Luminița-Maria Jivan
Luminița-Maria Jivan
Ședința Camerei Deputaților din 13 februarie 2019
Sumarul ședinței
Stenograma completă
publicată în Monitorul Oficial, Partea a II-a nr.13/20-02-2019

Dezbateri parlamentare
Calendarul ședințelor
- Camerei Deputaților:
2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002
2001 2000 1999
1998 1997 1996
Interoghează dezbaterile
din legislatura: 2016-prezent
2012-2016
2008-2012
2004-2008
2000-2004
1996-2000
1992-1996
Monitorul Oficial
Partea a II-a:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003 2002

Transmisii video

format Real Media
Arhiva video:2019 2018 2017
2016 2015 2014
2013 2012 2011
2010 2009 2008
2007 2006 2005
2004 2003
Pentru a vizualiza înregistrările video trebuie să instalați programul Real Player
Sunteți în secțiunea: Prima pagină > Proceduri parlamentare > Dezbateri > Calendar 2019 > 13-02-2019 Versiunea pentru printare

Ședința Camerei Deputaților din 13 februarie 2019

  1. Declarații politice și intervenții ale deputaților:
  1.21 Luminița-Maria Jivan - declarație politică având ca subiect bugetul pe anul 2019;

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

  ................................................

Domnul Ioan-Sorin Roman se află în sală?

Doamna Luminița-Maria Jivan.

Vă rog.

Doamna Luminița-Maria Jivan:

Mulțumesc frumos, doamnă președinte.

Stimați colegi,

Declarația mea de astăzi va avea ca subiect principal bugetul pe acest an, pe 2019.

Consider că niciodată nu va putea exista un buget perfect, existând o posibilitate ca unele proiecții să fie inexacte. Însă, criticile recent aduse, cum că acesta ar fi un buget nerealizabil, sunt mult prea de tot. Asemenea critici au fost aduse și bugetelor din anii anteriori, dar rezultatele economice nu au întârziat să apară. În ciuda faptului că a apărut cu o mică întârziere, acest buget sunt sigură că își va duce la bun sfârșit obiectivele și va avea rezultate economice la fel de bune.

Se poate foarte ușor observa faptul că se dorește o accentuare a investițiilor. Prin urmare, cheltuielile destinate investițiilor în 2019 însumează 47,19 miliarde de lei, reprezentând aproximativ 4,62% din PIB. Astfel, o prioritate majoră a Guvernului o reprezintă îmbunătățirea procesului de evaluare, selecție, prioritizare și implementare a investițiilor publice, pentru a spori absorbția fondurilor europene, în vederea descongestionării spațiului fiscal și a susținerii creșterii economice.

În privința investițiilor, acestea constituie motorul creșterii economice și al creării de locuri de muncă, iar construcția bugetară a avut în vedere promovarea în continuare a unui mediu economic de afaceri favorabil. Alocarea bugetară prevede investiții în infrastructură, sănătate, educație, agricultură, creșterea absorbției fondurilor europene prin finanțarea unor proiecte prioritare care să conducă la realizarea unor rezultate concrete, înființarea Fondului de Dezvoltare și Investiții pentru finanțarea proiectelor de investiții ale unităților și subdiviziunilor administrativ-teritoriale în domenii prioritare principale și secundare, cum sunt: sănătatea, educația, apa-canalizare, rețea de energie electrică și rețea de gaze, transport, drumuri, salubrizare, cultură, culte, sport și locuințe, dar și pentru finanțarea proiectelor de investiții ale universităților.

Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și pe cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost de 34,2 miliarde de lei, cu 27,9% mai mari față de anul 2017.

De asemenea, OUG nr. 114/2018, deși blamată public, instituie o multitudine de măsuri benefice atât cu caracter economic, cât și fiscal. În urma acestei ordonanțe se instituie o taxă pe activele din sistemul bancar și o taxă pe încasările organizatorilor de jocuri de noroc online.

În plus, se modifică taxele de acordare a licențelor radio și contribuțiile bănești datorate de titularii de licențe în domeniul energiei electrice. Ordonanța instituie în sarcina instituțiilor bancare o taxă asupra activelor financiare, în situația în care media trimestrială a dobânzii ROBOR depășește pragul de referință de 2%. Această taxă reprezintă o cheltuială deductibilă la stabilirea rezultatului fiscal. Cota taxei pe activele financiare variază între 0,1% și 0,5% din valoarea activelor financiare înregistrate în evidența contabilă și ajustate, variația depinzând de nivelul cu care media ROBOR la trei luni și la șase luni, determinată de Comisia Națională de Strategie și Prognoză, depășește pragul de referință de 2%. Printre altele, noul act normativ prevede înființarea Fondului de Dezvoltare și Investiții, fără personalitate juridică, gestionat de Comisia Națională de Strategie și Prognoză. Fondul este în limita a 10 miliarde de euro, finanțat prin împrumuturile date de Trezoreria Statului, când acesta are excedent.

Ordonanța aduce, de asemenea, modificări Legii energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012. Astfel, aceste măsuri luate, atât prin OUG nr. 114/2018...,

 

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Vă rog să încheiați.

Doamna Luminița-Maria Jivan:

... cât și prin Proiectul de buget pe 2019, vin în sprijinul cetățenilor, oferindu-le un sprijin și o mai mare încredere în previziunile economice.

Vă mulțumesc.

Deputat Luminița-Maria Jivan, Caraș-Severin.

Doamna Carmen-Ileana Mihălcescu:

Mulțumesc.

Adresa poștală: Palatul Parlamentului, str.Izvor nr.2-4, sect.5, București luni, 18 noiembrie 2019, 21:47
Telefoane (centrala): (021)3160300, (021)4141111
E-mail: webmaster@cdep.ro