Cornel-Mircea Sămărtinean
Cornel-Mircea Sămărtinean
Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/21-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
11-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 13-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.29 Cornel-Mircea Sămărtinean - declarație politică intitulată "FSDI, pușculița salvatoare a populismului PSD-ALDE";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Cornel-Mircea Sămărtinean:

"FSDI, pușculița salvatoare a populismului PSD-ALDE"

Proiectul de Lege privind înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții SA, PL-x 236/2018, inițiat de 181 de deputați și senatori ai PSD și ALDE, a fost adoptat săptămâna trecută de Camera Deputaților, în calitate de for decizional. Înființarea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, FSDI, este o inițiativă cuprinsă în Programul de guvernare 2018-2020, Capitolul "Economie. Politici Industriale", conform căruia "...înființarea acestui fond este o măsură necesară de stimulare economică prin care, în urma atragerii de capital din piața financiară internă și internațională, vor putea fi constituite surse de finanțare pentru proiecte de investiții profitabile și sustenabile care vor antrena un efect de multiplicare în economie".

Conform actului normativ adoptat, Strategia investițională a FSDI va fi aprobată de Guvern și va fi deținută în întregime, pe toată durata sa de funcționare, de statul român. Drepturile și obligațiile izvorâte din calitatea de acționar unic al FSDI vor fi exercitate, în numele statului român, de Ministerul Finanțelor Publice, care va evalua anual activitatea și modul de îndeplinire a obiectivelor acestui fond și îl va prezenta Guvernului. Operațiunile FSDI vor fi finanțate din: venituri obținute din dividende încasate de la societățile la care deține acțiuni; venituri din tranzacționarea de instrumente financiare emise de alte entități; operațiuni cu instrumente financiare proprii; venituri din vânzarea de pachete de acțiuni din portofoliu; împrumuturi, inclusiv prin emiterea de obligațiuni, precum și din alte surse prevăzute de lege.

FSDI va fi administrată în sistem dualist de un Consiliu de Supraveghere, format din 9 membri desemnați de Adunarea Generală a Acționarilor și un directorat. Mandatul membrilor Consiliului de Supraveghere va avea o durată de 4 ani și se poate reînnoi de cel mult două ori. Capitalul social al FSDI subscris integral la data constituirii este format din aport în natură, reprezentat de pachetele de acțiuni ale societăților de stat care intră în componența fondului, și din aport în numerar în valoare de 9 miliarde lei.

Dacă până acum guvernarea PSD-ALDE a demonstrat o reală incompetență în a gestiona responsabil economia românească, acum am asistat la un act premeditat prin care majoritatea parlamentară intenționează să pună cele mai profitabile companii ale României sub o administrare total netransparentă și clientelară, aservită intereselor politice de partid.

Adoptarea acestui proiect de lege încalcă principiul bicameralismului, în sensul că în forma adoptată de Camera Deputaților au fost introduse noi companii, pe lângă cele inițiale, care urmează să intre sub administrarea FSDI, companii care nu s-au regăsit în forma adoptată de prima Cameră sesizată, Senatul.

Se încalcă și art.135 din Constituție, care consacră faptul că România este economie de piață, bazată pe libera inițiativă și concurentă, în condițiile în care actuala guvernare PSD-ALDE împarte cu dedicație unor administratori necunoscuți de nimeni cele mai importante active ale statului român, procedând ulterior la repartizarea profiturilor, total netransparent și discreționar, fără niciun control din partea vreunei instituții, fapt care sfidează atât regulile unei economii de piață funcționale, cât și ale concurenței libere. Cel mai grav este faptul că prin această lege se încalcă și art. 136 din Constituție, deoarece proprietatea privată a statului este transferată în proprietatea Fondului Suveran de Dezvoltare și Investiții, iar statul va fi pus în imposibilitatea de a-și îndeplini funcția sa principală, de a proteja interesele naționale ale românilor.

Prin înființarea FSDI, statul român va pierde 9 miliarde de lei, 33 de companii, parțial sau integral de stat, și peste două miliarde de lei pe an din dividende. Majoritatea celor 33 de companii sunt exact companiile de stat care în prezent mai sunt profitabile. Când acest Fond nu va mai putea să-și plătească datoriile, își va pierde activele, adică va pierde acțiunile companiilor pe care le deține, în condițiile în care statul român nu va avea dreptul să intervină. Astfel, vom rămâne cu banii luați și cu companiile pierdute.

FSDI este de fapt o pușculiță enormă, cu rol salvator în acoperirea găurilor generate de măsurile populiste ale guvernării PSD-ALDE, o pușculiță din care actuala guvernare va cheltui discreționar, fără să respecte legislația achizițiilor publice, adică fără nicio licitație, prin care se vor face cheltuieli care să nu se vadă în deficitul bugetar, acumulându-se astfel o datorie care să nu se înregistreze în datoria publică.

Consider că, dacă vrem ca economia României să se salveze, este nevoie de disciplină, de responsabilitate, de performanță profesională, de stoparea risipei, de investiții care aduc plus valoare, criterii pe care nu le regăsim în Strategia economică a Guvernului PSD-ALDE. Realitatea ne demonstrează însă că pe zi ce trece aplicarea măsurilor cuprinse în Programul de guvernare afectează grav economia României, pe termen mediu și lung. Prin măsurile luate, guvernarea PSD-ALDE ne-a demonstrat în repetate rânduri cât este de nepregătită profesional, economia de piață fiind un concept paralel pentru ei. Fără un plan economic coerent și cu politici fiscale greșite, coaliția PSD-ALDE afundă România în sărăcie.

Înființarea FSDI este un proiect marca PSD-ALDE, care se conturează ca fiind încă un eșec al strategiei actualei guvernări, un eșec uriaș de care actuala guvernare este singura responsabilă, pe care trebuie să și-l asume și pe care trebuie să îl deconteze.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București duminică, 15 septembrie 2019, 15:14
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro