Andrei-Valentin Sava
Andrei-Valentin Sava
Ședința Camerei Deputaților din 24 aprilie 2012
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.35/04-05-2012

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
11-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2012 > 24-04-2012 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 24 aprilie 2012

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.5 Andrei-Valentin Sava - declarație politică: - "Prețurile la carburanți trebuie stabilite transparent, nu prin speculă sau tehnici neconcurențiale";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

 

Domnul Andrei-Valentin Sava:

"Prețurile la carburanți trebuie stabilite transparent, nu prin speculă sau tehnici neconcurențiale"

Aș dori să abordez în fața dumneavoastră subiectul privind introducerea unui preț de referință unic pe piața carburanților. După cum știm, această inițiativă aparține Ministerului Economiei, care poartă în momentul de față negocieri strânse cu reprezentanții pieței carburanților din România.

Deși personal sunt un susținător al pieței libere și al intervenției rezervate a instituțiilor statului în formarea prețurilor, consider că această măsură este oportună din varii motive. Unul dintre acestea este tocmai faptul că piața carburanților din România are nevoie de un factor de echilibru. Fluctuațiile repetate de preț din ultimii ani argumentează această necesitate. Dacă aruncăm o privire per ansamblu asupra ultimilor 10 ani, luând în calcul cifrele medii, situația scumpirii prețului benzinei este peste rata inflației, la o diferență semnificativă, însă nu colosală. În ultimii 10 ani prețul benzinei a crescut de 3,3 ori, cu 237%, în contextul unei inflații de 145,97%, adică o creștere medie a prețurilor de 2,5 ori.

Având în vedere perioada de timp la care se raportează cifrele de mai sus, am putea spune că aceste creșteri de care vorbim, inclusiv cea a benzinei, se pot justifica. Însă, problemele reale apar dacă examinăm în detaliu toate creșterile de preț cu valoarea lor exactă și mai ales momentele când au avut loc. Vom observa că prețul benzinei s-a dublat exclusiv în ultimii trei ani, de la 0,66 euro la 1,2 euro. Totodată, remarcăm că în multe cazuri tarifele au crescut în perioada sărbătorilor sau a concediilor, când nevoia de mobilitate și implicit cererea de carburant sunt mai mari. Ori acest lucru denotă un comportament de speculă a producătorilor și distribuitorilor de pe piață.

În genere, problema se reduce de fapt la lipsa de transparență în stabilirea prețurilor de către companiile de pe piața carburanților din România și practicile abuzive și neconcurențiale pe care aceasta le maschează. Neregulile semnalate de către Consiliul Concurenței în ultimul an vin și ele în sprijinul acestei afirmații. La începutul acestui an au fost amendate cu o sumă de 205 milioane de euro 6 mari companii: OMV Petrom, OMV Petrom Marketing, Rompetrol Downstream, LukOil, Agip și MOL. Motivul care a stat la baza sancționării aplicate a fost influențarea deliberată a prețului benzinei de către aceste companii, prin încălcarea regulilor concurenței.

Așadar, stabilirea unei formule unice de calcul a prețului de referință al carburanților vine ca răspuns la toate problemele ridicate mai sus. Această formulă va include o serie de marje, precum și alte variabile de referință, cum sunt marja de marketing sau cotația de preț internațională. Astfel, în stabilirea prețului carburantului se va ține cont de cotația internațională, fără a mai fi posibile situații în care prețul carburantului din afară să scadă, iar cel din România să crească. Bineînțeles, este esențial ca formula elaborată să fie analizată de experții Consiliului Concurenței, cei mai în măsură să o valideze.

În cazul în care această măsură va fi reglementată vom putea spune că avem o piață transparentă a carburanților în România, în care abuzurile din partea producătorilor nu vor mai fi posibile. Vor putea fi făcute predicții mai realiste asupra evoluției prețului, iar consumatorii vor putea să își estimeze mai bine costurile presupuse de achiziția de carburanți, fie că vorbim de persoane fizice sau juridice. În cazul firmelor, acestea își vor putea elabora un plan de afaceri mai exact, fără a fi dați peste cap de creșteri imprevizibile ale tarifului la carburanți.

Prin urmare, susțin nevoia unei astfel de reglementări în România. De altfel, este o soluție la care și alte țări europene au aderat. Putem da aici ca exemplu Slovenia și Luxemburgul, ca țări inițiatoare a unui astfel de sistem, iar un exemplu mai recent este Austria, țară care a decis luna aceasta reglementarea prețurilor la carburanți în perioada sărbătorilor.

Sper ca negocierile purtate între toți actorii implicați, și anume Ministerul Economiei, Consiliul Concurenței și reprezentanții companiilor de pe piața din România să ajungă cât mai curând la un consens în ce privește legitimitatea acestei măsuri și forma finală pe care o va adopta formula de calcul a prețului de referință al carburanților.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 15 septembrie 2019, 10:41
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro