Gigel-Sorinel Știrbu
Gigel-Sorinel Știrbu
Sittings of the Chamber of Deputies of February 12, 2013
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.13/22-02-2013
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2013 > 12-02-2013 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of February 12, 2013

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.42 Gigel-Sorinel Știrbu - declarație politică cu tema: "Interesul național - literă moartă pentru Traian Băsescu și aliații săi";

   

Domnul Gigel-Sorinel Știrbu:

"Interesul național - literă moartă pentru Traian Băsescu și aliații săi"

Săptămâna trecută am asistat la un spectacol de prost gust generat de așa-numitul scandal al steagurilor. Sincer, nu pot să înțeleg de ce există astfel de situații, astfel de derapaje, mai ales dacă ținem cont de faptul că în România minoritățile au o gamă extrem de largă de drepturi și nu știu dacă există o altă țară în Uniunea Europeană - ca să mă limitez doar la acest arial - unde minoritățile să beneficieze de o astfel de paletă consistentă privind asigurarea drepturilor.

Poziția PNL, care este și a mea, este una fără echivoc: legea trebuie respectată când intervin astfel de derapaje. Iar dacă legea interzice utilizarea unor însemne altele decât cele oficiale, atunci iarăși măsurile trebuie căutate în litera legii.

Este regretabil că acest scandal a fost amplificat și de unii oficiali ai statului maghiar. Un procent consistent al implicării oficialilor maghiari este dat de apropierea alegerilor în țara vecină, și subiectele "steagului Ținutului Secuiesc" și al "revizuirii art. 1 din Constituție" au clare conotații electorale dincolo de graniță. Consider însă că replica diplomației române a fost promptă și corectă.

Dar legat de evenimentele de săptămâna trecută sunt de subliniat și alte probleme. Toată lumea se aștepta și la o reacție corectă din partea președintelui României, mai ales în ceea ce privește externalizarea scandalului. Să nu uităm, președintele Traian Băsescu își arogă prima poziție în stat pentru orice ține de politica externă. Art. 80 din Constituție prevede: "(1) președintele României reprezintă statul român și este garantul independenței naționale, al unității și al integrității teritoriale a țării. (2) Președintele României veghează la respectarea Constituției și la buna funcționare a autorităților publice. În acest scop, președintele exercită funcția de mediere între puterile statului, precum și între stat și societate".

Numai raportându-se la acest articol, și președintele ar fi fost obligat să intervină, cu o declarație, cu o luare de poziție. Nu a făcut-o, susținând că nu poate răspunde la o luare de poziție a unor persoane care îi sunt de rang inferior. Aici Traian Băsescu a indus în eroare opinia publică, pentru că președintele Ungariei îi este de rang inferior, fiind ales de parlament, iar șeful guvernului este numărul unu în stat, iar oficialii maghiari care au încălcat regulile diplomatice au fost membri ai guvernului.

De ce a ales Traian Băsescu calea pasivității nu este greu de explicat. A trebuit să fie maleabil cu oficialii de la Budapesta pentru că aceștia au avut cuvântul decisiv în a-i determina pe etnicii maghiari din România să boicoteze referendumul din 29 iulie 2012. Cu alte cuvinte, am fost puși în fața unui troc jenant cu imaginea României. Acesta este Traian Băsescu, care a pus interesul personal deasupra interesului național.

Am așteptat acum și o reacție a acelor ONG-uri extrem de vocale în iulie - august 2012, când reclamau la toate forurile europene schimbări (imposibilele) peste noapte ale judecătorilor CCR, atentate (inexistente) la adresa statului de drept. Tăcere totală. Probabil că și pentru respectivele ONG-uri, autointitulate "lidere" ale societății civile, interesul național este mai puțin important decât interesul personal al lui Traian Băsescu.

O parte a judecătorilor CCR a alarmat toată Europa din cauza unei legi a Parlamentului care îi diminua o atribuție minoră, pe care, în urmă cu un an și jumătate, tot Parlamentul i-o conferise. Aceiași judecători anunțau pe toate canalele de comunicare că viitoarea Constituție nu se poate atinge de atribuțiile CCR. Acum, când atât din țară, cât și de dincolo de graniță există voci care reclamă insistent modificarea unui articol nerevizuibil din Constituție, niciunul din acei judecători nu iese în public pentru a explica limitele revizuirii Constituției și de ce este important și nu poate fi modificat primul articol al Legii fundamentale. Și în acest caz, interesul național reprezintă o literă moartă.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania saturday, 25 january 2020, 20:35
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro