Plen
Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2017
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.54/11-04-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
09-07-2020
Arhiva video:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2017 > 04-04-2017 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 4 aprilie 2017

4. Dezbaterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr.100/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, precum și a Legii nr.50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții (PL-x 146/2017). (rămas pentru votul final)
 
consultă fișa PL nr. 146/2017

   

Domnul Petru Gabriel Vlase:

    ................................................
Video in format Flash/IOS

Punctul 10 - l-am făcut ieri.

Mergem la 11.

11. Proiectul de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, precum și a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții; în procedură de urgență.

Guvernul?

Video in format Flash/IOS

Domnul Ciprian Lucian Roșca (secretar de stat, Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene):

Bună ziua!

Domnule președinte,

Domnilor deputați,

Sunt Ciprian Lucian Roșca, secretar de stat la Ministerul Dezvoltării Regionale, Administrației Publice și Fondurilor Europene.

Ministerul pe care-l reprezint susține raportul de respingere al comisiei.

Propunem respingerea Ordonanței nr. 100/2016, deoarece multitudinea de amendamente aduse proiectului a condus la o formă pe care ministerul nostru nu o susține.

De asemenea, vreau să vă informez că am inițiat un grup de lucru și am început consultările pentru refacerea actului normativ care să reconfigureze și să modifice Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construire.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Comisia pentru administrație?

Domnul Călin.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Călin:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

În ședința de plen a Camerei Deputaților din 27 martie 2017, în temeiul art. 70 din Regulamentul Camerei Deputaților, s-a hotărât retrimiterea Proiectului de Lege privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 100/2016 pentru modificarea și completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, precum și a Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, la Comisia pentru administrație publică.

Vă informez că, reexaminând raportul, comisia a menținut raportul inițial, și anume, acela de adoptare a legii, cu amendamente, singurul amendament fiind acela de respingere a ordonanței de urgență.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Roman Florin, la dezbateri generale.

Video in format Flash/IOS

Domnul Florin-Claudiu Roman:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Lipsa unor reglementări clare în domeniul urbanismului paralizează, practic, în aceste zile, tot ceea ce înseamnă autorități ale administrației publice locale, UAT-uri, care nu pot elibera avize, autorizații și certificate de urbanism.

Aceasta înseamnă, în primul rând, blocare pentru tot ceea ce înseamnă partea economică și partea de investiții.

Un exemplu clar în acest sens este în municipiul Blaj, din județul Alba, unde o companie multinațională, în lipsa unor reglementări precise și a arhitectului șef, nu poate beneficia de certificat de urbanism pentru dezvoltarea unei investiții care presupune 400 de noi locuri de muncă în municipiul Blaj.

PNL reține că aceste bâlbe de la nivelul Ministerului Dezvoltării Regionale vor înceta odată cu respingerea acestei ordonanțe și sper, așa cum ni s-a promis de către doamna Shhaideh, la învestire, și de Ministerul Dezvoltării Regionale, că aceste lucruri vor fi rezolvate punctual.

Din acest motiv, PNL votează "da" pentru adoptarea Proiectului de Lege pentru respingerea Ordonanței nr. 100.

Vă mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnul Dan Nicușor.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicușor Daniel Dan:

Stimați colegi,

În urmă cu o săptămână am solicitat de la acest microfon trimiterea proiectului înapoi la comisie, pentru dezbatere.

Am spus atunci că există rapoarte oficiale și ale statului român, și ale instituțiilor internaționale care spun că urbanismul haotic din România afectează dezvoltarea orașelor din România pe termen lung.

Am spus că Ordonanța nr. 100 nu e perfectă, dar face niște pași înainte, nu mai permite pusul pe parcelă, elimină conflictul de interese din Comisia tehnică de urbanism, permite ITC-ului să acționeze de la momentul în care s-a inițiat documentația de urbanism, și nu după ce construcția e gata și mărește sancțiunile pentru abaterile din domeniul urbanismului.

Mie mi se pare că ceea ce s-a întâmplat ieri la Comisia pentru administrație publică este o sfidare, o sfidare la adresa plenului care a primit proiectul comisiei pentru dezbatere.

Ieri nu a avut loc nicio dezbatere, toată lumea, toți funcționarii știau de la început că proiectul va fi respins. Aceasta este prima sfidare.

A doua sfidare este motivația cu care comisia ne propune să respingem ordonanța. Spune că au venit prea multe amendamente, dar amendamentele nu... amendamentele sunt una și textul pe care l-a propus Guvernul, prin ordonanță, și pe care l-a adoptat Senatul, e alta. Noi puteam să ignorăm aceste amendamente care, într-adevăr, ar fi schimbat sensul ordonanței și să aprobăm, așa cum a făcut Senatul, această Ordonanță nr. 100.

Dacă noi aprobăm azi raportul pe care îl propune Comisia pentru administrație publică, avem trei probleme.

Avem, în primul rând, o problemă de constituționalitate. Vă citez din Decizia nr. 1.575/2011 a Curții Constituționale care spune: "Legea trebuie să fie rezultanta manifestării de voință concordante a ambelor Camere ale Parlamentului".

Senatul a adoptat, noi respingem.

În al doilea rând, bulversăm ce se întâmplă în piața de construcții, pentru că această ordonanță a schimbat, pe de o parte, terminologia pentru multe din lucrurile care se întâmplă; de exemplu, nu se mai numește "Documentație tehnică de autorizare", se numește "Proiect de autorizare".

Pe de altă parte, ordonanța a schimbat niște proceduri care și-au produs efectele timp de un an de zile, de când ea e în viață, da?

Acum revenim la procedurile dinainte, nu avem nici măcar dispoziții tranzitorii cu ce se întâmplă cu oamenii care au început procedurile de autorizare pe noua ordonanță și pur și simplu o să bulversăm ce se întâmplă în piața de construcții.

Din punct de vedere procedural, întrucât avem amendamente admise de comisie, trebuie să dezbatem aceste amendamente pe articole și o să vă solicităm în momentul în care suntem la titlu și la articolul unic, o să solicităm vot pe respingerea amendamentului propus de comisie, prin care se respinge ordonanța.

Mulțumesc. (Aplauze.)

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc, domnule Nicușor Dan.

Domnul Bichineț.

Video in format Flash/IOS

Domnul Corneliu Bichineț:

Domnule președinte,

Stimați colegi,

Eu nu cred în ruptul capului că s-a putut întâmpla așa ceva, ca o comisie din Camera Deputaților, Comisia pentru administrație publică, să fi adoptat ceva fără să fi citit, să ne prezinte aici un document cu care noi trebuie să fim de acord.

De aceea - considerând că activitatea comisiei este bună, noi citind, știind și legea, și ordonanța, care chiar dacă și-a făcut efectele, ea poate fi îmbunătățită - suntem, parlamentarii PMP-ului, pentru ca Proiectul de Lege privind respingerea Ordonanței de Guvern nr. 100/2006 să fie... suntem pentru așa ceva..., dar avem de făcut următorul comentariu: în țara noastră trebuie odată și odată să se pună ordine în cadastrarea terenurilor și în ceea ce privește construirea.

În timpul activității mele am semnat mii de autorizări de construire, ca președinte de consiliu județean, împreună cu arhitectul județului, și vreau să vă spun că dacă nu facem ordine, noi, plecând de la o lege bună, aici, pe care să o facem și mai bună, atunci când vin puhoaiele, primăvara, iar vor fi inundate zeci de case care s-au construit pe albiile râurilor, când se fac autostrăzi - pentru că vom prinde și momentul acesta - trebuie să dărâmăm casele care s-au așezat aproape în drum, și nu este normal.

Deci aș vrea ca la activitatea comisiilor să se lucreze serios, amendamentele să fie dezbătute, supuse atenției, respinse câte unul sau în bloc și aici să venim cu temele făcute.

Noi suntem pentru acest proiect de lege.

Mulțumesc.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Mulțumesc.

Mai sunt intervenții la dezbateri generale?

(Domnul Emil-Marius Pașcan solicită cuvântul.)

Un singur vorbitor, e procedură de urgență. S-a înscris înaintea dumneavoastră.

Dezbateri generale? Nu.

Invit biroul comisiei...

Domnule Călin, propuneți timp de dezbatere pentru proiect.

Video in format Flash/IOS

Domnul Ion Călin:

Domnule președinte,

Cred că am fost explicit și în prezentarea raportului.

Noi am venit cu un proiect de adoptare a legii, cu amendamente. Vă spuneam că există un singur amendament, unul la titlul legii, de modificare a titlului, și va fi "Lege de respingere a ordonanței", și articolul unic.

Deci vă propun două minute.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Vot.

Video in format Flash/IOS

137 de voturi pentru, 23 de voturi împotrivă, o abținere, un coleg care nu votează.

Trecem la dezbaterea pe articole.

Câte zece, da?

De la 1 la 10. Intervenții? (Vociferări.)

Păi eu am 125 de amendamente, trebuie să merg la rând cu ele. Aceasta a fost solicitarea.

De la 1 la 10. Intervenții?

Procedură, domnul Márton Árpád.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Domnule președinte,

Este, din păcate, o procedură care se înfiripează în ultima vreme, de a avea rapoarte interesante.

Avem un prim articol, amendament admis, respingerea întregii ordonanțe și pe urmă avem o sumedenie de amendamente la ordonanța care s-a propus a fi respinsă.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

125.

Video in format Flash/IOS

Domnul Márton Árpád-Francisc:

Și ne punem noi să ne batem capul cu discutarea amendamentelor.

Se supune votului adoptarea amendamentului respectiv și din moment ce..., de altfel și colegii noștri din USR au vrut să intervină la primul punct, adică la titlul legii, și pe urmă primul articol.

Dacă trece, nu ne mai batem capul cu celelalte amendamente... La vot final.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Domnule deputat, asta am făcut.

Am întrebat: "La 1. Intervenții? Nu".

Vă rog. Domnul Nicușor Dan.

Video in format Flash/IOS

Domnul Nicușor Daniel Dan:

Deci e vorba de titlu. De la Senat a venit: "Lege privind aprobarea Ordonanței...". Amendamentul propus de comisie este: "Lege privind respingerea Ordonanței".

Eu vă propun respingerea amendamentului și păstrarea formei propuse de Senat.

Video in format Flash/IOS

Domnul Petru Gabriel Vlase:

Am înțeles.

Vot.

Video in format Flash/IOS

24 de voturi pentru, 137 de voturi împotrivă.

Amendamentul a rămas în forma din raportul comisiei.

Alte intervenții mai sunt? Nu.

Mulțumesc.

Vot final.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 13 iulie 2020, 5:58
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro