Corneliu-Mugurel Cozmanciuc
Corneliu-Mugurel Cozmanciuc
Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.98/21-06-2018

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Ultimele ședințe (fără stenograme încărcate):
18-09-2019
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2018 > 13-06-2018 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 iunie 2018

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.50 Corneliu-Mugurel Cozmanciuc - "Considerații privind înființarea Fondului Suveran de Investiții și Dezvoltare";

Intervenție consemnată conform materialului depus la secretariatul de sedință

Domnul Corneliu-Mugurel Cozmanciuc:

"Considerații privind înființarea Fondului Suveran de Investiții și Dezvoltare"

În anul 2017, coaliția de guvernare PSD-ALDE anunța, cu multă efervescență politică, Programul de guvernare 2017-2020, unde la capitolul "Politici macroeconomice. Fiscalitate. Buget", la principiul încrederii se specifica înființarea unui Fond Suveran de Dezvoltare și Investiții, FSDI, alcătuit din companiile de stat cu profit și a cărui valoare urma să depășească 10 miliarde de euro.

Modul de funcționare al FSDI este, în teorie, unul simplu și bine intenționat. Acesta urma să acceseze și să folosească veniturile din privatizări, din dividende ale acestor companii - care urmau să facă parte din FSDI n.a. - precum și din veniturile provenite din emisiuni de obligațiuni sau din vânzarea de active neperformante - case de odihnă, hoteluri, aparținând unor companii al căror obiect de activitate este cu totul altul. Scopul Fondului va fi de a dezvolta sau de a construi de la zero afaceri în domenii prioritare pentru statul român, care să se susțină economic, deci cu un anumit grad de profitabilitate, singur sau împreună cu alte fonduri de investiții sau investitori privați".

În Programul de guvernare 2018-2020, așadar cel revizuit, se estima că peste 8 miliarde de euro vor intra în economia României în următorii 3 ani prin FSDI. Fondul va duce, printre altele, la apariția a numeroase fabrici în agricultură și industrie, dar și la capitalizarea unor firme precum Tarom, CFR, Șantierul Naval Constanța, C.E.C., Nuclearelectrica, astfel încât acestea să-și poată extinde activitatea sau, după caz, să achiziționeze noi capacități: flotă de avioane, nave, garnituri de tren. Cele mai mari investiții ale FSDI în următorii 3 ani se vor realiza în sănătate, prin construcția unui spital republican și a 8 spitale regionale. Valoarea totală finanțată din FSDI este estimată la 3,5 miliarde de euro. Alte 3 miliarde de euro vor viza construcția de autostrăzi și căi ferate rapide, având prioritate autostrăzile care nu pot fi finalizate sau demarate din fonduri europene până în 2020. FSDI împreună cu alte bănci internaționale - BEI, BERD și Banca Mondială - care și-au exprimat deja interesul în discuțiile pe care le-am avut, va construi, în Parteneriat public-privat, autostrăzi pe care le va deține pentru o perioadă de 30 ani și care vor fi cedate înapoi statului român, pe măsură ce bugetul de stat va avea disponibilități pentru a le răscumpăra.

Până la acest stadiu, înființarea FSDI suscită două mari întrebări. Prima întrebare este de ce este nevoie de înființarea unui astfel de organism, având în vedere că fiecare minister are fonduri proprii, distribuite de Guvernul României, în funcție de prioritățile și politicile guvernamentale, și aceleași ministere de resort pot accesa fonduri europene? Cea de-a doua întrebare este legată de legalitatea și oportunitatea înființării FSDI și vizează accesul la veniturile din privatizări, din dividende companiilor care vor face parte din FSDI, precum și din veniturile provenite din emisiuni de obligațiuni sau din vânzarea de active neperformante.

Anunțat în Programul de guvernare al PSD-ALDE, FSDI va fi înființat în urma adoptării unei inițiative a parlamentarilor din coaliția de guvernare, după ce fusese pregătit printr-un proiect de lege al Ministerului Finanțelor Publice. Proiectul ministerului prevedea că FSDI are un capital subscris de 1,8 miliarde de lei și acțiunile a 27 de companii. Camera Deputaților, care a avut rol decizional în această problemă, a stabilit că FSDI va avea un capital subscris de 9 miliarde de lei, acumulat într-o perioadă de cinci, venind parcă să amintească de cincinalele de pe vremea comunismului, și va fi compus din participațiile statului la 33 de companii.

FSDI este o structură care provoacă multă neliniște în rândul populației, pentru că nu argumentează concret și coerent multe decizii ale coaliției de guvernare privind modul de funcționare a entității, cum ar fi, de pildă, de ce a fost nevoie de crearea unei astfel de entități? Care au fost criteriile care au stat la baza selecției celor 33 de companii de stat, ale căror profituri să fie vărsate în contul FSDI? De ce a fost mărit bugetul FSDI de la 1,8 miliarde la 9 miliarde pe ultima sută de metri? Care este modelul și planul de investiții ale FSDI? Cu ce fel de personal va fi încadrat FSDI? Care sunt criteriile după care va fi angajat noul personal? Care sunt viziunile strategice pe termen scurt, mediu și lung ale FSDI?

Sunt câteva întrebări care așteaptă răspunsuri din partea populației.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București joi, 19 septembrie 2019, 9:44
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro