Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.79/24-06-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
12-11-2019
04-11-2019 (comună)
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 15-06-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.30 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: - "Este nevoie de reformă în administrația publică din România";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Este nevoie de reformă în administrația publică din România"

Una dintre preocupările politice arzătoare ale acestor zile este cea referitoare la Legea Capitalei. Prin această lege, PDL răspunde provocării reformei administrative a Capitalei, astfel încât, la finalul acestui proces, să ne putem mândri cu toții cu o Capitală modernă, europeană. Vă invit să privim acest demers dintr-o altă perspectivă, diferită față de cea strict politică, și să îl cântărim folosind alte unități de măsură decât voturile electoratului.

Dacă vom avea ambiția și curajul de a privi lucrurile pragmatic, în ansamblul lor, și pe termen lung vom vedea că acest demers este doar unul dintre pilonii de bază în reconstrucția administrației publice din România, un proces complex, în viziunea noastră, pe care PDL îl susține cu consecvență printr-un ambițios plan de reformă.

Reforma administrației publice pornește de la nivel micro, prin descentralizare, și trebuie urmată prin măsuri de simplificare și eficientizare a funcționării administrației publice locale. În acest sens, PDL a propus două legi esențiale: prima privind modalitatea de alegere a primarului și cea de-a doua privind atribuțiile acestuia.

Prin Legea nr.123 din 2011 propunem eliminarea discriminării generate de modalitatea de alegere a primarului și a președintelui consiliului județean. Conform prevederilor actuale, este ales președinte al consiliului județean candidatul care întrunește cel mai mare număr de voturi, în timp ce primarul este ales din primul tur doar dacă obține majoritatea voturilor exprimate. Ce înseamnă acest lucru? Pe de o parte, înseamnă că avem o abordare neunitară a funcționării administrației publice. Pe de altă parte, implică costuri ridicate ale procesului de alegere, în cele mai multe cazuri fiind necesară organizarea a două tururi de scrutin pentru alegerea primarului. Or, în administrația publică modernă nu mai este permisă funcționarea instituțiilor pe banii statului fără a ține cont de principii de bază ale managementului. Nu mai putem tolera angajarea unor cheltuieli inutile, iar România trebuie să învețe să aplice conștiincios acel minim de reguli de eficiență administrativă care să asigure maximizarea rezultatelor cu un cost minim.

Proiectul de lege inițiat de PDL este un pas ferm în această direcție, pentru că propune un proces de alegere a autorităților administrației publice locale corect și mai puțin costisitor - primarul și președintele consiliului județean vor fi aleși într-un singur tur, prin obținerea celui mai mare număr de voturi.

Cel de al doilea proiect de lege vizează modificarea Legii nr.215 din 2001 a administrației publice locale și a Legii nr.393/2004 privind Statutul aleșilor locali. Modificările prevăd sporirea atribuțiilor Primarului, care va conduce ședințele consiliului local în locul consilierilor, însă nu va avea drept de vot. Aceste modificări sunt justificate dacă ținem cont de faptul că primarul este persoana cea mai potrivită pentru a stabili prioritățile ședinței, pentru că are cunoștință de problemele și nevoile din localitatea pe care o conduce. Se introduce astfel un element constant, de coerență în actul guvernării locale. În același timp, prin faptul că primarul nu are drept de vot, iar voturile sunt numărate de o altă persoană, se respectă principiul imparțialității primarului în ceea ce privește actul decizional.

Acestea sunt doar câteva dintre elementele planului de reformă administrativă pe care PDL îl susține și la care se adaugă Legea Capitalei. Este un pas consistent pe care trebuie să îl facem acum, fără întârziere, când începem să gândim și reorganizarea administrativă a României. Să nu uităm, totodată, că Bucureștiul, în calitate de Capitală a țării, trebuie să fie punctul de pornire al acestor schimbări.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 13 noiembrie 2019, 22:43
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro