Plen
Ședința Camerei Deputaților din 29 ianuarie 2013
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.5/04-02-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2013 > 29-01-2013 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 29 ianuarie 2013

4. Dezbaterea Proiectului de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar (PL-x 303/2012). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 303/2012

   

Domnul Viorel Hrebenciuc:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

3. Următorul proiect de lege și ultimul de pe ordinea de zi este Proiectul de Lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal-bugetar.

Dau cuvântul inițiatorului, domnul ministru Voinea.

Video in format Flash/IOS

Domnul Liviu Voinea (ministru delegat pentru buget):

Mulțumesc, domnule președinte.

Doamnelor și domnilor senatori și deputați,

A fost nevoie... în baza Legii nr.69/2010 a fost nevoie de revizuirea strategiei fiscal bugetare 2013-2015, odată cu schimbarea Guvernului.

Corespunzător schimbării strategiei, am schimbat și Legea pentru aprobarea plafoanelor unor indicatori specificați în cadrul fiscal bugetar, după cum urmează.

Deficitul bugetar de la 1,8 în 2013 și 1,4 în 2014 s-a modificat la 2,1 în 2013 și 1,8 în 2014.

Diferența în anul 2013 provine din plata arieratelor pentru medicamente, care a fost inclusă în buget.

De asemenea, plafonul cheltuielilor de personal care crește de la 7,1% în 2013, respectiv 7% în 2014, la 7,4% în cei doi ani, 2013 și 2014, ca urmare a reîntregirii salariilor bugetarilor.

Noi suntem de acord cu toate amendamentele admise de Comisia de buget, finanțe.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu.

Are cuvântul domnul Dan Radu Rușanu, președintele Comisiei pentru buget, finanțe și bănci.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Radu Rușanu:

Stimați colegi,

La întocmirea raportului de către Comisia pentru buget, finanțe și bănci s-a avut în vedere avizul favorabil al Consiliului Legislativ, avizul favorabil al Consiliului Economic și Social, avizul Comisiei pentru politică economică, reformă și privatizare, avizul Comisiei juridice, de disciplină și imunități și avizul Comisiei pentru muncă și protecție socială.

Prezentul proiect de lege ca act normativ a fost elaborat pe baza obiectivelor, măsurilor și țintelor prevăzute în strategia fiscal-bugetară pentru perioada 2013-2015, revizuită, aprobată de Guvern.

Raportul comisiei a fost adoptat cu majoritate de voturi de către deputații prezenți la dezbateri în Comisia pentru buget, finanțe și bănci.

Proiectul de lege a fost adoptat de Senat în ședința din 26 iunie 2012.

Proiectul de lege este de competența decizională a Camerei Deputaților.

Rugămintea este să facem următoarea precizare: la poziția 6, de la amendamente, Anexa nr.1, s-a strecurat o eroare materială, rândul doi, "buget de stat cheltuieli de personal", în loc de 19552,3 milioane lei, suma corectă este de 19556,3 milioane lei.

Iar la rândul șapte, "bugetul instituțiilor autorităților finanțate integral" în loc de 7643,4 milioane lei, suma corectă 7639,4 milioane lei.

De asemenea, la art.3 alin.(8) se vor citi indicatorii prevăzuți în loc de alin.(1)-(6) alin.(1)-(7) datorită renumerotării alineatelor.

Vă mulțumesc și vă rog să votați acești indicatori.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc.

Domnul Ialomițianu.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Încet, până vine raportul la buget mai stăm.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Dezbateri generale, da?

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Da.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Din partea grupuri parlamentare are dreptul un singur...

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Aspecte generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

O singură luare de cuvânt.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Vă mulțumesc, domnule președinte.

Stimați colegi,

Sigur că avem un proiect de lege care, la prima vedere, e, așa, un proiect simplu. Nu. Este vorba și de a ne pronunța asupra strategiei fiscal bugetare pe perioada 2013-2015.

Este un document foarte important, de politică publică, care cuprinde obiectivele și prioritățile actualului Guvern pe următorii trei ani și țintele de venituri și cheltuieli pe aceeași perioadă.

Deci trebuie să vedem pe ce sunt fundamentați indicatorii, cheltuielile, dacă se are în vedere o creștere economică sau să mergem numai pe consum.

Sigur că, în strategie, sunt prezentate date legate de execuția pe 2012. Din strategie se vede foarte clar că bugetul pe 2012 a fost întocmit corect, prudent, echilibrat, ținând seama de conjunctura economică și din zona euro.

Dar execuția a fost mai puțin bună. S-a observat foarte clar că, în urma rectificărilor bugetare din 2012, s-au tăiat banii de investiții. Și vă dau un exemplu. Puteți studia strategia fiscal-bugetară.

În trimestrul III avem o reducere a creșterii economice pe construcții. Dacă în trimestrul II am avut 3,6, în trimestrul III am avut -0,1. S-a observat foarte clar că tăierea investițiilor - și mă refer în infrastructură, cu aproape 2 miliarde de lei - a dus la scăderea veniturilor pentru cei din sectorul privat.

Se vede și o nerealizare a veniturilor fiscale și cred că ați citit și "Ziarul financiar", care spune foarte clar că nu s-au realizat venituri de aproape 2 miliarde de lei.

Sigur că multe firme din zona construcțiilor și-au redus activitatea și n-au mai putut să-și plătească impozitele și taxele.

Deci o politică greșită, care continuă și în 2013 prin reducerea banilor de investiții. Se și observă că n-aveți nicio măsură pentru crearea de noi locuri de muncă, pentru că se duc în jos.

Numărul de locuri de muncă scade foarte mult în sectorul privat. Da, am avut, am dat bani pentru investiții, iar veniturile din sectorul privat s-au echilibrat cu veniturile din sectorul bugetar. Vă gândiți numai la cei din sectorul bugetar, dar gândiți-vă și la sectorul privat, mai ales cei care mai credeți că îmbrățișați idei liberale.

Plafoanele de cheltuieli noi considerăm că nu sunt fundamentate corect.

Chiar bugetul pe 2013 este bazat pe o creștere de 1,6%, iar reprezentantul Fondului Monetar Internațional chiar astăzi a spus că "creșterea economică pe 2013 este de 1,5%". Deci, ați pornit cu stângul.

Legat de fundamentarea și a veniturilor, care sunt cuprinse în strategia fiscal-bugetară, se observă că este o ruptură între obiective și priorități, unde ați trecut acolo programul de guvernare, iar fundamentarea se face pe TVA de 24%, pe cota de impozit de 16%, deci nimic schimbat. Deci tot ceea ce spuneți în spațiul public sunt dorințe, dar se observă că la realizări stați mai rău.

Spunea domnul ministru Voinea că revizuirea strategiei fiscal-bugetare s-a făcut pentru modificarea deficitului bugetar.

Domnule ministru, vedeți la pagina 89, spuneți că ați redus deficitul. De fapt l-ați crescut de la 1,8 la 2,1. Și acolo cred că e o greșeală de decizie. Spuneți că pachetul fiscal a fost necesar pentru creșterea surselor pentru investiții. Păi față de 2011 aveți investiții la un nivel mai redus. Sigur că dumneavoastră comparați nivelul din 2012 cu ce ați făcut dumneavoastră după rectificare. Și ați uitat. Și uitați-vă în scrisoarea cu Fondul Monetar: sumele din impozitarea veniturilor din domeniul energetic sunt destinate, în principal, pentru a acoperi compensarea de creștere a prețurilor la gaz și energie pentru grupele vulnerabile. Dumneavoastră spuneți că reduceți deficitul bugetar.

Adică dumneavoastră creșteți deficitul prin revizuirea strategiei fiscal-bugetare, îl creșteți și spuneți că l-ați diminuat, că ați asigurat surse de finanțare. E o problemă, dacă ați crescut veniturile, trebuia deficitul să fie mai mic.

Spuneți că ați dat bani pentru investiții și aveți investiții la nivel redus.

Sigur că nu putem să fim de acord cu acest proiect de lege, pentru că nu e fundamentat pe ceea ce v-ați propus, pe obiective și priorități și există o neconcordanță între sumele de...

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Am rugămintea să vă apropiați de final.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

...fundamentare și obiectivele și prioritățile.

Deci sunteți încă în campanie electorală și pot să vă spun că aveți dublu limbaj: una spuneți că... adică criticați măsurile luate în 2010-2011 și construiți atât bugetul, cât și plafoanele de cheltuieli pe măsurile luate de Guvernul Boc.

Sigur că poate până la anul vă treziți.

La revedere.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

La revedere, domnule ministru.

Domnul Rușanu, vă rog.

Video in format Flash/IOS

Domnul Dan Radu Rușanu:

Colegul și prietenul meu, domnul Gheorghe Ialomițianu, are dreptate când spunea că bugetul din 2012 a fost întocmit corect și echilibrat. Cu singura remarcă: a fost întocmit corect și echilibrat, dar pentru un an care avea numai 10,5 luni. Pentru că finanțarea cheltuielilor, principalul ordonator de credite pentru anul 2012, se termina la 15 noiembrie. Din păcate, anul ține până la 31 decembrie. Dar, știți, Macedonski avea o vorbă: "Dintr-un vin prost, poți întotdeauna să faci un oțel foarte bun. Invers e mai greu." (Aplauze.)

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Vă mulțumesc și eu, domnule Rușanu.

Trecem la dezbaterea... Nu e drept la replică. Trecem la dezbaterea inițiativei legislative.

V-a spus la revedere. Nu vă-nțeleg.

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

Am vrut chiar să plec de la ședință, pentru că știam că nu veniți cu lucruri serioase, dar prin faptul că am fost acuzat...

Domnule președinte al Comisiei finanțe, buget, om cu experiență în materie financiar-fiscală, vă rog foarte mult să vă uitați pe execuția bugetului din 2012.

Ați tăiat bani de la investiții. Ați tăiat bani de la cercetare. Ați tăiat bani de la programe de finanțare pentru autoritățile locale.

Ce ați făcut dumneavoastră la rectificare? Ați tăiat. Nu ați completat sume pentru ordonatori de credit.

Dar dacă ne uităm la domnii senatori, așa, că-i vedem cum și-au aprobat bugetul, au spus foarte clar: avem bani pentru zece luni, pentru 2013. Ați învățat din greșelile altora sau acuzațiile sunt nefondate?

Deci, vă rog să vă uitați pe execuția din 2012. Cheltuielile la bugetul de stat pe execuție sunt mai mici decât cele programate. Prin faptul că ați avut...

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

Domnul Ialomițianu!

Video in format Flash/IOS

Domnul Gheorghe Ialomițianu:

...o colectare redusă sigur că ați tăiat cheltuieli. Asta nu mai e vina Guvernului Boc.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Viorel Hrebenciuc:

La revedere!

Stimați colegi,

Trecem la capitolul de amendamente admise.

Dacă la punctul 1 aveți observații?

Nu sunt. Vă mulțumesc.

Punctul 2? Mulțumesc.

Punctul 3? Mulțumesc.

Punctul 4? Nu sunt. Vă mulțumesc.

Punctul 5? Nu sunt. Vă mulțumesc.

Punctul 6? Vă mulțumesc.

Punctul 7? Vă mulțumesc.

Dacă la Anexa nr.1 aveți observații?

Nu sunt. Vă mulțumesc.

Anexa nr.2? Nu sunt observații. Vă mulțumesc.

Luăm în considerare și eroarea materială pe care a menționat-o domnul Rușanu.

Aveți observații? Nu sunt. Vă mulțumesc.

Proiectul de lege trece la votul final.

Având în vedere că am epuizat ordinea de zi, acord o pauză de două minute pentru ca liderii de grup să-și facă datoria. Vă mulțumesc.

Două minute, urmează votul final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București sâmbătă, 24 august 2019, 21:50
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro