Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2011
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.79/24-06-2011

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
25-02-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2011 > 15-06-2011 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 15 iunie 2011

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.31 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: - "Reforma administrativ-teritorială a statului, o necesitate";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Reforma administrativ-teritorială a statului, o necesitate"

România a fost multă vreme - prea multă vreme! - blocată într-o organizare a trecutului, într-un sistem administrativ gândit în alt regim, tributar unor mentalități pe care susținem că le-am depășit. Țara noastră trebuie să facă pași fermi spre o organizare administrativă modernă, flexibilă, orientată către atragerea și investirea eficientă a resurselor financiare, și nu către îngroșarea buzunarelor baronilor locali sau ale unor funcționari care beneficiază de poziții privilegiate în instituțiile publice.

Forma de reorganizare administrativă pe care PDL o susține vizează împărțirea pe regiuni și presupune comasarea mai multor județe. Alternativa de reorganizare administrativă pe care USL s-a grăbit să o lanseze presupune înființarea unei noi unități administrativ-teritoriale - regiunea. În timp ce varianta propusă de USL ar produce o hiperbirocratizare, prin înființarea altor instituții precum Consiliul Regional sau Consiliul Economic și Social Regional, varianta pe care PDL o susține asigură o simplificare și o eficientizare a procesului birocratic, lucruri care sunt în primul rând în avantajul cetățeanului. Astfel, în loc de 41 de județe vom avea 8 județe echivalente celor 8 regiuni de dezvoltare deja existente. Ce înseamnă și mai precis acest lucru? Înseamnă că în loc de 41 de inspectorate de poliție vom avea doar 8, în loc de 41 de direcții agricole vom avea 8 direcții, în loc de 41 de direcții sanitare, vom avea 8 direcții sanitare, lista putând continua.

Însă această reformă este mai mult decât un astfel de calcul. Ea are implicații majore în ceea ce privește procesul de descentralizare pe care PDL, ca partid de guvernământ, și l-a asumat. Odată cu reorganizarea administrativă după acest model pe care îl susținem, o parte din atribuțiile consiliilor județene vor reveni cu precădere primăriilor de localitate, fapt ce va desăvârși procesul de descentralizare început de noi. Astfel, o bună parte din problemele pentru care cetățenii trebuiau să se adreseze pe cale birocratică instituțiilor de la nivel de județ (Prefectură sau Consiliu județean), vor putea fi soluționate la nivelul localității respective. Se investește practic în reforma administrativă și se obțin beneficii în zona timpului câștigat, a energiei și resurselor materiale și umane implicate în procesul administrativ.

Câștigurile și avantajele desprinse din acest demers nu se opresc însă aici. Fiind pliate pe cele 8 regiuni de dezvoltare deja existente, a căror componență a fost stabilită în urma unor evaluări detaliate și după criterii bine determinate, cele 8 județe vor face posibilă o mai bună absorbție a fondurilor comunitare. Eforturile noastre, ale PDL și ale partenerilor de guvernământ, s-au orientat întotdeauna către creșterea gradului de absorbție a fondurilor europene. În doi ani am reușit să creștem gradul de absorbție de la mai puțin de 1%, cât a înregistrat în cei doi ani guvernarea liberală, la 7%. Practic, comparat cu ce a realizat guvernarea liberală în doi ani de zile, PDL a reușit să facă de șapte ori mai mult. Cu toate acestea, încă nu avem suficiente motive de laudă la acest capitol. Faptul că deținem ultima poziție în rândul țărilor din Europa Centrală și de Est membre ale UE ca grad de absorbție este o dovadă a incapacității actualei structuri de a accesa și gestiona aceste fonduri.

Actuala structură, aceeași cu cea din 1968, nu permite o dezvoltare unitară la nivelul întregii țări, prin recuperarea decalajelor economice și sociale de dezvoltare ale zonelor rămase în urmă.

Reorganizarea administrativă în 8 județe va permite accesarea unor proiecte integrate, în locul proiectelor mici prin care reușeam să peticim doar anumite porțiuni de țară, rămânând găuri mari în zone în care nu se reușește accesarea de fonduri.

În final, mărturisesc faptul că personal nu văd acest demers de realizare a reformei statului ca pe un act de curaj al PDL, ci ca pe un demers firesc și mult așteptat. Este o dovadă a asumării responsabile a unor măsuri necesare. Apreciez gestul USL de a prezenta o alternativă, însă atâta timp cât aceasta nu e decât un mijloc de atac permanent și, mai grav, de asigurare a menținerii pozițiilor unor baroni precum Mazăre, gestul nu devine altceva decât o mostră de iresponsabilitate din partea unor oameni care doresc să conducă această țară.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București miercuri, 26 februarie 2020, 10:19
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro