bani. Așa că, domnule Toader, mulțumesc pentru că ne-ași ajutat s-o punem la punctul 4, dar vă mulțumesc anticipat și pentru faptul că ea va fi... fondurile necesare pentru înființarea Camerelor agricole vor fi introduse în bugetul pe anul 2011.

Vă mulțumesc, domnule președinte și stimați colegi și, vă felicit că veți vota această lege.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Vă mulțumesc, domnule deputat.

Din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal, domnul deputat Pavel Horj.

 
   

Domnul Pavel Horj:

Mulțumesc, domnule președinte de ședință.

Doamnelor și domnilor deputați,

În opinia Partidului Național Liberal, această lege reprezintă reabilitarea conceptului de strategie agricolă. Mi-aș permite chiar să supralicitez și să spun că va reprezenta o restructurare profundă a statului român, dar, cu tot respectul, nu în accepțiunea în care ne-a obișnuit domnul prim-ministru Boc și nu am să intru în detaliu.

Aș vrea să vă spun că aproximativ un milion de hectare în acest moment sunt deținute de persoane a căror vârstă a depășit 70 de ani.

Pe de altă parte, potrivit statisticii, peste 3 milioane de hectare de teren agricol nu sunt introduse în circuitul productiv agricol. Noi considerăm că adoptarea acestei legi va reuși să rezolve aceste lucruri, mai ales că încă de pe vremea fostului comisar pe agricultură Mariann Fischer Boel, una din cele mai importante vulnerabilități ale agriculturii românești era suprafața medie foarte mică a fermelor și inexistența asociațiilor de proprietari, considerăm noi că adoptarea acestei legi va înlătura aceste vulnerabilități, iar pe termen mediu agricultura va deveni una din cele mai importante ramuri ale economiei românești.

Grupul parlamentar al Partidului Național Liberal va vota această lege.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc și eu.

Domnule deputat Firczak din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale.

Domnule deputat, aveți cuvântul.

 
   

Domnul Gheorghe Firczak:

Domnule președinte,

Doamnelor colege și domnilor colegi,

Iată că este posibil să adoptăm o lege care să corespundă interesului național. Și, mai mult decât atât, ne putem îndrepta privirea și spre modelele interbelice pe care România le-a avut. nu toate au fost chiar foarte bune, dar aceste Camere agricole au funcționat atunci la parametrii superiori. Am venit să spun că și Grupul parlamentar al minorităților naționale va vota acest proiect de lege.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Stimați colegi,

Dacă nu mai sunt alte intervenții la Capitolul – Dezbateri generale, atunci îngăduiți-mi să trecem la dezbaterea pe articole a raportului prezentat de către comisia sesizată în fond.

Vă rog să urmăriți cu maximă atenție raportul și acolo unde apreciați că e nevoie să interveniți, să o faceți fără rețineri.

Da. Reprezentantul Guvernului, domnul secretar de stat Tanczos solicită să intervină.

Domnule ministru, vă cer scuze, Vă rog să exprimați poziția Guvernului.

 
   

Domnul Tanczos Barna (secretar de stat, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale):

Mulțumesc, domnule președinte.

Îmi cer scuze pentru insistențe, dar am considerat necesară o intervenție scurtă din partea Guvernului, Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale. suntem în fața unui moment istoric. se creează o structură care este menită să deservească strict interesele agricultorilor din România, strict interesele celor care prin Camerele agricole, prin această structură pot exercita în viitor o presiune asupra oricărui Guvern, asupra oricărui Parlament ales politic și, prin această structură, cei pentru care se face politica agricolă își pot exprima punctul de vedere. este vorba despre o instituție de utilitate publică, cu alegeri libere care va avea un rol consultativ și reprezintă principalul parteneri de dialog ai autorităților publice centrale.

Guvernul și Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale susțin acest act normativ în forma în care v-a fost prezentată și doresc, de asemenea, să mulțumesc Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, membrilor acestei comisii și tuturor celor care au contribuit la crearea acestui act normativ.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule ministru.

Iată suntem în prezența unui consens lăudabil între guvern și Parlament – Camera Deputaților.

Raportul, stimați colegi, poziția 1. Dacă sunt observații? Rog secretarii să urmărească reacția sălii.

Poziția 2?

Poziția 3?

Poziția 4? La poziția 4, domnul deputat Marton Arpad.

Vă rog, domnule coleg.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Ca un deputat care cunosc Regulamentul, o să intervin numai acolo unde are această comisie niște amendamente sau există niște erori.

Eu cred că la art.2 în varianta propusă de comisie s-a strecurat la redactare o eroare, în loc de "a reprezenta" a apărut "a repartiza". E o diferență majoră, deci textul inițial spune că "ia ființă în scopul de a reprezenta și promova interesele socio-economice" și aici în raport apare modificat: "în scopul de a repartiza, promova și ocroti interesele agriculturii". Nu cred că interesele agriculturii pot fi repartizate.

totodată trebuie să spun câteva cuvinte despre acele articole, alineate, unele dintre el nemodificate - deși am solicitat de la acest microfon - care comportă mari probleme și nu știu dacă Guvernul, Comisia pentru buget, finanțe și bănci și alte instituții ale statului au lecturat cu atenție acest proiect de lege. Pentru că, pentru cunoștința dumneavoastră, în momentul în care adoptăm acest proiect de lege, înseamnă pentru anul următor, următoarele cheltuieli minime, s-a zis de la acest microfon. Angajarea a circa 10-15 mii de persoane, personal tehnic, și derularea unor alegeri cu vreo 10-25% mai scumpe decât pentru alegerile parlamentare și prezidențiale cumulate. Toate acestea, finanțate din bugetul Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale. Eu m-am uitat în bugetul acestui minister, sumele respective nu se regăsesc. Nu știu dacă Guvernul știe de ele.

La punctul 13, care va urma, poate o să intervin acolo, observația mea este încă o dată, legată de acest alineat, cred că în loc "de a repartiza", ar trebui să aveți cuvântul "a reprezenta" și poate în cele spuse de mine vă mai gândiți dacă această lege, în forma în care a fost înaintată din 27 de articole, 10 se referă la anumite tipuri de alegeri, deci mai mult de o treime, inclusiv cu o finanțare majoră din partea bugetului de stat.

La celelalte probleme pentru care eu am solicitat retrimiterea la comisie, fiindcă n-au fost rezolvate, o să intervin în momentul în care avem articolele respective.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Vă mulțumesc.

Președintele comisiei mi-a transmis că este de acord cu propunerea de a înlătura eroarea materială, deci textul va suna în felul următor: "Camerele agricole sunt instituții de utilitate publică nonprofit, cu personalitate juridică, create în scopul de a reprezenta, promova și ocroti..." și textul curte nemodificat.

Da. Domnul deputat Banu.

 
   

Domnul Mihai Banu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Eram convins că atunci când e vorba de personal vor apărea asemenea discuții.

Noi am făcut simulări pe județe și, din simulările noastre, rezultă că în România vor funcționa în aceste Camere aproximativ 2500 de angajați. Și, pentru a vă convinge, vă dau exemplul Bacăului care, după calculele noastre, va avea 20 de Camere zonale, în care vor lucra aproximativ 70 de oameni; dar să nu uităm că Bacăul este al șaselea județ ca suprafață și ca număr de fermieri. De aceea, cred că 2500 de specialiști sunt suficienți să asigure, la nivel național, funcționarea acestor Camere zonale, județene, regionale și naționale.

Cu privire la buget, de asemenea, am făcut simulări, cheltuielile totale pentru funcționarea acestor Camere se ridică la aproximativ 100 de milioane de lei pe an, care includ atât cheltuielile cu personalul, cât și cheltuielile materiale. De unde bani? De la Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale prin contracte de prestări de servicii. Iar Camera poate să-și facă venituri suplimentare, ea poate deveni o instituție importantă pe absorbția fondurilor europene și se poate finanța din asistența tehnică de specialitate.

Cei care ați lucrat în domeniu știți că România are, prin PNDR, pe asistență tehnică de specialitate, 350 de milioane de euro. Nu ne trebuie atâția bani pe care să-i absoarbă această instituție a fermierilor și cu care să-și finanțeze cheltuielile? Dar, pentru start, eu cred că Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale trebuie să se implice pentru că la această dată, ce-i lipsește acestui minister este promovarea politicilor agricole, politicilor agricole comune și promovarea politicilor agricole naționale.

Eu cred că sunt suficiente argumente ca dumneavoastră să votați această lege fără teamă și cu gândul că ea va constitui un pas însemnat în revigorarea satului românesc.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Am rugămintea de a interveni la amendamentele admise și respinse care se regăsesc în raport, Capitolul – Dezbateri generale s-a epuizat de mult. Nu readuceți în discuție elemente care deja au fost exprimate la începutul dezbaterilor.

Dacă la poziția 4 nu mai sunt observații?

Poziția 5?

Poziția 6?

Poziția 7?

Poziția 8?

Poziția 9?

Poziția 10?

Pozițiile 11, 12.

La poz.13, domnule deputat Márton Árpád.

Vă rog.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Poziția 13 printre altele definește sensul unor termeni. Este o procedură legislativă interesantă, pentru că la lit.d) prin secția de votare, deci definiția termenului de "secție de votare" conține un fel de formulare dintr-o lege electorală, a cum trebuie să arate o secție de votare și defalcare a acelei secții de votare.

Vă rog să ascultați cu atenție ce scrie această lit.d): "Se organizează la nivelul fiecărei unități administrativ-teritoriale aparținătoare colegiilor zonale, deci cel puțin la nivel de comună, la fiecare comună câte o secție de votare, dar mergem mai departe, "fiecare secție de votare are arondați, - vă rog să fiți atenți -, 243 de electori", electorii fiind cetățenii care se ocupă cu agricultura. Deci, exact 243 de electori, doamnelor și domnilor deputați, nu cel puțin 2000, pentru o secție de votare în mediul rural, 243 de electori.

Este o definiție foarte interesantă. în mod evident, modificarea este nesemnificativă, dar am putut să intervin aici, ca să vă dați seama cam cum curge întreg textul acestei legi despre care eu, în continuare, consider că partea electorală are multe deficiențe.

Deci, eu propun să supuneți votului această reformulare și pe urmă întregul articol 9. Eventual, dacă nu va fi acceptat într-o formă sau alta atunci evident că nu va mai face parte din această lege.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule deputat.

Domnul deputat Banu și pe urmă președintele comisiei.

 
   

Domnul Mihai Banu:

Poate că e o greșeală că nici nu m-am uitat, 243. de ce așa de puțin? Pentru că în Registrul APIA, în fiecare județ sunt aproximativ 10% din numărul de persoane cu drept de vot. În județul Bacău sunt 600 de mii de persoane care au drept de vot, iar în Registrele APIA sunt înscrise 45 de mii de persoane. Iar drept de vot au numai fermierii care sunt înscriși în Registrele APIA, de aceea apar asemenea diferențe. Iar cheltuielile, să lămurim lucrurile, cu alegerile, sunt nesemnificative, având în vedere că e vorba de un milion și jumătate de votanți la nivel național, de un milion și jumătate de buletine de vot, iar secțiile de votare vor fi acoperite de funcționarii instituțiilor Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale din teritoriu.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnul deputat Márton Árpád.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor deputați,

Pentru colegii care n-au în față această lege, o altă definiție conține Comisia electorală la lit.b): "este alcătuită din 5 persoane". Deci la fiecare secție de votare care este cel puțin la nivel de județ, există... vor activa 5 persoane. Și n-am vorbit încă despre ceea ce mai prevăd articolele dinainte, cum apar acele comitete de inițiativă a derulării acestui întreg proces de alegeri.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc.

Domnule deputat, Fuia, președintele comisiei sesizate în fond.

 
   

Domnul Stelian Fuia:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Cu tot respectul, aceste articole de care vorbim nu au făcut obiectul retrimiterii spre reexaminare de către președinte. Ele au fost discutate și votate la prima aprobare a legii. Deci noi discutăm astăzi amendamentele la care președintele a făcu referire și pe care le-a trimis spre reexaminare. Astea au fost deja votate. Au mai trecut pe aici o dată.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc.

Domnul deputat Victor Surdu.

 
   

Domnul Raul-Victor Surdu-Soreanu:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Sunt de acord și eu cu domnul deputat Fuia, președintele Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară și servicii specifice, dar ca să nu rămână așa o pată neagră sau o nebuloasă asupra a ceea ce s-a lucrat, legea asta este, în această lege este obligatoriu...

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnule deputat, numai puțin, vă rog.

Invit colectivul de deputați care ține aici, în fața mea, o ședință, domnilor colegi, domnule ministru Iulian Iancu, domnule deputat Cristian Boureanu... Domnule Cristian Boureanu, domnule deputat Iulian Iancu, vă rog să vă ocupați locurile în sala de ședințe.

Vă rog. Este un comportament pe care îl dezaprob total.

Vă rog, domnule deputat.

 
   

Domnul Raul-Victor Surdu-Soreanu:

Pentru înființarea Camerelor agricole trebuiau trecute toate aceste amănunte. Când s-a stabilit minimum de 241 de electori, s-a considerat că 241 de electori pot proveni din comunele mai puțin populate, dar cu suprafețe mai mari de terenuri, cum sunt marile câmpii ale României...

 
   

Domnul Ioan Oltean:

...243...

 
   

Domnul Raul-Victor Surdu-Soreanu:

...243, pardon. Și că ei pot face o Cameră zonală care poate fi pe o comună, două sau trei comune.

Deci, noi am analizat foarte atent și colegul Banu a intervenit aici și a spus că a făcut un simulacru pe județul Bacău. Trebuie să vă spunem că am făcut pentru fiecare zonă din țară, de câmpie, de deal, de munte. Nu puteam să lăsăm lucrurile la voia întâmplării, pentru că oamenii au nevoie de organizare, dacă nu este organizare, nu este rânduială. Și atunci am stabilit prin lege și aș vrea să nu mai revenim la ce am dezbătut o dată în acest plen. Corectă observația domnului președinte Fuia. Am stabilit prin lege exact și numărul de electori și câți oameni intră în comisie și la nivelul județului și comitet de inițiativă și toate celelalte. Haideți să nu mai revenim asupra lor. Pentru că sunt toate corecte și acceptate de toți partenerii care au contribuit de-a lungul timpului la fiecare cuvânt, frază, cu punct și virgulă, din această lege.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc domnule deputat.

Domnul deputat Mircea Toader. Pe procedură. Vă rog.

 
   

Domnul Mircea-Nicu Toader:

Domnule președinte,

Când am fost de acord cu reintroducerea, domnul Surdu mi-a spus "un minut jumate-două". De ce mi-a fost frică, n-am scăpat. Facem o dezbatere pe această lege pe care am vorbit de nu știu câte ori ca să ne expunem fiecare un punct de vedere. Am mai amânat pentru mâine încă câteva legi, nu mai dezbatem nimic, ne legăm de această lege. Și o întrebare totuși: dacă discutăm de această lege și nu avem bani la buget anul viitor, ce facem?

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vedeți cum provocați inutil intervenții.

Domnul deputat Surdu. 30 de secunde, vă rog foarte mult.

 
   

Domnul Raul-Victor Surdu-Soreanu:

Mai puțin de 30 de secunde.

În bugetul pe anul 2011, la Ministerul Agriculturii sunt bani prevăzuți pentru Camerele agricole.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

 
   

Domnul Raul-Victor Surdu-Soreanu:

A zis și premierul zilele trecute.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Am reținut.

Dacă la poziția 14 sunt intervenții. Nu avem.

Poziția 15. Poziția 16. Poziția 17. Poziția 18. Pozițiile 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25.

La poziția 25, domnul deputat Márton Árpád.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Patru litere introduse, respectiv modificate de comisie, referitor la ce face la nivel zonal Camera agricolă: a) avizează scoaterea din circuitul agricol a terenurilor arondate colegiilor; d) avizează tăierile de nuci din afara fondului forestier; e) avizează tăierile din plantațiile din afara fondului forestier și k), cel mai interesant, certifică calitatea de producător agricol.

Deci, dintr-o asociație de utilitate publică care prestează niște servicii care reprezintă interesele agricultorilor devine peste noapte autoritate prin aceste amendamente.

Eu vă solicit să supuneți votului fiecare dintre aceste litere. Eu nu sunt de acord cu înserarea niciuneia dintre ele, alte autorități au aceste atribuții și trebuie să le lăsăm în competența lor. Și încă n-am vorbit de acea competență nemodificată care a existat în proiectul de lege conform căreia pentru orice dezvoltare a unei administrații, a unei zone, este nevoie de acordul acestei autorități.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnule deputat, să înțeleg că propuneți eliminarea celor patru atribuții ale Camerelor agricole. Am înțeles exact.

Domnule deputat Banu, vă rog.

 
   

Domnul Mihai Banu:

Domnule președinte,

Doamnelor și domnilor colegi,

Trebuie să înțelegem filozofia și rolul acestei organizații pe care dorim s-o înființăm. Pe scurt, o Cameră zonală gestionează un teritoriu, fie două unități, fie trei, patru unități administrativ-teritoriale. Când vorbesc de gestiune, am în vedere toate elementele pe care le-a prezentat domnul coleg Marton. Da, trebuie să avizeze scoaterea din circuitul agricol, pentru că la nivelul Camerei zonale există registre de gestionare a teritoriului agricol și orice mișcare a terenului trebuie cunoscută de către Camera agricolă.

Domnule coleg,

Să admitem că câțiva tineri de-ai noștri din Spania se trezesc că părinții lor au dispărut, se întorc în țară și ar dori să afle unde se găsește teritoriul părinților. Această instituție trebuie să le arate locul, atât în registru, cât și în teren, unde se găsește terenul agricol. Ăsta e rostul avizării, ca scoatere efectivă face direcția agricolă, există o altă legislație, dar avizul trebuie să-l dea Camera, care trebuie să aibă cunoștințe de această mișcare de la un proprietar la alt proprietar.

Doi. Domnilor, până acum, direcția agricolă aviza nuci care se tăiau în satele din țara asta la distanțe de 50, 60 de kilometri. Păi, nu-i mai bine ca țăranul acela care are nevoie de un aviz să-l ia de la 15 kilometri în loc să se ducă la 80 de kilometri distanță, sau la 100 de kilometri?

Și trei. Când vorbim de plantațiile din afara fondului forestier, ne gândim la plantațiile de protecție care aparțin astăzi ANIF-ului și de gestionarea din punct de vedere al eroziunii solurilor se ocupă tot Camera agricolă.

Deci, domnule coleg, imaginați-vă această instituție ca o forță care gestionează din toate punctele de vedere, atât terenurile și plecând de la terenuri, mă gândesc la protecție, gestionează politicile agricole la nivelul fiecărui fermier. Lăsați-o să devină, așa cum v-am spus, instituția care să se ocupe de economia rurală, așa cum biserica se ocupă de suflet și școala de spirit.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnilor colegi,

Vă rog ca intervențiile să fie foarte scurte.

Domnul Pavel Horj, din partea Grupului parlamentar al PNL. Vă rog să fiți foarte scurt să avem timp să finalizăm dezbaterea.

 
   

Domnul Pavel Horj:

Da. Foarte scurt, domnule președinte.

Doresc să clarific problema de la pct.c) unde se stipulează faptul că aceste Camere agricole vor aviza tăierile din plantații situate în afara fondului forestier. Rațiunea a fost următoarea: dacă am inserat această chestiune în lege, am ținut cont de faptul că s-ar putea în viitor cineva să-și constituie o fermă forestieră. Ca să nu fie obligat de regimul silvic să conducă acea plantație până la o sută de ani, el rămâne tot în circuit agricol și dacă dorește la 20 de ani s-o taie ca araci, își poate tăia acea plantație.

Deci, el neintrând în circuitul forestier, nu se supune regimului silvic. Și atunci aceasta a fost rațiunea inserării în lege a acestei prevederi.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Rog deputații să rămână în sala de ședință, inclusiv cei din partea Grupului PNL.

Domnilor colegi, ați auzit punctele de vedere.

Eu supun votului dumneavoastră fiecare propunere a domnului deputat Márton Árpád privind eliminarea. Lit.a).

Domnilor colegi, vă rog să vă ocupați locurile în sala de ședință. Constat că astăzi sunteți foarte obosiți. E multă gălăgie în sala de ședință. Domnule președinte al Comisiei pentru muncă, vă rog să ocupați loc și să încercăm să votăm.

Invit pe toți colegii să-și ocupe locurile în sala de ședință.

Domnilor colegi,

Supun votului dumneavoastră propunerea domnului Márton Árpád de eliminare a lit.a) de la art.19.

Vă rog să votați.

Nu văd degetul lui Mircea Toader.

96 de voturi împotrivă, 6 abțineri și 13 voturi pentru. Propunerea a căzut.

Următorul vot pentru propunerea care vizează eliminarea lit.d) de la același art.19.

Votul dumneavoastră.

105 voturi împotrivă, 4 abțineri, 13 voturi pentru.

Și această propunere a căzut.

Votul pentru propunerea de eliminare a lit.e) de la același art.19.

Votul dumneavoastră.

108 voturi împotrivă, 6 abțineri și 11 voturi pentru.

Și această propunere a căzut.

Și ultima propunere de eliminare a lit.k) din același art.19.

Vă rog să votați.

110 voturi împotrivă, 7 abțineri și 7 voturi pentru.

Și această propunere a căzut.

Mergem mai departe, stimați colegi.

La poziția 26, dacă sunt observații. Nu sunt.

Pozițiile 27, 28, 29, 30.

Rog colegii din Partidul Democrat să rămână în sala de ședință. Distinsele noastre colege care părăsesc pe furiș sala?!

Poziția 31. Poziția 32. Poziția 33. Pozițiile 34, 35, 36.

La poziția 37, domnul deputat Márton Árpád.

Domnule coleg, vă rog să vă susțineți punctul de vedere.

 
   

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule vicepreședinte,

Doamnelor și domnilor,

Propun eliminarea, de fapt, nevotarea acestei propuneri de completare a legii, pentru că apare doar în raportul comisiei.

Pentru ca să înțelegeți despre ce este vorba, vă spun încă o dată, la articolul anterior, 26, se spune: se organizează în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi alegerile pentru aceste autorități, Camere... nu știu ce, "...care vor funcționa în număr de... Dar în orice caz, cel puțin în fiecare comună va exista o comisie formată din 5 persoane.

Știți cam ce înseamnă finanțarea unei alegeri. Se vor alege oameni pentru 4 structuri. Și toate acestea vor fi finanțate de la bugetul de stat, din bugetul agriculturii. Deci, în primăvara anului următor. Nu știu dacă vor fi bani în bugetul agriculturii pentru susținerea activității agricole, de la însămânțările de primăvară până la toate celelalte, dar că asta va fi obligatorie, e sigur. Dacă votați. Ca să fie aleasă o autoritate cu puteri sporite care ia foarte multe competențe de la autoritățile publice locale.

Iată un exemplu. Poate n-ați citit legea. Art.22: "Este obligatorie consultarea Camerelor agricole înaintea luării deciziilor cu privire la programele de dezvoltare locală. Deci, dacă o autoritate publică locală vrea să aducă apă să facă canalizare și alte asemenea, prima dată ia acordul acestei autorități și dacă nu, nu face dezvoltare rurală.

Mai mult, din banii statului, prin votul dumneavoastră, am instituit o autoritate, singura competentă care să certifice calitatea de producător agricol, de unde vor izvorî toate posibilitățile țăranului să-și fructifice pământul.

Deci, cu banii statului înființăm ceva care pe urmă devine un semiautonom al acelora care sunt în interiorul lor și pe urmă îi punem în cârca țăranului. Deci, cam asta facem. Pe bugetul de stat. Măcar s-o facă din banii proprii dacă doresc să ia ființă.

Am această observație. Încă o dată, art.27, nou propus, să fie supus votului eliminarea lui.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnilor colegi,

Supun votului dumneavoastră propunerea de eliminare a art.27 poziționat la numărul de ordine 37.

Votul dumneavoastră, vă rog.

100 de voturi împotrivă, 7 abțineri și 18 voturi pentru.

Amendamentul nu a fost adoptat.

Poziția 38. Dacă sunt observații. Nu sunt.

Poziția 39. Poziția 40. Poziția 41. Poziția 42. Poziția 43. Poziția 44. Poziția 45.

Poziția 46. Nu mai există poziția 46, am observat cât de atenți ați urmărit programul și raportul.

Stimați colegi, cu această dezbatere, discuțiile pe marginea raportului s-au epuizat. Raportul rămâne pentru votul final de mâine.

Da, iertați-mă. Mai avem și anexe, mă atenționează președintele comisiei. Așa este.

Dacă la Anexa nr.1 sunt intervenții. Nu sunt.

Anexa nr.2. Anexa nr.3. Anexa nr.4.

Acum chiar că am epuizat raportul, domnule profesor.

Votul final mâine.

Domnilor colegi,

 
Dezbaterea Proiectului de Lege pentru ratificarea Protocolului, semnat la Chișinău, la 26 august 2010, de amendare a Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și titlurilor științifice, acordate de instituții de învățământ acreditate în România și în Republica Moldova, semnat la Chișinău la 20 iunie 1998 (PL-x 536/2010) (rămas pentru votul final).  

Poziția 5 din ordinea de zi: Proiectul de Lege pentru ratificarea Protocolului, semnat la Chișinău, la 26 august 2010, de amendare a Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și titlurilor științifice acordate de instituții de învățământ acreditate în România și în Republica Moldova, semnat la Chișinău la 20 iunie 1998.

Dacă din partea inițiatorului dorește cineva să ia cuvântul.

Domnul secretar de stat Andrei Kiraly, din partea Ministerului Educației.

Domnule secretar de stat, pe scurt, vă rog să ne prezentați punctul de vedere.

   

Domnul Király Andrei-Gheorghe (secretar de stat, Ministerul Educației, Tineretului și Sportului):

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Stimate doamne și stimați domni deputați,

Principalele modificări introduse prin prezentul Protocol prevăd că diplomele de absolvire a studiilor liceale cu durata de 10-11 ani obținute în Republica Moldova se recunosc reciproc cu diploma de bacalaureat din România, pe baza principiului dreptului câștigat, dacă diploma în cauză este însoțită de o diplomă de absolvire a unui program de studii universitare de nivel licență, master sau doctorat.

Titlurile științifice de doctor se recunosc automat pe baza îndeplinirii procedurilor naționale de atestare a titlurilor de doctor aplicabile propriilor cetățeni, conform legislației în vigoare pe teritoriul statului fiecărei părți.

Protocolul vizează recunoașterea academică a studiilor, domeniu care aparține politicii europene din domeniul educației.

Ministerul susține Proiectul de Lege pentru ratificarea Protocolului de amendare a Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și titlurilor științifice acordate de instituții de învățământ acreditate în România și în Republica Moldova, semnat la Chișinău la 20 iunie 1998.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule ministru.

Domnul președinte al comisiei sesizate în fond, domnul Paul Victor Dobre.

 
   

Domnul Victor Paul Dobre:

În baza prevederilor art.95, Proiectul de Lege pentru ratificarea Protocolului semnat la Chișinău la 26 august 2010 de amendare a Acordului între Guvernul României și Guvernul Republicii Moldova privind recunoașterea reciprocă a diplomelor, certificatelor și titlurilor științifice acordate de instituții de învățământ acreditate în România și în Republica Moldova, semnat la Chișinău la 20 iunie 1998, a fost adoptat în unanimitate de comisiile de muncă și de învățământ, cu amendamentul din anexă.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Da. Mulțumesc, domnule președinte.

Dacă din partea grupurilor parlamentare dorește cineva să ia cuvântul. Nu.

Intrăm în dezbaterea raportului.

Stimați colegi, avem raportul cu amendamentele admise.

Dacă la poziția 1 dorește cineva să intervină.

Poziția 2, poziția 3, nu avem.

Proiectul de lege rămâne pentru votul final de mâine.

Domnilor colegi,

Este ora 18. Timpul afectat dezbaterilor proiectelor de legi de pe ordinea de zi s-a epuizat.

Vă doresc o seară bună.

 
Primirea de răspunsuri la interpelările adresate primului-ministru și membrilor Guvernului:  

Continuăm ședința cu partea care se referă la răspunsurile membrilor Guvernului la interpelările pe care dumneavoastră le-ați adresat.

Seară bună celor care nu mai rămân. Ne vedem mâine la ora 10 în ședința comună.

Mulțumesc domnilor secretari de stat care astăzi au fost nevoiți să aștepte. Ne pare rău că proiectele domniilor lor n-au intrat pe ordinea de zi. Cu mulți ne revedem doar în februarie anul viitor.

Domnilor colegi,

Declar deschisă ședința consacrată răspunsurilor orale la interpelările adresate de către dumneavoastră membrilor Guvernului.

Domnul deputat Florian Popa, din cadrul Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, a adresat primului-ministru o întrebare privind abrogarea prevederilor Ordonanței de urgență nr.79/2010.

Domnul secretar de stat Kiraly este prezent. Domnul deputat Florian Popa este prezent? Nu.

Domnule ministru, trimiteți în scris domnului deputat răspunsul la interpelare.

Doamna Axenie Carmen a adresat Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului o interpelare privind "educația acasă lărgește benefic cadrul pentru exercitarea dreptului fundamental la învățătură".

Domnul secretar de stat Andrei Kiraly este aici. Doamna deputat nu este. Răspunsul i se va comunica în scris.

Domnul deputat Ana Gheorghe este prezent. A adresat ministrului sănătății o întrebare privind reforma în sistemul de sănătate.

Domnul secretar de stat Cristian Irimie este prezent? Nu este prezent. Atunci amânăm. Dacă până la sfârșitul ședinței se prezintă, îi dăm posibilitatea să intervină.

  Ana Gheorghe

Atunci, domnule deputat Ana Gheorghe, vă rog să mai aveți puțină răbdare să mai așteptați.

Doamna deputat Barbu Sulfina este? Domnia sa a adresat Ministerului Mediului și Pădurilor o întrebare privind pachetul legislativ al Uniunii Europene, Energie, schimbări climaterice.

Dacă domnul Marin Anton este prezent. Nu este nici domnul secretar de stat, nu e nici doamna deputat. Răspunsul se amână pentru următoarea ședință.

Între timp a revenit în sală domnul secretar de stat Irimie Cristian pentru a prezenta răspunsul pentru domnul deputat Ana Gheorghe.

Domnule ministru, aveți cuvântul, pe scurt, vă rog să sintetizați răspunsul.

   

Domnul Cristian-Anton Irimie (secretar de stat, Ministerul Sănătății):

Stimate domnule deputat,

Referitor la interpelarea dumneavoastră privind Proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea transferurilor ansamblului atribuțiunilor și competențelor privind managementul Spitalului municipal Târgoviște și al Consiliului local Târgoviște la Consiliul județean Dâmbovița și desființarea și reorganizarea unor unități sanitare din județul Dâmbovița, vă comunicăm că Proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea transferurilor atribuțiunilor și reorganizarea se află în dezbatere publică și este publicat pe site-ul Ministerului Sănătății la rubrica "Transparență decizională" și de asemenea a fost discutat în Comisia de dialog social.

Trebuie să precizăm că această activitate este în concordanță cu strategia națională de raționalizare a spitalelor care urmează să fie adoptată în perioada următoare.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule ministru.

Dacă domnul deputat are vreun comentariu.

Vă rog, domnule deputat Ana Gheorghe.

 
   

Domnul Gheorghe Ana:

Domnule ministru,

Eu ceream în interpelarea mea poziția Ministerului Sănătății față de propunerea Consiliului județean de centralizare a tuturor spitalelor într-un singur spital. Și puneam întrebarea cum va fi asigurat managementul unor entități aflate la 50 de kilometri distanță una de alta și, de asemenea, dacă actuala Lege a spitalelor mai poate fi în vigoare în condițiile în care se va reorganiza sistemul de sănătate publică în județe și în țară. Și n-am primit răspunsul.

Răspunsul dumneavoastră nu mă satisface.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnule ministru,

Ați auzit punctul de vedere.

Rugămintea mea este să revedeți răspunsul, exact prin prisma solicitării pe care domnul deputat v-a adresat-o, și, eventual, în scris, să-i dați satisfacția solicitată.

Mulțumesc, foarte mult, domnule ministru, domnule deputat.

 
  Dan-Radu Zătreanu

Domnul deputat Dumitru Ion este?

Domnia sa a adresat ministrului agriculturii o interpelare referitoare la asigurările în agricultură.

Domnul Tanczos Barna, secretar de stat, este.

Domnule ministru,

Domnul deputat nu este în sală. Am să vă rog să-i comunicați răspunsul în scris.

Domnul Dan-Radu Zătreanu, este în sală? Da.

Domnia sa a adresat ministrului justiției o interpelare referitoare la legalitatea averilor uriașe ale unor lideri sindicali.

Dacă din partea Ministerului Justiției, doamna Lidia Barac, da?

Doamna secretar de stat, vă rog să oferiți, pe scurt, într-o sinteză, răspunsul.

   

Doamna Lidia Barac (secretar de stat, Ministerul Justiției):

Foarte pe scurt, este vorba de Legea nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, care a modificat și completat Legea nr.144/2007, în al său punct 37, prin care s-a urmărit eliminarea discriminărilor existente între diferitele categorii de persoane care își desfășoară activitatea în sistemul public – direct sau indirect – din perspectiva dispozițiilor art.16 din Constituția României, republicată, normă care reglementează obligația declarării averilor și a intereselor în sarcina președinților, vicepreședinților, a secretarilor și trezorierilor federațiilor și confederațiilor sindicale.

Această normă corespunde spiritului Constituției, normei menționate, întrucât federațiile și confederațiile sindicale iau parte la procesul de luare a deciziei publice, în domenii de interes major pentru România.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc foarte mult.

Înțeleg că domnul deputat Zătreanu este mulțumit de răspuns.

Trecem mai departe.

 
  Horj Pavel

Domnul deputat Horj Pavel este prezent în sală, din partea Grupului parlamentar al Partidului Național Liberal. Domnia sa a adresat ministrului justiției o interpelare referitoare la spargerea site-urilor NECENZURAT și știri MM.

Doamna secretar de stat, Lidia Barac, vă rog să oferiți domnului deputat răspunsul pregătit.

   

Doamna Lidia Barac:

Potrivit informațiilor obținute de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, cazul semnalat de dumneavoastră face obiectul dosarului nr.108/B/P/2010, unde se efectuează cercetări, sub aspectul săvârșirii infracțiunii prevăzute de art.42 din Legea nr.161/2003.

În vederea identificării autorilor, au fost delegate organele Poliției judiciare, pentru a efectua verificări în legătură cu situația din 21 octombrie 2010, din județul Maramureș.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnul deputat apreciază răspunsul dumneavoastră.

 
  Ardeleanu Sanda-Maria

Doamna Ardeleanu Sanda-Maria, din partea Grupului parlamentar al PDL, a adresat Ministerului Administrației și Internelor o interpelare privind reînființarea Agenției Naționale Antidrog și interzicerea funcționării magazinelor de vise.

Domnul secretar de stat Capră este prezent.

Vă rog să-i comunicați în scris, doamnei, răspunsul.

     

Domnul Mihai Capră (secretar de stat, Ministerul Administrației și Internelor):

Le-am comunicat.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Atunci lucrurile sunt deja rezolvate.

Mulțumesc și eu, domnule ministru, pentru prezența dumneavoastră.

 
  Victor Cristea

Domnul Cristea Victor, este prezent în sală, din partea Grupului parlamentar al PSD. Domnia sa a adresat ministrului transporturilor și infrastructurii o interpelare vizând modernizarea drumului național 24 Tișița-Bârlad-Vaslui-Iași.

Domnul secretar de stat Pistru Eusebiu Manea, din partea ministerului, este prezent pentru a vă prezenta răspunsul.

Domnule ministru, aveți cuvântul.

   

Domnul Eusebiu Manea Pistru Popa (secretar de stat, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii):

Mulțumesc.

Tronsonul DN 24, cuprins între limita județului Galați și Vaslui, Vaslui și Crasna, de la Km 51+00 la Km 105+070 va fi reabilitat la clasă tehnică III și va avea următoarele caracteristici tehnice: lățime platformă - 10 m; lățime parte carosabilă - 7 m; două acostamente de 1,5 m lățime, din care 0,75 m bandă de încadrare.

Precizăm că, în prezent, acest obiectiv este în curs de derulare, procedură de atribuire a contractului de execuție a lucrării.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc foarte mult.

Dacă domnul deputat dorește să intervină?

Da, domnule deputat, vă rog să vă exprimați poziția față de răspunsul primit.

 
   

Domnul Victor Cristea:

Mulțumesc, domnule președinte.

Permiteți-mi să mulțumesc și domnului secretar de stat pentru amabilitatea de care a dat dovadă.

Totuși, mi-aș permite să adresez câteva întrebări. În ce stadiu se află proiectul la această dată? Dacă acest proiect prevede o continuare a caracteristicilor drumului, cum este drumul București-Buzău-Tișița, deci Focșani-Tișița, pentru că, altfel, nu mai putem vorbi de o deschidere a acestei zone a țării – mă refer la Moldova de est. Când se scoate la licitație proiectul de execuție în vederea executării lucrărilor respective?

Și aș dori și un răspuns scris, care să fie însoțit de o schiță cu caracteristicile, nu ale întregului drum, ci exact cum prevede proiectul: ceva punctual, cu caracteristicile drumului.

Vă mulțumesc, cu respect.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Domnule ministru,

Ați reținut observațiile și vă rog să le aveți în vedere.

Mergem mai departe.

Doamna deputat Tușa Adriana Diana, din partea Grupului parlamentar al PNL, nu este prezentă în sală.

Domnia sa a adresat ministrului transporturilor și infrastructurii o interpelare privind închiderea căii ferate Oravița-Anina.

Domnule ministru, o comunicați în scris.

Doamna deputat Cristina-Ancuța Pocora, din partea Grupului parlamentar al PNL, a adresat Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale o interpelare privind date și informații privind prevenirea și combaterea violenței în familie.

Domnule secretar de stat, nu este prezentă doamna deputat. Îi comunicați, în scris, răspunsul.

Același răspuns și la următoarea interpelare, domnule ministru, cu privire la fenomenul de hărțuire la locul de muncă, denumită mobbing sau violență psihologică.

Mulțumesc, domnule ministru. O seară bună!

Doamna deputat Barna Maria-Eugenia, deputat independent, adresează ministrului finanțelor publice o interpelare privind scutirea de impozite pe clădirile proprietatea sindicatelor.

Domnul vicepreședinte Ion Ghizdeanu este prezent. Nu este beneficiara răspunsului. Vă rog să-i comunicați, în scris, răspunsul, domnule vicepreședinte.

 
  Ovidiu Victor Ganț

Domnul deputat Ganț Ovidiu Victor, din partea Grupului parlamentar al minorităților naționale, adresează Ministerului Finanțelor Publice o interpelare referitoare la situația unui număr mare de etnici germani.

Domnule vicepreședinte Ion Ghizdeanu, vă rog să prezentați răspunsul pregătit.

Vă rog, o sinteză scurtă. Probabil că aveți și răspunsul în scris.

   

Domnul Ion Ghizdeanu (președintele Comisiei Naționale de Prognoză):

Potrivit art.4 din Legea nr.221/2009, "persoanele condamnate penal, în perioada 6 martie - 22 decembrie 1989, pentru alte fapte decât cele prevăzute la art.1, pot solicita instanței de judecată să constate caracterul politic al condamnării lor".

Cererea se judecă, având în vedere, pe de o parte, potrivit normelor invocate, statul român - prin Ministerul Finanțelor Publice - are calitate procesuală pasivă în aceste litigii. În calitate de pârât, are, potrivit normelor procedurale civile, dreptul de a formula apărările ce se impun în fiecare dintre cauzele care au ca temei Legea nr.221/2009, în funcție de împrejurările de fapt și de drept ce derivă din cererea introductivă prin care a fost învestită instanța de judecată.

În condițiile în care procesul civil este guvernat de principiul contradictorialității, care constă în posibilitatea acordării părții de a participa în mod activ la prezentarea și argumentarea drepturilor lor, și dovedirea acestora, prin cererea de chemare în judecată, respectiv prin întâmpinare, părțile își aduc la cunoștință reciproc pretențiile în apărările lor.

Precizăm, de asemenea, că în temeiul de drept prevăzut de Legea nr.221/2009, art.5, Ministerul Finanțelor Publice poate acorda daune morale pentru prejudiciul moral suferit de persoane care se considerau îndreptățite a le solicita, atât înainte de modificarea necesară prin OUG nr.62, cât și după modificarea intervenită prin această ordonanță de urgență.

Vă mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Vă mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Domnule deputat Ganț, vă rog.

 
   

Domnul Ovidiu Victor Ganț:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

N-am înțeles nimic. Modul cum a fost prezentat răspunsul arată o tratare absolut superficială a unei chestiuni extrem de sensibile.

Eu am cerut în interpelare să mi se formuleze - în scris și oral - poziția ministrului de finanțe și a Ministerului de Finanțe, în raport cu întâmpinările făcute de direcțiile județene ale finanțelor publice, în aceste procese, în care aceste direcții județene arată că deportarea la muncă forțată în Uniunea Sovietică, în ianuarie 1945, nu reprezintă un atentat la demnitatea umană și nici nu afectează dezvoltarea profesională, a relațiilor de familie ș.a.m.d.

Din ce a citit domnul secretar de stat aici n-am înțeles care este acest punct de vedere.

Vreau să sper că voi primi răspunsul în scris, cu o formulare clară, care este poziția ministrului în raport cu această chestiune și, în măsura în care acest răspuns nu este corespunzător întrebării, voi găsi o altă modalitate, probabil publică, de a solicita acest răspuns.

Mulțumesc.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule deputat.

Îl rog pe domnul vicepreședinte să țină cont de rugămințile domnului coleg și să ofere în scris un răspuns adecvat.

Între timp, domnul secretar de stat de la Ministerul Mediului și Pădurilor, domnul Marin Anton, s-a întors.

Nu o avem prezentă pe doamna deputat Barbu Sulfina. O să vă rog, domnule ministru, să-i comunicați în scris răspunsul la interpelare, pentru a rezolva problema aceasta.

 
  Marian Neacșu

Da, mai avem un punct, de la distinsul nostru coleg Neacșu Marian, din partea Grupului parlamentar al Partidului Social Democrat, care a adresat Ministerul Finanțelor o interpelare referitoare la strategia Guvernului privind schimbarea statutului sau reorganizarea Gărzii Financiare.

Domnule vicepreședinte Ion Ghizdeanu, vă rog să oferiți colegului nostru răspunsul solicitat.

   

Domnul Ion Ghizdeanu:

În scrisoarea ce ne-a fost adresată, se cere prezentarea în detaliu a direcțiilor de reformă a Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Ca răspuns direct, în prima fază, vor fi comasate Autoritatea Națională a Vămilor, Garda Financiară, direcțiile generale ale finanțelor publice și a municipiului București, urmând ca în faza a doua să fie înființate un număr de 8 agenții/oficii regionale de administrare fiscală.

Strategia de organizare se bazează pe trei obiective: eficientizarea activității, îmbunătățirea proceselor de activitate și unificarea diferitelor structuri care funcționează în teritoriu unde sunt anumite paralelisme.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc.

Domnule deputat Marian Neacșu, dacă doriți să interveniți, vă rog să o faceți, fără niciun fel de reținere.

 
   

Domnul Marian Neacșu:

Vă mulțumesc frumos, domnule președinte.

Doar două vorbe am să mai spun. Sunt absolut convins că răspunsul scris va fi mult mai detaliat și voi găsi acolo lucrurile care mă interesează.

Un singur aspect aș vrea să mai reliefez: dacă este prevăzut și un calendar al acestor comasări, reorganizări? Deci, dacă rămâne ceva general, eteric, sau dacă este prevăzut un anumit calendar, în care se desfășoară asemenea acțiuni?

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Domnule ministru,

Domnule vicepreședinte,

Vă rog să precizați dacă există un asemenea calendar al strategiei vizând Garda Financiară.

 
   

Domnul Ion Ghizdeanu:

Există un calendar de 2 - 3 ani. au început deja pregătirile, urmând ca în 2011 să fie anul decisiv pentru comasare, urmând ca apoi reorganizările să continue.

 
   

Domnul Ioan Oltean:

Mulțumesc, domnule vicepreședinte.

Mulțumesc, domnule deputat.

Cu acestea, stimați deputați - prezenți și absenți - declarăm ședința închisă.

Ne revedem mâine dimineață, la ora 8,30, la ședința consacrată declarațiilor politice.

O seară bună tuturor! Doamne ajută!

 
   

Ședința s-a încheiat la ora 18,25.

 
       

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 22 octombrie 2019, 7:05
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro