Bogdan-Iulian Huțucă
Bogdan-Iulian Huțucă
Sittings of the Chamber of Deputies of May 23, 2017
Abstract of the sittings
Full-text of the sittings
Published in Monitorul Oficial no.86/30-05-2017
Video in format Flash/IOSVideo - Flash & IOS

Parliamentary debates
Calendar
- Chamber of Deputies:
2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
2002 2001 2000
1999 1998 1997
1996
Query debates
for legislature: 2016-present
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996

Meetings broadcast

format Real Media
Video archive:2020 2019 2018
2017 2016 2015
2014 2013 2012
2011 2010 2009
2008 2007 2006
2005 2004 2003
You are here: Home page > Parliamentary Business > Debates > Calendar 2017 > 23-05-2017 Printable version

Sittings of the Chamber of Deputies of May 23, 2017

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.31 Bogdan-Iulian Huțucă - declarație politică "Impozitul pe venitul global pe gospodărie nu reprezintă o soluție viabilă pentru fiscalitatea românească!";

Domnul Bogdan-Iulian Huțucă:

"Impozitul pe venitul global pe gospodărie nu reprezintă o soluție viabilă pentru fiscalitatea românească!"

În loc să se preocupe de găsirea și implementarea unor măsuri viabile de reducere a fiscalității, precum și de găsirea unor soluții cât mai coerente și cu efecte benefice, pe termen mediu și lung, pentru mediul privat, dar și pentru contribuabili, PSD vine cu tot felul de experimente, așa cum este și această nouă idee total inaplicabilă în România, și anume, impozitul pe venitul global pe gospodărie.

Sunt foarte multe controverse legate de acest tip de impozit. În cazul în care acesta s-ar aplica, în România, ar bulversa cu totul contribuabilii, care ar fi transformați în niște contabili sufocați de și mai multă birocrație. De asemenea, ar putea bulversa și economia, deoarece beneficiile acestui sistem de impozitare globală nu sunt nicidecum neapărat unele de succes, având în vedere că unele țări în care se aplică deja acest impozit doresc să se renunțe la el.

Consider și eu, ca și alți specialiști din domeniul fiscal, că acest sistem de impozitare ar atrage după sine și costuri și riscuri mai mari pentru toți contribuabilii, costuri care nu se referă numai la bani, ci și la reponsabilități, care ar fi astfel transferate în mod direct contribuabililor, devenind unele foarte complicate și riscante.

Mai mult decât atât, sunt foarte multe întrebări de pus aici, legate de viabilitatea acestui sistem, de impactul major, atât asupra angajatorilor, cât și al angajaților, dar și de schimbarea totală a modului și a momentului de colectare al impozitelor, care ar putea avea consecințe directe asupra proiecției bugetare, iar aceste consecințe ar putea să nu fie neapărat unele pozitive.

Consider că prin impozitul pe venitul global pe gospodărie s-ar mări în mod considerabil și birocrația sistemului fiscal din România - care are de fapt nevoie stringentă de simplificare, consolidare și modernizare -, dar și costurile de administrare ale statului, care ar putea deveni astfel un administrator de lux. Adică statul român, în loc să cheltuiască cât mai puțin pentru a-și colecta și administra veniturile, va trebui să scoată și mai mulți bani din buzunar ca să-și înființeze pentru acest impozit o armată de consultanți și să creeze cu totul alt sistem de colectare.

În plus, să nu uităm nici faptul că România s-a obișnuit, de mai bine de 12 ani, cu o cotă unică de impozitare, cotă care ne-a impulsionat mult economia și care a încurajat, în mod considerabil, investițiile străine și, de aceea, este de neînțeles faptul că PSD vrea tocmai acum, doar de dragul schimbării, să înlocuiască ceva ce funcționează foarte bine, cu altceva impredictibil și la care alte state vor să renunțe.

Luând în considerare toate aceste aspecte, dar și multe altele referitoare la această temă, care ar trebui rapid clarificate, cum ar fi, de exemplu, intenția Guvernului PSD de a impozita, diferențiat, absolut toate veniturile pe care le au românii, indiferent de sursă și nevoie, se nasc aberații precum: ideile de impozitare a indemnizațiilor pentru creșterea copilului și îngrijirea copilului bolnav; impozitarea burselor de școlarizare, a sumelor primite sub formă de sponsorizare sau a premiilor olimpicilor. Nici măcar ajutoarele pentru boli incurabile sau avantajele în bani pentru persoanele cu handicap nu scapă de noile intenții de impozitare ale PSD.

Eu cred că România nu are în acest moment nevoie de invenții radicale în privința modului de impozitare, ci are nevoie de lucruri simple, dar aplicabile, are nevoie de foarte multă predictibilitate, are nevoie mai ales de măsuri care să conducă la stimularea dezvoltării mediului privat și care să contribuie la atragerea a cât mai multor investiții de top.

Dar pentru acest lucru avem în primul rând nevoie de multă coerență, domnilor guvernanți, și nu de heirupisme, care pot deveni periculoase pentru tot ceea ce s-a construit până în prezent în economia românească.

Postal address: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, Bucharest, Romania wednesday, 22 january 2020, 5:41
Telephone: +40213160300, +40214141111
E-mail: webmaster@cdep.ro