Gheorghe Ciobanu
Gheorghe Ciobanu
Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.54/13-05-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
19-11-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 03-05-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 3 mai 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.13 Gheorghe Ciobanu - declarație politică intitulată: "Adoptarea euro, un pas important pentru România, care trebuie tratat cu seriozitate";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Gheorghe Ciobanu:

"Adoptarea euro, un pas important pentru România, care trebuie tratat cu seriozitate"

Ultima perioadă a fost marcată de o discuție grăbită și neargumentată cu privire la aderarea României la Zona euro. Adoptarea monedei europene nu are cum și de ce să devină un obiectiv politic pentru România. Nu există niciun argument solid care să pună un demers instituțional înaintea interesului economic național. Este atât de simplu: dacă până la 1 ianuarie 2015 România nu are o economie suficient de stabilă încât să reziste șocului adoptării euro, atunci nu există niciun motiv să ne grăbim.

Aderarea la Zona euro este o chestiune de ordin tehnic și ține de capacitatea economiei de a fi conectată total fluxurilor financiare din Uniunea Europeană, cu beneficii și riscuri. Beneficiile sunt date de creșterea fluxurilor de bani către România, iar riscurile, de potențialul speculativ pe care îl creează o astfel e mișcare.

Din punct de vedere social, cel puțin acum, suntem prea săraci pentru a adera la euro. Toate țările care au făcut acest demers s-au confruntat în primă instanță cu două fenomene grave din punct de vedere al siguranței sociale. Pe de o parte, inflația, pentru că este evident că schimbul de curs va produce modificări în prețurile diverselor produse, mai degrabă pe plus decât pe minus. Pe de altă parte, diminuarea veniturilor, pentru că e clar că transferul se va face pe minus la majoritatea celor care acum își primesc salariile în lei. Adoptarea monedei euro ar putea reprezenta, deci, dincolo de efectele pozitive, un risc social. Iată un motiv pentru care nu trebuie să grăbim momentul când se va face această trecere.

Din punct de vedere bancar, e clar că aderarea la Zona euro ar oferi românilor șansa unor credite mult mai ieftine. Practic, băncile ar deveni atunci simple filiale care să aplice aceleași reguli ca în statele băncilor-mamă. Există și aici riscuri date de ceea ce am văzut în Grecia și Portugalia, unde costurile de împrumut mici au provocat excedent de cerere în raport cu puterea de absorbție, prea multe credite pe care populația și guvernele nu au putut să le acopere.

Această declarație politică nu se dorește a fi o analiză împotriva păstrării lui 2015 ca dată a adoptării monedei unice europene. Din contră, consider că data reprezintă o ancoră suplimentară pentru ca guvernele de până atunci să continue reformele necesare atingerii acestui deziderat. Dar, dacă momentul ar fi amânat, nu ar fi nicio tragedie.

Zona euro a fost și așa extrem de puternic lovită în perioada crizei economice de incapacitatea unor state să-și acopere deficitele bugetare asumate. Și România, dacă ar fi fost în Zona euro, ar fi avut probleme mult mai mari. Imaginați-vă numai că Banca Națională nu ar fi putut să intervină asupra cursului monedei și astfel să țină în frâu inflația, să găsească cursul corect pentru a nu-i sufoca nici pe cei care au credite în moneda europeană, dar nici pe exportatori, atât de mult dependenți de o monedă națională mai slabă. O Românie în Zona euro cu deficit de 7-8-9% ar fi însemnat nu un șomaj de 6-7%, așa cum am avut noi, ci unul de 20-21%, așa cum se întâmplă în Spania.

Tratarea subiectului în cheie politică este cel mai rău lucru care ni se poate întâmpla. Opoziția ar trebui să fie conștientă de faptul că nu aderarea la Zona euro ne aduce beneficii, ci capacitatea economiei de a atrage investiții fără să se supună riscurilor speculative. Criticarea Guvernului pentru că ar fi intenționat să decidă amânarea acestei ținte de aderare dovedește încă o dată faptul că USL nu este o construcție politică bazată pe alternative legislative și executive, ci pe discurs critic deșănțat. De altfel, nici până acum opoziția nu a reușit să prezinte public un program alternativ de guvernare.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București marți, 19 noiembrie 2019, 22:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro