Doamna Viorica Cherecheș: "Hărțuirea de tip bullying - un fenomen care afectează tot mai mulți copii și adolescenți, dar care este ignorat aproape în totalitate" Vreau să trag un semnal de alarmă asupra violenței de tip bullying. În întreaga Europă violența de acest tip, pentru că este o formă de violență, a devenit parte din realitatea zilnică pentru mulți copii, iar România este pe primul loc pe continent în ceea ce privește hărțuirea în unitățile de învățământ. În calitatea mea de medic, fost manager al Spitalului de Boli Infecțioase și Psihiatrie Baia Mare, atrag atenția că acest fenomen poate avea repercusiuni grave în viața oricărui copil și în dezvoltarea lui ca viitor adult. Excluderea din grup, izolarea socială, amenințarea cu violența fizică sau umilirea, distrugerea bunurilor personale, interdicția de a interacționa cu un alt coleg, răspândirea de zvonuri denigratoare sunt comportamente specifice de bullying cu care copiii se întâlnesc frecvent în mediul școlar și nu numai. Mă refer aici la faptul că 82% dintre situațiile de acest gen au loc în școli. Este rușinos faptul că în România, unul din trei copii este umilit în fața colegilor. Consecințele pot spune că sunt dezastruoase pentru copii: scăderea respectului de sine, rezultate slabe la școală și chiar pot merge până la extrem, la suicid. Nu este firesc ca acest fenomen să devină unul generalizat, iar vârsta celor care hărțuiesc, dar și a victimelor este din ce în ce mai mică. Într-o situație de bullying toți copiii sunt victime, atât cel care suferă consecința directă a agresiunii, cât și cel care este autorul comportamentului violent, pe care l-a învățat la rândul său, martor sau victimă într-un alt context de viață. Din păcate, sistemul din România nu este capabil să gestioneze situațiile de acest gen. Trebuie să aducem la masa dialogului specialiștii în educație, dar și reprezentanți ai părinților și ai elevilor, pentru a găsi cât mai repede soluții constructive la această problemă. În cazul în care vom continua să ignorăm acest fenomen, în scurt timp se va acutiza și va fi și mai greu să găsim o soluție eficientă. Lipsa unui cadru legislativ, a unor programe educaționale informale în cadru organizat, dar și a consilierii psihologice adecvate au condus la dezvoltarea unor probleme în sistemul școlar românesc. Acestea afectează sănătatea fizică și emoțională a copiilor. În calitate de deputat în Parlamentul României și membru al Comisiei pentru sănătate și familie, propun elaborarea unui cadru legislativ menit să remedieze această problemă. Nu putem să rămânem indiferenți la problemele copiilor noștri. Chiar dacă acestea par minore pentru noi, în timp se pot dezvolta și vor avea efecte emoționale dezastruoase.
|